Geniul feminin explicat de o tânără soră 
de Antonio Gaspari 
Pentru a readuce pe un plan de adevăr, dreptate şi frumuseţe 
dimensiunea feminină. Pentru a ieşi din retorica ipocrită şi ideologică 
referitoare la sărbătoarea femeii, agenţia Zenit ar vrea să favorizeze discuţia 
despre binele mult care este în proiectul lui Dumnezeu atunci când a creat 
femeia. 
În faţa ştirilor teribile şi dramatice în care femeia este 
victimă a violenţelor şi samavolniciilor, există o lume enormă de bine în care 
femeile sunt protagoniste. 
În această privinţă, agenţia Zenit a intervievat-o pe sora 
Maria Caterina Gatti din Institutul Slujitoarelor Inimii Neprihănite a Mariei. 
• La 8 martie se celebrează sărbătoarea 
femeii. În această sărbătoare puţini subliniază marile virtuţi feminine 
preamărite atât de viaţa călugărească şi consacrată cât şi de rolul atâtor mame 
şi soţii care trăiesc cu bucurie viaţa lor. Mai degrabă, o anumită cultură tinde 
să identifice în femeia modernă răzvrătirea faţă de rolul de soţie şi de mamă, o 
libertate înţeleasă drept capacitate de dominare în muncă şi în casă. Care este 
părerea dumneavoastră în această privinţă? 
Desigur, societatea în care trăim tinde să identifice 
progresul, libertatea şi emanciparea femeii ca forme de răzvrătire faţă de acele 
"roluri" care din totdeauna sunt constitutive ale feminităţii, ale 
identităţii femeii, cum sunt întocmai faptul de a fi soţie sau maternitatea. A 
fost eroarea comisă de atâtea feministe care - pornind de la intenţia bună de a 
exalta "geniul feminin" - au ajuns să refuze sau să nege ceea ce "face femeia 
femeie", şi din punct de vedere antropologic. Diferitele curente feministe au 
avut mare influenţă asupra culturii, ducând femeia ca să vrea să se emancipeze 
în manieră greşită, uitând prima şi foarte înalta sa misiune de soţie, de mamă 
şi chiar de educatoare. De fapt, face parte din vocaţia femeii şi misiunea 
educativă, aşa cum explică în mod clar Mulieris dignitatem la nr. 19: 
"Femeia, ca născătoare şi ca primă educatoare a omului [...], are o specifică 
precedenţă asupra bărbatului. Dacă maternitatea sa [...] depinde de bărbat, ea 
imprimă un «semn» esenţial asupra întregului proces al "creşterii ca persoană" a 
noilor fii şi fiice din neamul omenesc". "În această operă ele [femeile] 
realizează o formă de maternitate afectivă, culturală şi spirituală, cu valoare 
într-adevăr inestimabilă, prin incidenţa pe care o are asupra dezvoltării 
persoanei şi viitorului societăţii" (Scrisoarea Către femei, 9). 
Rolul de educatoare se extinde deci la întreaga omenire. 
Aceste îndatoriri şi particularităţi - să nu uităm asta - le-au 
fost dăruite de Dumnezeu ca talanţi care trebuie fructificaţi pentru a se 
realiza pe deplin şi pentru binele omenirii. Pentru ea, misiunea trasată de 
Dumnezeu este aceea de a se îngriji în mod special de om, de fiinţa umană, pe 
care Domnul i-o încredinţează. "Această încredinţare se referă în mod special 
la femeie - tocmai din cauza feminităţii sale - şi ea decide în mod deosebit 
vocaţia sa" (cf. Mulieris dignitatem, 30). Este clar că atunci când 
unei persoane îi este încredinţată o altă persoană, ea va avea grijă de dânsa şi 
nicidecum nu va încerca să o chinuiască, să o domine sau, mai rău, să o elimine 
(aşa cum se întâmplă din păcate cu avortul). 
• Care sunt după părerea dumneavoastră 
virtuţile tipic feminine care caracterizează femeile? 
Virtuţile şi caracteristicile care constituie cred 
particularitatea femeii sunt următoarele: primirea, iertarea, înţelegerea, 
empatia, generozitatea, dăruirea, duioşia, atenţia, delicateţea, sacrificiul, 
spiritul intuitiv. Apoi, femeia căsătorită trebuie să fie în familie îngerul 
credinţei, îngerul casei. Trebuie să privească la toate acele virtuţi care o 
caracterizează pe Preasfânta Maria pentru a putea trăi ca ea în harul lui 
Dumnezeu, dând exemplu bun, trăind cu acea conştiinţă că este mereu sub privirea 
lui Dumnezeu, chiar şi atunci când face cumpărături sau merge la muncă în birou, 
în timp ce spală vasele sau îi ajută pe copii să-şi facă temele. Sunt lucruri 
mici, dar erau chiar lucruri mici acelea pe care le făcea Sfânta Fecioară. Şi 
fetele sau femeile necăsătorite trebuie să privească la Sfânta Fecioară ca la 
modelul lor, pentru că şi ele sunt chemate să trăiască în harul lui Dumnezeu 
pentru a transmite apoi această frumuseţe interioară persoanelor cu care se 
relaţionează. 
• Şi care sunt îndeosebi virtuţile pe care 
le exaltă viaţa de călugăriţe şi consacrate? 
Dincolo de virtuţile care caracterizează viaţa călugărească în 
general, atât masculină cât şi feminină, cred că pentru femeia consacrată sunt 
valabile mereu acele virtuţi pe care le-am amintit deja ca tipic feminine, 
pentru că nu trebuie să uităm că orice călugăriţă, înainte de a fi o consacrată, 
este o femeie. De fapt, sfinţenia se construieşte pe o bază de 
umanitate, tocmai prin acel unicum constituit din suflet şi trup. 
Este natural că va fi diferită modalitatea în care aceste virtuţi vor trebui să 
fie exercitate: primirea, atenţia, dăruirea sunt trăite diferit de femeia 
consacrată - total dăruită lui Dumnezeu şi fraţilor, inserată într-o comunitate 
călugărească - faţă de cum le trăieşte o mamă în cadrul familiei sale. Dacă apoi 
privim la viaţa celor mai multe mari sfinte călugăriţe, virtuţile care le exaltă 
viaţa sunt cele tipic referitoare la viaţa consacrată în general: ascultarea, 
caritatea, credinţa, curăţia, sărăcia, umilinţa, fidelitatea, prudenţa... 
Maternitatea şi fecioria sunt două dimensiuni deosebite ale 
femeii, în lumina revelaţiei divine, care îşi au exprimarea cea mai înaltă în 
Sfânta Fecioară, care este în acelaşi timp Fecioară şi Mamă. "Persoana 
Născătoarei de Dumnezeu îi ajută pe toţi - în special pe toate femeile - să 
observe în ce mod aceste două dimensiuni şi aceste două căi ale vocaţiei femeii, 
ca persoană, se explică şi se completează reciproc". Iată deci că Preasfânta 
Maria este cea pe care atât femeia "laică", cât şi femeia consacrată trebuie să 
o aibă mereu în faţă ca model pentru a observa în ea virtuţile care trebuie 
imitate. 
• În ce mod viaţa călugărească reuşeşte să 
sublimeze şi să practice dorinţa de familie şi maternitate? 
Femeia - care ca şi bărbatul este o "fiinţă în relaţie" - se 
descoperă "făcută pentru bărbat", pentru o comuniune nupţială cu el. Aşa 
ne-a creat Domnul, cu această "diversitate în egalitate" (sexualitatea ne 
diferenţiază în cadrul umanităţii). În viaţa consacrată, acest "pentru 
bărbat" - după o frumoasă definiţie a lui Arnaldo Pigna - este înlocuit cu 
"pentru Cristos". Mirele este însuşi Cristos, El este Persoana cu care 
femeia consacrată intră în relaţie, în comuniune, dedicându-se totalmente Lui, 
deci găsind plinătate şi realizare personală numai în El. Nu este un "a iubi mai 
puţin", ci un "a iubi mai mult". Cine îmbrăţişează fecioria consacrată vrea să 
ajungă la plinătatea iubirii - deci a sexualităţii - lipsindu-se de medierea, 
dar şi de limitările fizicului, ale trupului. "Se alege continenţa nu pentru 
a iubi mai puţin, ci pentru a iubi mai bine [...]. A fi cast în mod feciorelnic 
înseamnă a ţine inima în potenţă absolută de a iubi, fără altă limită decât 
propria capacitate" (A. Pigna): fecioria nu închide la iubire, ci dimpotrivă 
învaţă la găsirea ei. Dorinţa de familie este umplută de noua familie 
constituită de comunitatea şi de institutul călugăresc din care se face parte. 
Apoi, maternitatea nu este "suprimată" în femeia consacrată, ci este trăită 
într-un mod mai elevat: este maternitatea spirituală. De fapt, 
maternitatea este constitutivă a femeii, element fundamental al identităţii 
sale, deoarece ei Dumnezeu îi încredinţează misiunea de "a se îngriji de 
viaţă": nu implică în mod necesar naşterea fizică a unei alte creaturi, ci este 
constituită de o atitudine de fond, de o deschidere a spiritului caracterizată 
de dăruirea de sine, de atenţie, de a lua asupra sa pe alţii, de sacrificiu. 
Femeia consacrată trăieşte deci în plinătate maternitatea sa, devenind mamă a 
tuturor, a copilului precum şi a bătrânului, născându-l pe Cristos în 
inima aproapelui. Deci şi maternitatea spirituală este o maternitate 
fecundă. 
• O anumită cultură modernă tinde să indice 
ca model figuri de femei care trezesc provocare şi scandal, dar nu sunt mai 
revoluţionare şi emancipate femei ca Maica Tereza de Calcutta sau sfânta Clara 
de Assisi? 
Este adevărat, femeii moderne îi sunt indicate adesea ca model 
aceste figuri provocatoare şi scandaloase, datorită influenţei greşitei 
filozofii feministe "liberal-socialist-radicale". Să nu uităm însă că în 
domeniul catolic a avut dezvoltare un feminism care promovează demnitatea 
autentică a femeii şi care s-a detaşat clar de gândirea celorlalte curente 
laice. Trebuie amintit şi că în pofida marilor divergenţe cu feministele 
catolice, militantele din curentele radicale şi socialiste au căutat şi au găsit 
figuri de femei autoritare, libere şi "puternice" chiar în interiorul 
catolicismului. Ecaterina de Siena, Tereza de Avila, Tereza de Lisieux, 
Francesca Saverio Cabrini - şi astăzi am putea spune şi Maica Tereza de Calcutta 
- sunt numai câteva din numele acelor multe femei "revoluţionare şi emancipate", 
în sensul adevărat al termenilor, care au fost luate ca model şi de feministe 
foarte depărtate de modul catolic de a gândi şi de a trăi. De ce? Pentru că 
aceste sfinte sunt un exemplu al modului cum trebuie să fie o femeie, deşi s-au 
dăruit total lui Dumnezeu şi Bisericii! În Mulieris dignitatem citim că 
"Femeile sfinte sunt o întrupare a idealului feminin" (cf. nr. 27). Acest 
lucru ne face să înţelegem că noi cu cât încercăm mai mult să-l imităm pe 
Cristos, Dumnezeu adevărat dar şi om adevărat, cu atât ne realizăm mai mult ca 
persoane, pentru că numai în misterul Cuvântului întrupat are adevărată 
lumină misterul omului. Aşadar, departe de a tăia aripile 
emancipării, catolicismul ajută femeia la deplina realizare de sine, dăruindu-i 
acea demnitate şi acele drepturi care în alte ambiente sociale, culturale sau 
religioase îi sunt negate. 
• Puteţi să ne povestiţi care sunt motivele 
care v-au convins să alegeţi viaţa călugărească? Şi de ce aţi ales Slujitoarele 
Inimii Neprihănite a Mariei? 
Lucrul pe care ţin mereu să-l precizez este că a mea nu a fost 
atât o alegere, cât mai degrabă un răspuns dat Cuiva care m-a 
ales. Dacă trebuie să explic motivele care m-au făcut să întreprind acest 
drum, în urmă cu 13 ani, am o anumită dificultate pentru că ştiu că nu pot să le 
exprim în toată profunzimea lor şi probabil nu este nici uşor de înţeles pentru 
cel care nu a primi aceeaşi chemare. 
În orice caz, cred că răspunsul meu a fost facilitat de 
insatisfacţia de fond pe care o percepeam în inimă. Aveam un loc de muncă, mulţi 
prieteni, hobbies care îmi dădeau satisfacţie... Şi totuşi în adâncul meu 
simţeam mereu o anumită nefericire, o nemulţumire, o "nerealizare" de mine 
însămi deşi avea satisfacţii tangibile în viaţa pe care o duceam. Educată într-o 
familie catolică practicantă, eram totuşi foarte departe de Dumnezeu, raportul 
cu El era nesemnificativ pentru mine. Căuta fericirea în cu totul alte lucruri 
şi credinţa mea se reducea la "obligaţia de a merge la Liturghie duminica". Însă 
îmi amintesc că pe la vârsta de 17 ani am văzut într-o zi o tânără soră aşezată 
pe o bancă şi de pe faţa ei transpărea mare seninătate şi bucurie. Am simţit 
înlăuntrul meu o mare emoţie, însoţită de o puternică dorinţă de bine, de 
bunătate, de convertire, pe care însă am sufocat-o aproape imediat. Era Dumnezeu 
care începea să se facă simţit... Aveam să-i deschid inima abia după 4 ani... 
La 21 de ani a venit harul convertirii şi după câteva luni am 
perceput pentru prima dată chemarea la viaţa călugărească. Am ales Slujitoarele 
Inimii Neprihănite a Mariei pentru că Domnul le-a pus pe drumul meu: tocmai 
cunoscându-le pe ele, pentru prima dată, mi-am pus problema vocaţională. De 
fapt, eram sigură că mă voi căsători şi voi forma o familie a mea. Nu-mi pusesem 
niciodată problema despre "ce anume vrea Dumnezeu de la mine", şi pentru că eram 
convinsă că vocaţia era ceva care trebuia să se perceapă încă de când suntem 
copii. Văzând câteva tinere postulante (tinere care sunt la începutul perioadei 
formative în convent) de la Slujitoarele Inimii Neprihănite a Mariei am fost 
literalmente fascinată: bucuria lor, seninătatea lor, veselia lor, frumuseţea 
interioară care transpărea din fiinţa lor era tocmai ceea ce doream pentru mine 
şi ceea ce căutam cine ştie unde, de mulţi ani, fără nici un rezultat. 
Aprofundând cunoaşterea lor, am rămas uimită şi de carisma Institutului şi de 
iubirea lor faţă de Biserică şi faţă de Sfântul Părinte. Însă în mod deosebit 
m-a atras spre "Slujitoare" marea lor evlavie mariană şi iubirea faţă de 
Euharistie. 
• Ce fac Slujitoarele Inimii Neprihănite a 
Mariei? 
Noi Slujitoarele Inimii Neprihănite a Mariei suntem legate în 
mod constitutiv de Mişcarea eclezială a Familia Inimii Neprihănite a Mariei - 
formată din Slujitorii Inimii Neprihănite a Mariei, din noi Slujitoarele şi din 
laicii care împărtăşesc cu noi singura carismă - şi ne angajăm să-l ducem pe 
Cristos lumii prin intermediul Inimii Neprihănite a Mariei. Recunoscând în 
cuvintele rostite de Fecioara Maria la Fatima un apel divin, încercăm să le 
realizăm înainte de toate în noi printr-o solidă viaţă interioară, având ca 
primă şi fundamentală angajare pe aceea a rugăciunii. Model, maestră şi 
călăuză în viaţa noastră de consacrare şi în misiunea apostolică este Fecioara 
Preasfântă. Inima carismei este repararea, precum şi alte aspecte care 
provin din spiritualitatea de la Fatima cum ar fi: rugăciunea, pocăinţa, iubirea 
faţă de Euharistie celebrată şi adorată, faţă de Sfântul Rozariu, iubirea faţă 
de Sfântul Părinte, care se concretizează şi prin al patrulea vot de 
Fidelitate şi Ascultare faţă de Sfântul Părinte şi faţă de Magisteriul 
său. Colaborarea cu Slujitorii Inimii Neprihănite a Mariei şi cu laicii este 
fundamentală şi permite o incisivitate mai mare în apostolat graţie 
complementarităţii vocaţiilor şi graţie aceleiaşi carisme. Rolul nostru în 
Familia Inimii Neprihănite a Mariei prevede ajutorul în formarea laicilor, cu 
atenţie deosebită faţă de figura femeii, pentru ca să redescopere demnitatea sa 
şi importanţa fundamentală în familie şi în societate; apoi dorim să ajutăm 
fetele şi tinerele pentru ca să se responsabilizeze şi să înveţe să folosească 
în mod corect libertatea lor, redescoperind acele valori care par astăzi de acum 
pierdute. 
• Dumneavoastră aţi scris articole indicând 
în Maria, mama lui Isus, frumuseţea femeii. Puteţi să ne explicaţi legătura 
dintre frumuseţe şi Maria? Şi între frumuseţe şi Dumnezeu? 
Societatea de astăzi, în mod fundamental materialistă, tindă să 
ia în considerare numai trupul, uitând că persoana este constituită din trup şi 
suflet - care formează un unicum - şi astfel prea des chiar vorbind 
despre "frumuseţe" se limitează la ceea ce este numai aspectul fizic, exterior. 
În Sfânta Fecioară vedem în schimb o frumuseţe care străluceşte 
înainte de toate în Inima sa şi în sufletul său. Cred că ne poate veni în ajutor 
enciclica Redemptoris Mater a lui Ioan Paul al II-lea, în care citim că 
"în lumina Mariei, Biserica citeşte pe faţa femeii reflexele unei frumuseţi 
care este oglindă a celor mai înalte sentimente de care este capabilă inima 
umană" (cf. nr. 46): această frumuseţe adevărată, cu care Maria o luminează 
pe femeie, consistă în a şti să se dăruiască aproapelui în mod gratuit; în a 
avea tăria interioară în faţa suferinţelor; în fidelitatea faţă de Dumnezeu şi 
faţă de propriile angajamente; în munca asiduă făcută din iubire; în empatia 
care face capabili de a înţelege până la capăt pe celălalt şi de a coparticipa 
sentimentele sale, încurajându-l cu cuvântul. 
În acelaşi document Papa ne aminteşte că harul pe care 
Maria Preasfântă îl poartă în sine determină "extraordinara măreţie şi 
frumuseţe a întregii sale fiinţe" (cf. nr. 11). În lumina acestor cuvinte 
înţelegem, aşadar, că frumuseţea Mariei Preasfinte nu este pur şi simplu şi 
numai un fapt estetic, fizic, exterior: Sfânta Fecioară este model de 
frumuseţe mai ales prin virtuţile sale, prin Inima sa Neprihănită, prin 
harul lui Dumnezeu de care era plină. 
În icoane - ne aminteşte enciclica - "Fecioara străluceşte 
ca imagine a frumuseţii divine" (cf. nr. 33). Pe acest discurs se altoieşte 
legătura dintre frumuseţe şi Maria şi dintre frumuseţe şi Dumnezeu: de fapt, 
Sfânta Fecioară străluceşte de lumină reflectată, emană frumuseţea lui Dumnezeu 
pentru că este plină de El, de Harul său, de Duhul său. "Dacă sfinţenia 
creştină se configurează după frumuseţea Fiului, Neprihănita Zămislire este cea 
mai perfectă ilustrare a acestei «opere de frumuseţe». Fecioara Maria şi sfinţii 
sunt reflexii luminoase şi martorii atrăgători ai frumuseţii singulare a lui 
Cristos, frumuseţe a iubirii infinite a lui Dumnezeu care se dăruieşte şi se 
comunică oamenilor. Ei reflectă, fiecare în felul său, ca prismele cristalului, 
faţetele diamantului, contururile curcubeului, lumina şi frumuseţea originară a 
Dumnezeului iubirii. Sfinţenia oamenilor este participare la sfinţenia lui 
Dumnezeu, deci la frumuseţea sa" (din Documentul final al Adunării plenare a 
Consiliului Pontifical al Culturii, 2006). 
(După Zenit, 7 şi 8 martie) 
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial