Adoraţia
Euharistică
Capitolul III
EVUL MEDIU, PÂNĂ LA CONCILIUL DIN TRENTO
Capitolul III
EVUL MEDIU, PÂNĂ LA CONCILIUL DIN TRENTO
Din momentul
în care Papa Urban al IV-lea a instituit sărbătoarea Corpus Cristi, Episcopii
Romei au apărat cu vigilenţă sporită credinţa Bisericii privind prezenţa
neîncetată pe pământ a Întemeietorului ei în Preasfânta Euharistie. De fiecare
dată când apărea o nouă dificultate, aceasta devenea o ocazie în care credinţa
dobândea un plus de claritate şi semnificaţie – cu alte cuvinte, în felul
acesta a avut loc dezvoltarea doctrinei euharistice.
Înainte de
Conciliul din Trento. Diferite
conjuncturi istorice au determinat o serie de declaraţii papale privind
Euharistia. În sec. al XIV-lea, armenii i-au cerut Papei Clement al VI-lea
ajutor financiar ca să poată plăti birurile grele impuse de sultan.
Corespondenţa cu Episcopii armeni l-a făcut să îşi pună întrebarea dacă ei
mărturisesc pe deplin credinţa catolică. Printre alte afirmaţii pe care Papa a
solicitat ca ei să le accepte era şi aceea că “După cuvintele consacrării, este
prezent identic (idem numero) acelaşi Trup al lui Cristos care s-a
născut din Fecioară şi a fost jertfit pe Cruce” (29 septembrie 1351).
Douăzeci de
ani mai târziu, a apărut o altă problemă teoretică cu serioase implicaţii
practice: unii teologi s-au întrebat dacă Cristos mai rămâne sau nu în
Euharistie atunci când speciile sacre sunt profanate? Papa Grigore al XI-lea a
respins următoarele afirmaţii: “Dacă o Ostie consacrată cade sau este aruncată
într-un canal, în noroi sau în alt loc profan, chiar dacă speciile rămân,
Trupul lui Cristos încetează să mai fie prezent iar substanţa pâinii se
reîntoarce. Daca o Ostie consacrată este mâncată sau consumată de un rozător
sau un alt animal, chiar dacă speciile rămân, Trupul Lui Cristos încetează să
mai fie prezent iar substanţa pâinii se reîntoarce” (8 august 1371).
O problemă
şi mai gravă a fost adusă în discuţie de aşa-numiţii Calixtini, în secolul al
XV-lea. Ei susţineau că Isus Cristos nu este primit în întregime de credincios
dacă acesta nu se împărtăşeşte cu ambele specii. De data aceasta, Conciliul
general din Konstanz a decis “să declare, să decreteze şi să definească”
într-un articol de credinţă faptul că “Întregul Trup şi Sânge al lui Cristos
sunt cu adevărat conţinute sub speciile pâinii şi vinului”. Această definiţie a
fost confirmată de Papa Martin al V-lea la 1 septembrie 1425. Implicaţiile
pentru expunerea şi adorarea Euharistiei sunt evidente.
Conciliul
din Trento. În secolul
al XVI-lea, întreg ansamblul credinţei catolice în Preasfânta Euharistie a fost
pus sub semnul întrebării de Reformă. În consecinţă, Conciliul din Trento a tratat
în mod exhaustiv acest subiect. A fost clarificat şi definit fiecare aspect al
Jertfei Sfintei Liturghii, al Sfintei Împărtăşanii şi al Prezenţei Reale. În
privinţa subiectului pe care îl discutăm aici, învăţăturile Conciliului privind
Prezenţa Reală sunt cu adevărat istorice. A fost zorii celei mai semnificative
dezvoltări a doctrinei euharistice după timpurile apostolice. Chiar şi numai
câteva dintre afirmaţiile de la Trento sunt revelatoare.
Celelalte
Sacramente nu au puterea de a sfinţi atâta timp cât nu le foloseşte cineva, dar
în Euharistie Însuşi Autorul sfinţeniei este prezent, înainte ca Sacramentul să
fie folosit. Fiindcă înainte chiar ca apostolii să fi primit Euharistia din
mâinile Domnului, El le-a spus că le dă Trupul Său. Biserica lui Dumnezeu a
crezut dintotdeauna că imediat după consacrare, adevăratul Trup şi Sânge al
Domnului nostru, împreună cu sufletul şi divinitatea Sa, există sub speciile
pâinii şi vinului. Trupul Său există sub specia pâinii şi Sângele Său sub
specia vinului, în conformitate cu sensul cuvintelor. Dar Trupul Său există sub
specia vinului, Sângele Său sub specia pâinii şi sufletul Său sub ambele
specii, în virtutea legăturii şi a concomitenţei naturale care uneşte părţile
lui Cristos Domnul nostru, care a înviat din morţi şi acum nu mai moare.
Mai mult,
divinitatea lui Cristos este prezentă datorită unirii sale ipostatice perfecte
cu trupul şi sufletul Său. Prin urmare este întru totul adevărat că, aşa cum e
prezent în fiecare din cele două specii, Cristos este prezent în ambele.
Fiindcă Isus există cu totul şi în întregime sub specia pâinii şi în fiecare
parte a acelei specii, şi în acelaşi mod, Cristos există în întregime sub
specia vinului şi în fiecare parte a acestuia. Dat fiind acest fapt de
credinţă, Conciliul din Trento a declarat, în mod logic, în continuare, că
“Fiul Unul-Născut al lui Dumnezeu trebuie adorat în Preasfântul Sacrament al
Euharistiei cu cultul special dedicat numai Preasfintei Treimi (‘latria‘),
incluzând şi acte exterioare de adoraţie. Preasfântul Sacrament trebuie onorat
astfel cu celebrări festive extraordinare şi purtat în procesiuni solemne
dintr-un loc într-altul, în conformitate cu riturile şi obiceiurile cultului
universal al Sfintei Biserici. Sacramentul trebuie să fie expus public pentru a
fi adorat de popor”. Aceste teze ale Conciliului din Trento, aprobate de Papa
Iulius al III-lea (11 octombrie 1551), reprezintă, de atunci încoace,
fundamentul progresului dogmatic şi devoţional privind Preasfânta Euharistie.
Capitolul IV
DEZVOLTAREA ADORAŢIEI EUHARISTICE
DEZVOLTAREA ADORAŢIEI EUHARISTICE
Aşa cum am
văzut în capitolele precedente, păstrarea şi adorarea Preasfântului Sacrament
s-a făcut chiar din primele timpuri ale bisericii, dar odată cu Conciliul din
Trento a început o noua etapă în devoţiunea credincioşilor faţă de Prezenţa
Reală a lui Cristos în Euharistie.
Devoţiunea
de Patruzeci de Ore
La sfârşitul
secolului al XVI-lea a apărut un document de importanţă istorică, emis de Papa
Clement al VIII-lea (1592), despre ceea se numeşte în limba italiană Quarant’
Ore (Patruzeci de Ore). Devoţiunea consta în rugăciunea continuă
timp de 40 de ore în faţa Preasfântului Sacrament expus pentru adoraţie.
Introdusă anterior la nivel local în Milano, Episcopul Romei nu numai că a
autorizat această devoţiune pentru Roma, dar a şi precizat cum anume trebuia
practicată.
“Am hotărât
să stabilim în mod public, în Cetatea Mamă a Romei, rugăciunea neîntreruptă
astfel ca, în diferite biserici (pe care el le menţiona în document), în
anumite zile, să se efectueze devoţiunea pioasă şi mântuitoare de Patruzeci de
Ore; în felul acesta, în fiecare oră din zi şi din noapte, fumul de tămâie al
rugăciunilor să se înalţe fără întrerupere înaintea Domnului”.
Aproximativ
un secol mai târziu (în 1731), succesorul său, Papa Clement al XIII-lea, a
publicat un set detaliat de instrucţiuni pentru desfăşurarea cum se cuvine a
devoţiunii de Patruzeci de Ore, ca de exemplu:
- Preasfântul Sacrament să fie expus întotdeauna pe altarul înalt, excepţie făcând Bazilicile patriarhale;
- Statuile, relicvele şi picturile din jurul altarului unde este expus Preasfântul Sacrament să fie îndepărtate sau acoperite;
- Numai clericii în dalmatică pot să aibă grijă de altarul pentru expunerea Preasfântului Sacrament;
- Trebuie să fie stabilit un schimb continuu între adoratorii înaintea Preasfântului Sacrament, fiecare grup incluzând în mod obligatoriu un preot sau un diacon.
- Nu se va celebra Sfânta Liturghie pe altarul expunerii pentru adoraţie Sfântul Sacrament.
Treptat,
devoţiunea de Patruzeci de Ore s-a răspândit în întreaga Biserică Catolică.
Propusă de Codul de Drept Canonic în 1917, noul Cod aduce precizări şi anume:
în bisericile sau oratoriile unde se păstrează Euharistia, “se recomandă (commendatur)…
ca în fiecare an să aibă loc o expunere solemnă a Preasfântului Sacrament
pentru un timp adecvat, chiar dacă nu şi continuu, în care comunitatea locală
să poată mai atent să mediteze şi să adore Misterul Euharistic” (canonul 942).
Adoraţia
Perpetuă
Termenul de
“adoraţie perpetuă” desemnează adoraţia practic neîntreruptă a Preasfântului
Sacrament. Aceasta poate să însemne:
- Adoraţia este literalmente perpetuă, adică în fiecare moment se află cineva în rugăciune în faţa Preasfintei Euharistii.
- Adoraţia este moralmente perpetuă, doar cu întreruperi de scurtă durată cerute de motive imperative sau de circumstanţe în afara posibilităţilor de control ;
- Adoraţia este neîntreruptă pentru o perioadă mai lungă sau mai scurtă, o zi sau mai multe zile, aşa cum este devoţiunea de Patruzeci de Ore.
- Adoraţia este neîntreruptă într-o biserică sau capelă specială.
- Adoraţia este neîntreruptă în diferite biserici sau capele dintr-o localitate, dieceză sau ţară sau în întreaga lume.
După unii
autori, începutul adoraţiei perpetue se situează spre sfârşitul secolului al
IV-lea, când în unele dieceze era obiceiul ca aceia convertiţi la credinţă să
adore Preasfântul Sacrament expus timp de opt zile după Botezul lor. Ştim însă
cu siguranţă că, înainte chiar de a fi fost instituită sărbătoarea Corpus
Christi, se practica adoraţia euharistică nu numai de către persoanele
consacrate din mănăstiri, ci şi de către laici. După victoria asupra
albigensilor, regele Ludovic al VII-lea al Franţei a cerut Episcopului din
Avignon să expună Preasfântul Sacrament în Capela Sfintei Cruci (14 septembrie
1226). Mulţimea adoratorilor a fost atât de mare, încât Episcopul a hotărât ca
adoraţia să continue ziua şi noaptea. Această practică a fost ratificată
ulterior de Sfântul Scaun şi a continuat neîntreruptă până la revoluţia
franceză din 1792. A fost reluată în 1829.
Totuşi, abia
după Conciliul din Trento adoraţia perpetuă s-a extins la scară universală.
Există următoarele forme speciale ale adoraţiei perpetue:
Institutele
Religioase de Clauzură: au fost întemeiate cu scopul expres al adoraţiei continue, zi şi noapte,
a Preasfintei Euharistii. În unele dintre aceste Institute, cum ar fi
Benedictinele Adoraţiei Perpetue a Preasfântului Sacrament, din Austria (1654),
se depunea votul solemn al adoraţiei perpetue.
Institutele
Religioase Apostolice aveau ca
scop atât practicarea adoraţiei de către membrii lor, cât şi răspândirea
adoraţiei perpetue a Euharistiei în rândul credincioşilor. Aşa a luat naştere
Congregaţia Preasfintelor Inimi ale lui Isus şi Maria şi a Adoraţiei Perpetue a
Preasfântului Sacrament al Altarului. Aprobată oficial în 1817, are ca scop
cinstirea şi urmarea celor patru etape ale vieţii lui Cristos: copilăria, viaţa
ascunsă, viaţa publică şi jertfa Lui, prin exerciţiul adoraţiei euharistice.
Societăţile
de bărbaţi pentru Adoraţia Nocturnă s-au răspândit la scară internaţională începând din
Roma, în 1810, cu întemeierea Uniunii Pioase a Adoratorilor Preasfântului
Sacrament. Aceasta s-a răspândit în întreaga Europă şi în America de Nord şi de
Sud. Adoraţia perpetuă în sens strict a fost şi este scopul lor principal.
Asociaţiile
Euharistice Perpetue ale
credincioşilor îşi au originea în secolul al XVII-lea. Una dintre primele
asociaţii de acest fel a fost întemeiată în 1641 de baronul de Renty (Gaston
Jean Baptiste de Renty, 1611 – 24 aprilie 1649) în parohia Sf. Paul din Paris.
Aceasta era o societate de adoraţie perpetuă întemeiată pentru femei. La
Boulonge, în Franţa (1753), parohiile erau împărţite în douăsprezece grupuri,
corespunzând celor douăsprezece luni ale anului. Fiecare grup cuprindea atâtea
parohii câte zile avea luna pe care o reprezenta, iar fiecărei biserici din
fiecare grup îi era desemnată o anumită zi pentru adoraţia euharistică.
Dintre
apostolii adoraţiei perpetue pentru laici, cel care a avut influenţa cea mai de
durată în timpurile moderne a fost Sf. Pierre Julien Eymard. El a întemeiat, în
1856, la Paris, Congregaţia Preoţilor Preasfântului Sacrament, şi doi ani mai
târziu, împreună cu Marguerite Guillot, Congregaţia Slujitoarelor Preasfântului
Sacrament, o congregaţie contemplativă de clauzură pentru femei. Conferinţele
publice ale lui Pierre Julien Eymard despre Prezenţa Reală au inspirat
numeroase asociaţii de laici, care au luat ad litteram cuvintele lui:
“În prezenţa lui Isus Cristos din Preasfântul Sacrament, orice măreţie dispare,
orice sfinţenie se umileşte şi devine nimic. Isus Cristos este cu adevărat
aici!”
Vizitele la
Preasfântul Sacrament
La fel ca şi
adoraţia perpetuă, istoria vizitelor la Preasfântul Sacrament este cel mai bine
cunoscută din spiritualitatea monastică din Evul Mediu timpuriu. În secolul al
XIII-lea, conform Regulii pentru Anahorete (Ancren Riwle), acestea îşi
începeau ziua prin vizitarea Preasfântului Sacrament. Preoţii, care aveau acces
mai uşor la Preasfânta Euharistie, trebuiau să îl viziteze în mod regulat pe
Domnul nostru în Preasfântul Sacrament. Astfel martirul Sf. Thomas Becket
(1118-1170) sublinia într-una din scrisorile sale: “Daca tu nu mă asculţi pe
mine, care m-am rugat pentru tine gemând şi plângând cu lacrimi din belşug, nu
de puţine ori, în faţa Maiestăţii Trupului lui Cristos…” (Materials, V,
276).
În secolul
al XIV-lea, misticul englez Richard Rolle îi îndemna cu tărie pe creştini să
viziteze bisericile din apropiere cât de des puteau. De ce? Fiindcă în biserică
“Dumnezeu este pe altar, auzindu-i pe cei ce i se roagă şi le dăruieşte
acestora ceea ce îi cer şi ceea ce este bine pentru ei” (Works, I, 145).
Istoricii Bisericii menţionează că spre sfârşitul secolului, vizitarea
Preasfântului Sacrament devenise o practică destul de obişnuită. Una dintre
problemele grave din cadrul Reformei priveşte Preasfânta Euharistie. La
început, Biserica Angliei nu a interzis clerului să păstreze ambele specii după
celebrarea Cinei Celei de Taină, pentru a fi duse bolnavilor şi muribunzilor.
Dar curând, păstrarea speciilor euharistice a devenit rară, lucru de aşteptat
de altfel după cele Treizeci şi nouă de Articole (1571) care declarau că
transsubstanţierea nu este adevărată şi că Euharistia nu trebuie adorată sau
purtată în procesiune.
Trei sute de
ani mai târziu, anglicanii, prin Mişcarea de la Oxford, au restabilit păstrarea
continuă a Euharistiei şi au încurajat vizitarea Preasfântului Sacrament.
Reîntoarcerea la această formă de pietate catolică faţă de Preasfânta
Euharistie se datorează Societăţii anglicane a Surorilor Sf. Margaret,
întemeiată în 1854. Analele comunităţii menţionează că la scurt timp după
înfiinţare, surorile vizitau zilnic Preasfânta Euharistie în oratoriul propriu
şi aproximativ în aceeaşi perioadă, a fost introdusă Binecuvântarea cu
Preasfântul Sacrament.
În Biserica
Catolică, vizitarea Preasfântului Sacrament a devenit o parte importantă a
rugăciunii personale şi comunitare. Primul Cod de Drept Canonic recomandă ferm
“credincioşilor să viziteze Preasfântul Sacrament cât mai des cu putinţă”
(canonul 1273). Noul Cod aduce precizări în acest sens. Exceptând situaţiile în
care există o contraindicaţie gravă, bisericile în care se păstrează
Preasfântul Sacrament trebuie să fie deschise pentru credincioşi cel puţin
câteva ore zilnic, astfel încât aceştia să se poată ruga în faţa Preasfântului
Sacrament (canonul 937). Membrilor institutelor religioase li se atrage atenţia
că în fiecare zi trebuie “să îl adore pe Domnul Însuşi prezent în Preasfântul
Sacrament” (canonul 663, #2).
Binecuvântarea
cu Preasfântul Sacrament
La fel ca şi
în cazul altor devoţiuni euharistice, Binecuvântarea, aşa cum se numeşte de
obicei, a început din secolul al XIII-lea şi a fost puternic influenţată de
instituirea sărbătorii Corpus Christi. Două imnuri, O Salutaris
Hostia şi Tantum Ergo, compuse de Sf. Toma de Aquino, au devenit
părţi constitutive ale slujbei de Binecuvântare. Un aspect mai puţin cunoscut
al istoriei Binecuvântării cu Preasfântul Sacrament este asocierea sa timpurie
cu devoţiunea faţă de Preasfânta Fecioară. Aceasta îşi găsea deja expresia în Pange
Lingua de la Vesperele I ale liturgiei Corpus Christi: “Ziditorul
lumii umil se coboară / Pe pământ şi prinde trup într-o Fecioară”. Fără Maria
nu ar fi fost Întrupare, şi fără Întrupare nu ar fi fost Euharistia.
Potrivit
istoricilor, la începutul secolului al XIII-lea erau organizate un număr mare
de confrerii şi asociaţii în care se obişnuia să se cânte imnuri în fiecare
seară înaintea unei statui a Preasfintei Fecioare. Imnurile se numeau Laude
şi erau adesea compuse în limba poporului sau chiar în diverse dialecte locale.
Prin intermediul unor oameni precum franciscanul Giacopone da Todi (1230-1306),
cântările acestea au contribuit la dezvoltarea literaturii italiene.
Confreriile menţionate se numeau Laudesi. Prin impulsul dat de
Sărbătoarea Corpus Christi, cântările mariane au fost însoţite adeseori
de expunerea Preasfântului Sacrament. Ceea ce începuse ca o practică prin care
se adăuga un plus de solemnitate devoţiunilor Mariane, a devenit în timp o
formă de sine stătătoare a pietăţii euharistice.
Aceste
întruniri însoţite de cântece mariane se numeau în Franţa Salut, în
Ţările de Jos Lof, în Germania şi Anglia Salve. Au fost treptat
însoţite de expunerea Euharistiei, în special când Preasfântul Sacrament era
purtat în procesiune şi/sau erau binecuvântaţi bolnavii cu Preasfânta
Euharistie. Mulţi credincioşi au început să includă în testamentele lor sume
pentru susţinerea continuă a acestor celebrări de seară, prin cântece, în
cinstea Preasfintei Fecioare, şi au cerut ca Preasfântul Sacrament să fie expus
pe toată durata întrunirii. Practica veche a binecuvântării bolnavilor cu
Preasfânta Euharistie la Lourdes reprezintă de fapt o extensie a acestei
modalităţi de Binecuvântare însoţită de devoţiunea faţă de Preasfânta Fecioară.
Congresele
Euharistice
Ca
demonstraţie publică a credinţei în Prezenţa Reală, Congresele Euharistice
locale sunt menţionate chiar din Evul Mediu. Însă primul Congres Internaţional
a avut loc datorită zelului laicei Marie-Marthe Tamisier (1834-1910), de origine
franceză, care a manifestat încă din copilărie o devoţiune extraordinară faţă
de Preasfântul Sacrament. Ea numea o zi fără Sfânta Împărtăşanie “Vinerea Mare”
a ei. După ce a încercat fără succes, în repetate rânduri, să intre într-o
comunitate religioasă, şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii răspândind
devoţiunea faţă de Prezenţa Reală. Inspirată de conferinţele Sf. Pierre Julien
Eymard şi îndrumată direct de abatele Chevier din Lyon, ea a promovat mai întâi
pelerinajele la sanctuarele unde avuseseră loc miracole euharistice. În cele
din urmă, primul Congres Euharistic Internaţional s-a desfăşurat la Lille, în
1881. La cel de al V-lea Congres, care s-a ţinut la Toulouse, în 1886, au
participat peste 1.500 de episcopi şi preoţi şi 30.000 de laici.
Până în
prezent au avut loc Congrese Euharistice Internaţionale pe toate continentele,
inclusiv în Africa, Asia şi Australia. Papa Paul al VI-lea a participat la al
XXXVIII-lea şi la al XXXIX-lea Congres Euharistic, la Bombay în 1964 şi
respectiv la Bogota în 1968. Papa Ioan Paul al II-lea intenţiona să participe
la Congresul centenar de la Lourdes, în 1981, dar a fost împiedicat de
tentativa de asasinat din 13 mai acelaşi an. Congresele naţionale au devenit
foarte răspândite. În cursul unuia dintre acestea, desfăşurat la Bogota în
1980, Papa Ioan Paul al II-lea a sintetizat rolul pe care, din providenţa
divină, îl are un astfel de Congres.
“Congresul
Euharistic este în primul rând un mare act comunitar de credinţă în prezenţa şi
lucrarea lui Isus în Euharistie, Care rămâne cu noi în mod sacramental, pentru
a călători cu noi de-a lungul tuturor drumurilor noastre, astfel încât, prin
puterea Sa, să facem faţă problemelor, ostenelilor, suferinţelor noastre… Din
acest moment, să ne unim în jurul Ostiei consacrate, Pelerinul divin între
pelerini, însetaţi să sorbim de la El inspiraţia şi puterea de a ne asuma
nevoile şi aspiraţiile fraţilor noştri emigranţi… Congresul Euharistic trebuie
să demonstreze în special şi să sublinieze clar faptul că Poporul lui Dumnezeu,
aici pe pământ, trăieşte prin Euharistie, că îşi trage din Euharistie tăria
pentru încercările de fiecare zi şi pentru bătăliile duse în toate sferele de
existenţă” (30 iunie şi 9 iulie 1980). Mai mult de un secol de experienţă
confirma spusele Papei.
Autor: John A. Hardon, SJ
Traducere: Ecaterina Hanganu
Sursa: TheRealPresence.org
Traducere: Ecaterina Hanganu
Sursa: TheRealPresence.org
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial