Ultimele şapte prelegeri susţinute în cadrul Simpozionului 
naţional "Dialogul dintre Ştiinţe, Filosofie şi Teologie", desfăşurat în 
perioada 13-16 septembrie, la Mănăstirea Durău, judeţul Neamţ, au oferit 
participanţilor posibilitatea de a înţelege mai bine aspecte privind viaţa şi 
conştiinţa în condiţiile temporalităţii, din perspective sociologice, 
cosmologice, filosofice şi teologice. Lectorii au surprins variatele înţelesuri 
ale timpului, afirmând necesitatea asumării lor într-o viziune integratoare şi a 
valorificării lor în plan existenţial într-o cheie edificatoare şi 
eshatologică.
Sub aspect sociologic, tema timpului a fost abordată de 
prof. dr. Nicu Gavriluţă, decanul Facultăţii de Filosofie şi Ştiinţe 
Social-Politice a Universităţii "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi, care a vorbit 
despre ipostazele sociale ale temporalităţii interpretate din perspectiva 
metodei complexităţii multidimensionale. 
Înainte de a arăta cum poate fi aplicată în abordarea noţiunii 
de timp, profesorul a explicat că metoda complexităţii multidimensionale 
înseamnă o interpretare multiperspectivală a unui obiect de studiu sau o 
abordare a acestuia din mai multe puncte de vedere, care nu întotdeauna sunt 
complementare, dar nici în mod obligatoriu necomplementare. O astfel de analiză 
nu judecă valoric, ci merge mai curând pe ideea unui adevăr construit social şi 
pe anticiparea interpretărilor care ar putea apărea şi fiinţa în timp în jurul 
acestui adevăr, aşa cum un jucător de şah poate anticipa, prin diverse 
interpretări, următoarea mişcare a adversarului său pe tabla de joc.
Aplicând metoda complexităţii multidimensionale asupra timpului 
social, acesta devine un fractal (o realitate cu mai multe dimensiuni care se 
subsumează unei singure reguli). Astfel rezultă mai multe ipostaze sau expresii 
ale timpului social, care pot fi analizate ştiinţific: timpul macrosocial şi 
microsocial, timpul instituţional şi cel familial, timpul muncii şi cel 
cotidian, timpul liber, dar şi cel sacru, ultimul fiind o ipostază deosebită a 
timpului, caracterizat de o anumită formă de desăvârşire. Aceasta pentru că 
momentul unei sărbători prezente, de exemplu, nu face decât să readucă în 
atenţie acele fragmente de temporalitate tare, originară, adevărată.
Prof. dr. Nicu Gavriluţă a mai explicat că resursele epistemice 
ale metodei complexităţii multidimensionale pot fi valorificate şi în dialogul 
dintre teologie, ştiinţă şi filosofie, deoarece "o abordare interdisciplinară, o 
hermeneutică de tip fractal, ne ajută să înţelegem mai bine condiţia umană în 
situaţia în care temporalitatea rămâne un vector determinant al vieţii noastre 
personale şi sociale".
Temporalitatea şi spaţialitatea în cosmologie şi în fizica 
ultimului secol
Prof. dr. Gelu Bourceanu, de la Facultatea de Chimie a 
Universităţii "Al. I. Cuza" din Iaşi, a explicat succesiv noţiunile de timp 
cosmologic, termodinamic şi biologic, plecând de la prezentarea 
principalelor teorii asupra naşterii şi expansiunii Universului. Până pe la anii 
1920 - în acord cu legile mecanicii clasice, şi în special cu legea lui Newton - 
se credea că Universul a existat dintotdeauna şi va exista pentru totdeauna, 
fiind un Univers static şi etern, fără devenire, fără nici o ambiţie şi fără 
nici un scop. Între 1915 şi 1927, oameni de ştiinţă ca Albert Einstein, Alexandr 
Friedmann şi George Lemaître obţin ecuaţii similare asupra gravitaţiei şi, 
surprinzător, aceste ecuaţii admiteau un punct de singularitate (momentul zero), 
în care energia, spaţiul şi timpul dispar. Acest punct de singularitate ar 
sugera, în lectură filosofică, un început, o origine şi o expansiune a 
Universului. Indicaţiile acestea au fost confirmate de astronomul american Edwin 
Hubble, care, între 1924 şi 1931, pe baza măsurătorilor spectrale asupra luminii 
provenite de la galaxii, constată că galaxiile se îndepărtează de Pământ.
O altă dovadă ce atestă că Universul este în expansiune este 
creşterea entropiei acestuia (degradarea energiei ordonate corelată cu trecerea 
timpului). Aceasta antrenează ideea că, în imediata vecinătate a momentului de 
început, entropia Universului era practic nulă, ceea ce echivalează cu o stare 
de ordine perfectă. Expansiunea Universului şi creşterea entropiei acestuia sunt 
cele mai zdrobitoare dovezi că Universul are un început. Pe de altă parte, unii 
cercetători, uimiţi de toate aceste dovezi, au formulat concluzii ce depăşesc 
aria ştiinţelor. Stephen Hawking, de exemplu, afirmă: "Dacă Universul are un 
început, putem presupune că a avut un Creator". Expansiunea Universului însoţită 
de creşterea entropiei acestuia au condus la introducerea timpului cosmologic, 
respectiv a timpului termodinamic. Însă, în timp ce în sistemele izolate sau 
închise entropia creşte, în sistemele biologice entropia scade pe seama 
absorbţiei ordinii din mediul înconjurător.
Comunicarea profesorului Gelu Bourceanu a fost întregită de cea 
a diac. asist. dr. Sorin Mihalache, de la facultăţile de teologie 
ortodoxă din Iaşi şi Bucureşti şi asistent manager în cadrul Proiectului "John 
Templeton", care a prezentat câteva din rezultatele experimentale referitoare 
la timp şi spaţiu, apărute în fizica ultimului secol, ce pot fi valorificate 
în planul existenţei umane prin reflecţia filosofică fenomenologică. Primele 
două rezultate semnificative, provenite din teoriile relativităţii restrânse şi 
generale, se referă la contracţia timpului în cadrul deplasărilor cu viteze 
relativiste şi la curbarea lui în vecinătatea corpurilor dense, ambele 
funcţionând în baza unor principii de simetrie, care pare să fie decisive în 
structurarea întregului Univers. Aceste rezultate sugerează, aşa cum remarcă 
unele formulări prezente în filosofia cosmologiei, contingenţa 
spaţiu-timpului.
Un alt rezultat important al fizicii moderne, prezentat de 
diac. asist. dr. Sorin Mihalache, indică existenţa, la nivel cuantic, a unei 
energii de vacuum. Aceasta este prezentă în fiecare particulă ce compune lumea 
sensibilă. Într-un atom, spre exemplu, 99,99% este spaţiu gol, dar plin de 
energie. Mai mult decât atât, nu numai un atom este un vid cuantic, ci şi 
particulele care compun acest atom sunt, la rândul lor, aproape goale din 
punctul de vedere al cantităţii de substanţă, dar pline de această energie de 
vacuum. Aceasta pentru că 90% din masa unui proton este dată doar de mişcarea 
quarcurilor, şi doar 10% de masa lor. Teoriile de unificare mai recente 
sugerează că spaţiul şi timpul sunt constituite din unităţi de spaţiu-timp. Cu 
alte cuvinte, spaţiul şi timpul sunt interioare materiei, interioare fiecărei 
particule care compune universul. Acest fapt e foarte semnificativ din punct de 
vedere fenomenologic, pentru că spaţiul şi timpul sunt interioare inclusiv 
trupului uman. În felul acesta, o anumită spaţialitate şi temporalitate este 
interioară trupului nostru, şi ne constituie existenţa în planul sensibil, ceea 
ce este mai mult decât a considera că spaţiul şi timpul sunt un fond al 
existenţei pe care îl receptăm în afara noastră. 
Diac. Sorin Mihalache a explicat că modurile în care se 
realizează adecvarea spaţiului şi timpului cu aparatul perceptiv şi cu 
instrumentarul matematic al minţii omeneşti trimit la o anumită configuraţie a 
universului foarte favorabilă lecturii ştiinţifice pe care o face omul. "Există 
simetrii de fond în spaţio-temporalitatea cosmosului care pot fi lecturate 
matematic şi foarte uşor simbolizate de om. Există un fel de disponibilitate a 
universului de a primi semnificaţii omeneşti şi o anumită posibilitate de 
personalizare a universului de către om".
Finitudinea ca experienţă a temporalităţii şi experienţa 
liturgică eclesială ca deschidere a temporalităţii spre infinitudine
Prof. dr. Ştefan Afloroaei, de la Facultatea de 
Filosofie şi Ştiinţe Social-Politice a Universităţii "Al. I. Cuza" din Iaşi, a 
vorbit despre finitudine şi experienţă a temporalităţii. Profesorul a 
explicat că orice manieră de înţelegere a timpului face transparentă experienţa 
plecând de la care ea devine posibilă. Astfel, sensul temporalităţii se arată 
sau se constituie în orizontul unei experienţe. Stările subiective potenţate, ca 
şi cele patologice, pot altera profund structura temporalităţii. Există, însă, 
un mod pozitiv şi edificator al afectării timpului, şi anume: survenirea acelui 
prezent etern în experienţa personală a credinţei.
Corelaţia dintre experienţă şi temporalitate se desprinde şi 
din faptul că temporalitatea priveşte însuşi modul omenesc de a fi. Astfel, ea 
devine sesizabilă în acei termeni ce descriu acest mod de a fi: existenţă 
(ek-sistenţă sau putinţă de a fi), facticitate şi cădere. Prin aceste caractere 
de fiinţă: existenţialitate, facticitate şi "stare de aruncare", se arată 
finitudinea. Aprofundarea existenţială a unor fenomene precum moartea, vina şi 
conştiinţa face mult mai evidentă experienţa finitudinii. Or, această modalitate 
de a fi sub anumite limite este "experimentată" ca timp propriu, temporalitate. 
Finitudinea presupune, aşadar, trăire şi asumare a limitelor proprii, ceea ce 
înseamnă deschidere dincolo de sine, o deschidere spre infinitudine. 
Temporalitatea - ca temporalizare - înseamnă o experienţă a finitudinii, iar 
finitudinea, o experienţă a temporalităţii. În finalul prelegerii, prof. dr. 
Ştefan Afloroaei a subliniat necesitatea de a reflecta, la nivel personal, mai 
adânc asupra experienţei care ne ghidează atunci când vorbim într-un anume fel 
despre timp.
Pr. prof. dr. Gheorghe Popa, prorectorul Universităţii 
"Al. I. Cuza" din Iaşi şi coordonatorul proiectului "John Templeton", aflat în 
desfăşurare în România, a explicat în prelegerea care a încheiat sesiunea sa că 
temporalitatea experiată în spaţiul liturgic devine un timp slăvitor. 
Temporalitatea legată de experienţă ne ajută să cunoaştem mai bine pe Dumnezeu, 
pe noi înşine şi lumea înconjurătoare. Dimensiunea liturgică a timpului 
cosmologic este prezentă în Sfânta Scriptură, chiar în primul capitol din 
Geneză, unde actul de creare a lumii apare ca o liturghie cosmică. "Această 
dimensiune autentică a timpului, care se împlineşte în timpul slăvitor, în 
odihna în Dumnezeu, a fost perturbată prin ispita originară. Atunci, omul a 
intrat într-o temporalitate neautentică, a pierdut dimensiunea timpului 
slăvitor. Această dimensiune a timpului slăvitor a fost însă recuperată prin 
Întruparea Mântuitorului Hristos şi prin întemeierea Bisericii Sale. De aceea, 
timpul slăvitor nu poate fi experiat decât în Biserică prin Sfintele Taine", a 
spus pr. prof. dr. Gheorghe Popa. Experierea timpului în spaţiul liturgic nu 
este însă liniară sau statică, ci presupune o permanentă mişcare a omului spre 
Dumnezeu, căreia îi corespunde mişcarea lui Dumnezeu spre om; un dinamism 
duhovnicesc spre starea în care Dumnezeu se odihneşte în sufletul omului, ca 
ipostas conştient şi liber al creaţiei, iar omul se odihneşte în Dumnezeu. 
Odihna în Dumnezeu însă nu înseamnă somn, ci înseamnă o anumită neodihnă, dar o 
anumită neodihnă care izvorăşte pace şi bucurie. Împărtăşirea din iubirea lui 
Dumnezeu este, de fapt, sensul şi finalitatea timpului cosmologic, biologic şi 
psihologic.
Eternizarea timpului în gândirea patristică şi în teologia 
părintelui Dumitru Stăniloae
În prima prelegere a ultimei sesiuni, lect. dr. Marin 
Bălan, de la Facultatea de Filosofie a Universităţii din Bucureşti, a 
prezentat câteva consideraţii privind timpul şi veşnicia în gândirea 
Sfinţilor Părinţi, din perspectiva unor termeni propuşi de aceştia pentru a 
nuanţa limbajul temporal despre Dumnezeu. Citându-l pe Sfântul Atanasie cel 
Mare, lect. dr. Marin Bălan a explicat distincţia dintre realitatea diastemică a 
creaturii şi veşnicia simultană a lui Dumnezeu, după care a subliniat natura 
apofatică a ideii de timp şi consistenţa ei intrinsecă raţiunii umane, prin 
intermediul terminologiei propuse de Sfântul Dionisie Areopagitul. Potrivit 
acestuia, Dumnezeu este mai presus de orice timp şi veac, dar totuşi prezent în 
fiecare clipă a vieţii umane, întemeind ordinea temporală, dar şi schimbând 
temeliile timpului ca Unul întreg şi neschimbător.
Limbajul temporal nu este decât un mod de a înmulţi pe 
Dumnezeu, arătând prezenţa Lui în multiplicitatea lumii create. De aceea, "orice 
afirmaţie temporală trebuie contrabalansată prin insistenţa apofatică, potrivit 
căreia Dumnezeu este dincolo de o astfel de multiplicitate. În această tensiune 
găsim singurul limbaj adecvat pentru a vorbi despre un Dumnezeu deopotrivă 
prezent în creaţie şi mai presus de creaţie drept cauză a sa".
Pr. prof. dr. Ştefan Buchiu, decanul Facultăţii de 
Teologie Ortodoxă "Justinian Patriarhul" din Bucureşti, a descris în ultima 
prelegere relaţia dintre timp şi eternitate aşa cum reiese din teologia 
părintelui Dumitru Stăniloae. Părintele profesor Ştefan Buchiu a arătat că 
paradoxul fundamental al timpului din punct de vedere teologic constă în faptul 
că, deşi aparţine creaţiei care a fost chemată la existenţă de Dumnezeu din 
nimic, el este compatibil cu necreatul, mai exact, cu eternitatea divină. 
Părintele Dumitru Stăniloae consideră că expresia biblică "La început …" (Fac. 
1, 1) indică prima unire a lui Dumnezeu cu timpul. Potrivit părintelui 
Stăniloae, aşa cum prima clipă are la bază eternitatea, adică voia lui Dumnezeu 
cel din veci, aşa şi fiecare clipă ce urmează are la bază voia lui Dumnezeu cel 
etern, Care susţine lumea în dezvoltarea ei şi cheamă pe om continuu la un 
răspuns, prin aceasta făcând posibilă legătura aceasta responsabilă cu 
eternitatea. Părintele Dumitru Stăniloae precizează diferenţa între veşnicia lui 
Dumnezeu, care pentru noi este şi rămâne apofatică, şi eternitatea eonică 
destinată umanităţii, o eternitate plină de experienţele timpului sau un fel de 
timp umplut de eternitate.
Viziunea personalist-dinamică este singura în măsură să explice 
posibilitatea depăşirii alterităţii totale dintre timp şi veşnicie, prin 
coborârea binevoitoare a Persoanei divine la persoanele umane, fără desfiinţarea 
sau suprimarea timpului, şi în acelaşi timp fără pierderea eternităţii. Această 
coborâre inexprimabilă va face posibilă ridicarea făpturilor raţionale, prin 
puterea lui Dumnezeu, în planul eternităţii, atunci când timpul se va încheia. 
Părintele decan a mai vorbit şi despre timp ca posibilitate 
dată persoanei umane de a se depăşi continuu, precum şi despre caracterul 
hristocentric al timpului. Totodată, a mai arătat că învăţătura despre timp şi 
eternitate este concepută de părintele Dumitru Stăniloae într-o manieră 
personalist-duhovnicească. Prin aceasta, părintele Dumitru Stăniloae a depăşit 
modelul scolastic de a vedea timpul şi veşnicia ca două realităţi antagonice, în 
care timpul ar fi oarecum autonom sau închis în sine, iar eternitatea ar fi 
total ascunsă, inaccesibilă. Din moment ce ambele sunt raportate la Dumnezeu ca 
Persoană supremă, liberă în actele Sale, eternitatea devine participabilă, iar 
timpul uman se poate umple de prezenţa transfigurată a lui Dumnezeu Cuvântul şi 
a Duhului Sfânt. 
Între concluziile întâlnirii s-a remarcat faptul că, în 
ceea ce priveşte abordarea noţiunii de timp, teologia ortodoxă se poate deschide 
într-un mod edificator către spaţiul interpretărilor propuse de filosofie, dar 
şi către cel prezent în teoriile economice, psihologice, precum şi către 
modelele utilizate de fizică, sociologie şi neuroştiinţe. Următoarea ediţie a 
Simpozionului naţional "Dialogul dintre Ştiinţe, Filosofie şi Teologie" va avea 
ca temă: "Libertate şi comuniune: implicaţii sociale. Abordare ştiinţifică, 
filosofică şi teologică".
Autori: Gheorghe-Cristian Popa, Diac. Sorin Mihalache
Sursa: www.ziarullumina.ro 

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial