vineri, 22 octombrie 2010

PREOTII ORTODOCȘI SE POT RECĂSĂTORI?

Potrivit canoanelor, preotii si diaconii nu se mai pot casatori dupa ce au primit Taina Hirotoniei (can. 26 ap., 6 Trulan). Una din conditiile religioase pentru incheierea casatoriei cere ca “partea barbateasca sa nu fie hirotonita si nici hirotesita in treapta de ipodiacon" (can. 26 ap., 6 VI Ec.)


Insa, in zilele noastre intalnim preoti care s-au recasatorit. Si atunci nu putem sa nu ne intrebam: cum ramane cu reglementarea Bisericii care cere ca preotii sa se casatoreasa o singura data si inainte de hirotonie (1 Tim. 3, 2, 12; Tit 1, 6) sau cu faptul ca cel care a fost hirotonit si incheie o casatorie trebuie sa fie pedepsit cu caterisirea (can. 27 ap., 1 Neocezareea; 19 Cart.; 6 Sfantul Vasile cel Mare; 14 IV Ec.)?

De altfel si in declaratia pe care o citeste in Biserica, privita de mine ca un juramant, cel ce urmeaza sa fie sfintit, spune: “Nu voi uita niciodata in viata mea cuvintele Sfantului Apostol Pavel, care cer ca preotul sa fie fara prihana, barbat al unei singure femei ....”.

La aceasta intrebare, canonistii au raspuns: la cerere, pentru motive temeinice si daca interesele bisericesti o cer, prin pogoramant, pe baza de dispensa data de episcopul eparhiot, se poate admite casatoria diaconilor si preotilor celibi, recasatorirea si administrarea Tainei Cununiei diaconilor si preotilor vaduvi prin deces sau divortati (daca divortul a fost pronuntat exclusiv din vina dovedita a sotiei - adulter Matei 5, 32 si daca prin sentinta judecatoreasca clericul a fost declarat nevinovat de desfacerea casatoriei si daca din casatorie nu au rezultat copii), recasatorirea preotilor divortati din vina lor, dar numai dupa ce au renuntat la exercitarea functiei clericale.
Sigur, au fost si persoane care au considerat ca aceste raspunsuri sunt incalcare flagranta a canoanelor.

In Conferinta Panortodoxa de la Constantinopol (10 mai - 8 iunie 1923) s-a hotarat ca a doua casatorie a preotilor si diaconilor ramasi vaduvi, este ingaduita. Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a lasat rezolvarea la latitudinea fiecarui episcop. Acesta nu si-a insusit integral hotararile de la Conferinta Panortodoxa, dar nu s-a ridicat nici impotriva lor.

Aceasta problema a recasatoriei preotilor dupa primirea Tainei Hirotoniei trebuie tratata cu multa atentie. Daca tinem seama de ceea ce spunea parintele Teofil Paraian - ca in manastiri avem si improvizati, aceste persoane pot cere si ele casatoria si ma tem ca nu vom avea parte de persoane care si-au descoperit cu adevarat vocatia, ci de alti improvizati, de aceasta data in casatorie.

Pogoramantul nu trebuie sa-l faca pe episcop sa nu mai tina seama de cele predate de Biserica, pentru ca atunci el se face vinovat de iesirea din sinodalitate. Si ar fi dureros ca Biserica Ortodoxa sa aiba parte de unitate in confuzie si nu de unitate in diversitate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial