Una dintre patimile care însoţeşte, constant, un creştin, 
este dorinţa de a pune ordine în viaţa altor semeni care, din nebăgare de seamă 
sau dintr-o aşezare spirituală diferită, nu doresc să urmeze întotdeauna anumite 
precepte ascetice considerate ca fiind esenţiale de cei dintâi. Sfântul Isaac 
Sirul ne oferă câteva recomandări extrem de utile...
La început suntem smeriţi...
De regulă, atunci când o persoană decide că viaţa sa spirituală 
se află sub orice limită din cauza unor alegeri greşite făcute în trecut 
(renunţarea la slujbele liturgice, pierderea credinţei în Dumnezeu etc.), el va 
face tot posibilul să se revanşeze. Aşadar, va trece de la o extremă la 
cealaltă. Va fi tentat să postească şi să se roage cu mult peste puterile sale 
din momentul respectiv, să acţioneze ca un om extrem de smerit, fără a şti că 
astfel atrage tot mai mult atenţia asupra sa. De asemenea, după o anumită 
perioadă de timp, va începe să devină prea ritualist, adică preocupat excesiv de 
gesturile şi gândurile sale interioare, lucru care îi va dicta un 
comportament incapabil de o socializare adecvată cu cei din jur. Unii 
creştini dezvoltă din nefericire o adevărată problemă psihologică. Desigur, 
toate aceste aspecte tind să aibă o formă mult atenuată dacă persoana în cauză 
reuşeşte să identifice şi să păstreze acelaşi duhovnic. Demonii încearcă de 
regulă să ne convingă să nu apelăm la ajutorul altor persoane. Integrat în mod 
extern în comunitate, noul creştin este de fapt rupt de ea în mod interior. Aşa 
apar acei creştini cu experienţă, dominaţi de ideea că ei au ajuns la 
propria desăvârşire spirituală singuri, prin lectura unor cărţi mai mult sau mai 
puţin spirituale, pline de sfaturi ascetice excesive (care pornesc de la numărul 
de metanii şi ajung la numărul de lumânări care trebuie aprinse la biserică) şi 
interpretate adesea în literă. Creştinul de acest gen este un prizonier al 
literei, dar şi un prizonier al propriei importanţe. El îşi doreşte ca lumea să 
îl bage în seamă, deşi adesea face acest lucru în mod inconştient. Deseori este 
"smeritul" Bisericii, acel om care face enorm de multe metanii, care tot timpul 
este în preajma altarului gata să fie de folos chiar dacă încurcă lumea, care 
vorbeşte mereu încet, dar nu se sfieşte să dea sfaturi "duhovniceşti" tuturor. 
Cu toată smerenia sa aparentă, acest creştin este în realitate un om care vrea 
interior mai multă apreciere şi mai multă atenţie, fie că recunoaşte sau nu 
acest lucru. Este un om cu un exces de zel puternic.
... dar când propria persoană devine mult prea 
importantă...
În scurt timp, din cauza lipsei de sfătuire duhovnicească 
adecvată, fie datorată schimbării duhovnicului pe motive din ce în ce mai 
puerile, fie datorată prezentării la spovedanie a fleacurilor, în timp ce 
această patimă de a-i judeca şi a-i îndrepta pe ceilalţi este păstrată strict 
secretă şi îmbrăcată într-o aură de virtute, creştinul respectiv devine 
preocupat excesiv de păcatele celorlalţi. Îşi doreşte să facă dreptate în 
Biserică şi ajunge să îi urască pe creştinii care nu ţin de cont de anumite 
reguli ascetice, considerate de el ca fiind esenţiale (deşi nu sunt astfel!) 
pentru dobândirea mântuirii. Sfântul Isaac Sirul spune următoarele: "În două 
feluri se poate sădi în chip statornic în cineva un zel faţă de vieţuirea 
altora: din mândrie sau din prostie. În afara acestor două lucruri, nimic nu 
poate pricinui un astfel de zel. Fie că-n ochii lui propriile defecte sunt mai 
mici decât cele ale oricărui altuia - sau poate chiar crede că nu are nici unul 
- şi drept urmare se crede în stare să aducă la adevăr pe toată lumea; fie îşi 
închipuie că se face prieten al lui Dumnezeu dacă-i urăşte pe păcătoşi, ceea ce 
este semnul unei minţi neghioabe şi cu totul străine de orice cunoaştere a lui 
Dumnezeu. Unul ca acesta nu pare să ştie că sfinţii au primit să moară în tot 
felul pentru a-i aduce pe ticăloşi şi ucigaşi pe calea lui Dumnezeu prin iubire. 
Cei care ştiu planul lui Dumnezeu şi s-au învrednicit să împlinească voia Lui se 
vor lăsa omorâţi pentru păcătoşi asemenea Fiului lui Dumnezeu" (Cuvinte către 
singuratici, vol. II, trad. diac. Ioan I. Ică jr., Editura Deisis, Sibiu, 
2003, pp. 104-105). Mândria şi nebunia proprie îl înrăiesc încetul cu încetul, 
iar tipul acesta de om ajunge să se comporte violent faţă de cei care încalcă 
reguli de care nu ştiau (cum ar fi spre exemplu să te închini la icoanele de pe 
catapeteasmă după ce ai trecut prin faţa uşilor împărăteşti) sau care aleg să 
facă un gest perfect nevinovat din punct de vedere ascetic cu bună-ştiinţă 
(stingerea lumânării după ce te-ai împărtăşit). 
... nu mai ai loc în propria inimă pentru alte 
persoane
Astfel, în interiorul său, creştinul respectiv se consideră 
drept şi milostiv, dar exterior, comportamentul său arată frustrare emoţională 
vizibilă, dorinţă de îndreptăţire. Cuvintele injurioase pe care le auzim uneori 
în biserică până şi în timpul Sfintei Liturghii se datorează adesea unor astfel 
de persoane care nu ştiu să deosebească actele ascetice importante de reguli 
simple a căror încălcare nu conduce la o condamnare la iad. Nici o greşeală 
ascetică nu poate fi mai presus de iubirea noastră faţă de ceilalţi. Tot Sfântul 
Isaac Sirul ne îndeamnă: "Nu fi mustrătorul, nici îndreptătorul greşelilor 
cuiva. Nu fi zelos cu un zel rău care agită sufletul tău; cel plin de un 
asemenea zel şi a cărui gândire este necontenit agitată pentru ceilalţi nu se va 
învrednici niciodată de pacea duhovnicească în care se mişcă înţelegeri 
privitoare la bunătatea lui Dumnezeu faţă de şambeleţ lumi şvăzută şi nevăzutăţ. 
Un astfel de zel intră în cineva prin împrăştierea gândirii, căreia i s-a 
îngăduit să hoinărească, uitându-se la faptele altora ca o corabie fără cârmaci. 
Cel care se împrăştie astfel şi face pe zelosul cu faptele rele ale fraţilor nu 
poate ajunge mort pentru lume" (op. cit., p. 104). Aceste cuvinte ar 
trebui să ne dea de gândit. Ar trebui să ne facă să regretăm toate acele momente 
în care, dominaţi de un zel nebun, am ajuns să înrăim sufletele unor oameni care 
veniseră, poate, pentru prima dată la biserică după 20 de ani sau care, fiind 
tineri, tocmai îşi începeau viaţa liturgică. Îndemnăm mai ales persoanele în 
vârstă să fie cât mai cumpătate din acest punct de vedere şi să nu uite că şi 
ele au fost cândva în situaţia în care aveau nevoie de sfat şi îndrumare. Orice 
atenţionare trebuie făcută cu respect, indiferent de vârstă! Cine doreşte 
respect, trebuie să îl arate. Vârsta înaintată nu ne dă dreptul să ne manifestăm 
ca nişte adolescenţi. Experienţa, cu atât mai puţin. Un creştin experimentat din 
punct de vedere duhovnicesc ştie că el nu a ajuns din nou în comunitatea 
liturgică decât prin mila lui Dumnezeu, nu prin actele agresive ale unor 
persoane care se simţeau ofensate că li se ocupase strana preferată. Consider 
că, dacă am reuşi să ne dominăm aceste porniri total neadecvate în biserică faţă 
de cei care greşesc, am ajuta mai multe suflete să ajungă aproape de Dumnezeu. 
Restul rămâne la latitudinea propriei conştiinţe...
Autor: A. Agachi
Sursa: www.ziarullumina.ro 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial