Diavolul, între
rațiune și credință
2. DEMONOLOGIA BIZANTINĂ
Orientul, mai ales la
Constantinopol, cunoaște în epoca altomedievală o înfloritură abundentă a
demonologiei populare, care se inspiră cu siguranță din teologie și mai ales
din viețile călugărilor și ale sfinților, dar se colorează și de magie și de
practici religioase păgânizante. Demonii erau descriși sub diferite aspecte,
puteau lua forme umane sau de animale sau de monștrii; în general aveau pielea
de culoare neagră, aveau coadă și coarne… Scopul lor era cel de a corupe omul
și să-l ducă departe de Dumnezeu. Pentru a lupta împotriva acțiunii Satanei
sunt sugerate insturmentele clasice, ca de exemplu rugăciunea și recurgerea la
ajutorul unei persoane sfinte cu puteri de a face exorcisme. Aceste diferite
aspecte au intrat să facă parte mai târziu în operele lui Michail Psello (1018-1078), consilier pe lângă curtea de la
Constantinopol și reformator al studiilor umaniste și filosofice al acelei
cetăți. gândirea lui are tendințe neoplatonice și a fost cunoscută și în
Occident, mai ales în Renaștere, prin influența pe care a avut-o asupra lui
Marsilio Ficino. El a scris opusculul De
Daemonum energia seu operatione, unde descrie un dialog într două
personaje, Timoteu și Thrax, pentru a clarifica unele chestiuni demonologice,
apărute cu ocazia unor erezii.
2.1. Riturile demoniace
Michael Psello combate unele erezii demoniace, ceare nu reprezintă numai
erori la nivel teoretic sau doctrinal, dar exprimă și atitudini practice,
rituri idolatrice și blasfeme. Sunt descrise câteva rituri făcute de eretici în reuniunile lor sacrilege,
spunând că acolo au viziuni divine, dar care, în realitate, sunt manifestări
execrabile și abjecte, împotriva oricărei dogme legitime și împotriva oricărei
legi naturale. Făcând aceste lucruri, acestea satisfac foarte mult demonii,
pentru că merg împotriva legii divine și contrafac simbolurile creștine,
imprimate în suflet, astfel ca să le deconsacre și să le deformeze, făcând loc
demonilor și simbolurilor lor nerușinate.
2.2. Numărul demonilor
Michael Psello susține că demonii sunt ființe corporale și acționează
asupra trupurilor. Trupurile demonilor se deosebesc foarte mult de cele ale
îngerilor. Acestea sunt pline de lumină și splendoare, în vreme ce acelea sunt
întunecoase și obscure. Numărul demonilor este foarte mare, astfel că toată
atmosfera este plină de ei, nu numai aerul care ne înconjoară, dar și cea care
ne învăluie; plin este pământul de ei, marea și locurile subterane
impenetrabile. Cu toții au o comună ură față de Dumnezeu și sunt adversarii
oamenilor.
2.3.
Acțiunile demonilor
Ispitele sunt actele cele mai frecvente ale demonilor, care sugerează
fanteziei cuvinte și șoapte periculoase; asumă figuri și culori și forme
diferite pentru a provoca în psihic și în spiritul uman gânduri, sfaturi,
amintiri, excitând afectele atât în timpul somnului cât și în timpul zilei. Uneori
solicită și mișcă cu plăcere trupul, inflamându-l cu iubiri interzise. Alte ispite
nu plac, pentru că demonii sunt lipsite de înțelepciune. Cu toate acestea ei
sunt totdeauna motiv de molestie și de tulburare, provocând daune considerabile
atât sufletului cât și trupului. Michael prezintă două cazuri de îndrăciți de
el însuși experimentate, pentru a pune apoi unele întrebări. Prima întrebare
privește sexul demonilor, dacă acesta
este feminin sau masculin; răspunde că, pentru demoni, din natura lor, nu au
nici gen masculin, nici feminin, pentru că diversitatea de sexe constituie
numai o caracteristică a trupurilor compuse, în vreme ce demonii posedă trupuri
simple. În virtutea acestor trupuri, ei pot să se miște foarte ușor și să asume
diferite figuri. A doua chestiune privește limbajul
demonilor: se întreabă dacă ei vorbesc limbi diferite, în funcție de
persoana cu care tratează, fie că ele sunt de origine grecească sau de origine
ebraică sau siriană. A treia întrebare constă în a aprofunda pasibilitatea demonilor, adică dacă ei
pot să fie amenințați sau dacă le este frică, astfel ca să lase libere
creaturile chinuite de ei. Răspunsul este clar: ei pot fi învinși numai de cel
ce posedă sfințenie și se folosește de numele puternic al Cuvântului lui
Dumnezeu. Atunci sunt constrânși să lase liber omul și sunt trimiși în
abisurile pământului, lucru de care se tem foarte mult.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial