Biserica în sine este un eveniment de comuniune înrădăcinat în 
taina treimică. Comuniunea eclesială se hrăneşte din comuniunea treimică. 
Comuniunea treimică este modelul şi sursa de viaţă a comuniunii eclesiale. O 
întreagă eclesiologie a comuniunii a fost dezvoltată mai cu seamă în cea de-a 
doua jumătate a secolului XX atât în spaţiul ortodox, dar şi în cel 
romano-catolic: Ioannis Zizioulas, Yves Congar, Jean Marie Roger Tillard sunt 
doar câţiva teologi care au scris în direcţia unei eclesiologii a comuniunii. 
Comuniunea eclesială se revelează în orice act al Bisericii, în existenţa 
oricărei structuri bisericeşti. Părintele Dumitru Stăniloae în lucrarea 
"Spiritualitate şi comuniune în Liturghia ortodoxă" afirmă despre arhitectura 
bisericilor ortodoxe că reflectă actul comuniunii omului cu Dumnezeu. Forma 
boltită a acestora exprimă braţele dumnezeieşti care îmbrăţişează pe om, 
dragostea lui Dumnezeu Tatăl care prin cele "două braţe, Dumnezeu Fiul şi 
Dumnezeu Duhul Sfânt" (Sfântul Irineu de Lyon), cuprinde proniator creaţia în 
sânul său. Comuniunea dintre Dumnezeu şi om e posibilă în Răsăritul ortodox prin 
harul dumnezeiesc necreat. Dumnezeu nu este exilat, ci întâlneşte creaţia în 
harul Său necreat. Nu întâmplător Biserica Răsăriteană vorbeşte de Dumnezeu 
Atotţiitorul, ceea ce exprimă o atotputernicie care nu striveşte, ci care 
proniază, îngrijeşte şi se preocupă. Biserica este spaţiul comuniunii omului cu 
Dumnezeu, dar şi cu ceilalţi. 
În Biserică fiecare realitate se înţelege şi se descoperă nu în 
sine însăşi, ci mereu în relaţie cu alteritatea. Omul nu poate fi definit în 
afara relaţiei lui cu Dumnezeu şi cu semenii. Aşa cum afirma Nicolae Berdiaev, 
"a-l vedea pe om în afara relaţiei lui cu Dumnezeu înseamnă să nu-l mai vezi 
deloc". Omul îşi are modelul şi sursa reală de existenţă în Mântuitorul Iisus 
Hristos. În Hristos Dumnezeu şi omul coexistă. Unirea ipostatică a celor două 
firi în Persoana dumnezeiască a Fiului lui Dumnezeu arată că finalitatea 
umanului este în comuniunea cu Dumnezeu. Dumnezeu este singurul care poate 
explica existenţa omului, o poate susţine veşnic şi o poate hrăni adecvat. 
Adevărul omului nu este în om, ci în Dumnezeu. De aceea Biserica este realitatea 
în care adevărul omului se rosteşte permanent pentru că aici existenţa umană 
este articulată în Dumnezeu şi în semen. Prin Taina Botezului omul intră în 
comuniunea eclesială plină de iubirea dumnezeiască. În Taina Mirungerii primeşte 
pecetea propriei vocaţii prin lucrarea Duhului Sfânt pentru a funcţiona 
complementar în Trupul lui Hristos, iar în Euharistie primeşte Trupul şi Sângele 
lui Hristos. Toate Tainele Bisericii, inclusiv Taina Sfântului Maslu, Taina 
Sfintei Cununii, Taina Hirotoniei şi Taina Spovedaniei, mărturisesc existenţa 
comunională.
Existenţa omului este împlinită în interiorul relaţiei cu 
semenii şi împreună în Dumnezeu. Karl Barth afirmă în Dogmatica sa: "Eu sunt în 
măsura în care sunt într-o relaţie. Eu sunt - adevăratul şi deplinul Eu sunt - 
poate fi parafrazat: Eu sunt în măsura în care întâlnesc." Cea mai autentică şi 
deplină întâlnire a omului cu omul este în Biserică pentru că aici celălalt nu 
mai este "iadul" lui Sartre, celălalt nu mai este o ameninţare în drumul egoist 
al propriei dezvoltări, nu mai este concurentul nostru, ci şansa mântuirii 
noastre. Nu există relaţie de comuniune cu Dumnezeu care să excludă în acelaşi 
timp pe celălalt. Societatea actuală este un conglomerat de indivizi, de anonimi 
ferecaţi în carapacea egoismului. Măsura adevăratei existenţe este dată de 
comuniune, şi nu de izolare. Taina Bisericii este taina unirii omului cu 
Dumnezeu şi cu omul. În afara acestei vieţi totul este "ruină, masacru, 
distrugere", spune părintele Stăniloae.
Autor: V. I. Coman
Sursa: www.ziarullumina.ro 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial