Ce este lăcomia pântecelui? Dorinţa de a mânca ceva nou în 
fiecare zi? Voluptatea gustului? Mâncatul necuviincios? Ideea de plăcere 
asociată cu mâncarea? Probabil că este puţin din toate acestea şi, în acelaşi 
timp, superioară tuturor. Caracteristica de bază a lăcomiei constă în 
excesivitate.
Când auzi termenul de lăcomie, te gândeşti aproape 
instinctiv la prea mult sau, oricum, mai mult decât ai avea 
nevoie. Sfântul Grigorie Sinaitul ne propune să descoperim care sunt 
treptele mâncatului cu măsură şi cum putem evita această patimă a lăcomiei 
pântecelui.
Ce este lăcomia pântecelui?
Această patimă a fost definită în multe feluri şi asociată cu 
manifestări diverse de Sfinţii Părinţi. În literatura obişnuită, însă, 
aproximativ toate manifestările lăcomiei au fost considerate mai mult sau mai 
puţin normale. Dacă privim modalitatea de desfăşurare a banchetelor antice, aşa 
cum este aceasta descrisă spre exemplu în Satyriconul lui Petronius, 
înţelegem de ce lăcomia pântecelui a fost asociată de asceţi la început cu o 
ghiftuire animalică. Unele persoane aveau obiceiul de a mânca şi de a bea până 
li se făcea rău. Am spune că acesta este doar nivelul inferior al lăcomiei 
pântecelui. Mai jos de atât nu se poate merge. În timp însă, Sfinţii Părinţi au 
expus mai multe trepte "rafinate" ale lăcomiei pântecelui. S-a ajuns la discuţii 
legate de preferinţa unui anumit fel de mâncare în detrimentul altuia, la 
valabilitatea dorinţei de a simţi un gust bun al mâncării sau pur şi simplu la 
modalitatea cum mănânci atunci când eşti invitat la masă. Monahii aveau un stil 
de viaţă infinit mai auster decât cel al laicilor, şi probabil că de aici s-au 
născut o serie de controverse în această privinţă. Deci, ce este şi ce nu este 
lăcomia pântecelui? Fără a emite pretenţia unei separări ascetice, am spune că, 
uneori, este util să aplicăm proverbul latin qoud licet Iovis, non licet 
bovis (ceea ce este permis lui Jupiter, nu este permis şi unui bou). Ceea ce 
se potriveşte monahilor nu poate fi întotdeauna potrivit şi pentru laici, iar 
reciproca este de asemenea valabilă. Posturile aspre monahale pot fi ţinute doar 
de câţiva laici care doresc o asceză mai amplă. Postul negru, spre exemplu, 
poate fi ţinut doar de unii creştini, în timp ce pentru alţii este total 
nepotrivit. Pe de altă parte, varietatea mâncărurilor, reuşitele culinare 
prezente şi dorinţa de a avea o mâncare cu gust bun, deşi nepotrivite din punct 
de vedere ascetic pentru monahi, pot fi permise laicilor. Aş spune că punctele 
comune care pot fi împărtăşite de ambele căi rămân acelea ale considerării mesei 
drept un prilej de mulţumire faţă de mila lui Dumnezeu şi, neapărat, purtării 
cuviincioase la masă. Un om care mănâncă într-un mod vulgar este mai de 
plâns decât cel care mănâncă un pic în plus faţă de măsura sa. Vom trata toate 
aceste aspecte mai pe larg în articolele viitoare. Acum este momentul să ne 
punem întrebarea fundamentală: Ce înseamnă lăcomia pântecelui din punctul de 
vedere al hranei îngurgitate?
Cele trei trepte
În cursul unei discuţii petrecute după o masă (deloc 
copioasă!), o persoană spunea că nu doreşte să fie lacomă şi să mai ia o bucată 
de prăjitură, deşi organismul îi cerea acest lucru. Un alt mesean i-a precizat 
că acesta nu poate fi considerat un act de lăcomie, deoarece nu se săturase 
de fapt. Credem că avea dreptate în ceea ce spunea dacă citim cu atenţie 
recomandările Sfântului Grigorie Sinaitul în această privinţă. "Trei hotare are 
mâncarea: înfrânarea, îndestularea şi săturarea. Înfrânarea stă în a se scula 
cineva flămând de la masă; îndestularea, în a mânca atât cât să nu rămână 
flămând; iar săturarea stă în a se îngreuna puţin" (Filocalia, vol. 7, 
trad. pr. Dumitru Stăniloae, Editura Humanitas, Bucureşti 2005, p. 179). Este de 
la sine înţeles că Sfântul Grigorie Sinaitul nu cere ca doar unul dintre cele 
trei niveluri amintite aici să fie respectat în detrimentul total al celorlalte 
două. Totul depinde de context. Contează cât de obosiţi suntem, cât de mult am 
muncit sau mai avem de gând să muncim şi de locul în care ne aflăm. La o masă 
festivă, nu putem mânca o felie de pâine spunând că flămânzirea este de preferat 
săturării, la fel cum, după o zi lipsită de efort, nu vom încerca să mâncăm până 
simţim că scaunul nu ne mai susţine. Ideea pe care o transmite Sfântul Grigorie 
Sinaitul este cea de echilibru şi dreaptă socoteală. Dacă avem un 
pic de discernământ înţelegem că nu trăim sub imperiul regulilor absolute. Nu 
trăim într-o lume unde toate mâncărurile sunt interzise. Dumnezeu nu Se comportă 
cu noi ca şi cum am fi nişte copii obraznici care nu mai merită desert. Însă 
trebuie să fim atenţi să renunţăm la ceea ce ne prisoseşte. Să nu mâncăm de 
dragul de a ne ghiftui. Sfântul Grigorie Sinaitul precizează: "Iar dacă mai 
mănâncă cineva după ce s-a săturat, a deschis poarta lăcomiei pântecelui, prin 
care intră curvia" (p. 179). A mânca în neştire, aceasta este în esenţă lăcomia 
pântecelui. A fi rob mâncării. Să nu mai poţi să mănânci decât un anumit lucru 
pregătit într-un anume fel nu mai este lăcomie, ci reprezintă ispita 
preţiozităţii, a dorinţei de a fi remarcat, răsfăţat, întreţinut la nesfârşit. 
Despre acest aspect vom vorbi însă cu altă ocazie.
Să nu trecem hotarele (în sus sau în jos)
Sfatul final pe care Sfântul Grigorie Sinaitul ni-l adresează 
este următorul: "Tu, ştiind acestea cu de-amănuntul, alege ce e mai bun după 
puterea ta, netrecând hotarele. Căci numai cei desăvârşiţi sunt în stare, după 
Apostol, a şi flămânzi şi a se şi sătura (Filipeni 4, 12), şi a avea 
putere în toate" (p. 179). Încă o dată virtutea discernământului se dovedeşte a 
avea o importanţă capitală. Să alegem după puterea noastră, ne sfătuieşte 
acest mare ascet. Nu ne obligă nimeni să flămânzim când avem ulcer. Nu ne obligă 
nimeni să mâncăm pe săturate dacă nu simţim nevoia decât de un desert. Desigur, 
ne putem simţi obligaţi să spunem că ne chinuim (sau că ne întreţinem) trupurile 
pentru Dumnezeu, dar, în realitate, nu facem nimic altceva decât să ne hrănim 
mândria. O mândrie care, să nu uităm, se naşte şi din virtuţile urmate pentru a 
fi lăudaţi, nu doar din patimile pe care le ascundem în spatele unei măşti a 
suferinţei. Dacă ne considerăm desăvârşiţi fără a fi astfel, hotarele stabilite 
de Grigorie Sinaitul ni se vor părea înguste şi stabilite arbitrar. Unii pot 
chiar să protesteze că nu sunt deloc corecte, tocmai pentru a-şi apăra mândria 
veşnic nesătulă. Ce ne paşte însă la final, după ce vom descoperi că doar 
mândria ne împingea să postim, poate fi rezumat de o pildă ascetică excelentă. 
Odată un om a ales să intre în monahism. Un prieten a venit într-o zi la chilia 
sa şi a descoperit că proaspătul monah se ospăta la ora 15 cu o bucată de pâine 
uscată. Plin de o iniţiativă "cuvioasă", a simţit nevoia să îi amintească faptul 
că, înainte de a intra în monahism, postea în fiecare zi până seara târziu. 
Monahul s-a uitat la el, a zâmbit puţin şi i-a spus că putea să facă acest lucru 
în lume pentru că se hrănea până seara cu laudele celorlalţi creştini pentru 
asceza sa...
Autor: A. Agachi
Sursa: www.ziarullumina.ro 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial