Asistăm la o exacerbare în rândul credincioşilor a unei 
"psihoze a dezlegărilor". Pentru orice problemă familială, socială, ocupaţională 
sau psihologică se crede că cineva a făcut farmece sau magie. Însă molitfele 
Sfântului Vasile cel Mare nu se pot citi oricând, mai ales în ziua de 1 ianuarie 
- zi de bucurie, fiind praznicul Tăierii-împrejur a Domnului -, ci se rostesc în 
cazuri concrete şi verificabile de îndrăcire, în zile de post, cu pregătire şi 
spovedanie, eventual în legătură cu săvârşirea Sfântului Maslu.
Grija Bisericii faţă de cei care au ajuns, din diverse pricini, 
în stăpânirea duhurilor necurate s-a manifestat prin rugăciuni de exorcizare, 
despre care avem mărturii încă din perioada nou-testamentară. Astfel, 
Mântuitorul a izgonit demoni şi i-a trimis pe Apostoli ca şi ei să facă 
asemenea, dându-le puterea harului pentru aceasta. Cu toate acestea, atât 
Mântuitorul, pe Muntele Carantaniei, cât şi Apostolii s-au folosit de post şi 
rugăciune pentru înfrângerea vrăjmaşului nevăzut. Mântuitorul a spus, de altfel, 
ucenicilor Săi că "acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune şi cu 
post" (Matei 17, 21; Marcu 9, 29). În Faptele Apostolilor ni se prezintă cazul 
fiilor lui Scheva, iudei care, folosind numele lui Iisus, izgoneau demoni, dar 
care, nefiind pregătiţi pentru lupta cu diavolul, au fost atacaţi de demoni prin 
cei îndrăciţi (Fapte 19, 14-16).
Exorcismele prebaptismale
Biserica a folosit exorcismele mai întâi faţă de cei care 
doreau să devină catehumeni, adică să se întoarcă "de la stăpânirea satanei la 
Dumnezeu" (Fapte 26, 18). Exorcismele rostite asupra candidaţilor la catehumenat 
îi curăţau pe aceştia de influenţele demonice primite mai ales prin participarea 
la cultul păgân (numită "masa şi paharul demonilor" - I Cor. 10, 21).
Exorcismele pentru energumeni
Pentru cei ce se demonizau după Botez, Biserica a rânduit ca ei 
să fie aşezaţi într-o stare aparte, a energumenilor, pentru care se făceau 
rugăciuni publice şi care apoi erau concediaţi de la Sfânta Liturghie îndată 
după catehumeni. Astfel de ectenii şi rugăciuni pentru energumeni se găsesc în 
"Constituţiile Apostolice" (puse în scris în jurul anului 370). De aici se vede 
că demonizaţii nu stăteau la Liturghia euharistică şi nu erau împărtăşiţi, până 
nu se izbăveau (aşa cum arată şi Canonul 79 Apostolic, dar şi molitfele 1, 2 şi 
4 atribuite Sfântului Ioan Gură de Aur). De asemenea, Biserica condamna pe aceia 
care, fără a fi posedaţi de cel-viclean, solicitau rugăciuni de exorcizare 
(cf. Canonul 60 Trulan).
Când şi cui se citesc exorcisme
Evident, Sfinţii Părinţi nu au alcătuit exorcisme pentru a fi 
citite în ziua lor de prăznuire, ci în cazuri concrete de demonizare a unor 
creştini botezaţi, din dragoste pentru aceştia şi în vederea vindecării lor. 
Aceste rugăciuni au fost numite în spaţiul românesc "molitfe". Ele sunt formate 
din rugăciuni (cele adresate lui Dumnezeu) şi exorcisme (cele adresate 
diavolului). Exorcismele îşi trag numele de la cuvântul cu care ele încep în 
limba greacă: "exorkizo", care înseamnă "te jur (pe numele lui Dumnezeu), te 
alung, te cert" (şi nu "te blestem", cum greşit a fost tradus în unele 
ediţii).
Pregătirea necesară
Tradiţia Bisericii a asociat exorcismele cu necesitatea unei 
pregătiri corespunzătoare, atât din partea sfinţitului slujitor care le citeşte, 
cât şi din partea celui demonizat sau a rudelor lui. Sunt cunoscute relatările 
marelui nostru duhovnic, arhim. Cleopa Ilie (†1998), despre ispitele şi 
necazurile aduse de diavol asupra celor care citeau aceste molitfe. De asemenea, 
cunoscuţii părinţi duhovniceşti greci contemporani Porfirie Kavsocalivitul şi 
Paisie Aghioritul arată că citirea exorcizărilor asupra persoanelor care nu sunt 
posedate determină înteţirea ispitelor diavoleşti şi stârneşte fără motiv 
răutatea vrăjmaşului (părintele Porfirie, "Antologie de sfaturi şi îndrumări"). 
De cele mai multe ori, citirea molitfelor fără pregătirea necesară este dovada 
mândriei şi a ignoranţei, păcate care atrag lucrările demonice, în loc să le 
îndepărteze.
Trebuie citite exorcisme la 1 ianuarie?
Obiceiul citirii molitfelor Sfântului Vasile la 1 ianuarie este 
"o tradiţie" apărută în zonele urbane din sudul ţării noastre în secolul al 
XX-lea (prima menţiune în 1937), cu răspândire mai ales după 1990. Acest obicei 
nu există în Bisericile Ortodoxe surori, constituind astfel o inovaţie 
liturgică. În molitfelnicele celorlalte Biserici Ortodoxe nu apare menţiunea că 
s-ar citi la 1 ianuarie, aşa cum ea nu apare nici în molitfelnicele româneşti 
mai vechi. Pe de altă parte, ziua de 1 ianuarie se află între cele două mari 
praznice: Crăciunul şi Boboteaza, într-o perioadă de bucurie pentru arătarea lui 
Hristos prin Naştere şi Botez. Acest răstimp este considerat de tradiţia 
Bisericii asemenea Săptămânii Luminate şi de aceea nu se posteşte şi nu se 
îngenunchează (a se vedea însemnările din "Mineiul pe decembrie" şi din "Tipicul 
Mare", de la 25 decembrie). De aceea nu este un timp potrivit pentru 
exorcisme.
Totodată, rostirea unor exorcisme asupra celor care au 
participat la Dumnezeiasca Liturghie şi (cel puţin unii) s-au împărtăşit cu 
Trupul şi Sângele lui Hristos denotă o neînţelegere a valorii Sfintei Liturghii 
şi a darurilor duhovniceşti pe care le primim în cadrul ei. Credincioşii 
sănătoşi şi practicanţi nu sunt "sub stăpânirea diavolului", ci sunt "robii lui 
Dumnezeu"; pentru ei, primirea Sfintelor Taine este singurul şi cel mai mare 
"leac al nemuririi" (cf. Sf. Ignatie al Antiohiei, "Epistola către 
Efeseni", XX, 2), căci "mai mare este Cel ce e în cei credincioşi, decât cel ce 
este în lume" (I Ioan 4, 4).
Soluţii duhovniceşti
Din păcate asistăm în Biserica noastră la o exacerbare în 
rândul credincioşilor a unei "psihoze a dezlegărilor". Pentru orice problemă 
familială, socială, ocupaţională sau psihologică se crede că cineva a făcut 
farmece sau magie. Fără să negăm existenţa demonicei îndeletniciri vrăjitoreşti, 
nu putem totuşi să nu observăm că de multe ori păcatele nespovedite sau patimile 
hrănite în ascuns sunt cauza multor eşecuri, boli sau neînţelegeri. Spovedania, 
părăsirea păcatelor şi viciilor, îndreptarea vieţii, dobândirea unor deprinderi 
ortodoxe şi preocuparea de a spori în viaţa duhovnicească vor rezolva cele mai 
multe din problemele creştinului, întrucât menirea Bisericii este aceea de a 
aduce vindecare.
Pentru alungarea demonilor, Apostolii şi Sfinţii Părinţi au 
folosit şi untdelemnul sfinţit (a se vedea Marcu 6, 3, dar şi Vieţile Sfinţilor 
Macarie Egipteanul şi Sava cel Sfinţit ş.a); de aceea, duhovnicii iscusiţi leagă 
citirea "molitfelor" de săvârşirea Sfântului Maslu. Aceste învăţături credem că 
vor fi reluate şi precizate în anul 2012, închinat acestei Sfinte Taine.
Rânduiala corectă a slujbelor pe 1 ianuarie
Ne bucurăm pentru decizia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe 
Române de a îndruma pe preoţi, în mod exact şi conform cu Tradiţia panortodoxă, 
cu privire la slujbele ce trebuie oficiate la 1 ianuarie: în ajun se va săvârşi 
Vecernia cu Litie (sau Privegherea), la miezul nopţii, Acatistul Mântuitorului 
şi rugăciunea de mulţumire, iar dimineaţa, Utrenia, Liturghia Sfântului Vasile 
cel Mare şi Te Deumul de Anul Nou. Aceasta este rânduiala firească a sfintelor 
slujbe la un praznic împărătesc (Tăierea-împrejur a Domnului). Molitfele 
Sfântului Vasile nu se vor citi, deci, în această zi, ci se vor rosti în cazuri 
concrete şi verificabile de îndrăcire, în zile de post, cu pregătire şi 
spovedanie, eventual în legătură cu săvârşirea Sfântului Maslu.
Protos. Chiril Lovin
Sursa: www.ziarullumina.ro 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial