![]() 
Ven. pr. Felix Rougier 
 | 
De fapt, practica Atenţiei Iubitoare a fost instituită 
în creuzetul acelor timpuri foarte dificile ale revoluţiei mexicane şi s-a 
dovedit eficientă în formarea preoţilor "uniţi în Cristos şi! conduşi de 
Spiritul Sfânt să meargă hotărât mai departe spre Împărăţie" [2]. Ei celebrau 
acasă Sfânta Liturghie, ascunzându-se de autorităţi şi erau adesea supuşi 
martiriului. Atenţia Iubitoare a fost introdusă de Venerabilul preot 
Felix Rougier, M.SP.S., (1859-1938), co-fondatorul Misionarilor Spiritului 
Sfânt. Această congregaţie religioasă de preoţi a fost întemeiată în 1914 în 
Mexic, în momentul de maximă opresiune a Bisericii de către guvernul mexican. 
Carisma Misionarilor Sfântului Spirit este îndrumarea spirituală a sufletelor 
(în special a preoţilor), îndrumarea spirituală şi Sacramentul Penitenţei. Când 
Papa Pius al X-lea a auzit care este scopul principal al congregaţiei, se spune 
că ar fi exclamat: "Binecuvântat fie Dumnezeu! Este exact ce îi trebuie acum 
Bisericii: să aibă buni îndrumători spirituali!" [3] Şi noi am putea spune 
acelaşi lucru pentru vremurile noastre!
Ce înţelegea Venerabilul Felix Rougier, M.SP.S., prin term! 
enul: Atenţia Iubitoare pentru Dumnezeu? El a introdus această expresie, 
ce exprimă practica de "a merge în prezenţa Lui Dumnezeu, de a raporta absolut 
orice eveniment şi orice lucru la Dumnezeu şi în orice circumstanţă să vezi mâna 
Domnului" [5]. El spunea că tot ce trebuie ca să trăieşti în felul acesta este 
să îţi îndrepţi privirea sau să îţi focalizezi inima mereu spre Domnul şi spre 
cei pe care îi întâlneşti. În aceste cuvinte el a sintetizat ceea ce l-a atras 
în întreaga sa viaţă spre iubirea de Dumnezeu: crucile din viaţă, misiunea noii 
congregaţii, şi bucuria întregii vieţi, aflată toată, în unitate, în mâinile 
pline de iubire ale Lui Dumnezeu.
El a îndrumat preoţii "să trăiască viaţa de rugăciune" [5], 
încurajându-i "să îşi unească întreaga lor viaţă cu Dumnezeu, fiindcă această 
forţă îi va ajuta să împlinească toate faptele - mari şi mici - ale lui 
Dumnezeu, pentru Dumnezeu şi în acord cu voinţa lui Dumnezeu" [6]. I-a sfătuit 
s! ă se implice cu regularitate în rugăciune şi în Adoraţia Euharistică, precum 
şi în dezvoltarea spiritului sau a atitudinii de rugăciune care pătrunde 
întreaga viaţă. Pentru el, acest caracter omniprezent al rugăciunii sau 
Atenţia Iubitoare pentru Dumnezeu, a fost modul de a-şi organiza şi 
integra întreaga sa viaţă şi slujire în Dumnezeu, făcând din propria sa viaţă o 
ispăşire şi dăruind har celorlalţi.
Îndreptându-ne în mod firesc atenţia inimii spre Dumnezeu în 
rugăciune de-a lungul întregii zile, aşa cum sugera Ven. Rougier, te transformi 
încetul cu încetul în Cristos. Devii în stare să te uneşti cu iubirea şi 
intenţiile Domnului pentru ceilalţi. Înclinaţiile naturale ale inimii şi 
percepţiile minţii sunt amplificate şi iradiate cu însăşi lumina Domnului şi cu 
nestinsa Sa iubire. Această simplă privire a omului spre interior şi spre 
Dumnezeu pentru nevoile celorlalţi devine un drum atât pentru propria sfinţire, 
cât şi o cale de rugăciu! ne pentru a-i ajuta pe ceilalţi. Într-o noapte, 
părintele Felix a povestit unui grup de fraţi, surori şi preoţi, impactul pe 
care îl poate avea această practică simplă asupra fiecăruia, relatându-le 
propria sa transformare în lumina lui Cristos. Pe atunci era capelan militar în 
Columbia. Într-o noapte, în timpul unui conflict armat, a mers el însuşi pe 
câmpul de luptă. Îşi spusese că îi va ajuta pe răniţii din ambele tabere, 
fiindcă "vedea în cei care suferă faţa lui Cristos în pătimirea Sa, în special 
în duşmanii răniţi!" [7] Prin această practicare simplă a Atenţiei 
Iubitoare, îndreptându-şi privirea spre Isus în mijlocul tuturor 
evenimentelor, pr. Felix ne arată cum se poate lua parte la "bucuria, speranţa, 
durerea şi frica oamenilor din timpul nostru [...] urmându-L pe Cristos." [8]
Astăzi, în epoca media, multe persoane, inclusiv preoţii, se 
prăbuşesc sub presiunea unor "forme noi de sclavie în modul de viaţă şi de 
gândire"," [9] cu! pornografia pe internet, cu ritmul de viaţă alert şi 
neobosita goană după prestigiu şi câştig material. Intuiţia Părintelui Felix ne 
ajută să ne îndreptăm mintea şi inima spre Cristos, ca să ne transformăm în 
Cristos şi "să ducem mai departe lucrarea Lui sub îndrumarea Spiritului Sfânt." 
[10]
În plus, practica Atenţiei Iubitoare ne ajută să creştem 
în sensibilitate spirituală şi în libertate a inimii, astfel încât să fim în 
stare să răspundem harurilor Sale, oferindu-ne viaţa ca ispăşire şi răspândind 
harul iubirii asupra celorlalţi. Învăţând să trăim cu Isus privindu-ne unul pe 
altul, intrăm într-o comuniune foarte personală, într-un canal viu de har care 
ne mişcă şi ne orientează toate acţiunile şi pasiunile noastre în fiecare moment 
al vieţii. Acest canal viu de har aminteşte de râul dătător de viaţă care curge 
din sanctuarul viu al Domnului, "râul care împrospătează totul, care aduce 
sănătate şi vindecare tuturor fiinţelor vii care ! se scufundă în el" (Iez. 
47,9). Sau, cum spune Ven. Rougier, "Stând în prezenţa Ta, Preaiubite Tată, am 
văzut râul etern. Oare l-am văzut? Sau a fost doar în imaginaţia mea? Tu erai 
oare, fântână a divinităţii? Aş vrea să fiu cu totul al Tău şi să te iubesc cu 
patimă de-a lungul timpului, în eternitate; fiindcă sunt o picătură din acel 
râu... Fiindcă sunt cu adevărat copilul Tău; nu-i aşa, Tată?" [11] Pentru 
preoţi, Atenţia Iubitoare oferă ritmul firesc prin care se poate trăi 
preoţia într-un mod spiritual şi dătător de putere, atât pentru ei înşişi, cât 
şi pentru cei pe care sunt chemaţi să îi slujească.
La o primă vedere, practica Atenţiei Iubitoare pentru 
Dumnezeu pare asemănătoare cu ideile deja sugerate de un iezuit, pr. 
Jean-Pierre de Caussade (1675-1751), în cartea sa intitulată Abandonarea în 
Providenţa Divină. El afirma că: "Sfinţenia se produce în noi prin voinţa 
lui Dumnezeu, acceptată de noi. Aceasta implică sch! imbarea atitudinii, adică 
atunci când spui 'eu vreau', prin ascultare voinţa ta devine una cu voinţa lui 
Dumnezeu". [12] Deşi pr. J.-P. de Caussade, SJ, menţionează inima omului, modul 
principal de creştere în asemănarea şi unirea cu Dumnezeu începe mai curând cu o 
supunere seacă a propriei fiinţe la voinţa lui Dumnezeu pe care o întâlnim în 
cererile momentului prezent. La fel, fratele Laurenţiu (aprox. 1614-1691) se 
apropie de paradigma pr. Felix în lucrarea spirituală devenită clasică, 
Practica Prezenţei Lui Dumnezeu. Fratele Laurenţiu menţionează că a ajuns 
la "sentimentul prezenţei permanente a lui Dumnezeu [...] alungând din minte 
orice ar fi fost în stare să îmi întrerupă gândul la Dumnezeu" [13] ceea ce i-a 
permis să aibă pur şi simplu "atenţia şi privirea pline de înflăcărare 
îndreptate spre Dumnezeu şi aceasta i-a oferit o dulceaţă şi o desfătare mai 
mare chiar decât aceea pe care o are un copil la sânul mamei sale" [14]. Deşi 
fratele Laurenţiu se focalizează a! supra intelectului, el face să se înţeleagă 
că simpla atenţie îndreptată spre Dumnezeu implică mai mult decât intelectul.
Pentru alţii, Atenţia Iubitoare, ca atitudine de 
rugăciune vie, se aseamănă mult cu exerciţiul Sfântului Ignaţiu de Loyola din 
examinarea zilnică a conştiinţei. Acest exerciţiu ignaţian conferă capacitatea 
de a recunoaşte invitaţia spirituală pe care Domnul ne-o adresează în fiecare 
clipă, în mijlocul tuturor ocupaţiilor vieţii noastre, să îl găsim şi să îl 
recunoaştem în totul. Există într-adevăr numeroase asemănări între aceste două 
practici, pe care de altfel pr. George Aschenbrenner, SJ, le expune în articolul 
său, devenit clasic, intitulat "Examenul de conştiinţă". El descrie propunerea 
Sf. Ignaţiu de examinare zilnică a conştiinţei ca o structurare în două părţi a 
rugăciunii, de două ori pe zi, pentru a putea trece în revistă mişcările 
spirituale cu înălţările şi căderile implicite, care să facă posibilă o mai m! 
are sensibilitate spirituală şi ordonare a vieţii [15]. Întrucât atât Ven. pr. 
Felix cât şi Ven. Concepcion, s-au format la şcoala spiritualităţii ignaţiene, 
au avut ocazia să îşi însuşească practica atenţiei spirituale faţă de Dumnezeu 
şi să o folosească drept mijloc de ispăşire şi de obţinere a harurilor, pe care 
să le folosească apoi spre binele celorlalţi. Iată de ce pr. Felix le atrăgea 
atenţia novicilor: "Faceţi-vă un examen de conştiinţă privind Atenţia voastră 
Iubitoare pentru Dumnezeu pentru că aceasta este, poate, cea mai bună 
examinare pe care o putem face şi cea mai practică" [16]. Focalizarea nu este pe 
simpla ordonare a mişcărilor interioare, ci pe realizarea acesteia printr-o 
iubire profundă pentru Dumnezeu şi pentru ceilalţi, printr-o iubire pastorală.
Pentru Ven. pr. Felix Rougier, Atenţia Iubitoare pentru 
Dumnezeu este cea "mai rapidă, mai directă şi mai sigură cale spre 
sfinţenie" [17]. Este calea spre a-l iubi ! pe Dumnezeu şi a dezvolta o relaţie 
profundă de iubire cu fiecare dintre persoanele Sfintei Treimi. Prin practica 
Atenţiei Iubitoare pentru Dumnezeu, el a făcut ca propria-i viaţă să fie 
un dar de iubire pentru salvarea celorlalţi. Scriind cuiva care nu înţelesese 
modul lui de a privi lucrurile, Ven. pr. Felix menţionează că Atenţia 
Iubitoare pentru Dumnezeu înseamnă "să te îndrăgosteşti de Dumnezeu. E o 
iubire plină de pasiune. Aceasta nu înseamnă să uiţi vreo clipă de Isus. 
Atenţia Iubitoare pentru Dumnezeu este pasiunea puternică, înflăcărată, 
covârşitoare pentru Isus, pentru Tatăl şi pentru Spiritul Sfânt" [18]. 
Reculegerea în Dumnezeu, pentru pr. Felix Rougier, implică toate energiile 
persoanei, devenind în mare măsură ca unirea de inimă dintre un bărbat şi o 
femeie care se iubesc. Iată de exemplu dialogul cu un novice care fusese logodit 
înainte de a intra în comunitate. Pr.Felix i-a spus: "Ai avut vreodată o 
prietenă?" "Da, părinte", îi răspunse no! vicele. "Ai iubit-o mult?" "Da, 
părinte." "Te gândeai adeseori la ea?" "Da, părinte." "Ei bine, atunci pune-l pe 
Dumnezeu în locul ei. Aceasta e Atenţia Iubitoare pentru Dumnezeu." [19]
Ven. Felix îşi exprima convingerea că experienţa unirii cu 
Dumnezeu în rugăciune în fiecare moment (Atenţia Iubitoare pentru 
Dumnezeu) conduce în întregime corpul, mintea şi sufletul omului în lumina 
transformatoare a inimii lui Isus, astfel încât slujirea pe care omul o oferă 
celorlalţi se transformă într-o cale directă care îl uneşte pe Dumnezeu cu 
ceilalţi. Aceasta permite ca energiile persoanei care slujeşte (de exemplu 
preotul) să devină aproape "un canal sacramental" pentru Dumnezeu, prin care El 
ajunge la poporul Său. Mai mult, Ven. Felix afirma că nimic din slăbiciunile 
omeneşti nu stă în calea practicării Atenţiei Iubitoare pentru Dumnezeu. 
El spunea adeseori preoţilor: "Atenţia Iubitoare pentru Dumnezeu poate fi 
practicată m! ereu, chiar în mijlocul unei vieţi atât de ocupate ca a noastră. 
Iubirea este singurul lucru care face posibilă o viaţă de rugăciune. Iubirea nu 
uită niciodată. Iubirea uneşte." [20] Iubind în acest fel, în sincronicitate cu 
iubirea Lui Dumnezeu, preotul creşte în maturitate, ca soţ al Bisericii.
Viziunea pr. Felix se apropie până la identitate de o serie de 
idei recente privind iubirea şi slujirea; de exemplu cele exprimate de Papa 
Benedict al XVI-lea în Deus Caritas Est: "Nici spiritul, nici trupul nu 
iubeşte singur, ci omul în întregime, persoana, creatura unică, alcătuită din 
trup şi suflet. Numai când ambele dimensiuni sunt cu adevărat unite, omul atinge 
adevărata sa măreţie" [21]. Pentru Ven. Felix (şi la fel, pentru Papa Benedict) 
mintea atentă şi slujirea sunt răspunsul persoanei în întregime, care îl iubeşte 
pe Dumnezeu şi care devine în acest fel în stare să îi iubească pe ceilalţi, 
indiferent de obstacole şi de cruci. Iubirea ! este lumina şi puterea care îl 
întăreşte şi îl înflăcărează pe om, făcându-l să înainteze plin de curaj chiar 
şi atunci când totul în jur pare întunecat şi imprevizibil.
Iar viaţa pr. Felix. Rougier o demonstrează. În 1914, când 
aproape toate bisericile fuseseră confiscate şi închise de guvernul mexican şi 
mulţi preoţi, fraţi şi surori fuseseră martirizaţi pentru credinţă, pr. Rougier 
s-a întors în Mexic. După un exil în Franţa care durase zece ani, s-a întors să 
îşi îndeplinească misiunea: să întemeieze o nouă congregaţie de preoţi, 
Misionarii Spiritului Sfânt, împreună cu prietena sa spirituală, Ven. Concepcion 
Cabrera de Armeda (1862-1937) [22]. Şi în prima sa după-amiază în Mexic, 
Arhiepiscopul de Guadalajara, Francisco Orozco Y Jimenez, l-a felicitat dar i-a 
spus: "Părinte, nu suntem în situaţia de a întemeia nimic, nici măcar de a 
lucra; aproape toţi Episcopii se ascund sau au plecat din Republică. Vino cu 
mine la Havana cu primul vapor; ! acolo am să te pot ajuta. În acest moment, 
naţiunea noastră e pe moarte." Iar pr. Felix a considerat acesta drept un semn 
de la Dumnezeu şi i-a făcut cunoscut Arhiepiscopului o revelaţie pe care o 
avusese cu zece ani înainte în Mexic. Domnul i-a spus că "noua temelie se va 
pune exact în momentul în care naţiunea se va afla în chinurile morţii" [23]. 
Ne-am putea întreba, în mod firesc, de unde oare pr. Rougier 
şi-a luat forţa să se confrunte cu asemenea adversităţi? Cum a reuşit să formeze 
preoţi, când erau hăituiţi şi martirizaţi la fiecare colţ de stradă? El îl 
găsise pe Dumnezeu care îl însoţea în fiecare clipă, ca un prieten credincios, 
iubindu-l fără preget şi dăruindu-i tot de ce avea nevoie. Conştientizarea 
personală a lui Dumnezeu este cea care, mişcându-le inima şi mintea, umplându-le 
de iubirea glorioasă a lui Isus, i-a transformat pe pr. Felix şi pe preoţii lui. 
Aceasta i-a împins spre cruce în vremurile sângeroase ale revoluţiei mex! icane. 
Într-o zi, pe stradă, unul dintre membrii noii congregaţii a alergat la pr. 
Rougier, spunându-i îngrozit că armata tocmai a venit, a sechestrat cele patru 
case ale comunităţii şi i-a alungat pe preoţi. Pr. Felix a răspuns: "Patru case? 
Păi, mulţumim lui Dumnezeu că nu am avut decât patru case şi nu zece" [24]. 
Răspunsul apare surprinzător, dar ni-l arată pe Ven. Felix gata să îl vadă pe 
Dumnezeu în orice clipă, în orice acţiune, chiar şi atunci când se înalţă umbra 
crucii.
Probabil că pr. Rougier ar avea multe de spus preoţilor de 
astăzi, cum să se confrunte cu provocarea ridicolului, a descurajării, a 
rutinei, a suprasolicitării şi cum să sufere respingerea din partea celorlalţi 
sau suspiciunile lor: să lăsăm gloria vie a iubirii lui Isus să ne îmbrăţişeze 
şi să ne întărească prin practicarea Atenţiei Iubitoare pentru Dumnezeu. 
Şi prin aceasta, să înotăm în "Apele Vii care curg din sanctuar" [25]. 
În viziunea Ven. Rougier, practica Atenţiei Iubitoare pentru Dumnezeu 
reprezintă un proces gradual de învăţare a concentrării asupra ta, care îl 
iubeşti pe Dumnezeu în fiecare clipă şi în felul acesta devii sfânt. El 
recomanda ca practica să înceapă prin focalizarea privirii interioare asupra Lui 
Dumnezeu pe parcursul întregii zile, prin intermediul actelor de voinţă care să 
fie motivate de iubirea pentru Dumnezeu. El spunea "primul lucru la care 
să te gândeşti când te dai jos din pat dimineaţa să fie intenţia de a te afla 
mereu sub privirea Preasfintei Treimi şi să creezi pentru tine atmosfera care să 
îţi permită să rămâi acolo întreaga zi." [26] Iar această capacitate creşte pe 
măsură ce înveţi să îţi linişteşti trăirile, astfel încât tot ce faci şi ce 
simţi să corespundă mişcărilor Spiritului Sfânt în orice clipă. Perfecţiunea 
actelor noastre se judecă în raport cu gradul unirii cu Dumnezeu care le-a 
motivat. De aceea este necesar să încetinim ritmul, să fac! em lucrurile în mod 
conştient, în prezenţa lui Dumnezeu şi nu automat, ca să fim demni de Cel care 
ne iubeşte. El repeta adeseori că "Lucrurile obişnuite făcute bine (sau cu 
iubire) sunt acelea care-l fac sfânt pe om" [27]. 
La fel, Ven. Concepcion Cabrera de Armida, prietena sa 
spirituală şi co-fondatoare a Congregaţiei Misionarii Spiritului Sfânt urmărea 
să trăiască într-o permanentă şi iubitoare atenţie pentru Dumnezeu în fiecare 
dintre experienţele vieţii de zi cu zi, ca soţie şi mamă. Ca să îşi impregneze 
întreaga viaţă de prezenţa dinamică a Lui Dumnezeu, ea obişnuia să mute mereu un 
scaun prin casă, un scaun care era pus acolo pentru Isus, amintindu-şi astfel în 
fiecare clipă, în orice lucru pe care îl făcea, că El se află acolo, o priveşte 
şi veghează asupra ei. Iată un mijloc simplu, prin care Ven. Concepcion, a fost 
în stare să răspundă Iubitului Său dumnezeiesc.
Pentru pr. Felix, a trăi în unire intim! ă şi mereu mai 
profundă cu Isus implica exercitarea virtuţilor în timpul rugăciunii sau în timp 
ce "lucra, mergea şi vorbea" [28]. El insista ca novicii să folosească orice 
ocazie ca să îşi purifice inima şi să îşi dezvolte ascultarea faţă de superiori. 
Prin exemplul său demonstra că practicarea liniştii, a tăcerii şi concentrării, 
făceau să apară şi întreţineau vii toate deprinderile bune şi acţiunile întregii 
zile.
Prin urmare, co-fondatorii Misionarilor Spiritului Sfânt 
insistau asupra comuniunii cu Isus pe durata întregii zile, inclusiv prin 
rugăciuni scurte, aşa cum era cea favorită a pr. Felix: "Dumnezeu, Dumnezeu, 
Dumnezeu în tot şi pentru tot" [29]. Mai mult, Ven. Felix şi Ven. Cabrera 
recomandau să se folosească provocările vieţii de zi cu zi ca mici sacrificii 
pentru Isus, pentru sfinţirea proprie şi a celorlalţi. Pentru ei, rugăciunea, 
sacrificiul, blândeţea şi supunerea inimii erau combustibilul spiritual care 
"aprinde focul viu al ! iubirii de Dumnezeu" [30] şi care face vie imaginea Lui 
Isus.
Iar toate duc la conştientizarea faptului că această urmărire 
activă a divinului prin Atenţia Iubitoare pentru Dumnezeu reprezintă 
etapa pregătitoare "prin care se ajunge la Atenţia Iubitoare pasivă, un 
har special pe care Dumnezeu îl oferă sufletelor generoase" [31]. Într-o 
scrisoare către unul dintre primii Misionari ai Spiritului Sfânt, căruia pr. 
Felix îi dăruia deplina sa încredere, Venerabilul îi descrie astfel experienţa 
Atenţiei Iubitoare pasive: "În sufletul meu nu sunt decât dorinţe şi 
doruri bune şi această prezenţă a lui Dumnezeu, care, prin graţia Sa divină şi 
fără nici un merit din partea mea - ba aş zice chiar dimpotrivă - nu mă 
părăseşte niciodată" [32]. La fel, jurnalul spiritual al Ven. Concepcion descrie 
această Atenţie Iubitoare infuză ca pe un mare dar, ceva care îi este dat 
de Dumnezeu. Chiar şi atunci când merge să spele rufe şi să a! ibă grijă de 
copii sau în orice face, Dumnezeu o urmează şi o veghează, conducând voinţa, 
intelectul şi sentimentele ei omeneşti la unirea cu El. Ea spune: "Nu mai 
muncesc acum să îmi liniştesc simţurile şi facultăţile mentale, ci mai curând 
ele însele se aşează în ordine. Dumnezeu are grijă de aceasta. Îmi trăiesc viaţa 
ca şi când nu aş trăi-o, fiindcă viaţa mea e El. Nu ştiu cum să explic aceasta, 
dar prezenţa Sa nu mă părăseşte şi mă îndeamnă mereu să fac fapte supranaturale" 
[33]. 
Este ca şi cum, odată ce o persoană îşi manifestă fidelitatea 
faţă de Dumnezeu, căutându-l mereu, atât în rugăciune cât şi în viaţa obişnuită, 
Dumnezeu începe să primească acea persoană în lumina Sa vie sau în prezenţa Sa 
prin propria Sa iniţiativă. În plus, Dumnezeu răspunde în mod special celor care 
practică Atenţia Iubitoare. Într-o după-amiază, în timp ce lucra acasă, 
Ven. Concepcion (Concha) Cabrera de Armeda a primit în mod clar cuvintele lui 
Dumneze! u în inimă: "Uite, Concha, a fi uitat mă răneşte mai mult decât toate 
păcatele lumii, fiindcă a fi uitat vine chiar de ai mei mă loveşte în inimă. Nu 
mă uita şi nu-i lăsa nici pe ai tăi să mă uite, fiindcă uitarea arată 
nerecunoştinţă, care îmi străpunge cu spini inima. Fă această ofrandă 
reparatorie pentru neglijenţa vinovată care îmi sfâşie inima iubitoare" [34]. 
Aceste cuvinte pline de iubire pe care Concepcion le-a simţit 
venind de la Domnul, ne ajută să înţelegem cât de impresionat e Dumnezeu de 
eforturile noastre simple, omeneşti, atunci când îi slujim pe ceilalţi. 
Atenţia noastră Iubitoare faţă de El determină un puternic răspuns, 
generând revărsare de haruri asupra celorlalţi şi punând amprenta Sa asupra 
noastră, asupra a ceea ce gândim şi simţim.
Alături de încercarea de a trăi întreaga viaţă ca rugăciune, 
pr. Felix recomanda două metode de rugăciune care ajută la dezvoltarea 
conştiinţei iubitoa! re infuze pentru Dumnezeu: citirea meditativă şi rugăciunea 
afectivă. El recomanda ca atunci când se citeşte din Sfânta Scriptură sau din 
texte religioase, "să fie citite lent şi să gustaţi ceea ce citiţi. 
Întrerupeţi-vă lectura din când în când ca să faceţi acte de iubire pentru 
Dumnezeu" [35]. Reflectarea şi meditarea la lucruri legate de Dumnezeu, cu 
angajarea inimii, duce la ceea ce pr. Felix numeşte rugăciunea afectivă. Pentru 
el, rugăciunea nu activează numai voinţa şi intelectul şi exprimă reflectarea 
îndelungă asupra Domnului, ci în primul rând angajează inima şi pe Dumnezeu cel 
plin de iubire, în timp ce învăţăm despre El. Prin aceasta, Ven. Felix vrea să 
spună: "Lăsaţi-vă inima să vorbească! Vorbiţi cu Isus, cu toată încrederea!" 
[36] 
După ce au vorbit deschis cu Isus, cu toată încrederea, preoţii 
pot să aibă mai uşor încredere în El, să se odihnească în prezenţa Sa vie, să îl 
afle prezent când se grăbesc de la o întrunire la alta, s! au când ascultă 
necazurile sau reproşurile cuiva, sau când deschid ziarul şi citesc o ştire 
impresionantă. Totuşi, ar putea spune unii, dacă te odihneşti în Domnul, nu este 
acesta timp pierdut sau pur şi simplu, lene? Ven. Rougier răspunde: "Sufletele 
care îl iradiază pe Dumnezeu sau care îl iubesc cu pasiune nu sunt niciodată 
leneşe. A te focaliza asupra Lui Dumnezeu, chiar şi fără a spune nimic, este un 
mare act de iubire. Iar scopul final al oricărei rugăciuni e unirea" [37]. 
Unirea cu Dumnezeu, pe care această Atenţie Iubitoare te ajută să o 
cultivi, îl motivează pe preot să îşi iubească turma "aşa cum Cristos a iubit 
Biserica şi s-a dat pe Sine pentru ea, pentru a o sfinţi" (Efeseni 5,26). Iubind 
în felul acesta, preotul trăieşte o viaţă "care este plină şi demnă de laudă 
prin natura sa, şi angajează pentru binele său şi al Bisericii imensele resurse 
ale lumii moderne" [38]. 
În rezumat, Ven. Felix i-ar sfătui pe preoţii de astăzi s! ă se 
întoarcă în mod constant spre Isus, ca "floarea soarelui care se întoarce mereu 
spre soare, până la asfinţit" [39]. El i-ar încuraja să practice Atenţia 
Iubitoare pentru Dumnezeu, ca mijloc eficient de a-L iubi cu adevărat pe 
Isus şi astfel să aibă întreaga lor fiinţă cufundată în gloria vie a lui 
Dumnezeu, vie în ei şi în jurul lor. Apoi, ei vor putea să surprindă o licărire 
a Sa, pe măsură ce fac faţă provocărilor vieţii, oferindu-şi vieţile ca 
sacrificiu viu pentru ei înşişi şi pentru turma pe care o păstoresc. Iar pe 
măsură ce înaintează în credinţă, Isus păşeşte în întâmpinarea fiecăruia, 
aducându-i în Sine Însuşi, fără efort din partea lor. Iubirea orientează toate 
facultăţile şi energiile omeneşti spre Dumnezeu, prin practica Atenţiei 
Iubitoare pentru Dumnezeu.
Din această perspectivă, Atenţia Iubitoare pentru 
Dumnezeu ne oferă tuturor şi în special preoţilor, răspunsul la "întrebarea 
neobosită pe care o pun oam! enii privind viaţa actuală şi viaţa ce va veni şi 
cum se corelează una cu cealaltă" [40]. 
Note
1. Gaudium et Spes, par. 4.
2. Gaudium et Spes, par. 1.
3. Felix de Jesus Roguier, Autobiography (Mexic, 2009) 
28.
4. Jesus Maria Padilla, The Spirituality of Fr Felix 
Rougier, M.Sp.S., Loving Attention to God, trans., Thomas Shafer (Mexico, 
2011) 10; pe scurt Spirituality.
5. Jesus Maria Padilla, Spirituality, 17.
6. Felix de Jesus, Collection of the Letters to the 
Missionaries of the Holy Spirit (scrisoare datată pe 17 decembrie 1925); pe 
scurt Letters.
7. Conversaţie privată cu pr. Domenico Di Raimondo, 
provincialul Misionarilor Spiritului Sfânt din SUA, 1 aprilie 2011.
8. Gaudium et Spes, par. 1.
9. Gaudium et Spes, par. 4.
10. Gaudium et Spes, par. 3.
11. Felix Rougier, M.Sp.S. Letters (nedatată).
12. Jean-Pierre De Caussade, S.J., Abandonment to Divine 
Providence (New York: Doubleday Books, 1975) 27 şi 35.
13. Brother Lawrence, The Practice of the Presence of 
God (Old Tappen, NJ, Spire Books, 1958) 31.
14. Brother Lawrence, The Practice of the Presence of 
God, 37.
15. În eseul său, "Consciousness Examen," pr. George 
Aschenbrenner, SJ, afirmă că "prezenţa Spiritului lui Isus Înviat în inima 
credinciosului face posibilă simţirea şi ascultarea acestei invitaţii şi, de 
aceea, să ne pregătim pe noi înşine pentru această revelaţie", Review for 
Religious, vol. 31 (1972) 14-21.
16. Pr. Felix de Jesus, Letters scrisoare către A. Perez 
(26 iunie 1927) şi către novici (30 martie 1926).
17. Jesus Maria Padilla, Spirituality, 19.! 
18. Pr. Felix de Jesus, Letters, scrisoare către Fiicele 
Spiritului Sfânt (23 iunie 1924).
19. Pr. Felix de Jesus, Platicas Espirituales (Private 
Edition {1929}, 1966) 166.
20. Pr. Felix de Jesus, Letters, scrisoare către pr. 
M.Lira (18 mai 1927).
21. Papa Benedict XVI, Deus Caritas Est, par. 5.
22. Ven. Concepcion a fost soţie, mamă a nouă copii, mistică şi 
fondatoare a "Operelor Crucii", precum şi o deosebită scriitoare de 
spiritualitate, unii pretinzând că de nivelul teologiei Sf. Toma de Aquino.
23. Felix de Jesus Roguier, Autobiography, 38.
24. Conversaţie privată cu pr. Domenico Di Raimondo, 
provincialul Misionarilor Spiritului Sfânt din SUA, 1 aprilie 2011.
25. Iezechiel 47,12
26. Jesus Maria Padilla, Spirituality, 28.
27. Jesus Maria Padilla, Spirituality, 32.
28. Jesus Maria Padilla, Spirituality, 10.
29. Pr. Felix de Jesus, Platicas Espirituales, 83.
30. Jesus Maria Padilla, Spirituality, 33.
31. Jesus Maria Padilla, Spirituality, 35.
32. Pr. Felix de Jesus, Letters, scrisoare către pr. F. 
M. Alvarez (15 iulie 1925).
33. CCA AC Vol 22, p 342.
34. CCA 46,87 Oct. 20, 1925.
35. Pr. Felix de Jesus, Letters, scrisoare către 
Gauadalupe Zavala.
36. Pr. Felix de Jesus, Letters, scrisoare către J 
Castro (martie 1917).
37. Pr. Felix de Jesus, LaCruz, Mexico,1927, p229-230 răspuns 
la cineva care dorea un sfat despre rugăciune. 
38. Gaudium et Spes, cap. 9.
39. Felix de Jesus Roguier, Platicas Espirituales (Aug 
7, 1932) 43.
40. Gaudium et Spes, par. 4.
Autor: Mary Gannon KaufmannTraducător: Ecaterina Hanganu

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial