duminică, 8 aprilie 2012

Oglinda și banii

Un copil evreu l-a întrebat pe tatăl său:
-         Tată, ce înseamnă banii?

-         Privește, i-a răspuns tatăl.

Tatăl a luat un ciob de sticlă obișnuită și l-a pus lângă fereastră. Copilul vedea astfel în ciob, ca într-o oglindă, strada, trecătorii, trăsurile.

-         Acum, a spus tatăl, uită-te bine: am să pun bani pe toată oglinda asta. Am s-o acopăr cu bani. Acum nu mai vezi nimic din ceea ce se petrece în stradă. Acum nu te mai vezi decât pe tine.

Invocarea potrivită

Urabe Kenko redă foarte simplu acest dialog.
 Un om s-a dus la un învățat vestit și l-a întrebat:

-         Când invoc numele lui Amida și când nu mai pot face exercițiul, pentru că mă cuprinde somnul, cum să fac să înving această piedică?

-         Nimic mai ușor, i-a răspuns învățătorul. Invocă numele lui Amida atunci când ești treaz.

Învățătura ridichilor

Se întâmplă și ca metodele unor învățători să ne pară destul de ciudate, astfel încât învățătura și metoda sunt totuna.


Astfel, în tradiția islamică se spune că un anume Abdulalim, care trăia la Fez, a primit într-o zi vizita unui bărbat îngrijorat și nemulțumit. Acesta nu izbutea să șadă liniștit în timpul exercițiilor de meditație și de rugăciune.

-         Te pot învăța o metodă foarte simplă, i-a spus Abdulalim. Astupă-ți urechile și gândește-te la ridichi.

Omul a întrebat:

-         Înainte sau după exerciții?

-         În timpul exercițiilor.