Trăim
într-un sat global, într-o societate, cultură, globalizată și nu putem să ne
sustragem acesteia, nici dacă ne-am ascunde în măruntaiele pământului. Această
realitate conține un avantaj extraordinar: orizontul nostru este foarte larg,
ne invită la toleranță, cunoaștere; pe de altă parte, există și un risc la fel
de mare: pierderea sau cel puțin decolorarea identității noastre. Pentru noi
creștinii, a deveni frate, înseamnă a intra rând pe rând în viziunea universală
a inimii lui Dumnezeu, unde „nu mai este nici iudeu,
nici grec, nici sclav, nici [om] liber, nici bărbat și nici femeie: voi toți
sunteți una în Cristos Isus” (Gal 3,
28). Comunitățile religioase, parohiale, vor putea să supraviețuiască numai
dacă se vor deschide din ce în ce mai mult față de alții. Ispita oricărei
relații umane este cea de a se închide comod într-un univers protejat și
cald.
A deveni frate înseamnă a ne deschide spre universal
Francisc a vrut să fie totdeauna un
frate universal, preocupat față de fiecare om. Neavând posibilitatea să
viziteze pe fiecare în parte, va scrie o scrisoare fraternă creștinilor și
locuitorilor lumii întregi:
Tuturor creștinilor, persoane consacrate, clerici și laici, bărbați și
femei, locuitorilor întregii lumi, fratele Francisc slujitorul și supusul lor,
considerație respectuoasă, pace adevărată din cer și sinceră dragoste în
Domnul. Deoarece sunt slujitorul tuturor, sunt ținut să-i slujesc pe toți și să administrez înmiresmatele cuvinte ale
Domnului meu. De aceea, fiind conștient că nu-i pot vizita personal pe toți,
mi-am propus să vă adresez vouă, prin această scrisoare și mesaj, cuvintele
Domnului nostru Isus Cristos, care este Cuvântul Tatălui, și cuvintele Duhului
Sfânt, care sunt duh și viață[1].
Francisc
va face din ospitalitatea călduroasă și simplă una din trăsăturile
caracteristice ale fraternității franciscane.
Și oricine va veni la ei, prieten sau adversar, hoț sau tâlhar, să fie
primit cu bunătate. Și oriunde se găsesc frații și în orice loc se vor întâlni,
trebuie să se revadă cu ochi spiritual, și cu iubire, și să ne onoreze
reciproc, fără murmurări[2].
Această
ospitalitate necondiționată a tuturor, mai ales al celor ce rătăcesc departe de
iubire, este înrădăcinată de Francisc într-o speranță de nezdruncinat în
bunătatea fundamentală a omului. Nici măcar păcătosul nu poate distruge în sine
imaginea lui Dumnezeu. Francisc nu este un optimist plin de viață. El știe cât
este de capabil omul să distrugă și să refuze iubirea. În predicile sale nu
ezită să dea avertismente severe păcătoșilor corupți sau neglijenți. Le
amintește acestora că omul este responsabil și că nu scapă de consecințele
propriilor acte. Dar este și convins că omul, pelerin pe un drum neterminat
niciodată, este urmărit de milostivirea lui Dumnezeu. Francisc nu disperă
niciodată de resursele inimii umane și de puterea harului divin.
Fraternitatea
evanghelică ar trebui să fie locul privilegiat în care fiecare poate trăi
experiența iertării lui Cristos și a fraților. În scrisoarea către un superior
despre cum trebuie să se comporte acesta față de un supus care a greșit,
Francisc își descoperă credința lui în puterea iubirii asupra inimii omului.
Recomandă ca să nu fie lăsat nici un frate care ne-a ofensat, să plece fără un
cuvânt de îmbărbătare:
Iubește-i pe cei care-ți fac astfel de lucruri. Și să nu te aștepți de
la ei altceva, decât numai ceea ce Domnul îți va da. Și în aceasta, iubește-i
și nu pretinde ca să fie creștini mai buni. Și aceasta să fie pentru tine mai
mult decât viața sihăstrească. Și în aceasta vreau să știu dacă tu-l iubești pe
Domnul și mă iubești pe mine, slujitorul său și al tău, dacă vei face aceasta,
adică: să nu existe vreodată vreun frate în lume, care să fii păcătuit, atât
cât putea să păcătuiască, și care, după ce a văzut ochii tăi, să nu se întoarcă
fără iertarea ta milostivă, dacă o cere; și dacă nu ar cere milostivire,
întreabă-l tu pe el dacă vrea să fie milostivit. Și dacă, succesiv, de mii de
ori ar păcătui în fața ochilor tăi, iubește-l mai mult decât pe mine pentru
aceasta: ca tu săl poți atrage la Domnul; și să-ți fie milă totdeauna de astfel
de frați. Și informează-i pe guardiani, când vei putea, că, din partea ta, ești
hotărât să faci așa[3].
Iertarea
– care nu înseamnă uitare – nu este croită după măsura omului. Este o
manifestare a vieții Duhului lui Isus în mine. Un frate după evanghelie se
recunoaște după capacitatea lui de a ierta și a cere iertare. A ierta înseamnă
a avea parte de harul gratuit al lui Dumnezeu. Același Dumnezeu care a strigat,
răstignit fiind de frații săi: „Iartă-le lor!”.
Contrariul
iertării este judecata, vorbirea de rău; acestea distrug fraternitatea.
Francisc este sever împotriva acestui venin, a acestei otrăvi, a acestui germen
de moarte din inima relațiilor. Atunci când un cârtitor și clevetitor începe să
vorbească, îl evită și își îndreaptă privirea în altă parte.
Fericit slujitorul care este capabil să iubească și să se teamă atunci
când fratele său este departe de el, la fel ca atunci când se găsește lângă el,
și nu ar vorbi vreun lucru la spatele lui, dacă pe acesta nu l-ar putea spune
cu caritate și în prezența lui[4].
Dacă
credem că trebuie să spunem un adevăr fratelui, să avem curajul să i-l spunem
în față. Acesta, numai după ce am verificat că nu există în inima noastră vreun
resentiment personal, nici ură. Și după ce am verificat că este iubirea lui
Dumnezeu cea ofensată, că sunt exigențele evangheliei cele care ne împing să
vorbim.
Slujitorului lui Dumnezeu nu trebuie
să-i displacă nici un lucru în afară de păcat. Și în orice fel o persoană ar
păcătui și, datorită acelui păcat, slujitorul lui Dumnezeu, nemaifiind de
dragoste, s-ar tulbura și l-ar cuprinde ura, acumulează pentru sine, ca un
tezaur, acea culpă. Acel slujitor al lui Dumnezeu care nu se enervează, nici nu
se tulbură pentru orice, cu adevărat trăiește fără nimic propriu. Și este
fericit celui căruia nu-i mai rămâne nimic, pentru că dă Cezarului ceea ce este
al Cezarului, și lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu[5].
Iubiți-i pe săraci... fără a-i urî pe bogați
Una din caracteristicile
comportamentului lui Francisc și al fraților lui este refuzul de a judeca, de
a-i clasifica pe oameni în buni și răi. Granițele binelui și ale răului trec
prin inima fiecăruia. Dacă Francisc opetează în mod deliberat pentru cei
săraci, exclușii timpului său, dacă renunță în mod voluntar la privilegiile și
puterile claselor sociale dominante, rămâne, totuși, un fratele tuturor,
incluși fiind aici cei bogați, burghezii, prelații ambițioși și clericii avari
și concubinari. Trebuie să ne inspirăm din acest respect pentru persoane, deși
avem o societate atât de diferită. Cum am spus deja, fraternitatea este un dar
al lui Dumnezeu și o istorie de trăit. Această istorie, astăzi, este loc de
conflicte. Și între aceste conflicte, există unele de care au luat conștiință
după sfârșitul secolului al XIX-lea: în special este vorba de conflictul dintre
opresori și oprimați. Lupta dintre clasele antagoniste este un fapt evident și
nimeni nu poate nega acest lucru. Cum am putea să construim fraternitatea
universală fără să fim solidari cu cei oprimați? Cum se poate întrupa această
iubire universală în situațiile concrete pe care le trăim?
Astăzi,
a fi solidari cu cei oprimați - și această opțiune în unele țări este de o
dramatică actualitate – reclamă din partea creștinului luarea de poziție
împotriva opresorilor lor. Își va face, așadar, dușmani? Acest lucru este
incompatibil cu visul lui Francisc. Dar tocmai aceasta este provocarea
evangheliei. „Iubiți-i pe dușmanii voștri”, spune Isus, vorbind în cunoștință
de cauză. Aceasta presupune să avem dușmani. A deveni frate înseamnă, pentru
mulți creștini, a învăța să trăim cu această situație delicată. A-i iubi pe cei
oprimați va însemna să denunțăm cauzele nedreptății, care îi umilește și să căutăm
cu ei mijloacele pentru o autentică eliberare demnă a omului și a proiectului
lui Dumnezeu. A-i iubi pe opresori înseamnă a-i elibera și pe ei de condiția
lor inumană de bogați egoiști. Cu alte cuvinte, a combate cu eficacitate, fără
a urî niciodată. A construi fraternitatea universală înseamnă, astăzi, a asuma
aceste conflicte inevitabile și a refuza să existe oprimați și opresori. Libertatea
evanghelică a lui Francisc, și respectul lui față de persoane pot încă să
ilumineze aceste provocări ale epocii noastre.
Fraternitatea se construiește cu faptele
Înrădăcinat în comportamentul
evanghelic al lui Cristos, care a transpus în gesturi delicatețea lui Dumnezeu,
Francisc va căuta totdeauna să întrupeze construirea tenace a fraternității.
Să se iubească reciproc, așa cum spune Domnul: „Aceasta este porunca
mea: să vă iubiți unul pe altul, așa cum v-am iubit și eu pe voi”. Și să arate
cu faptele iubirea pe care o au între ei, așa cum spune apostolul: Să nu iubim
nici cu vorba, nici cu limba, dar cu faptele și în adevăr”[6].
Ar fi prea
lung să înșirăm aici toate exemplele reproduse de biografi, care ilustrează cum
Francisc a știut să de-a dragostei chipul prieteniei, al curtoaziei și al
delicateții. El are un simț acut al gestului gratuit.
Fericit acel slujitor care este mult dispus să-l iubească pe fratele
său, atunci când este infirm, și de aceea nu poate să-i întoarcă ajutorul,
decât atunci când acesta este sănătos, și va putea să i-l întoarcă[7].
Delicatețea
lui fraternă îi inspiră un comportament care dă deseori peste cap convențiile
și inevitabilele „ce vor spune alții?”.
Dădea dovadă de mare compasiune față de infirmi, și o delicată
solicitudine pentru necesitățile lor [...]. Mânca chiar și în zilele de post,
pentru ca bolnavii să nu roșească, și nu se rușina să cerșească carne pentru un
frate bolnav [...]. Odată a fost informat că un frate bolnav ar fi dorit să
mănânce niște struguri. Îl însoți într-o vie și, așezându-se lângă un butuc, a
început el însuși să mănânce mai întâi[8].
Francisc
posedă și o capacitate surprinzătoare de a asculta. Această artă necesită
deseori o lungă practică. Știm să-i ascultăm pe cei pe care-i întâlnim?
Cunoaștem cu adevărat nevoile lor, gusturile, preferințele, dificultățile lor?
Când întâlnesc pe cineva, despre ce-i vorbesc în primul rând? Despre mine,
despre ceea ce fac, de problemele mele, sau despre el?
Francisc
știe să se arate aproapele adevărat al fraților loviți de încercări personale.
Viața de credință, ca și viața umană, este o maturizare care întâlnește în mod
necesar „crize” de creștere, în praguri psihologico-spirituale de depășit.
Atunci
când un frate se găsește într-un moment dificil sau se rătăcește pe un drum,
dublăm delicatețea față de el, sau ne limităm numai să-l criticăm?
Viața fraternă deschide spre diversitate
Biserica este un trup viu în toate
mădularele ei, și nu un regiment. Este opusul unei ideologii totalitare.
Francisc nu vrea să fie „modelul” vieții evanghelice. Este conștient că și el,
printre mulți alții, tinde spre perfecțiune, fiind totdeauna pe drum, pelerin.
Nu idealul trebuie copiat, ci un inspirator de viață. El nu are un răspuns
frumos și gata confecționat pentru toți și pentru fiecare situație. Din acest
motiv, atunci când primii frați se vor prezenta la el pentru a împărtăși viața
lui, el îi va conduce la evanghelie...
„[...], explică-ne, deci, ce trebuie să facem cu averile noastre”.
Francisc, tresăltând de bucurie pentru sosirea lor, le-a răspuns cu multă
dragoste: „Să mergem să cerem sfat Domnului”[9].
Comercianți
bogați, juriști, oameni din popor, nobili, cavaleri, clerici...: pe toți
aceștia, Francisc îi va accepta în marea lor diversitate. El are un minunat
respect față de itinerariul fiecăruia, cu trecutul, prezentul și viitorul lui.
Recunoaște că sfințenia unuia nu este sfințenia altuia. Există modalități
diferite de a trăi în urmarea lui Cristos și de a răspunde chemării dragostei!
Nu va căuta, așa cum facem noi uneori, în mod instinctiv, frați conformi
ideilor lui; nu va căuta să omologheze frații. Va ajuta, în schimb, pe fiecare,
să dea după propria măsură, rămănând din punct de vedere evanghelic el însuși. Unica
lui preocupare este să deschidă pe fiecare frate, cu toate darurile și limitele
sale, spre Duhul Domnului. Bucuria lui este să-i invite pe toți frații să
meargă până la limita posibilităților, ale exigențelor și ale chemărilor pe
care le poartă în sine.
În
această privință, un capitol dintr-o biografie a lui, destul de tardivă,
reproduce o povestire gustoasă care ne revelează toată originalitatea privirii
lui Francisc asupra fraților săi.
Și spunea că va fi un bun frate cel care va reuni în sine viața și
aptitudinile următorilor frați sfinți: credința fratelui Bernard, care a avut-o
în mod perfectisim, împreună cu iubirea sărăciei; simplitatea și curăția
fratelui Leon, care a strălucit cu adevărat de o sfântă curăție; curtoazia
fratelui Angelo, care a fost primul cavaler intrat în Ordin și a fost împodobit
cu toată curtoazia și benignitate; aspectul atrăgător și bunul simț al fratelui
Maseu, cu vorbirea lui frumoasă și devotată; mintea ascuțită în contemplație a
fratelui Egidiu, pe care a avut-o până la cea mai înaltă perfecțiune; virtuoasa
și neîncetata rugăciune a fratelui Rufin, care se ruga fără întrerupere și,
chiar și dormind sau fiind ocupat cu ceva, avea duhul unit cu Domnul; răbdarea
fratelui Ginepru, care a ajuns la o răbdare perfectă, prin perfecta conștiință
a propriei micimi, pe care o avea totdeauna în fața ochilor, și pentru
arzătoarea dorință de a-l imita pe Cristos mergând pe calea crucii; robustețea
fizică și spirituală a fratelui Ioan al Laudelor, care în acea vreme a depășit
prin vigoare pe toți oamenii; caritatea fratelui Rugeriu, a cărui viață și
comportament ardeau de iubire; sfânta neliniște a fratelui Lucidus care,
totdeauna pregătit, aproape că nu voia să locuiască într-un loc mai mult de o
lună dar, atunci când începea să se afecționeze, imediat se îndepărta, spunând:
„Nu avem sălaș stabil aici pe pământ, ci în cer”[10].
Deci,
atunci când îi cer să deseneze trăsătura fratelui minor perfect, Francisc
descrie viața celor zece frați ai săi. Pentru el, perfecțiunea evanghelică nu
este un ideal abstract, un model deja preconfecționat. În capul lui nu există
portret-robot al fratelui minor. Perfecțiunea evanghelică este un ideal atât de
mare încât este necesar să fim mai mulți pentru a o putea realiza. Ea este
posibilă numai comunitar. Este contrariul unei ideologii. Este comuniunea
fraternă în diversitate, așa cum fiecare notă muzicală în parte se pune în
valoare numai în interiorul unei partituri. Și ceea ce este adevărat la nivelul
unui singur frate, este la fel de valabil și la nivelul întregii fraternități,
grupuri sau familie. Ce este o comunitate creștină ideală? Noi vom putea
răspunde ca Francisc: este cea care trăiește intens rugăciunea unui determinat
grup de frați, credința și speranța altuia, angajarea în dreptate unei altui
grup. Sunt necesare multe fraternități, multe grupuri de creștini pentru a trăi
întreaga perfecțiune evanghelică. În loc să se excludă sau să se ignore, ar
trebui să se minuneze de diversitatea lor, să se întâlnească pentru a se
îmbogăți împreună și a descoperi ce este adevărata fraternitate evanghelică.
Noi,
cum îi privim pe ceilalți? Suntem capabili să cităm pentru fiecare frate din
comunitățile noastre, o calitate dominantă? A discerne în fiecare manifestarea
Duhului Sfânt este o chemare pentru fiecare dintre noi; acesta este secretul
stuporii Sf. Francisc. Observăm că el se oprește în mod intenționat asupra
calităților fraților săi, asupra a ceea ce în fiecare este frumos și bun. Ar fi
putut, cum facem noi în mod spontan, să înșire defectele lor, iar acele
calități ar fi fost citite în negativ. Frumusețea naturală a fratelui Maseu
putea să ascundă și o anumită vanitate, itineranța continuă a fratelui Maseu
putea să denote o anumită instabilitate caracterială, dificilă de suportat în
viața de zi cu zi. Dar Francisc se interesează numai de lumina vieții lor.
Pentru el, binele are o greutate mai mare decât răul; germenii de bine, de
viață, boabele de grâu, par mai importante decât germenii de moarte, de
discordie. În terenul uman în care încolțește atât binele cât și răul, , vrea
să cultive mica sămânță a Împărăției, care se încăpățânează să crească în
fiecare din noi. Este conștient că această sămânță atât de fragilă a vieții
evanghelice are nevoie de soarele dragostei pentru a crește, pentru că poate fi
foarte repede sufocată de neghina discordiei, dacă nu simte asupra sa căldura
unei priviri încrezătoare.
A fi frate înseamnă a da încredere
Francisc este un frate care dă
încredere fraților săi. Iată o scrisoare trimisă fratelui Leon, totdeauna
preocupat:
Frate Leon, fratele tău Francisc îți dorește sănătate și pace. Așa îți
spun, ție, fiul meu, ca o mamă: ca toate cele spuse pe cale, le sintetizez în
acest cuvânt sfătuitor, și nu este nevoie ca tu să vii la mine pentru a te
sfătui, pentru că așa îți spun: în orice fel ți se pare că-i placi mai mult
Domnului Dumnezeului tău, și să mergi pe urmele și sărăcia lui, fă-l cu
binecuvântarea Domnului și cu obediența mea. Și dacă îți este necesar ție,
pentru ca tu să primești altă consolare, ca sufletul tău să vină din nou la
mine, și tu vrei acest lucru, vin-o![11].
Iată,
deci, în tradiția franciscană, unul din fundamentele vieții fraterne:
încrederea. A da încredere înseamnă a crede în propriul frate. Termenii
credință și încredere nu provin oare din aceeași rădăcină? A crede în progres,
în convertirea totdeauna posibilă a fratelui. Cel mai mare dușman al relațiilor
fraterne este obișnuința, acea teribilă atitudine de a fixa pe alții în
personaje definitiv catalogate, clasificate.
Omul
este din natura lui o ființă neterminată. Nu sfârșește niciodată să se facă
cunoscut, sieși și altora, și nu încetează niciodată să crească. Dacă credem
prea repede că ne cunoaștem, încetăm să ne creem în mod reciproc. Omul crește
și progresează numai în fața celor care cred în el și-i acordă încredere. Acest
lucru este fundamental pentru copilul care învață să meargă, pentru cel care
merge la școală; este la fel de fundamental pentru cel adult, în viața lui de
fiecare zi și în cadrul muncii lui. Încrederea este dimensiunea dinamică a
dragostei fraterne. Ea presupune o privire de credință, însuflețită de Duhul
Sfânt, care refuză să-l reducă pe fratele său la defectul dominant sau la
blocajul lui psihologic. Lucid ca privirea lui Cristos care discerne păcatul
fără a condamna niciodată. A-l identifica pe fratele meu cu păcatul sfârșește
în mod necesar prin a ucide creșterea lui. În relațiile umane există priviri
ucigătoare și eliberatoare.
Trebuie
să credem că fratele nostru, are nevoie de a fi iubit pentru a deveni el
însuși. Frații noștri se așteaptă deseori să fie iubiți pentru a deveni mai
buni. Iar noi, așteptăm să devină mai buni, pentru a-i iubi.
Să ne
punem această întrebare: ce fel de climă de încredere am construit în jurul
meu? Atunci când eu sunt prezent, se pot exprima cu toții în mod liber?
Împărtășirea este mai ușoară, sau mai grea, sau chiar blocată de tot? Anumite
persoane reușesc să scoatem din noi tto ceea ce este mai bun, ne invită la
creativitate, să luăm inițiative; alții, în schimb, ne paralizează total. Ce
climă răspândesc în jurul meu?
Francisc
știe că, în profunzimea lor, puțini oameni sunt răi; mulți însă sunt
nefericiți, nu se simt la locul lor și poartă în ei răni profunde. Pentru
Cristos însuși, unicul criteriu după care vom fi judecați este cel al calității
relațiilor noastre fraterne. „Eram gol, bolnav, în pușcărie... și m-ați
vizitat”.
După
moartea noastră, probabil că Isus ne va pune o singură întrebare: „Ce ai făcut
cu acel dram de iubire pe care ți-l încredințasem? Ce-i vom răspunde?”.
Fraternitatea, prima formă de evanghelizare
Cristos proclamă: „Din aceasta vor știi cu toții că sunteți discipolii mei,
dacă veți avea iubire unii față de alții” (In
13, 35). Cu alte cuvinte, Isus lasă un semn numai pentru ca să se
recunoască prezența lui în mijlocul fraților: cel al iubirii. Francisc a
înțeles foarte bine acest lucru. El va face din viața fraternă primul act
misionar/pastoral al fraților săi. A trăi ca frații trebuie să fie o veste bună
în act, o acțiune profetică de speranță pentru toți oamenii.
Într-adevăr,
dacă citim în primele biografii, constatăm că aspectul calitativ evanghelic al
fraților, a reprezentat un șoc pentru contemporanii lui Francisc. Într-o lume
conflictuală, deja divizată în clase sociale și în interiorul mănăstirilor,
fraternitatea primilor frați apare ca un nou răsărit. Acei oameni care provin
din pături sociale diferite, care trăiesc în egalitate, dând peste cap
structurile verticale ale societății civile și religioase, simplitatea și
umilința lor plină de bucurie: iată, într-adevăr vestea cea bună.
Fraternitatea,
așa cum Francisc a voit-o și a trăit-o, este de o actualitate urgentă și
arzătoare. Ajunge să fim atenți la marile aspirații ale tinerilor, seduși
uneori de diferite secte sau mode efemere. Așteptările și rătăcirea lor sunt
cea mai mare provocare lansată creștinilor de astăzi. Iar în această situație,
carisma franciscană își poate găsi o mare posibilitate viitoare. Marea familie franciscană
ar trebui să ofere oriunde locuri privilegiate, unde fiecare om să se poate
descoperi frate; Locuri în care oricine, zăpăcit sau neiubit, bogat sau exclus,
să fie primit cu dragoste și cu respect pentru ceea ce este. Fiecare discipol
al lui Cristos ar trebui să aibă această pasiune: a crea locuri fraterne: în
ființa lui, la nivelul fraternităților religioase, la nivelul structurilor
parohiale sau civile. Fiecare fraternitate sau structură parohială ar trebui să
devină o schiță modestă, dar reală, a Împărăției lui Dumnezeu. Frați și surori
ai lui Cristos, noi suntem purtătorii unei extraordinare speranțe, fără de care
pământul s-ar scufunda în disperare. Prima noastră convertire este să devenim,
în fiecare zi mai mult, frați pentru toți. Aceasta presupune ca să iubim lumea
de astăzi, așa cum este ea, cu mărețiile și mizeriile ei, Această lume de aici,
și nu o lume visată, o lume pe care Cristos o
iubește și o salvează. Francisc ne invită să cultivăm această privire
lucidă, binevoitoare, fraternă, niciodată dezamăgită, asupra întregii creații a
lui Dumnezeu. Atunci când frații descoperă că nu sunt adunați numai pentru ei,
ci pentru a primi și a răspândi acest dar al lui Dumnezeu, atunci multe
probleme se relativizează.
Dinamismul
misionar al unei fraternități este izvor de unitate. Un grup de creștini închis
în sine, sfârșește prin a se încurca în hățișul propriilor probleme și tensiuni
interne. În focul Rusaliilor apostolii, atât de diferiți unii de alții, și-au
regăsit adevărata unitate. Liantul fraternității este dragostea, este Cristos,
este Duhul Sfânt. Dacă la turnul Babel, oamenii vorbeau limbi diferite dar nu
se înțelegeau, pentru că le lipsea darul dragostei Duhului Sfânt, iată-i la
Rusalii, plini de focul dragostei Duhului, vorbesc limbi diferite și se
înțeleg.
A
fi frați înseamnă a fi pasionați de pace
Francisc visează cavaleria, câmpurile de bătălie
și de victorie. Idealul său este să facă o strălucită carieră militară. Prin
temperament este un luptător, un războinic și chiar violent. Francis nu era
pacific din natură.
1197: la Assisi, poporul și burghezii iau
cu asalt fortăreața imperială. Violență. Francisc are șaisprezece ani și se
bate.
1202: Perugia, unde s-au refugiat nobilii
din Assisi atacă Assisi. Iarăși violență. Francisc are douăzeci de ani și se
bate din nou.
1205: trupele împăratului și ale papei se
luptă în Italia de Sud. Cavalerii cruciați din Occident și musulmanii se mișcă
unul împotriva celuilalt. Francisc are douăzeci și trei de ani. Începe luptân
cu arma în mâini, iubind fiorul, mirosul bătăliei, baricadele, strigătele de
război, transpirația cailor... până când o voce interioară pune totul în
discuție: „Francisc, ce este mai bine de slujit: ambiția omului, sau proiectul
lui Dumnezeu?”.
Din acel moment,
Francisc, zi de zi, își va schimba itinerariul. Se va lăsa convertit, împăcat
cu utopia evangheliei lui Isus Cristos. Cu toate acestea, nu renunță să fie un
luptător, nici nu uită de ambiția pentru o viață măreață și împlinită. Dar își
va schimba stăpânul, armele și obiectul bătăliei.
Mai târziu îl
ascultă pe Cristos, care-și trimite ucenicii în misiune: „Când veți intra
într-o casă, mai întâi spuneți: «Pace acestei case!». Francisc este extaziat.
Iată viitorul său, „iată ceea ce vreau să trăiesc, de acum înainte”.
Din acest moment
își va folosi ambiția, capacitățile, puterea asupra mulțimilor, toate
energiile, pentru a proclama pacea. Rămâne un luptător, dar pentru a se dedica
altei lupte, adică cea a lui Cristos. A surprins inima revelației: „Domnul mi-a
revelat ca să spunem acest salut: Domnul
să-ți dăruiască pacea![12].
Va concepe
propria misiune și pe cea a fraților săi ca pe o vastă campanie internațională
de pace... De abia are câțiva frați, îi trimite în misiune:
Mergeți,
dragii mei, doi câte doi în toate părțile lumii, și vestiți oamenilor pacea și
pocăința întru iertarea păcatelor; și să fiți răbdători în persecuții, siguri
fiind că Domnul își va duce la îndeplinire planul său și își va menține
promisiunile. Răspundeți cu umilință celor care vă întreabă, binecuvântați-i pe
cei care vă persecută, mulțumiți-le celor care vă înjură și vă calomniază,
pentru că, în schimb, ne este pregătită împărăția cea veșnică[13].
Așa
cum vestiți pacea cu gura voastră, tot la fel să aveți totdeauna o pace mai
mare în inimile voastre, astfel ca nimeni să nu fie provocat de voi la ură sau
scandal; mai mult încă, toți să fie avertizați cu pace și bunătate[14].
Pacea
lui Francisc și a fraților săi este în mod manifest un dar al Duhului, acordat
numai oamenilor care au renunțat la alergatul spre acumularea bunurilor, a
puterii și a onorurilor. Pacea trăită și vestită de ei este o alegere de viață:
cea a unor oameni având mâinile goale, care nu sunt violenți, capabili să
sufere cu bucurie consecințele sociale și politice. Francisc va vrea chiar să
ducă această pace a evangheliei în inima marelui conflict al epocii lui, cea
dintre creștinătate și islam. A-i invita pe oameni să primească pacea divină,
deschizându-și inima lui Cristos nu-i este deajuns. Va vrea să construiască
pacea cu toate resursele umane și sociale posibile. Nu este ca acei
predicatori, din care și noi facem uneori parte: denunțăm, ne lamentăm privind
la televizor sau citind presa, dar fără a înceta să privim papucii noștri.
Francisc intră în inima conflictelor timpului său. Se angajează pentru ca să
triumfe dialogul și pacea, este concret. Face să se semneze documente și
convenții care recunosc drepturile fiecăruia. Pacifismul său nu este cel al
unui visător, ci al unui om evanghelic realist. Nu se mulțumește să demonstreze
cu pancarte și strigând sloganuri, unde nimeni nu pune în discuție propriile
privilegii. Știe și vrea să fie responsabil. În același an al morții sale,
imobilizat din cauza bolii, nu poate rămâne indiferent în fața conflictului
scandalos dintre boier și episcopul de Assisi.
Fericitul
Francisc, bolnav cum era, a fost mișcat de pietate față de ei, pentru că nici
un religios sau laic nu se interesa să restabilească între cei doi pacea și
înțelegerea. Și spuse tovarășilor săi: „Mare rușine pentru noi, robii lui Dumnezeu,
ca episcopul și boierul să se urască atât de mult unul pe celălalt, și nimeni
să nu încerce să refacă pacea și înțelegerea[15].
Și, neputând să se mai miște, îi trimite
pe frații săi să ducă un mesaj celor doi dușmani. Aceasta este faimoasa strofă
din Cântecul Creaturilor, de el
compusă tocmai pentru această ocazie:
Lăudat să fii, Domnul
meu,
Pentru cei care iartă din
iubire față de tine
și suferă infirmități și necazuri,
fericiți cei care vor
lupta pentru pacea,
căci de tine, PreÎnalte,
vor fi încoronați[16].
Francisc
crede în iradierea contagioasă a inimilor împăcate. Pentru el este totdeauna o
mare rușine a menține tăcerea atunci când pacea este amenințată. Astăzi, în
fața conflictelor și a cursei nebunești spre înarmare, ar tăcea oare? Cu
siguranță, nu! Ar striga responsabililor, la orice nivel s-ar afla aceștia. Ar
merge să bată la porțile puterii, fără teama de a fi alungat ca un visător.
I-ar susține în felul său pe cei nonviolenți, pacifiștii din orice țară.
Francisc s-ar bucura să-i vadă pe frații săi că frâng tăcerea complice și se
implică cu mult curaj în toate misiunile, inițiativele pentru pace, că scriu
celor mari...., indiferent de orientările lor politice.
Este
urgentă construirea fraternității universale, proiect al lui Dumnezeu pentru
acest pământ. Cum lucrăm, și ce mijloace folosim pentru a realiza această
fraternitate?
[1] 2Lf 1-3 (FF 179-180).
[2] Rnb 7, 14-15 (FF 26).
[3] Lmin 5-10 (FF 234-235).
[4] Am 25 (FF 175).
[5] Am 11 (FF 160).
[6] Rnb 11, 5-6 (FF 37).
[7] Am 24 (FF 174).
[8] 2Cel 175-176 (FF 761-762).
[9] Anper 10 (FF 1497).
[10] Spec 85 (FF 1782).
[11] LfL 1-4 (FF 249-250).
[12] 2Test 23 (FF 121); cf. 2Cel 23 (FF 359).
[13] 1Cel 29 (FF 366).
[14] Anper 38 (FF 1531).
[15] Cass 84 (FF 1616).
[16] Ibidem.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial