Chiar dacă în primele secole creştine se poate vorbi de o 
acceptare generală a botezului copiilor, practica aceasta mai întâmpina şi unele 
reţineri. Se ştie că au fost şi cazuri de atitudini oscilante în legătură cu 
practica botezării pruncilor. În secolul al III-lea, constatându-se probabil că 
unii dintre creştinii botezaţi în copilărie nu transpun în practica de zi cu zi 
promisiunile făcute la Botez în numele lor, Tertulian propune să fie amânat 
botezul până la maturitate. "De ce să supui pe naşi la pericol? ... Să vină deci 
(la Botez) când vor creşte, când vor putea fi instruiţi; să devină creştini când 
vor putea să-l cunoască pe Hristos" (Liber de baptisma, 18).
Numeroşi catehumeni adulţi şi prozeliţi, parţial din 
superficialitate şi iubire de lume, parţial din prudenţă pioasă şi teamă 
superstiţioasă de a nu tulbura virtuţile tainice ale botezului, şi-au 
amânat botezul până când vreo nenorocire sau boală grea îi împingea la acest 
ritual. Amânarea botezului în acele zile era echivalent cu amânarea pocăinţei şi 
a convertirii. 
Mulţi părinţi creştini amânau botezul copiilor, uneori din 
indiferenţă, alteori din teama că ar putea, prin viaţa lor ulterioară, să piardă 
slava botezului şi iertarea tuturor păcatelor pe care o aduce botezul, 
înrăutăţindu-şi astfel situaţia, pentru că botezul nu mai putea şi nu mai poate 
fi repetat. Unii creştini îşi puneau - uneori retoric - întrebarea ce folos 
aduce copiilor această Sfântă Taină, dacă, primind-o, adesea mor înainte chiar 
de a fi fost în stare s-o priceapă, iar alţii doreau, din motive duhovniceşti, 
să întârzie botezarea celor mici. Acest obicei a continuat să mai fie întâlnit 
până în secolul al V-lea.
Se cunosc cazurile unor celebri Părinţi ai Bisericii care, din 
această ultimă pricină prezentată mai sus, n-au primit botezul decât la 
maturitate: Sfântul Ioan Gură de Aur la 24 de ani, Rufin şi Fer. Augustin la 25 
de ani, Sfântul Vasile cel Mare la 27 de ani, Sfântul Grigorie de Nazianz la 30 
de ani, Fericitul Ieronim la 20 de ani, Paulin de Nola la 35 de ani. Deşi 
avuseseră mame deosebit de pioase, nu au fost botezaţi decât în momentul 
convertirii lor din perioada adultă. Dar ulterior au regretat şi au dezaprobat 
această atitudine de amânare a botezului, admonestându-i pe contemporanii lor 
pentru această amânare nejustificată. Amintind de botezul lor la vârsta 
maturităţii, au scris mărturisiri deosebit de emoţionante. 
Părinţii Bisericii au criticat tergiversarea primirii 
Botezului
Sfântul Vasile cel Mare, într-o cuvântare întreagă purtând 
titlul Îndemn la Sfântul Botez, critică obiceiul oportunist al acelora 
care amânau botezul cât mai mult posibil, chiar până în preajma morţii, nu din 
motive de pietate însă, ci din indiferentism ori din calcul. Dorind să-şi 
petreacă viaţa în plăceri nepermise, în fapte lubrice, în huzur şi nerespectarea 
întru totul a legilor divine, unii îşi închipuiau că îşi pot rândui viaţa 
într-un mod samavolnic, de vreme ce Botezul le va ierta toate păcatele. Ei 
recurgeau la botez tocmai pe patul morţii ca să aibă asigurat Raiul şi să fie 
eliberaţi astfel de incertitudinea dobândirii lui. 
Unii dintre aceştia primeau catehizarea despre Hristos şi 
Biserică, dar amânau împărtăşirea de El vreme îndelungată. Sfântul Chiril al 
Alexandriei dezaprobă aceasta şi scrie: "... ei rezervă luminarea (adică 
botezul - n.n.) prin Duhul şi harul prin Botez pentru o lungă amânare şi pentru 
un timp prea îndelungat, adică pentru bătrâneţe. Căci multă pagubă vine de aci 
şi uneori pe neaşteptate. Fiindcă chiar dacă îşi va împlini voia, nădejdea nu-i 
este sigură. Căci chiar dacă ajunge la împlinire scopul lui, el se sfinţeşte, 
dar nu are prin aceasta decât iertarea păcatelor şi redă Stăpânului talantul 
nerodit, fără să se fi ocupat cu lucrarea lui" (Glafire la Ieşire, Cartea 
a II-a, 2). Doar prin Botez vine harul dumnezeiesc, astfel că cei care amânau 
botezul toată viaţa şi-l primeau pe patul morţii primeau doar iertarea 
păcatelor, neputându-se bucura de toate efectele binefăcătoare ale Botezului, nu 
mai puteau progresa duhovniceşte, nu-şi puteau dezvolta talanţii dăruiţi lor de 
Dumnezeu la naştere, în viaţă afundându-se tot mai mult într-o continuă 
decrepitudine spirituală. 
Celor care amânau din varii motive botezul, Sfântul Vasile le 
lansează persuasive exortaţii la botez, când zice: "Eşti tânăr? Întăreşte-ţi 
tinereţea cu frâul botezului! Ai trecut de floarea vârstei? Nu-ţi păgubi 
strânsura, nu pierde talismanul" (Omilii şi cuvântări, Omilia a XIII-a, 
V). Sfântul Vasile subliniază şi alt fapt, şi anume că, dacă li s-ar împărţi 
acelora care amână primirea botezului ceva din bogăţiile acestei lumi, ei nu 
s-ar gândi nicidecum să tărăgăneze primirea lor, însă atunci când în botez li se 
dă belşug de daruri dumnezeieşti, ei tergiversează primirea acestora: "De-aş 
împărţi în biserică aur, nu mi-ai spune: Voi veni mâine şi îmi vei da 
mâine!, ci te-ai grăbi să ceri, ca să se împartă aurul îndată şi te-ai 
supăra dacă aş amâna pe altă dată împărţirea. Dar pentru că marele Dăruitor 
nu-ţi oferă un metal care-ţi ia ochii, ci curăţenia sufletului, pretextezi, 
înşiri scuze, ca şi cum ar trebui să fugi de darul ce ţi se oferă. O, minune! Te 
înnoieşti, fără să fii topit; eşti plăsmuit din nou, fără să fii strivit; eşti 
vindecat, fără să suferi dureri şi totuşi nu te gândeşti ce har ţi se dă!" 
(ibidem, Omilia a XIII-a, III). Pentru Sfântul Părinte, chiar cel care 
începe viaţa se cuvine să aibă înaintea ochilor sfârşitul vieţii sale, iar cel 
în vârstă este îndemnat să primească Botezul pentru că-l renaşte şi-l 
întinereşte spiritual: "Dacă ţi-ar promite un medic să te facă, prin operaţii şi 
noi medicamente, tânăr din bătrân cum eşti, n-ai dori oare să vină ziua aceea în 
care să te vezi readus la vârsta puterii? Dar când botezul îţi făgăduieşte să-ţi 
înflorească din nou sufletul tău, pe care tu l-ai învechit, iar din pricina 
fărădelegilor l-ai îmbătrânit şi l-ai murdărit, dispreţuieşti pe Binefăcător şi 
nu alergi la făgăduinţă! Nu doreşti să vezi cum se naşte din nou fără de mamă 
omul, cum omul cel învechit şi stricat de poftele înşelăciunii (Efes. 4, 22) 
ajunge iarăşi plin de viaţă, întinereşte şi se reîntoarce la adevărata floare a 
tinereţii?" (Omilii despre Sfântul Botez, XIII, 5).
"Să nu laşi păcatul să stăpânească în copilul tău; 
consacră-l încă din faşă!"
În anul 381, Sfântul Grigorie de Nazianz opinează ca Botezul să 
se amâne cel puţin până la vârsta de trei ani, ca să poată singuri copiii să 
înţeleagă cele tainice şi să poată răspunde, când ei pot percepe parte din taină 
şi pot răspunde (la întrebări), şi chiar dacă încă nu înţeleg totul, îşi pot 
forma totuşi o anumită impresie (Cuvântarea a XL-a despre Botez). Este 
sigur că se dorea doar o responsabilizare a celor botezaţi faţă de propriul 
Botez şi faţă de învăţătura creştină. Însă aceste atitudini n-au fost împotriva 
validităţii sau eficienţei Botezului copiilor. Acelaşi autor - Sfântul Grigorie 
de Nazianz - pledează pentru Botezul copiilor. Astfel, într-o cuvântare de-a sa 
(Cuvântarea a XL-a despre Sfântul Botez) face o destăinuire şi 
mărturiseşte că nu ar dori nimănui să trăiască teama prin care a trecut el când, 
tânăr fiind, se găsea pe mare şi a izbucnit o furtună care ameninţa să-i 
nimicească corabia. Pentru că nu fusese botezat, îl cuprinse o nesfârşită frică, 
nu că va pieri în valuri, ci că va trece în viaţa cealaltă încărcat de păcate. E 
mai bine atunci, şi aceasta constituie concluzia la care a ajuns, să fii sfinţit 
fără s-o ştii, adică să primeşti Botezul de mic, decât să mori fără pecetea 
iniţierii creştine. 
Ca o concluzie lămuritoare în privinţa aceasta, Sfântul 
Grigorie de Nazianz sublinia următorul fapt: "Ai un copil? Nu lăsa ca răutatea 
să prindă cumva ocazia: să fie sfinţit din copilărie, de la această vârstă să 
fie sfinţit de Duhul" (Cuvântarea a XL-a despre Sfântul Botez). Acelaşi 
Sfânt al Bisericii noastre mustră o mamă când îi spune: "Să nu laşi păcatul să 
stăpânească în copilul tău; consacră-l încă din faşă. Ţi-e frică de pecetea 
divină din cauza slăbiciunii naturii, ce slăbiciune a credinţei! Ana şi-a 
dedicat fiul, pe Samuel, Domnului chiar înainte de a se naşte; şi imediat după 
naştere l-a educat să fie preot. În loc să te temi de slăbiciunea umană, 
încrede-te în Dumnezeu". Se ştie că în ceea ce-l priveşte pe Samuel, acesta a 
ajuns nu numai profet, ci şi preot la Şilo, judecător în Israel şi a pregătit 
calea domniei lui Mesia Care S-a născut din neamul regelui David.
Tăierea împrejur şi binefacerile aduse de Botez 
copiilor
Nici Sfântul Grigorie al Nyssei nu e de acord cu cei ce amână 
botezul (Cuvânt către cei ce amână Botezul), iar Sfântul Ioan Gură de Aur 
se declară pentru neamânarea botezului copiilor. În Omilia a XL-a la cartea 
Facerii, Sfântul Ioan, printre altele, vorbeşte în cuvinte encomiastice 
despre patriarhul veterotestamentar Avraam, care a împlinit îndată ce i s-a 
poruncit şi a pus semnul poruncit de Dumnezeu, tăierea împrejur adică, lui 
Ismail (fiul său), tuturor celor născuţi în casa sa şi celor cumpăraţi cu bani, 
precum i-a poruncit Dumnezeu (Fac. 17, 23). Şi s-a tăiat şi el împrejur (Fac. 
17, 23). Şi Avraam era de nouăzeci şi nouă de ani când şi-a tăiat împrejur 
marginea trupului, iar Ismail era de treisprezece ani (Fac. 17, 24-25). "Să nu 
socoteşti - continuă Sfântul Ioan Gură de Aur - că fără rost ne-a însemnat nouă 
Scriptura numărul anilor, ci ca să cunoşti de aici multa ascultare a dreptului, 
că la adânci bătrâneţe a îndurat în linişte durere pentru porunca lui Dumnezeu. 
De asta Scriptura face numărătoarea anilor. Şi s-a tăiat împrejur nu numai el, 
ci şi Ismail şi toţi cei din casa lui.
Nu-i puţin lucru, iubite, să-ţi tai un trup sănătos şi să-l 
faci să sufere! Şi doctorii taie un mădular bolnav, dar durerea nu e la fel. Ei 
taie un mădular mort, ca să spun aşa, lipsit de puterea vieţii. Aici însă, un 
bătrân - era de o sută de ani - a îndurat senin durerea, totodată s-a grăbit să 
împlinească şi porunca lui Dumnezeu, făcându-i mai râvnitori şi pe fiul său şi 
pe cei din casa sa, ca să nu şovăie, ci să săvârşească cu multă grabă porunca 
lui Dumnezeu. Ai văzut câtă putere are un om virtuos? Îi învaţă să meargă pe 
urmele lui pe toţi cei din casa sa. Şi ceea ce vă spuneam ieri, aceea vă spun 
iarăşi şi acum. Pentru aceea a poruncit Dumnezeu ca să se taie împrejur copiii 
când sunt mici de tot, pentru ca să nu simtă durerea, când li se taie trupul". 
Apoi Sfântul Ioan îndeamnă la o comparaţie între cele ce s-au întâmplat atunci 
la tăierea împrejur şi la cele ce se întâmplă astăzi, la botezul creştin, punând 
în lumină iubirea de oameni a lui Dumnezeu şi binefacerea nespusă ce ne-a dat-o 
nouă. Acolo era durere şi osteneală în tot ce se făcea; şi nu era alt folos de 
pe urma tăierii împrejur decât că prin semnul acesta îi făcea cunoscuţi şi-i 
despărţea de celelalte neamuri. Tăierea noastră împrejur, harul botezului adică, 
vindecă fără de durere, ne este pricinuitor a mii de bunătăţi şi ne umple pe 
toţi cu harul Duhului. 
Apoi, Sfântul Ioan face o menţiune preţioasă pentru tema 
dezbătută aici şi spune că "nu este un timp anumit când îl putem primi (botezul 
adică - n. n.), ca dincolo; această tăiere împrejur nefăcută de mână omenească o 
putem primi şi când suntem mici de tot şi când am crescut mari şi când suntem 
bătrâni. În această tăiere împrejur nu-i vorba de durere, ci de lepădarea 
poverii de păcate şi de dobândirea iertării greşelilor săvârşite în toată viaţa 
noastră. Iubitorul de oameni Dumnezeu a văzut covârşitoarea noastră slăbiciune, 
a văzut că avem nevoie de doctorie puternică, pentru că bolile de care zăceam 
erau greu de vindecat. De aceea, rânduind cu nespusa Sa iubire de oameni 
mântuirea noastră, ne-a dăruit înnoirea prin baia celei de a doua naşteri, ca, 
lepădând pe omul cel vechi, adică faptele cele rele, şi îmbrăcând pe cel nou, să 
mergem pe calea virtuţii" (Omilii la Facere II).
"A fost amânată curăţirea mea prin Botez ca şi când ar fi 
fost necesar să mă mai murdăresc…"
Vom aminti în acest sens şi o mărturisire deosebit de patetică 
a Fericitului Augustin: "Ai văzut, Doamne, când eram copil, iar într-o zi 
deodată am fost cuprins de o fierbinţeală la apăsarea stomacului, fiind gata să 
mor, ai văzut, Dumnezeul meu, căci erai păzitorul meu, cu ce avânt al sufletului 
şi cu ce credinţă am cerut Botezul Hristosului Tău, al Domnului şi Dumnezeului 
meu, de la pietatea mamei mele şi mamei noastre a tuturor, de la Biserica Ta. 
Şi, tulburată, mama trupului meu - pentru că năştea în inima ei curată, în 
credinţa Ta, cu mult mai drag mântuirea mea veşnică - deja se îngrijea să fiu 
iniţiat în Tainele mântuitoare şi să fiu spălat, mărturisindu-Te pe Tine, Doamne 
Iisuse, spre iertarea păcatelor, dacă nu m-aş fi însănătoşit imediat. Aşadar, a 
fost amânată curăţirea mea prin Taina Botezului, ca şi când ar fi fost necesar 
să mă mai murdăresc, dacă trăiesc, pentru că după acea spălare vina ar fi fost 
mai mare şi mai periculoasă în murdăria păcatelor. (...) Te rog, Dumnezeul meu, 
şi aş vrea să ştiu, dacă şi Tu ai vrea, cu ce scop am fost amânat ca să nu fiu 
botezat atunci, oare spre binele meu au fost parcă dezlegate curelele păcatului 
meu sau nu au fost? Aşadar, de ce şi acum se aude de peste tot în urechile 
noastre: "Lasă-l să facă, căci încă nu este botezat". Şi totuşi, când este vorba 
despre sănătatea trupului, noi nu zicem "Lasă-l să se rănească şi mai mult, căci 
încă nu a fost vindecat". Cu cât mai bine aş fi fost eu însănătoşit - şi despre 
acest lucru era vorba cu privire la mine - prin vegherea mea şi alor mei, pentru 
ca, primind mântuirea sufletului meu, această mântuire să fie pusă la adăpost 
prin ocrotirea Ta, Care mi-o dăduseşi. 
Într-adevăr, ar fi fost mai bine. Dar multele valuri ale 
ispitelor care se vedeau că mă ameninţă, după copilărie, le cunoscuse chiar 
mama" (Confessiones - Mărturisiri -, cartea I, XI). 
Naşul îşi ia angajamentul de a se îngriji de viaţa 
spirituală a finului
În ceea ce priveşte această practică a năşitului, trebuie să se 
înţeleagă că ceea ce naşul sau părinţii mărturisesc în locul copilului trebuie 
să o declare copilul toată viaţa de atunci înainte, ca să se împlinească în el 
promisiunea acelei zile, ca sămânţa din acea zi să devină rod. De bună seamă, 
cei mai mulţi dintre noi, când am fost botezaţi, eram incapabili de a face ceva 
şi nu ne amintim nicidecum momentul acela. Dar aceasta nu înseamnă că botezul 
nostru nu ar avea efect, importanţă sau semnificaţie, deoarece în această Taină 
a Bisericii, Dumnezeu Însuşi este Cel care acţionează şi lucrează în om. 
Părinţii trupeşti i-au dat copilului viaţă (în calitate de colaboratori ai lui 
Dumnezeu), nume, ereditate biologică şi psihologică. Unicul lucru pe care nu i-l 
pot da este harul lui Dumnezeu, prezenţa Sfintei Treimi, prin har, în sufletul 
său. Este un dar pe care îl fac copilului lor, dar acesta nu poate fi impus, 
deoarece la această iniţiativă a lui Dumnezeu, el trebuie apoi să-şi dea 
adeziunea personală, sub forma libertăţii, a asentimentului şi a supunerii. Un 
dar care "va fi experimentat în viaţă, după măsura în care îl primim, îl 
acceptăm şi îl cultivăm. Tocmai de aceea botezul copiilor cere o comunitate care 
să ajute şi să educe la inserarea în acest proces de sinergie". Naşul îşi ia de 
bunăvoie angajamentul de a îngriji de viaţa sufletească a finului său, 
învăţându-l, la vremea cuvenită, adevărurile dreptei credinţe, pentru ca micul 
neofit să conştientizeze lucrarea harului în viaţa sa şi să o facă activă, 
rodnică, pentru a fi un mădular sănătos al Sfintei Biserici. Finul, de asemenea, 
este dator cu ascultare, gratitudine şi respect faţă de naş în aceeaşi măsură în 
care arată acestea şi faţă de părinţii săi trupeşti.
Concluzionând, putem sublinia că, în general, predilecţia unora 
pentru amânarea Botezului n-a devenit regulă, ci până la urmă s-a dovedit un 
argument în favoarea pedobaptismului. 
Provocările ridicate şi astăzi de oponenţii botezului pruncilor 
- cei mai mulţi dintre ei fiind neoprotestanţi - constituie încă un motiv pentru 
care ar trebui să conservăm şi să apărăm adevărata mărturisire în acest sens. În 
plus, pentru că acei care continuă să amâne botezul pruncilor tergiversează de 
fapt şi le refuză acest mijloc de binecuvântare copiilor care au stringentă 
nevoie de el, ar trebui să fim cu toţii mai angajaţi nu numai în conservarea 
mărturisirii acestei practici a administrării botezului copiilor, ci şi în 
apologia şi promovarea ei până la sfârşit, pentru ca acei care se află în 
greşeală să vadă adevărul şi să nu mai refuze nou-născuţilor apa dătătoare de 
viaţă a Botezului.
Autor: L. Petcu
Sursa: www.ziarullumina.ro 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial