Când părintele Dumitru Stăniloae a fost întrebat de care 
teolog modern se simte cel mai apropiat, el a răspuns fără ezitare: Vladimir 
Lossky. Poate că această alegere pare una forţată, atunci când ne gândim la 
figura unui Florovsky sau Zizioulas, care domină în momentul de faţă Ortodoxia 
academică.
Cu toate acestea, alegerea părintelui Stăniloae are un temei 
puternic în faptul că Lossky a fost poate primul ortodox care a încercat să 
ofere o viziune de ansamblu nu doar asupra dogmaticii aspectelor ortodoxe, ci şi 
asupra spiritualităţii răsăritene. Ne vom concentra în cele ce urmează asupra 
unei teme importante: viziunea ortodoxă asupra scolasticismului.
A existat un scolasticism răsăritean?
Principala critică adusă teologiei apusene de către teologii 
ortodocşi constă în general în aspectul scolastic al acesteia. Prin 
scolastic, se înţelege de regulă o calitate extrem de raţionalistă a 
analizei teologice îndreptate asupra oricărui aspect al vieţii bisericeşti. Ceea 
ce se cunoaşte destul de puţin, însă, este faptul că, din punct de vedere 
occidental, primul scolastic al istoriei - sau unul dintre primii - este... 
Sfântul Ioan Damaschin! (a se vedea recenzia mea la cartea părintelui Andrew 
Louth, Sfântul Ioan Damaschinul - tradiţie şi originalitate în teologia 
bizantină, traducere de pr. prof. Ioan Ică sn. şi diac. Ioan I. Ică jr., 
Editura Deisis, Sibiu, 2010, 584 pp., publicată în ST, nr.4/2010, pp. 177-186, 
în special pp. 184-185). Desigur, din punct de vedere ortodox, această părere 
este dificil de susţinut, dar totodată greu de contracarat. Sfântul Ioan 
Damaschin pare să fi oferit, cel puţin din punctul de vedere al aranjării 
temelor din operele sale într-un mod logic şi al utilizării ample a moştenirii 
filozofice (să nu uităm că are o lucrare aproape unică în teologia patristică, 
intitulată "Capitole filozofice", publicată în traducerea amintită la pp. 
443-523) în cadrul analizei sale teologice, un model care a fost utilizat cu 
mult aplomb de autori scolastici din Occident. Cel puţin suntem siguri că Toma 
dâAquino îl considera drept unul dintre maeştrii săi "spirituali". Pe de altă 
parte, avem o serie de lucrări care amintesc de un anumit scolasticism şi în 
Răsărit, deşi nu în forma pe care o întâlnim în Apus. Ce mai putem spune însă de 
secolele XVI-XIX, sau chiar şi de începutul secolului XX, până la denunţarea 
categorică a "captivităţii babilonice" a gândirii ortodoxe de către părintele 
Georges Florovsky? Putem spune doar că scolasticismul a avut şi el "utilitatea" 
sa în cadrul Ortodoxiei. Într-o lume lipsită de seminarii şi universităţi 
pregătite, unde tinerii ar fi putut să analizeze scrierile Părinţilor într-un 
duh ortodox, Ortodoxia a fost nevoită să apeleze la sursele scolastice din Apus. 
Nu mai este nevoie să detaliem acum cât de mult a fost afectată gândirea 
ortodoxă de utilizarea necorespunzătoare a izvoarelor apusene. A dat naştere 
însă acest fenomen unui scolasticism ortodox?
Opinia lui Vladimir Lossky
În lucrarea sa monumentală dedicată teologiei mistice a 
Bisericii Răsăritene, Vladimir Lossky este ferm convins că un asemenea 
scolasticism nu poate fi identificat în istoria Bisericii Ortodoxe. El 
precizează următoarele: "Teologia Bisericii Ortodoxe, fiind profund 
soteriologică în caracterul său, nu a intrat niciodată în alianţă cu filozofia 
spre a realiza o sinteză doctrinară. În ciuda bogăţiei sale, gândirea religioasă 
răsăriteană nu a avut niciodată parte de un scolasticism. Deşi această teologie 
conţine anumite elemente de gnoseologie creştină, aşa cum sunt cele din 
scrierile Sfinţilor Grigorie de Nyssa, Maxim (Mărturisitorul) sau în 
Capitolele naturale şi teologice ale Sfântului Grigorie Palama, 
speculaţia sa este dominată de ideea centrală a unirii cu Dumnezeu şi nu 
dobândeşte niciodată caracterul unui sistem. Neavând preferinţe religioase, 
Biserica utilizează întotdeauna în mod liber (rezultatele) filozofiei şi ale 
ştiinţelor pentru scopuri apologetice, dar ea nu a avut niciodată nevoie să 
apere aceste adevăruri relative şi schimbătoare, aşa cum a apărat adevărul 
neschimbabil al dogmelor ei. De aceea, teoriile cosmologice vechi sau moderne nu 
pot afecta în nici un fel adevărul mult mai profund care este revelat de către 
Biserică: "Adevărul Scripturii este mult mai profund decât capacităţile 
înţelegerii noastre", aşa cum spune (mitropolitul) Filaret al Moscovei" (The 
Mystical Theology of the Eastern Church, James Clarke & Co., Cambridge, 
2005, pp. 104-105). Poziţia lui Vladimir Lossky este una care, deşi din punct de 
vedere istoric este doar parţial corectă, din punct de vedere teologic nu are 
absolut nici o problemă. Într-adevăr, teologia ortodoxă nu a avut nevoie de 
Platon, Aristotel sau Epicur pentru a realiza sinteza doctrinară. Dogmele 
Bisericii nu s-au născut prin încreştinarea filozofiei antice, cu mici 
modificări, aşa cum susţinea spre exemplu la finalul secolului al XIX-lea Adolf 
von Harnack. O a doua observaţie interesantă a lui Lossky constă în aceea că 
ideile filozofice creştine sunt dominate de centralitatea îndumnezeirii 
exprimată în operele în care apar. În perioada actuală, Sfântul Maxim 
Mărturisitorul nu este considerat doar un Părinte al Biserici, ci şi un... 
filozof! Unul destul de bun, de vreme ce, din punctul de vedere al unor 
cercetători, în perioada modernă nici un teolog nu se apropie prea mult de 
creativitatea unui Heidegger, spre exemplu. De asemenea, a treia idee importantă 
exprimată de Lossky este că Biserica nu a apărat niciodată cu tărie adevărurile 
trecătoare ale filozofiei şi ştiinţelor. Este adevărat că Sfinţii Părinţi 
le-au utilizat în operele lor, fie pentru a face diverse analogii, sau pentru a 
explica unele versete scripturistice dificile (cum sunt cele din referatul 
creaţiei din Geneză, care au fost explicate de Sfântul Vasile cel Mare în 
propriul Hexameron într-o modalitate care îngloba cele mai actuale 
informaţii ştiinţifice şi filozofice din perioada în care a trăit), dar aceste 
acţiuni nu au condus la înveşnicirea unor aspecte ştiinţifice 
schimbătoare.
Şi totuşi, există un scolasticism răsăritean? 
Din punct de vedere teologic, această întrebare nu prea îşi are 
rostul, deoarece, chiar şi în cazul unui răspuns pozitiv, acest eventual curent 
scolastic nu a avut nici pe departe influenţa pe care a avut-o în Apus. Însă 
trebuie să afirmăm că cercetarea şi predarea teologică ortodoxă au avut 
parte de momente în care raţionalismul a pus stăpânire asupra lor şi în Răsărit. 
Ortodoxia nu a avut un Toma dâAquino, dar au existat suficienţi oameni care au 
apreciat modul său de analiză teologică (să privim spre exemplu numai 
intelectualii bizantini din secolul al XIV-lea, care îl apreciau profund, cum ar 
fi spre exemplu fraţii Kydones). Însă această manieră scolastică de a efectua o 
teologie strict raţională a fost demontată adesea de argumente puternice ale 
Sfinţilor Părinţi (a se vedea disputele dintre Simeon Noul Teolog şi Ştefan de 
Nicomidia sau discuţiile dintre Grigorie Palama şi N. Gregoras). Ortodoxia s-a 
păstrat departe de un sistem scolastic, dar a fost nevoită să adopte 
modul de gândire scolastic pentru câteva secole, când singurele surse de gândire 
veneau exclusiv din Apus. Cu toate acestea, sistemul scolastic nu a 
apărut în Ortodoxie nici în aceste condiţii, dar, din nefericire, gândirea de 
tip scolastic s-a păstrat şi încă mai este promovată de unii teologi convinşi că 
lumina vine doar de la Apus (nu de la Răsărit, cum spune expresia latină "ex 
Oriente lux"). De fapt, dacă Ortodoxia are nevoie să renunţe la ceva, atunci 
singurul aspect de care ea trebuie să se ferească pe viitor este gândirea 
scolastică. Sistemul nu a existat niciodată...
Autor: A. Agachi
Sursa: www.ziarullumina.ro 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial