duminică, 11 august 2013

Ce bine ar fi dacă am avea pleoape și la urechi...

În vechea Grecie, Socrate avea o mare reputație de înțelepciune. Într-o zi a venit cineva la marele filosof și i-a zis:
- Știi ce am auzit recent despre un prieten de-al tău?
-
Un moment – răspunse Socrate. Înainte să-mi povestești, aș vrea să-ți fac un test, cel al celor trei site.
- Al celor trei site?
- Da – continuă Socrate. Înainte să povestești ceva despre alții, este bine să-ți iei un pic de timp, pentru a filtra ceea ce ai vrea să spui. Numesc acest lucru „cele trei site”. Prima sită este adevărul. Ai verificat dacă ceea ce îmi vei spune este adevărat?
- Nu... numai am auzit vorbindu-se...
- Foarte bine. Deci nu știi dacă este adevărat. Să continuăm cu a doua sită, cea a bunătății. Ceea ce vrei să-mi spui despre prietenul meu, este ceva bun?
- Ah, nu! Tocmai contrariul.
- Deci – continuă Socrate – vrei să-mi povestești lucruri urâte despre el, și nici măcar nu ești sigur dacă sunt adevărate. Poate vei reuși să treci a treia sită, cea a utilității. Este util ca eu să știu ce a făcut acest prieten al meu?
- Nu, deloc.
- Atunci – încheie Socrate – cee ce vrei să-mi povestești nu este nici adevărat, nici bun, nici util; de ce vrei să mi-o povestești?

Dacă fiecare dintre noi ar medita și ar pune în practică acest mic test... probabil că lumea ar fi mai bună. 

2 comentarii:

Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial