Deşi sunt cuvintele unei teologii înalte, care depăşesc poate capacitatea 
multora dintre noi de a le înţelege, în articolul de faţă voi creiona un aspect 
important al teologiei ortodoxe, încercând să surprind elemente importante ale 
experienţei isihaste: omul înaintat duhovniceşte se depăşeşte pe sine şi devine 
organ al harului. Golindu-se de înţelesurile lumii, el nu le leapădă, ci aleargă 
către întâlnirea cu Dumnezeu, care e scopul vieţii de osteneli duhovniceşti. 
Sfântul Grigorie Palama vorbeşte despre vederea luminii 
necreate ca despre o experienţă care presupune participare la preaplinul vieţii 
dumnezeieşti. Omul curăţit de patimi, cu mintea trează, îşi depăşeşte cele ale 
firii, fără să le anuleze, şi golindu-se atât de înţelesurile pătimaşe ale 
lumii, cât şi de noimele bune ale creaţiei, intră în adâncul unui prea-plin care 
nu este golire, ci împărtăşire negrăită de har. Nu golirea este substanţa 
acestei uniri, după cum nici efortul personal nu e cauza imediată a experienţei, 
ci ambele, şi golirea, şi efortul personal, sunt împlinite de lucrarea personală 
a lui Dumnezeu. Căutând să se cunoască pe sine, omul devine tot mai transparent 
harului, şi în acest proces de dezgolire, el devine întreg părtaş al luminii. 
Depăşirea înţelesurilor lumii nu înseamnă anularea rolului pozitiv al multor 
dintre aceste înţelesuri: poruncile, legea duhovnicească, slujbele, cântarea, 
icoana, vor face parte şi mai departe din arsenalul folosit în războiul 
duhovnicesc. Omul intră însă într-o altă dimensiune, care nu mai e aceea a 
cunoaşterii, a vederii în ghicitură, ci gustă arvuna Împărăţiei într-un chip mai 
nemijlocit, mai plin de realismul îndumnezeirii. Spune Sfântul Grigorie Palama, 
citându-l pe Sfântul Dionisie: ""O astfel de unire a celor îndumnezeiţi cu 
lumina cea de sus se produce când încetează orice lucrare/activitate 
intelectuală". Ea nu este produsul unei cauze sau a unei analogii, căci acestea 
depind de activitatea intelectuală, ci este rezultatul unei goliri, nefiind însă 
golire". Încetarea oricărei activităţi intelectuale presupune aşadar nu anularea 
acestei capacităţi determinante a fiinţei omeneşti, ci punerea ei la dispoziţia 
harului. Omul se goleşte pe sine, însă această golire nu e nicidecum cauza 
unirii cu lumina. Dacă aşa ar fi, omul ar putea dispune oricând de instrumentul 
determinării relaţiei cu Dumnezeu, ceea ce ar împinge la un mecanicism al 
relaţiei: "Ea nu este produsul unei cauze sau a unei analogii, căci acestea 
depind de activitatea intelectuală, ci este rezultatul unei goliri, nefiind însă 
golire. Căci dacă ar fi doar golire, ar depinde de noi, iar aceasta este 
doctrina mesalienilor. Ei spun: "Urcăm când vrem către tainele negrăite ale lui 
Dumnezeu", după cum şi Sfântul Isaac aminteşte despre ei. Contemplaţia nu este 
deci numai golire şi negaţie sau apofază, ci unire şi îndumnezeire, care survine 
după golirea de toate întipăririle din minte care vin de la cele de jos". 
Libertatea Duhului şi efortul omului
Omul se goleşte pe sine şi, aşa cum aminteam mai sus, golirea 
nu e decât o parte a procesului de întâlnire cu harul dumnezeiesc, şi nicidecum 
cauza sau declanşatorul acestei întâlniri. "Duhul suflă unde vrea", şi omul nu 
poate închide în capcanele determinismului această libertate a lui Dumnezeu. 
Sfântul Grigorie Palama atrage atenţia asupra unui aspect fundamental al vieţii 
isihaste: "Unirea survine în chip tainic şi de negrăit, prin harul lui Dumnezeu; 
sau mai degrabă survine după încetarea oricărei activităţi intelectuale, care 
este mai mult decât o golire. Căci golirea este doar un semn al acestei 
încetări. De aceea fiecare credincios trebuie să pună hotar între Dumnezeu şi 
orice creatură". A pune hotar între cele ce ţin de lumea creată, inclusiv între 
eforturile ascetice şi lucrarea liberă a lui Dumnezeu, este esenţial pentru 
înţelegerea întregului discurs al Sfântului Grigorie. Omul pregăteşte terenul 
pentru primirea harului prin lupta cu patimile, prin curăţia minţii, prin 
rugăciune şi osteneli duhovniceşti. Toate acestea însă, luate în sine, 
absolutizate chiar, nu pot depăşi graniţa unor acte care ţin de domeniul 
creatului. Harul necreat, total deosebit de planul creat, oferă omului, pe baza 
ostenelilor sale, deschiderea către o înţelegere neînţeleasă, mai presus de 
înţelegere, a lucrării lui Dumnezeu. Omul se goleşte pe sine, umplându-se de 
lucrarea harului. Antinomia acestor mişcări scoate în evidenţă 
complementaritatea lor. În acest sens, Sfântul Grigorie face o precizare 
importantă: 
"Încetarea oricărei activităţi intelectuale şi unirea cu lumina 
cea de sus, care urmează acestei încetări, este ceva ce ţine de experienţă, şi 
are ca scop îndumnezeirea; este ceva care aparţine doar celor care şi-au curăţit 
inima şi au primit harul". Nu este o golire negativă, care să nege valoarea 
intrinsecă a lucrurilor depăşite. Valorile vieţii duhovniceşti rămân repere de 
nezdruncinat. 
Omul, alăută a harului
Odată însă cu unirea pe treapta cea mai înaltă a contemplaţiei, 
omul nu mai vede, nu mai aude şi nu mai simte această unire cu cele ale firii 
create, ci Dumnezeu Însuşi Se face organ al vederii, al auzirii şi al unirii în 
om: "Apostolii au primit vederea cea adevărată pentru că au încetat cu totul să 
vadă, şi şi-au însuşit o simţire mai presus de fire pentru că au pătimit prin 
necunoaştere. Dar vom arăta mai departe, cu ajutorul lui Dumnezeu, că aceştia au 
şi văzut şi că organul vederii nu a fost nici simţirea, nici mintea", spune 
Sfântul Grigorie în "Triada întâi pentru apărarea isihaştilor". El precizează 
mai departe: "Acum vezi că în loc de minte, de ochi şi de urechi au dobândit pe 
Duhul cel mai presus de înţelegere, prin care văd, aud şi înţeleg? Căci dacă 
toată activitatea lor intelectuală e oprită, cum văd îngerii sau oamenii cei 
asemenea îngerilor pe Dumnezeu, dacă nu prin puterea Duhului? De aceea vederea 
lor nu e sensibilă, pentru că nu o primesc prin simţuri; nu e nici intelectuală, 
pentru că nu o găsesc prin raţionamente sau prin cunoaşterea care vine din ele, 
ci după încetarea a toată lucrarea intelectuală. Nu este nici produsul 
imaginaţiei, nici al gândirii/opiniei, nu este nici o părere, şi nici ca o 
concluzie rezultată în urma unor silogisme. Pe de altă parte, mintea o 
dobândeşte nu numai pe calea negaţiei; căci, după cuvântul Părinţilor, toată 
porunca dumnezeiască şi toată legea cea sfântă sunt hotărnicite pentru curăţirea 
inimii. Şi fiecare fel şi chip al rugăciunii sfârşeşte în rugăciunea cea curată, 
iar orice cuvânt/raţiune, când se înalţă de la cele de jos către Cel Care e 
transcendent şi separat de toate, se opreşte, fiind golit de toate cele ce sunt. 
De aceea e greşit a spune că dincolo de împlinirea poruncilor nu mai este nimic 
în afară de curăţirea inimii; este şi altceva, şi încă din belşug. Există/este 
arvuna celor făgăduite şi a bunătăţilor veacului ce va să vie, pe care o avem 
încă din veacul acesta, vizibilă şi de care ne bucurăm prin curăţia inimii".
Autor: R. Coresciuc
Sursa: www.ziarullumina.ro 
