Catolicii consideră că atunci când Dumnezeu "stabileşte planul său etern de 
'predestinare' include în el răspunsul liber al fiecărui om dat harului Său" 
(CBC 600). Astfel, orice om care este mântuit a fost predestinat de Dumnezeu să 
se mântuiască, deoarece planul predestinat şi harul divin al lui Dumnezeu l-au 
condus şi i-au permis să fie mântuit. Totuşi, aceasta nu înseamnă că Dumnezeu a 
predestinat vreun om pentru iad. Şi într-adevăr, în Biblie se spune foarte clar 
că "Domnul [...] nu vrea să se piardă cineva, ci ca toţi să ajungă la 
convertire" (2Petru 3,9). Dumnezeu vrea ca toţi oamenii să se mântuiască. Pentru 
a fi condamnat, un om ! trebuie să respingă voit "planul predestinat" al lui 
Dumnezeu pentru mântuirea lui (cf. CBC 1037): lucrurile sunt deci clare. 
Autor: Tim Staples
Traducere: Renata Ioana
Sursa: www.catholica.ro
Însă după calvinişti, Efeseni 2,1 declară că cei care sunt 
separaţi de Cristos sunt "morţi din cauza greşelilor şi a păcatelor". În această 
perspectivă, a spune că un om ar putea alege liber să accepte sau să respingă 
harul lui Dumnezeu şi invitaţia la mântuire este la fel de ridicol ca şi cum am 
spune că un cadavru ar putea alege să se scoale din morţi. În plus, conform 
cuvintelor lui Isus că un om trebuie "să se nască din nou" în Ioan 3,3, a 
include libertatea de a respinge propunerea ar fi similar cu a spune că un 
bebeluş ar putea decide dacă să se nască sau nu. 
Partea favorită a calviniştilor este din Romani 9,18-22: 
"Aşadar, El are milă de cine vrea şi îl împietreşte pe cine vrea. Tu, însă, îmi 
vei spune: atunci de ce mai dojeneşte? Căci cine poate sta împotriva voinţei 
Lui? Dar cine eşti tu, omule, ca să faci obiecţii lui Dumnezeu? Nu cumva va 
spune un lucru către cel care l-a făcut: 'De ce m-ai făcut astfel?' Sau nu are 
olarul putere asupra lutului ca să facă din aceeaşi pastă sau un vas de cinste 
sau un vas pentru cele necuviincioase? Şi ce dacă Dumnezeu, voind să îşi arate 
mânia şi să îşi facă cunoscută puterea, a suportat cu atâta răbdare vasele 
mâniei destinate nimicirii." 
Putea Pavel să fie mai explicit? Mântuirea noastră depinde 
exclusiv de voinţa neschimbătoare a lui Dumnezeu. Liberul arbitru despre care 
vorbeşte Biserica Catolică este pur şi simplu fără temei biblic. Ar trebui 
atunci să ne alăturăm şi noi comunităţii calviniste locale? Răspunsul pare... 
predestinat. 
Moarte spirituală, nu literală 
De fapt, Biserica Catolică este de acord cu calviniştii atunci 
când se afirmă că aceia care sunt "morţi din cauza greşelilor şi a păcatelor" nu 
au puterea să se "readucă singuri la viaţă". Omul nu poate să "încropească" 
harul sau credinţa; acestea sunt daruri nemeritate primite de la un Dumnezeu 
iubitor (vezi Efeseni 2,8-9). Sutele de milioane de bebeluşi pe care Biserica 
i-a botezat ar trebui să fie suficienţi pentru a înţelege clar acest aspect. 
Câte lucruri bune a făcut un bebeluş pentru a merita ceva de la Dumnezeu? 
Un aspect important, printre altele, asupra căruia catolicii şi 
calviniştii au convingeri diferite este definirea a ce înseamnă "morţi din cauza 
greşelilor şi a păcatelor" şi "născut din nou". Calviniştii par a nu înţelege că 
acestea sunt de fapt metafore. Pavel vorbeşte despre moartea spirituală. 
Astfel, omul "mort" la care se referă în Efeseni 2,1 este totuşi o persoană cu 
un suflet viu, cu intelect funcţional şi cu liber arbitru. Sufletul nu a fost 
separat de trup pentru a fi necesară reconstituirea persoanei umane. De 
asemenea, prin "a se naşte din nou" în Ioan 3,3, Isus nu a spus că sufletul 
păcătosului a încetat cumva să mai existe, necesitând astfel să fie adus la 
existenţă din non-existenţă. Dacă ar fi aşa, păcătosul nu ar avea cum să 
coopereze cu Dumnezeu în acest proces. 
Adevărul este acesta: sufletul omului nereînnoit "mort în 
păcat" rămâne viu şi capabil să cunoască şi să decidă (presupunem că vorbim 
despre un adult). Sufletul său este mort spiritual. Chiar dacă un suflet 
nereînnoit nu poate merita nimic de la Dumnezeu, aceasta nu înseamnă că el nu 
poate coopera cu Dumnezeu care îl cheamă la mântuire. Aşa se pare că s-a 
întâmplat în cazul lui Saul din Tars. Dacă un om a fost vreodată "mort din cauza 
păcatelor", acela era Saul. Şi totuşi, conform Faptele Apostolilor 22,16, atunci 
când Anania i-a spus: "Ridică-te, primeşte botezul şi spală-ţi păcatele, 
invocând numele Lui", i s-a cerut să coopereze cu harul lui Dumnezeu pentru a-şi 
curăţa păcatele. 
Alegerea ne aparţine 
Aspectul peste care sar calviniştii apare peste tot în Biblie. 
Omul este cu adevărat liber, iar Dumnezeu îl cheamă să aleagă singur dacă să îl 
slujească sau nu. Pornind de la faimoasa alegere a lui Iosua din Vechiul 
Testament, "alegeţi-vă acum cui veţi sluji [...] Eu însă şi casa mea vom sluji 
Domnului, că sfânt este!" (Iosua 24,15) şi până la cuvintele lui Isus Cristos: 
"dacă însetează cineva, să vină la Mine şi să bea" (Ioan 7,37), libertatea 
omului de a alege dacă să asculte sau nu dorinţa de mântuire a Domnului ocupă 
locul central în învăţăturile Sfintei Scripturi. 
O afirmaţie precum: "sau nu are olarul putere peste lutul lui?" 
din Romani 9 nu pare cumva extrem de calvinistă? Nu şi dacă considerăm că este o 
referire la Ieremia 18,4-5: "Casa lui Israel, oare nu pot să fac şi Eu cu voi, 
ca olarul acesta, zice Domnul? Iată, ce este lutul în mâna olarului, aceea 
sunteţi şi voi în mâna Mea, casa lui Israel!" Dacă am scoate acest verset din 
context, obţinem interpretarea calvinistă a lui Ieremia. Şi totuşi, următoarele 
patru versete ne lămuresc foarte clar: "Dacă voi zice cândva despre un popor, 
sau despre un rege, că îl voi dezrădăcina, îl voi sfărâma şi îl voi pierde. Şi 
dacă poporul acela, despre care am zis Eu acestea, se va întoarce de la faptele 
lui cele rele, atunci voi îndepărta răul ce gândeam să îi fac. Sau dacă voi zice 
despre un popor sau despre un rege că îl voi întocmi şi îl voi întări, şi dacă 
acela va face rele înaintea ochilor Mei şi nu va asculta de glasul Meu, atunci 
voi schimba binele cu care voiam să îl fe! ricesc" (Ieremia 18,6-10). 
Departe de a nega liberul arbitru, Ieremia îl afirmă în mod 
evident. La fel putem afirma şi despre Pavel. În Epistola către Romani şi în 
alte părţi, Pavel spune clar că toţi oamenii trebuie să coopereze în mod liber 
cu harul lui Dumnezeu pentru a se mântui. De exemplu, dacă ne uităm în Romani 
2,6-8, "[Dumnezeu] va răsplăti fiecăruia după faptele lui: viaţă veşnică celor 
ce, prin stăruinţă în faptă bună, caută mărire, cinste şi nestricăciune, iar 
iubitorilor de ceartă, care nu se supun adevărului, ci se supun nedreptăţii: 
mânie şi furie". Sau în Romani 11,22: "Vezi deci bunătatea şi severitatea lui 
Dumnezeu: severitate faţă de cei care au căzut, bunătatea lui Dumnezeu faţă de 
tine, dacă rămâi în această bunătate. Dacă nu, vei fi tăiat şi tu". 
În Romani 6,16, Pavel ne spune clar că trebuie să continuăm să 
fim ascultători, pentru a atinge împlinirea finală: "Nu ştiţi că, dacă vă daţi 
cuiva sclavi spre a-l asculta, sunteţi sclavii aceluia de care ascultaţi, ori ai 
păcatului, spre moarte, ori ai ascultării, spre justificare?" Într-adevăr, chiar 
şi Isus spune foarte clar în Matei 23,37: "Ierusalime, Ierusalime, care omori 
profeţii şi-i ucizi cu pietre pe cei trimişi la tine! De câte ori am vrut să-i 
adun pe copiii tăi, aşa cum găina îşi adună puii sub aripi, şi n-ai voit!" 
Dumnezeu fiind, Isus vroia să îşi adune copiii, Israelul, dar ei nu au vrut. 
Dacă opinia calviniştilor despre predestinare ar fi adevărată, Dumnezeu nu 
ar fi dorit niciodată să îi adune pe toţi. Însă dacă Dumnezeu şi-ar fi dorit 
într-adevăr să îi adune, ei ar fi fost adunaţi! 
Harul este suficient 
Cum rămâne cu Romani 9,18-19? "Aşadar, el are milă de cine vrea 
şi îl împietreşte pe cine vrea. Tu, însă, îmi vei spune: atunci de ce mai 
dojeneşte? Căci cine poate sta împotriva voinţei Lui?" Fără îndoială că există 
un anumit mister în planul predestinat al lui Dumnezeu. Am putea pune multe 
întrebări fără răspuns. De exemplu, de ce Dumnezeu dă mai mult har unora decât 
altora? (vezi Romani 12,6, 1Petru 4,10). De ce permite Dumnezeu unor oameni să 
se nască şi să trăiască ştiind că ei ar putea alege să îl respingă şi să ajungă 
în iad (vezi Romani 9,22)? Exact despre aceasta vorbeşte Pavel atunci când se 
referă la "vasele mâniei destinate nimicirii" (Romani 9,22). 
Şi am putea continua. De ce Dumnezeu nu îi dă mai mult har 
celui care îl respinge? Ar putea fi adevărat că dacă Dumnezeu i-ar fi dat mai 
mult har unui om din iad, acesta ar fi reuşit să ajungă în rai. Singurul răspuns 
la astfel de întrebări este: "Dar cine eşti tu, omule, ca să faci obiecţii lui 
Dumnezeu?" Totuşi, cel care se foloseşte de aceasta pentru a-l transforma pe 
Dumnezeu într-un Dumnezeu nedrept, greşeşte. Chiar dacă unii primesc mai mult 
har decât alţii, toţi primesc suficient har pentru a se mântui. Acest lucru este 
clar în Scriptură, deoarece Tit 2,11 ne spune că "harul lui Dumnezeu s-a arătat 
ca mântuitor pentru toţi oamenii". Dacă Dumnezeu nu i-ar da unui om 
suficient har pentru a se mântui, atunci El ar fi într-adevăr nedrept, deoarece 
l-ar condamna. 
Preţul libertăţii 
Vestea bună este că Sf. Pavel ne-a spus deja pentru cine se 
înăspreşte Dumnezeu, în Romani 1,24-28: "De aceea i-a lăsat Dumnezeu pradă 
necurăţiei [...] (deoarece au) schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună: au 
cinstit şi au adus cult creaturii în locul Creatorului. [...] De aceea i-a lăsat 
Dumnezeu pradă patimilor ruşinoase [...]. Şi, deoarece ei nu au considerat 
important să ajungă la Dumnezeu prin cunoaştere, Dumnezeu i-a lăsat pradă unei 
minţi stricate ca să facă cele nepermise." 
Voinţa lui Dumnezeu este imuabilă; prin urmare, voinţa lui 
Dumnezeu este mereu îndeplinită. A respinge liberul arbitru din cauza 
acestui adevăr este o greşeală. Am văzut deja că voinţa lui Dumnezeu este ca 
toţi oamenii să fie mântuiţi (2Petru 3,9, cf. 1Timotei 2,4, 1Ioan 2,1-2). Dar la 
fel de adevărat este şi faptul că unii oameni nu vor fi mântuiţi (cf. Matei 
7,13, 25,46; Apocalips 21,8). Aici intervine libertatea de a alege dacă să îl 
slujească sau nu pe Domnul (cf. Deuteronom 28,15, Matei 19,17-22). Toate acestea 
trebuie înţelese în planul predestinat al lui Dumnezeu. Cum le reconciliem pe 
toate? Concluzionăm că voinţa lui Dumnezeu are o natură antecedentă şi 
succesivă. Voinţa antecedentă a lui Dumnezeu este ca toţi oamenii să fie 
mântuiţi. Totuşi, ca o consecinţă a darului primit de la Dumnezeu - adică 
liberul arbitru -, unii resping voinţa antecedentă a lui Dumnezeu. Atunci voinţa 
succesivă a lui Dumnezeu pentru respectivul suflet este să a! jungă în iad. 
Voinţa lui Dumnezeu s-a îndeplinit, iar liberul nostru arbitru, care este 
revelat în Scriptură, este conservat. Planul predestinat al lui Dumnezeu pentru 
noi este să avem liberul arbitru (CBC 600).
Autor: Tim Staples
Traducere: Renata Ioana
Sursa: www.catholica.ro

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial