Apoftegma 32 despre avva Antonie cel Mare, din Patericul 
Egiptean, nu este altceva decât un cuvânt scripturistic, aplicat până acolo 
încât ajunge o realitate personală deplină. Iată ce zice bătrânul: "Eu nu mă mai 
tem de Dumnezeu, ci-L iubesc pe Dumnezeu, fiindcă iubirea alungă teama". 
Afirmaţia pustnicului este una profund biblică, pe linia 
Sfântului Apostol Ioan, care scrie: "În iubire nu este frică, ci iubirea 
desăvârşită alungă frica, pentru că frica merge alături cu pedeapsa, iar cel ce 
se teme nu este desăvârşit în iubire" (I In 4, 18). Această reluare de către 
Antonie a unui cuvânt biblic, spus într-o manieră personală, este un argument în 
plus că Patericul nu-i altceva decât Scriptura aplicată practic.
Diferenţa dintre versetul biblic citat şi cuvântul avvei 
Antonie este că cel dintâi e general, în vreme ce al doilea este particularizat. 
Vocaţia textelor generale este aceea de a putea fi particularizate. Ceea ce ni 
se prezintă la început ca o învăţătură pentru toată lumea, o afirmaţie care îşi 
aşteaptă împlinirea în vieţile oamenilor, ceea ce apare ca un deziderat sau o 
făgăduinţă, la Sfântul Antonie este o realitate prezentă, plină. Ceea ce trăise 
Apostolul Ioan, anume dragostea de Dumnezeu, nelimitată şi neumbrită de teamă, 
aceea trăia şi bătrânul Antonie.
L-am putea acuza, poate, pe avva Antonie de indiscreţie. Parcă 
prea îşi expune trăirile şi experienţele. El este însă mult înaintea celor din 
generaţia sa, iar mărturia lui este o afirmaţie indirectă că se poate. Ne putem 
mântui. Şi nu doar atât. Putem intra cu Dumnezeu într-o relaţie de filiaţie 
reală, în care teama nu-şi mai are locul, pentru că iubirea inundă şi copleşeşte 
sufletul întreg, cu toate angoasele sale.
Nu putem avea o imagine completă asupra a ce înseamnă o viaţă 
trăită în Dumnezeu, dacă nu continuăm, în paralel cu afirmaţia avvei Antonie, şi 
lectura ultimei părţi a capitolului 4 din Epistola I a Sfântului Ioan (versetele 
19-21): "Noi iubim pe Dumnezeu fiindcă El ne-a iubit cel dintâi. Dacă zice 
cineva: Iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele său îl urăşte, mincinos este. Pentru 
că cel ce nu iubeşte pe fratele său, pe care l-a văzut, pe Dumnezeu, pe care nu 
l-a văzut, nu poate să-L iubească. Şi această poruncă avem de la El: cine 
iubeşte pe Dumnezeu, să iubească şi pe fratele său". 
Altfel spus, cercul iubirii de Dumnezeu, pentru a se închide, e 
nevoie să includă în sine şi semenii, iar astfel să se lărgească necontenit. 
Într-un asemenea cerc nu mai este loc pentru teamă, după cum mărturiseşte 
Scriptura şi cunoaştem din experienţa părinţilor.
Autor: P. Siladi
Sursa: www.ziarullumina.ro 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial