Prezentul continuu în teologia siriană
Sărbătoarea Botezului Domnului este un bun prilej de a ne 
aminti că există un timp al mântuirii. Una dintre rugăciunile de la Sfinţirea 
cea Mare a Apei, alcătuire a Sfântului Sofronie al Ierusalimului, repetă 
adverbul "astăzi" de nu mai puţin de 25 de ori. În rugăciune, sfântul plasează 
"astăzi" evenimente de acum 2.000 de ani şi ne invită să fim părtaşi la ele. 
Născut la Damasc în anul 550, Sfântul Sofronie (†638) se înscrie, alături de 
Sfântul Efrem Sirul (†373) şi Sfântul Ioan Gură de Aur (†379), în rândul 
dascălilor sirieni care teologhisesc despre adevăratul timp, cel al 
mântuirii.
Cronicarul Miron Costin se pleca în faţa trecerii implacabile a 
timpului, după mulţimea de evenimente istorice aşternute în Letopiseţul Ţării 
Moldovei, exclamând: "Nu sunt vremurile sub om, ci bietul om sub vremi". Doar 
omul duhovnicesc precupeţeşte timpul istoriei văzute pentru a-şi arvuni timpul 
veşnic al istoriei mântuirii, încercând să preguste ceva din Împărăţia lui 
Dumnezeu încă din această viaţă. În termeni teologici, această pregustare face 
parte din "eshatologia prezenteistă": "Împlinirea parţială de acum reaprinde şi 
ţine trează dorinţa mereu reînnoită după o împlinire mult mai profundă şi mai 
desăvârşită" (Karl Christian Felmy).
Cu toate că nu există în gramatica limbii române ca timp al 
acţiunilor, prezentul continuu redă poate cel mai fidel relaţia omului cu 
Creatorul său. Din întreaga teologie, ortodoxia siriană îndrăzneşte să se ridice 
deasupra timpului, aşezându-l la locul său de creaţie a lui Dumnezeu. Eliberată 
de chingile conceptelor, teologia siriană cântă tainele în cheie biblică, fără a 
le îngrădi în definiţii.
"Astăzi, întunericul lumii se risipeşte cu arătarea 
Dumnezeului nostru"
Una dintre stihirile ce se cântă înainte de Sfinţirea cea Mare 
a Apei, compusă de Sfântul Sofronie al Ierusalimului, arată că "astăzi firea 
apelor se sfinţeşte şi se desparte Iordanul şi îşi opreşte curgerea apelor sale, 
văzând pe Stăpânul botezându-Se". În continuare, în marea rugăciune de Sfinţire 
a Apei, alcătuită tot de Sfântul Sofronie, adverbul de timp "astăzi" se repetă 
de 25 de ori: "Că astăzi ne-a sosit nouă tuturor vreme de praznic şi ceata 
Sfinţilor cu noi se adună. Şi îngerii cu oamenii împreună prăznuiesc. Astăzi 
darul Sfântului Duh în chip de porumbel peste ape a coborât. Astăzi, Soarele cel 
neapus a răsărit, şi lumea cu lumina Domnului se luminează. Astăzi luna cu raze 
luminoase luminează pământul. Astăzi, stelele cele luminoase, cu lumina 
strălucirii, lumea înfrumuseţează. Astăzi norii rourează din cer omenirii ploaia 
dreptăţii. Astăzi, Cel nefăcut, de voia Sa, este atins cu mâna de către făptura 
Sa. Astăzi, Proorocul şi Înaintemergătorul se apropie de Stăpânul, şi cu frică 
stă înaintea Lui, văzând pogorârea lui Dumnezeu la noi. Astăzi, apele Iordanului 
se prefac în vindecări, cu venirea Domnului. Astăzi, toată făptura se adapă cu 
curgeri tainice. Astăzi, păcatele oamenilor se curăţesc cu apele Iordanului. 
Astăzi, raiul s-a deschis oamenilor şi Soarele dreptăţii ne luminează nouă. 
Astăzi, apa cea amară, care era în vremea lui Moise, se preface în dulceaţă 
poporului cu venirea Domnului. Astăzi, ne-am izbăvit de plânsul cel vechi şi ca 
un Israel nou ne-am mântuit. Astăzi, ne-am izbăvit de întuneric şi cu lumina 
cunoştinţei de Dumnezeu ne-am luminat. Astăzi, întunericul lumii se risipeşte cu 
arătarea Dumnezeului nostru. Astăzi, toată făptura se luminează de sus ca o 
făclie. Astăzi, înşelăciunea se surpă şi cale de mântuire ne lucrează nouă 
venirea Stăpânului. Astăzi, cele de sus cu cele de jos împreună prăznuiesc, şi 
cele de jos cu cele de sus împreună vorbesc. Astăzi, adunarea cea sfinţită şi 
mult vestită a ortodocşilor se bucură. Astăzi, Stăpânul la Botez merge ca să 
ridice firea omenească la înălţime. Astăzi, Cel neplecat Se pleacă robului Său, 
ca să ne slobozească pe noi din robie. Astăzi, Împărăţia cerurilor am dobândit, 
iar Împărăţia Domnului nu are sfârşit. Astăzi, pământul şi marea şi-au împărţit 
bucuria lumii, iar lumea s-a umplut de veselie". 
Eternul "astăzi" în imnele Sfântului Efrem Sirul
O teologie a timpului la Sfântul Efrem Sirul putem observa în 
imnele alcătuite pentru cinstirea Naşterii şi Botezului Domnului, întrucât în 
secolul al IV-lea cele două praznice erau sărbătorite în aceeaşi zi. Pr. conf. 
dr. Daniel Benga arată laitmotivul adverbului "astăzi" în Imnul I la Naşterea 
Domnului: "Sfântul Efrem distinge în imnele sale între timpul istoric şi timpul 
sacru al istoriei mântuirii. Timpul obişnuit este linear şi fiecare punct al său 
are un înainte şi un după. Timpul sacru nu are însă înainte şi 
după, ci doar eternul acum, exprimat de imnologul din Edessa prin 
cuvântul astăzi, care revine obsedant în majoritatea versurilor imnului 
întâi la Naşterea Domnului. Un loc paralel este până azi marea rugăciune de 
Sfinţire a apelor de la Bobotează unde cuvântul astăzi apare de 25 de 
ori". În acest imn, întreaga trecere a timpului se dizolvă. Nu doar credincioşii 
ce trăiesc după câteva sute sau mii de ani sunt chemaţi să ia parte "astăzi" la 
o zi petrecută în trecut, devenind contemporani cu cei din Vechiul Testament, ci 
şi drepţii Vechiului Testament devansează timpul pentru a-L vedea pe Hristos, pe 
Care L-au aşteptat: "Astăzi Fecioara a născut pe Imanuel (Is 7, 14) la Betleem; 
cuvântul pe care l-a rostit Isaia s-a împlinit astăzi. (...) Pentru că Împăratul 
era ascuns în Iuda, Tamar L-a furat din coapsele lui şFc 38, 12ţ; astăzi a 
răsărit strălucirea frumuseţii iubită de ea în ascuns. Astăzi s-a culcat Rut cu 
Booz (Rut 3, 7), fiindcă a văzut ascuns întru el leacul vieţii; astăzi s-a 
împlinit dorirea ei, căci din sămânţa ei a răsărit Cel ce dă viaţă tuturor".
"În anamneza euharistică se şterg graniţele din trecut, 
prezent şi viitor"
În Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, o rugăciune rostită de 
preot în timpul anaforalei liturgice, înainte de epicleză, transcende orice 
regulă a succesiunii timpului. Înainte de a rosti cu voce tare cuvintele "Ale 
Tale dintru ale Tale, Ţie aducem de toate şi pentru toate", preotul citeşte în 
taină următoarea rugăciune: "Aducându-ne aminte, aşadar, de această poruncă 
mântuitoare şi de toate cele ce s-au făcut pentru noi: de cruce, de groapă, de 
învierea cea de a treia zi, de înălţarea la ceruri, de şederea cea de-a dreapta, 
şi de cea de a doua şi slăvită iarăşi venire". Prin amintirea celei de-a doua 
veniri a Mântuitorului, "Biserica îşi aduce aminte de viitor ca de un eveniment 
din trecut", remarcă pr. conf. dr. Daniel Benga, adăugând cuvintele 
arhimandritului Ciprian Kern: "În anamneza euharistică se şterg graniţele din 
trecut, prezent şi viitor".
O adevărată piatră de încercare pentru orice analiză 
gramaticală este, însă, un verset din Evanghelia după Ioan (5, 24): "Cel ce 
ascultă cuvântul Meu şi crede în Cel ce M-a trimis are viaţă veşnică şi 
la judecată nu va veni, ci s-a mutat de la moarte la viaţă". Verbe 
atribuite aceleiaşi persoane la timpurile prezent, viitor şi trecut se împletesc 
armonios în aceeaşi frază. Circumscris vremii în care trăieşte, omul este chemat 
să trăiască tensiunea dintre "deja" şi "nu încă", folosind timpul acestei vieţi 
ca mijloc spre atingerea scopului final: dobândirea mântuirii.
Autor: A. Briciu
Sursa: www.ziarullumina.ro 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial