Prin căsătoria mixtă se înţelege căsătoria dintre un creştin
ortodox cu un creştin neortodox botezat, fie cu o persoană care nu a primit
botezul.
Cunoaştem astfel de situaţii încă din primele secole creştine,
când unii membri ai Bisericii erau recrutaţi dintre iudei, dar şi dintre păgâni;
de aici rezultă deseori căsătorii între creştini cu necreştini, căsătorii
absolut legale din punctul de vedere al legislaţiei civile şi tolerate în mod
misionar de Biserică. Sfântul Apostol Pavel spune: "Dacă un frate are o femeie
necredincioasă, şi ea voieşte să vieţuiască cu el, să nu o lase. Şi o femeie,
dacă are bărbat necredincios, şi el binevoieşte să locuiască cu ea, să nu-şi
lase bărbatul. Căci bărbatul necredincios se sfinţeşte prin femeia credincioasă
şi femeia necredincioasă se sfinţeşte prin bărbatul credincios" (I Cor. 7,
12-16).
Prin Sinoadele Ecumenice şi locale Biserica a dezbătut problema
căsătoriilor mixte prin diferite învăţături concretizate în canoane; şi pentru
că aceste căsătorii mixte au continuat să existe, Biserica a adoptat principiul
iconomiei bisericeşti cu cele două forme ale sale: pogorământul (condescendenţa)
şi severitatea (acrivia). Însăşi Patriarhia Ecumenică şi-a schimbat notabil
modul de aplicare al canoanelor stricte şi a realizat o serie de excepţii
studiind în mod individual fiecare caz.
Regulamentul pentru relaţiile bisericeşti ale clerului ortodox
român cu creştinii eterodocşi din 1881 prevedea: "Căsătoriile mixte, între
persoane ortodoxe cu persoane eterodoxe sau de alt rit creştin, se
binecuvântează de Biserica Ortodoxă, păzindu-se uzul de până acum, ca copiii ce
se vor naşte din aceste căsătorii să devină membri ai Bisericii Ortodoxe".
Regulamentul de procedură al instanţelor disciplinare şi de
judecată ale Bisericii Ortodoxe Române din 1950 permite în mod excepţional, prin
iconomie, săvârşirea căsătoriilor mixte, numai cu dispensa prealabilă a
episcopului ortodox şi cu promisiunea de a se educa şi boteza copiii în credinţa
ortodoxă.
Astfel, deja observăm două condiţii esenţiale pentru oficierea
căsătoriei mixte: binecuvântarea dată de episcop şi promisiunea botezării
copiilor în credinţa ortodoxă.
Pe lângă aceste condiţii e necesar ca săvârşirea slujbei de
Cununie să fie oficiată de un preot ortodox, iar mirii să aibă naşi ortodocşi.
Autor: R. G. Topală
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial