A persevera, dar... numai astăzi! 
Perseverenţa în chemare nu trebuie considerată niciodată ca 
fiind ceva scontat, ci are nevoie de o muncă susţinută de fidelitate, zi de zi, 
în mijlocul încercărilor inevitabile ale vieţii. 
Se povesteşte că într-o zi, un frate mai tânăr, care trăia în 
deşert, a alergat la un călugăr mai în vârstă şi i-a spus: "Ah, Părinte, ştii 
ceva? Fratele Ioan a ieşit şi s-a întors în lume". Bătrânul, fără să se 
uimească, i-a răspuns: "Fiul meu, nu trebuie să fii surprins, deoarece mulţi 
pleacă. Minunează-te, mai degrabă, că cineva rămâne!". 
Este un fapt plină de acea înţelepciune pe care o găsim 
frecvent în spusele părinţilor pustiului. Îl povesteşte fratele Ben Harrison, un 
misionar al Carităţii Maicii Tereza de Calcutta, care a lucrat în formare şi în 
apostolatul comunităţilor sale, pentru cei fără casă, prizonieri şi drogaţi, 
într-un articol care a apărut în revista americană Human development, şi 
care este dedicat temei perseverenţei în viaţa religioasă. 
Reacţia pe care a avut-o acel frate care plecase consternat de 
la confratele său mai în vârstă este probabil aceiaşi pe care ar putea-o simţi 
fiecare dintre noi atunci când cineva din comunitatea noastră decide să plece, 
abandonând modul de viaţă pe care-l îmbrăţişase. Iar această reacţie este încă 
şi mai puternică dacă abandonarea este făcută de cineva care a lucrat şi a 
contribuit la formarea noastră şi care era considerat un exemplu şi un model de 
virtute. Fără îndoială că este foarte greu să cunoaştem motivele profunde care-l 
determină pe cineva să facă acest pas regretabil. Aşa cum observă Ben Harisson, 
"ne tulbură faptul că atâtea persoane deosebite şi promiţătoare abandonează 
viaţa religioasă, deseori după mulţi ani de slujire, aparent gratificantă şi 
angajantă". Dar, observă, "mulţumim lui Dumnezeu, că, din când în când, sunt 
celebrate diferite jubileuri pentru a ne aminti că sunt şi cei care rămân. Apoi, 
există lista confraţilor decedaţi care ne spune că există dintre aceia care au 
fost statornici până la sfârşit". 
Perseverenţa nu trebuie considerată niciodată scontată 
În susţinerea celor spuse mai sus, Ben Harrison povesteşte 
propria sa experienţă, pentru a arăta cum perseverenţa în chemare nu este ceva 
dat ca scontat încă de la început, şi că aceasta, dimpotrivă, implică o muncă 
asiduă, zi de zi, în mijlocul încercărilor inevitabile ale vieţii. 
"Îmi amintesc - scrie - când am intrat pentru prima oară în 
convent. Nu eram sigur că voi reuşi să rămân mai mult de o săptămână. Apoi, în 
timp ce treceau lunile, continuam să rămân surprins de faptul că încă mai eram 
acolo prezent. Luam lucrurile doar aşa cum veneau, zi după zi, şi aşteptam să 
văd cât va dura aceasta. În sfârşit, după câţiva ani de profesiune temporară, 
venise momentul să decid dacă să fac profesiunea perpetuă. Mă gândeam îndelung 
şi cu multă dificultate la posibilele opţiuni ce-mi stăteau în faţă". Nu a fost 
o decizie uşoară "întrucât avusesem mereu teamă să-mi asum un angajament, aşa 
încât gândul de a mă consacra lui Dumnezeu pentru tot restul vieţii mele (dar şi 
celorlalte realităţi implicite consacrării) mi se părea imposibil". 
Avea impresia că se aseamănă cu un alcoolic, preocupat de ideea 
că nu va mai putea bea un pahar în toată viaţa sa. S-a gândit atunci la sfatul 
care se dă alcoolicilor ajutaţi să iasă din obişnuinţa dobândită şi care-i ţine 
asemenea unor prizonieri, adică de a nu face propuneri pentru perioade prea 
lungi - lucru imposibil de respectat - ci doar să încerce să nu mai bea, câte 
o zi după alta. Este o sugestie ce poate fi posibilă, mai spune, "astfel 
am continuat să rezist, o zi după alta". 
În toate comunităţile religioase, se obişnuieşte să se propună 
un curs de exerciţii spirituale ca pregătire înainte de profesiunea solemnă. Aşa 
a fost şi pentru Ben Harrison, care povesteşte: "În a treia zi a acelor 
exerciţii spirituale, cu câteva luni înainte de profesiunea perpetuă, mi-am dat 
seama că am o puternică dorinţă de a mă consacra lui Dumnezeu pe acest drum, de 
a mă dărui definitiv Absolutului. Ştiam, însă, că marea bucuria pe care o aveam 
în acel moment în inimă nu va dura pentru totdeauna, şi, că va veni şi ziua în 
care mă vor asalta îndoielile şi ispitele. Cum aş fi putut aşadar să fac acel 
pas asumându-mi un angajament atât de mare, ştiind că totul se va schimba? Bine, 
mai aveam la dispoziţie câteva săptămâni sau luni, înainte de acel moment şi 
astfel am continuat să-mi trăiesc chemarea o zi după alta". 
Însă, teama nu dispăruse complet. "Cu aproximativ o lună 
înainte de acea dată, mi s-a permis să am o zi în care să mă dedic rugăciunii. 
Mă simţeam neliniştit şi mă dorea capul. În momentul în care m-am întrebat dacă 
acesta era un semn al temerii mele datorat apropriatului angajament pe care 
trebuia să mi-l iau, mi s-a părut că această explicaţie nu era prea 
convingătoare. Şi, deoarece uneori contrastul sentimentelor produce un astfel de 
efect, m-am întrebat dacă nu era posibil ca această stare să fie mai degrabă un 
simptom al fericirii decât al fricii? Mi-am dat seama, că de fapt, îmi reprimam 
o bucurie exagerată, că în sfârşit găsisem ceva, sau pe Cineva, şi că doream să 
mă consacru fără nici o reţinere. Am continuat să număr zilele, decis să mă 
bucur de toată pregătirea necesară pentru acel mare eveniment, iar în ziua 
fixată pentru profesiunea perpetuă i-am cerut cu multă simplitate lui Dumnezeu: 
"Ce vrea ca să eu fac astăzi?". În inima mea am simţit o liniştită siguranţă: 
"Vreau ca astăzi tu se te consacri mie total şi pentru totdeauna". 
Ceea ce contează este dăruirea totală şi absolută de 
sine 
Amintindu-şi de acea experienţă Ben Harrison scrie: "Este un 
lucru ciudat. Uneori noi ne gândim la profesiune ca la un angajament care 
durează pentru o anumită perioadă, doar o perioadă mai lungă decât profesiunea 
temporară. În formula de depunere a voturilor, în fraternitatea mea, noi spunem 
că facem voturile pentru toată viaţa. Însă eu am înţeles că sensul 
profund al voturilor nu se măsoară în ani sau în alt mod. În acest act de 
credinţă şi de iubire eu spun că acum, în acest moment, vreau să-i dăruiesc lui 
Dumnezeu tot ceea ce sunt, tot ceea ce am, tot ceea ce iubesc, tot ceea ce fac 
şi tot ceea ce voi deveni, şi că vreau să fac aceasta în mod absolut, total, 
astăzi, pentru totdeauna în timp şi dincolo de timp. Aceasta este dorinţa mea. 
Perpetuu nu înseamnă zece, douăzeci sau cincizeci de ani, în funcţie de 
cât îmi este dat să mai trăiesc. Perpetuu înseamnă: pentru tot timpul şi 
dincolo de tot timpul, doresc să fiu unit cu Dumnezeul meu fără întrerupere, 
începând cu acest moment până în veşnicie". 
Dar ne întrebăm: "Cum este posibil să faci o astfel de dăruire 
de sine? Dacă nu sunt stăpân pe mine însumi, cum pot să mă ofer pe mine însumi? 
Dacă nu sunt stăpân pe zilele şi orele mele, şi cu atât mai mult pe viitorul 
meu, cum le pot dărui altcuiva?" Şi iată răspunsul: "Ştiu doar că am această 
dorinţă şi că această voinţă mi-a fost pusă în inimă în acest moment precis. Şi 
că această dorinţă pot să o şi pierd, în momentul imediat următor. Nu pot, deci, 
să mă încred în mine sau în ceva ce se află înlăuntrul meu, nu mă pot încrede în 
mine însumi, nici în cuvântul meu sau în promisiunea mea solemnă. Pot doar să mă 
încred în Dumnezeu, în milostivirea şi harul său. Totuşi, dorinţa de a-i 
aparţine lui este în acest moment atât de mare încât eu sunt gata să fiu 
ridicol, riscând falimentul şi dezonoarea. Sunt gata să-mi asum riscul de a-l 
provoca pe Dumnezeu să facă pentru mine ceea ce eu nu aş reuşi niciodată să fac 
de unul singur. Şi, aşa mă decid să fac profesiunea mea perpetuă". Este vorba 
despre un angajament care îmbrăţişează întreaga mea viaţă, dar care trebuie 
trăit zi după zi. De altfel, autorul face următoarea observaţie: "Cred că 
trebuie să-mi trăiesc vocaţia zi de zi. Magistrul meu de noviciat ne-a 
spus că şi Maica Tereza, când era tânără, obişnuia să spună: "Să nu vă miraţi, 
surorilor, dacă într-o bună zi Maica voastră ar pleca cu un bărbat". 
Ben Harrison comentează: "Sunt de părere că nu era vorba la 
Maica Tereza de ispita de a se mărita, cât mai degrabă de intenţia sa de a le 
face pe surori să înţeleagă, desigur cu mult umor, că ele trebuiau să depindă 
de o intimă uniune cu Isus şi nu de propria ei persoană". Aceasta ne ajută 
să înţelegem că nici persoanele sfinte nu pot să fie sigure de ele însele. Cu 
cât sunt mai sfinte cu atât sunt mai convinse de acest lucru. În ceea ce mă 
priveşte, prefer să recunosc aceasta şi să spun: "Va fi un miracol dacă eu nu 
voi pleca", decât să cred că nu voi avea niciodată vreo îndoială". 
Prin urmare, este necesar să analizăm bine existenţa 
îndoielilor şi dificultăţilor în viaţa noastră. Ele au o funcţie providenţială: 
"Ne menţin oneşti, ne amintesc din ce suntem făcuţi, şi câtă nevoie avem de 
Dumnezeu. Ne constrâng să luăm şi să reluăm hotărârea de a-l urma, o decizie 
care, ori de câte ori o luăm, se întăreşte tot mai mult". 
Dar, problema nu este doar aceasta, pentru că, este adevărat, 
şi noi ne schimbăm. De altfel, "eu nu mai sunt acelaşi om cu cel care a făcut 
profesiunea. Chiar şi celulele trupului meu s-au schimbat, iar unele dintre ele 
chiar de mai multe ori. Dumnezeu m-a vindecat de multe slăbiciuni, mi-a dat 
puţină înţelepciune, curaj şi convingere, pe care nu le aveam la început. Cu 
aceste daruri, în lume aş putea să am noroc; după toate câte am primit în aceşti 
ani, aş putea să duc o viaţă mult mai avantajoasă, mai fericită, mai echilibrată 
decât aceea pe care aş fi avut-o dacă nu mă făceam frate. Şi atunci de ce "să 
nu-mi iau catrafusele şi să plec?". 
Cineva ar putea spune: "Dar, cum poţi să te gândeşti la aşa 
ceva?" Alţii ar putea adăuga: "?i-ai dat cuvântul în mod solemn, i-ai făcut o 
promisiune lui Dumnezeu. Cum poţi contrazice toate acestea?". Aş putea răspunde 
că aş avea foarte multe motive să fac aşa ceva şi că mă cunosc destul de bine ca 
să ştiu că pot găsi, într-un fel sau altul, o justificare: "Nu ştiam la ce mă 
angajez"; "M-am schimbat de-a lungul anilor"; "Institutul s-a schimbat"; "Eram 
prea tânăr". Nu, nu ajunge ruşinea ca să fiu suficient de puternic sau să mă 
facă să rămân fidel. Dacă eu nu aş fi aici din iubire faţă de Dumnezeu, 
de ce ar trebui să-mi apăr onoarea? 
Atunci, ce poate să-mi dea puterea de a persevera? Dacă cineva 
priveşte la sine însuşi şi la propria slăbiciune ar putea spune: "Nu ştiu dacă 
există ceva (în mine) care ar putea să mă păstreze fidel. S-ar putea întâmpla ca 
să plec chiar mâine. Însă ceea ce cred este că trebuie să mă încred în Dumnezeu, 
să mă rog lui cerându-i să continue să-mi dea dorinţa de a fi cu totul al său, 
în fiecare zi, zi de zi. Trebuie să fiu pregătit să trăiesc într-o 
nesiguranţă totală, sărac cu duhul, fără încredere în propria mea voinţă. 
Trebuie să fiu gata să cred că Dumnezeu îmi va da tot ceea ce îmi este de 
trebuinţă ca să fiu fidel, în fiecare zi. Pot să-i cer lui Dumnezeu să nu 
permită ca eu să abandonez acest drum. Pot să-l implor să mă facă să înţeleg 
nevoia absolută pe care o am de el, aşa încât să-i pot rămâne ataşat ca şi cum 
ar fi el cel care... îmi salvează viaţa în timpul unei furtuni. Pot să mă 
angajez, iar şi iar, de multe ori la rând. În momentul schimbării şi al 
creşterii, al găsirii salvării şi a noii vieţi, în momentul îndoielilor şi al 
întrebărilor, eu trebuie să dau totul, mereu şi continuu, trebuie să simt din 
nou nimicul meu şi bucuria care îmi vine din convingerea de a-i aparţine lui, 
mereu tot mai mult, dându-i astăzi ceea ce ieri nu primisem încă. Pentru că, 
dacă focul nu arde mereu tot mai adânc în inima trunchiului, va sfârşi prin a se 
stinge". 
Foarte important este să avem o călăuză spirituală 
Ben Harrison observă că pentru a fi perseverenţi şi a susţine 
propria fidelitate, pe lângă rugăciune, hrana lecturii spirituale, primirea 
sfintei Împărtăşanii în starea de har şi reînnoirea prin spovadă, este important 
să avem un director spiritual sau "cineva care să mă oblige să fiu sincer cu 
mine însumi". Şi adaugă: "Ştiu bine că sunt capabil să mă înşel pe mine însumi 
şi să-mi justific dorinţele. Tocmai de aceea am nevoie de cineva care să mă 
ajute să văd înşelăciunile mele şi cele ale vrăjmaşului. Chiar şi fraţii mei, 
precum şi cei săraci continuă să mă cheme pe calea cea dreaptă, cu condiţia ca 
eu să le acord atenţie şi să fiu dispus să-i ascult!". 
Reluând sfatul iniţial al fidelităţii trăite zi de zi, 
Harrison povesteşte o altă întâmplare interesantă din viaţa părinţilor 
pustiului, care are ca protagonişti tot doi călugări, unul mai tânăr şi altul 
mai în vârstă: "Un tânăr călugăr merge la un altul mai în vârstă şi-i spune: 
«Părinte nu mai pot. Plec». Călugărul mai în vârstă îi răspunde: «Mai aşteaptă 
până mâine dimineaţă, dormi bine şi vei fi pregătit de plecare». Dimineaţa 
următoare tânărul călugăr vine din nou: «Bine, părinte, acum plec». «Nu», îi 
răspunde bătrânul, «mai aşteaptă doar o zi, stai liniştit şi spune-ţi 
rugăciunile. Poţi să pleci mâine». «Încerci să mă păcăleşti?», i-a spus tânărul, 
«mâine îmi vei spune din nou acelaşi lucru». «Desigur», i-a răspuns bătrânul, 
«acesta este modul în care am rămas eu statornic în chemarea mea, zi de 
zi. Aşa a fost timp de şaptesprezece ani, după care mi-am găsit pacea»". 
Ben Harrison încheie spunând: "În ceea ce mă priveşte, acum 
sunt cu puţin mai mult de şaptesprezece ani şi nu mi-am găsit încă pacea unei 
certitudini totale. Cine ştie cât va mai dura? Ca să fiu sincer, nici nu mă 
interesează. Dumnezeu este «Cel Fidel». El ne dăruieşte «voinţa şi puterea de a 
acţiona» (Fil 2,13). Să ne rugăm ca el să continue să ne dăruiască aceste 
două daruri, iar noi să continuăm să rămânem deschişi să le primim, doar în 
această zi"1. 
Sursa: Testimoni 19/2011 
Traducere de fr. Virgil Blaj OFMConv 
Notă: 
1 Este bine să ne amintim că şi Ioan al XXIII-lea, în timpul anilor de seminar, şi-a luat următoarea hotărâre: "Vreau să fiu bun doar astăzi", şi a deveni sfânt!
1 Este bine să ne amintim că şi Ioan al XXIII-lea, în timpul anilor de seminar, şi-a luat următoarea hotărâre: "Vreau să fiu bun doar astăzi", şi a deveni sfânt!

"Pot doar să mă încred în Dumnezeu, în milostivirea şi harul său. " cu toata fiinta mea ...de aceea ma ofer Lui, cu tot ceea ce sunt, in fiecare zi.
RăspundețiȘtergereAcesta cred ca este secretul mantuirii.
Dumnezeu sa va binecuvanteze cu toata harurile si darurile Spiritului Sfant!