În doctrina definitivă a Bisericii Catolice, numai vinul natural şi curat din 
struguri poate fi folosit ca materie validă pentru transformarea în Sângele lui 
Cristos. În Codul de Drept Canonic din 1983 se declară că: "Preasfântul 
Sacrament al Euharistiei trebuie să fie celebrat... cu vin în care se adaugă o 
cantitate mică de apă... Vinul trebuie să fie natural, din struguri, şi curat, 
neamestecat" (CIC 924). Mai mult, Catehismul Bisericii Catolice afirmă că "unul 
dintre semnele esenţiale ale Sacramentului euharistic" îl constituie "vinul de 
struguri" (CBC 1412). 
De ce oare? Nu se pot face excepţii? Ce se întâmplă cu preoţii 
care suferă de alcoolism: nu ar putea folosi suc de struguri? De asemenea, dacă 
preotul este alergic la struguri, poate Biserica permite folosirea unui vin 
obţinut dintr-un alt tip de fruct - mure sau cireşe, de exemplu? Dacă preotul nu 
poate tolera vinul (din nici un fel de fructe), deloc, nu ar putea să folosească 
o băutură fermentată obţinută din cereale (cum ar fi grâu, secară, orz sau orez) 
sau legume (cum ar fi porumbul sau cartoful)? Ce importanţă are acest lucru? 
În primul rând, pentru ca o Liturghie să fie validă, trebuie să 
aibă loc prefacerea vinului în Sângele lui Cristos. Aceasta deoarece pe Calvar 
(pe care Liturghia îl reînnoieşte în mod mistic, într-un mod nesângeros), 
Sângele Lui a fost separat de Trup, după cum scrie în Ioan 19,31-37, în special 
în versetul 34 (a se vedea de asemenea 1Ioan 5,6). Aşadar, dacă trebuie să aibă 
loc transformarea în Sângele lui Cristos pentru o Liturghie validă, poate fi 
făcută o excepţie pentru tipul de lichid folosit? Nu. Poziţia categorică atât a 
Codului Canonic cât şi a Catehismului Bisericii Catolice interzice folosirea 
unei alte băuturi la altar în afara vinului din struguri, la consacrarea din 
Liturghie. (Mai încolo vom vedea că este permisă o adaptare privitor la gradul 
de fermentare, aşa că problema alcoolismului este ameliorată foarte mult.) 
De ce atât de categorică? 
De ce trebuie să fie Biserica atât de intransigentă? Pe scurt, 
pentru a păstra integritatea funcţiei simbolice a Sacramentului. Pentru că 
Sacramentele sunt semnele fizice ale efectelor spirituale ale celebrării lor, 
trebuie să folosească materiale cu o valoare simbolică adecvată - atât la nivel 
natural cât şi în contextul Scripturii. De exemplu, numai apa simplă poate fi 
folosită pentru Botez, deoarece Botezul aduce spălarea spirituală de păcatul 
originar şi renaşterea la viaţa nouă a harului sfinţitor - două efecte care sunt 
cel mai bine reprezentate de proprietăţile de spălare şi de refacere (sau 
dătătoare de viaţă) ale apei. După cum am văzut, de asemenea, (în articolul 
anterior, "De ce pâinea din grâu"), numai făina de grâu nealterată poate fi 
folosită pentru pâinea de la altar. 
Se poate însă obiecta că sucurile mai multor fructe, pe lângă 
struguri, pot servi la reprezentarea sângelui uman. Într-adevăr, anumite vinuri 
(de cireşe, de exemplu) au o nuanţă de un roşu mai puternic decât cel din 
struguri. Ca să răspundem la această obiecţie rezonabilă, trebuie să ne bazăm pe 
sursele scripturale. Examinarea textelor nu poate fi însă superficială. De 
exemplu, versetele izolate despre vinul de rodie sau de mure (Cântarea 
Cântărilor 8,2, respectiv 1Macabei 6,33), nu dovedesc nimic. Trebuie să 
întreprindem o incursiune mai adâncă în Biblie. 
Rodul viţei de vie 
Să începem cu Cina cea de Taina din Joia Sfântă, când Isus a 
celebrat prima Liturghie. Ştim din cele trei Evanghelii sinoptice (Matei 
26,27-29; Marcu 14,23-25; Luca 22,17-18,20), că Domnul nostru a luat "potirul" 
conţinând "rodul viţei", şi l-a dat apostolilor Săi să bea. Nicăieri nu este 
menţionat cuvântul pentru "vin" (oinos în greacă). Cu toate acestea, era 
o celebrare a Paştelui evreiesc (vezi Levitic 23,5-13), şi noi ştim că Cristos a 
băut vin la mese, pentru că El însuşi a afirmat acest lucru (vezi Luca 7,33-34). 
Mai mult, a schimbat apa în vin la o nuntă, ca prim miracol public al Său (vezi 
în Ioan 2,1-11) Dacă acest eveniment impresionant a fost cu adevărat - aşa cum 
pare să fie - o prefigurare a transformării băuturii din potir în Sângele Lui, 
atunci când El a spus "acesta este Sângele Meu", atunci acea băutură era, 
evident, vin. Oricum, din motive practice, nu ar fi putut fi un simplu suc de 
fructe, din cauza lipsei metodelor moderne de refrig! erare. Conservarea ar fi 
necesitat fermentarea, şi s-ar fi obţinut în final vin. 
Unii ar putea însă nega faptul că vinul din potir, produs din 
"rodul viţei", ar fi neapărat derivat din struguri. La urma urmelor, cuvântul 
grecesc pentru "struguri" (staphulei), ca şi cuvântul pentru "vin", nu 
apar în acest context. În plus, şi alte fructe, nu numai strugurii, cresc pe 
viţe: de exemplu, murele, zmeura şi roşiile. Nici unul dintre aceste fructe din 
urmă nu este însă menţionat undeva în Biblie. Într-adevăr, fructele des 
întâlnite în Biblie sunt smochinele, rodiile, merele şi dudele - care toate 
cresc în copaci, nu în "viţe de vie" (vezi de exemplu Agheu 2,19). 
Argumentul decisiv este, însă, un fapt surprinzător: cuvântul 
grecesc pentru "vin" (ampelos) este exact acelaşi cu termenul pentru 
"viţă de vie". Acest cuvânt este rădăcina pentru termenul "podgorie" 
(ampelonos). De aceea, atunci când Cristos a vorbit despre "rodul viţei" 
la Cina cea de Taină, s-a referit la "rodul viţei de vie". Deoarece "fiecare pom 
se cunoaşte după roadele lui" (Luca 6,44), şi deoarece "viţa de vie" nu poate 
"să facă smochine" (vezi Iacob 3,12), nici vinul din potirul de la Cina cea de 
Taină nu poate fi din nici un alt fruct decât din struguri. 
Fără Viţă, mlădiţele se ofilesc 
Prin urmare, Isus a dorit ca vinul de struguri să simbolizeze 
preţiosul Său Sânge în jertfa euharistică. Deoarece Euharistia este Sacramentul 
preeminent al unităţii, simbolismul acesta explică de asemenea metafora lui Isus 
referitoare la viţa de vie şi mlădiţele ei, relatată în Ioan 15,1-8, în 
contextul discursului de la Cina cea de Taină. Să observăm că strugurii sunt 
grupaţi împreună pe viţa de vie. Spre deosebire de mure sau roşii, care au o 
existenţă mai discretă pe viţele lor specifice, strugurii fie atârnă împreună, 
fie, separaţi de vie, se descompun şi mor. Acesta este cazul din parabola lui 
Cristos despre El şi discipolii Lui. Dacă ei (mlădiţele care ies din tulpina 
viţei de vie) nu rămân ataşaţi de El (Viţa de Vie), vor pierde seva harului 
sfinţitor, care vine din împărtăşirea cu vrednicie din Sângele Său preţios (vezi 
Ioan 6,53-56). 
Deoarece este respingător să se bea sângele în forma lui 
obişnuită, este potrivit ca participarea la viaţa Viţei de Vie Divine să fie 
susţinută de împărtăşirea sacramentală sub forma vinului din struguri. Aceasta 
comparaţie cu Isus în Ioan 15 pare să indice o împlinire în El a profeţiei 
psalmistului din Psalmul 79,9: "Via din Egipt ai mutat-o" (cf. Matei 2,15), 
precum şi a versetelor mai puternic mesianice din Psalmul 79,15-16,18: 
"Dumnezeul puterilor, întoarce-Te dar, caută din cer şi vezi şi cercetează via 
aceasta, şi o desăvârşeşte pe ea, pe care a sădit-o dreapta Ta... Să fie mâna Ta 
peste bărbatul dreptei Tale şi peste Fiul Omului pe care l-ai întărit ţie". 
Totuşi cineva poate în continuare să aibă probleme cu 
concluziile de mai sus pe baza faptului că cuvântul grecesc pentru vie, deşi 
coincide cu cuvântul pentru viţa de vie, poate fi extins mai mult pentru a 
include şi alte fructe în afară de struguri. Haideţi aşadar să ne pătrundem mai 
adânc în Vechiul Testament, pentru a dovedi că numai strugurii posedă mandatul 
scriptural de a semnifica Sângele lui Cristos în Sfânta Jertfă a Liturghiei. 
Strugurii mâniei, Sângele Vieţii 
O expresie izbitoare care apare de câteva ori în Vechiul 
Testament, este "sângele strugurelui". Deşi există numeroase referinţe la 
sângele fiinţelor umane şi animale, nici un alt suc de fructe nu este folosit 
pentru a simboliza sângele. De exemplu, nu apare deloc expresii precum "sângele 
rodiei". (Deşi unele traduceri ale versetului de la 1Macabei 6,33 vorbesc despre 
"sânge de strugure şi de mure", nu este foarte clar dacă nu cumva ar trebui să 
fie "sânge de strugure şi mure", sângele referindu-se aşadar doar la struguri, 
nu şi la mure). Să examinăm contextul acestor vechi metafore despre sânge. 
Mai întâi Iacob îi profeţeşte pe patul de moarte fiului lui, 
Iuda (Geneză 49,11): "Acela îşi va lega de viţă asinul Său, de coardă mânzul 
asinei Sale. Spăla-va în vin haina Sa şi în sânge de strugure veşmântul Său!" 
Întrucât Isus Cristos descinde din seminţia lui Iuda (Matei 1,1-3; Luca 3,33) şi 
s-a născut în "Betleem, pământul lui Iuda" (Matei 2,1,4-6; cf. Miheia 5,1), 
profeţia lui Iacob pare să însemne că adevăraţii descendenţi spirituali ai lui 
Israel (prin fiul lui, Iuda), sunt cei care aderă la Viţa de Vie divină şi 
"şi-au spălat hainele în Sângele Mielului" (Apocalips 7,14). 
În al doilea rând, Moise a rostit o declaraţie remarcabilă care 
poate fi interpretată ca o prefigurare sacramentală aplicabilă Noului Israel 
(Deuteronom 32,13): "a băut vin, sângele bobiţelor de strugure". Faptul că 
această clauză este euharistică poate fi dedus din cuvintele imediat precedente: 
"l-a hrănit... cu grâu gras" (legătura cuvintelor atât din Psalmul 80,15 cât şi 
din Psalmul 147,3 cu trupul euharistic al lui Cristos a fost explicată în 
articolul anterior, "De ce pâinea din grâu?"). În al treilea rând, într-un 
rezumat al "începutului a toată trebuinţa vieţii omului", Ecclesiasticul 39,31 
enumeră substanţele "apa", "făina de grâu" şi "sângele strugurelui", dar nici un 
alt fel de cereale sau fructe. Prin urmare, bazându-ne pe Scriptură, aceste 
materiale sunt cele mai potrivite pentru viaţa noastră spiritual-sacramentală. 
În al patrulea rând, într-o odă lungă a lui Simon, marele 
preot, Ecclesiasticul 50,14 descrie felul în care acesta "slujea la altar, ca să 
împodobească jertfa Celui Preaînalt Atotţiitorului". Povestirea continuă cu ceea 
ce seamănă cu o prefigurare a Liturghiei, când preotul oferă Tatălui reînnoirea 
mistică a jertfei Sângelui Fiului Său pe cruce: "Întindea spre cupă mâna sa şi 
luând din sângele strugurelui, vărsa la temeliile jertfelnicului miros de bună 
mireasmă Celui Preaînalt, Împăratului tuturor" (vezi Maleahi 1,11, Efeseni 5,2). 
Acest verset întăreşte încă odată concluzia noastră despre faptul că la Cina cea 
de Taină, "potirul" conţinea "rodul viţei de vie": băutura pe care Cristos a 
declarat-o ca fiind sângele Lui, "vărsat pentru voi" (Luca 22,17.20), a fost 
rezultatul unei transformări a vinului de struguri. 
În al cincilea rând, în câteva pasaje biblice, trio-ul alcătuit 
din struguri, vin şi sânge joacă un rol în tema răzbunării divine pentru rău. În 
acest sens, Isaia 49,26 vorbeşte despre vrăjmaşii Domnului ca fiind îmbătaţi "de 
sângele lor ca de vin", în timp ce Isaia 63,1-6 conţine o metaforă extinsă 
privind mânia şi răzbunarea divină asupra unui teasc din care curge sângele 
oamenilor nedrepţi. Această temă continuă şi în Noul Testament, în Apocalips 
14,17-20, unde un înger este trimis să ia o seceră, şi să culeagă "ciorchinii 
viei pământului, căci strugurii ei s-au copt". Îngerul apoi "a cules via 
pământului şi a turnat totul în teascul cel mare al mâniei lui Dumnezeu", astfel 
încât "a ieşit sânge din teasc" peste o regiune largă. Dreptatea divină cere 
atât pedeapsă cât şi răscumpărare de păcat: "fără vărsare de sânge nu există 
iertare" (Evrei 9,22; cf. 13,11-12). Lucrul interesant aici este însă asemănarea 
sângelui cu vinul de struguri. Această asociere arunc! ă o lumină asupra 
cuvintelor Domnului nostru din timpul Cinei celei de Taină privind potirul cu 
vin şi vărsarea Sângelui Său pentru iertarea păcatelor ca fiind instaurarea 
Noului Legământ (Matei 26,27-28; Marcu 14,23-24; Luca 22,20; 1Corinteni 
11,25-26). 
Prefigurarea Liturghiei 
Întorcându-ne la prefigurarea Liturghiei, citim în Isaia 62,9: 
"Cei care vor fi făcut culesul vor bea vinul în curţile templului Meu cel 
sfânt". Acest verset pare a fi o profeţie simbolică privitoare la slujitorii 
loiali ai lui Dumnezeu (membrii Bisericii, conform cu 1Petru 2,9; Apocalips 
1,6;5,10), adunaţi înaintea "sanctuarului" la Liturghie, care "beau vinul" 
produs anterior din "struguri", transformat acum în Sângele lui Cristos 
(mulţumită puterii preoţilor hirotoniţi). 
La fel de profund este pasajul din Amos 9,13-14: "Munţii vor 
picura must şi toate colinele se vor topi... Vor sădi vii şi vor bea din vinul 
lor". Această profeţie poate fi de asemenea interpretată ca referindu-se la 
consacrarea şi Împărtăşania de la Liturghie, unde Sângele preţios al lui Cristos 
curge din abundenţă. (Sângele Lui a curs iniţial pe Muntele Calvar, de acolo 
luându-şi calea de la Ierusalim spre "colinele" Romei). Astfel, pentru ca să bem 
sângele lui Cristos ("vinul") este nevoie de struguri, din moment ce fructul 
trebuie cules din "vii". Isaia 5,1-4 şi Mica 6,15 asociază de asemenea explicit 
vinul cu strugurii (şi viţa de vie), în timp ce Geneza 40,9-11 leagă termenii 
"viţă de vie", "struguri" şi "potir", acesta din urmă fiind umplut cu must din 
struguri presaţi (vezi de asemenea Ieremia 6,9;8,13). 
Un pasaj final crucial se găseşte în Judecători 6, care 
relatează o apariţie angelică înaintea lui Ghedeon, care "treiera grâul în 
teasc", pentru ca să îl ascundă de madianiţi (v. 11). Acest om viteaz, trimis de 
Dumnezeu să salveze Israelul de un duşman teribil, îl prefigurează pe Isus, 
trimis de Tatăl să salveze omenirea din sclavia păcatului şi legăturile morţii. 
Ghedeon a făcut turte nedospite din făină (evident, de grâu), pe care îngerul 
le-a ars pe o stâncă. Acest episod prefigurează în mod mistic patimile lui 
Cristos, al cărui trup (simbolizat de pâinea provenită din grâul treierat), a 
fost bătut până când a fost acoperit de sânge (semnificat de teasc), şi apoi 
jertfit pe Muntele Calvar (reprezentat de jertfa de ardere de pe stâncă). 
Elementele euharistice ale făinii din grâu şi ale vinului din struguri sunt acum 
strâns legate. Din acestea şi din toate argumentele scripturale anterioare 
deducem că Biserica nu are nici un fel de autoritate biblică pentru ! ca să le 
înlocuiască cu alte materii spre a fi oferite în Sfânta Jertfă a Liturghiei. 
Consecinţa materiei 
Cum tratează aşadar Biserica posibila problemă a alcoolismului? 
Poate sucul de struguri de pe rafturile supermarketurilor să fie adecvat 
sacramental? Nu: un proces de maturare, elementul timp apare ca fiind necesar 
din Scriptură. La urma-urmelor, Cristos a venit pe pământ şi a suferit patima Sa 
"la împlinirea timpului", sau "la timpul potrivit" - vezi Ecclesiastul 3,1;8,6; 
Proverbe 18,14-15; Romani 5,6; Galateni 4,4; 1Timotei 2,6; Evrei 1,1-2. 
În plus, Ieremia 31,29-30 şi Ezechiel 18,2, vorbesc despre 
consumul de struguri insuficient copţi într-un mod negativ, dăunător (vezi, de 
asemenea, Iacob 15,33). Să explorăm acest subiect delicat în continuare. 
Potrivit Teologiei Morale a lui Herbert Jone: "Vinul este acceptat dacă este 
nealterat, fermentat şi curat" (359). Dacă este adăugat vreun alt tip de alcool 
"pentru ca să se păstreze mai bine vinul", atunci "se impune... ca alcoolul să 
fie derivat din struguri". Strugurii trebuie să fie "copţi" (357). 
Există însă o băutură practic nealcoolică, derivată din 
struguri, denumită must. Acesta este definit în documentul Norme pentru 
folosirea pâinii sărace în gluten şi a mustului, promulgat de Congregaţia pentru 
Doctrine ale Credinţei în 22 august 1994: "Prin must se înţelege sucul proaspăt 
de struguri, sau suc conservat prin suspendarea fermentaţiei, (prin mijloace de 
răcire sau alte metode care nu îi alterează natura) (par. II: C). Prefectul de 
la acea vreme, Cardinalul Joseph Ratzinger, a dat o clarificare mai precisă a 
mustului într-o scrisoare circulară (19 iunie 1995), adresată preşedinţilor 
Conferinţelor Episcopale. El a explicat că pentru ca sucul de struguri să fie 
must, trebuie să nu existe nici o interferenţă cu tendinţa lui inerentă de 
fermentare, chiar dacă procesul de fermentare este "oprit în stadiul incipient". 
Această restricţie ar putea, de exemplu, exclude pasteurizarea, care presupune 
distrugerea enzimatică. (Gata cu sucul de struguri de la su! permarket.) Ceea ce 
contează este ca băutura să reţină pe cât posibil caracteristicile intrinseci 
ale vinului din struguri. 
Sfântul Toma de Aquino oferă o explicaţie mai detaliată. În 
Summa Theologiae, Doctorul Angelic face o distincţie esenţială: sucul din 
struguri necopţi este la stadiul unei formări incomplete, şi prin urmare nu are 
încă caracteristicile vinului; de aceea, nu poate fi folosit pentru acest 
Sacrament. Mustul, însă, are deja caracteristicile vinului, deoarece dulceaţa 
lui indică fermentaţia care este rezultatul căldurii lui naturale; în 
consecinţă, acest Sacrament poate fi celebrat cu must (III:74:5). El atrage însă 
atenţia că turnarea directă a sucului presat din struguri în potir este 
interzisă, exceptând cazul în care este cu adevărat necesar. 
În acord cu motivaţia lui Aquino, Noul Comentariu la Codul de 
Drept Canonic afirmă: "Canoniştii şi teologii au susţinut în comun că mustul, 
sau sucul nefermentat din struguri copţi, este materie validă pentru Euharistie, 
dar este grav ilicită folosirea lui, exceptând cazurile de necesitate". Când 
este aşadar necesară şi prin urmare licită (permisă) folosirea lui? Documentul 
Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei, Norme pentru folosirea pâinii sărace în 
gluten şi a mustului, stipulează că "permisiunea de a folosi mustul poate fi 
dată de Episcopi preoţilor care suferă de alcoolism sau alte probleme care 
interzic ingestia chiar şi a celei mai mici cantităţi de alcool, după 
prezentarea unui certificat medical" (II: B). Fără această dispensă, folosirea 
acestei materii nu este legală, deoarece materia licită caracteristică este 
sucul de struguri complet fermentat - ceea ce se înţelege în mod obişnuit prin 
vin. Fermentaţia completă afectează însă numai liceitatea (le! galitatea) 
materiei, nu şi validitatea ei, pentru prefacerea în Sângele lui Cristos, 
deoarece a doua parte a consacrării la Liturghie poate să fie cu adevărat 
realizată folosind must [1]. În orice caz, valoarea normativă a vinului de 
struguri complet maturat, purtând semnificaţia elementului timp matur, 
prevalează încă, în ciuda unor relativ rare excepţii. 
În cele din urmă, în acord cu Normele pentru folosirea pâinii 
sărace în gluten şi a mustului: "Dată fiind centralitatea celebrării Euharistiei 
în viaţa preotului, candidaţii la preoţie care suferă de boala celiacă, de 
alcoolism sau de alte boli similare, ar putea să nu fie admişi în ordinele 
sfinte" (III:D). Astfel, dispensa de mai sus se aplică numai celor care au fost 
deja hirotoniţi şi prezintă ulterior simptome de alergii sau alcoolism. Această 
cerinţă stringentă arată cât de în serios ia învăţătura catolică materialele 
specifice cerute pentru folosirea lor atât validă cât şi licită în Sacramente. 
Cu alte cuvinte, în ochii Bisericii, materia chiar contează. 
Notă explicativă 
[1] Valid versus invalid în ceea ce priveşte Sacramentul 
Euharistiei se referă la faptul dacă Isus este cu adevărat prezent sau nu în 
speciile consacrate. Celebrarea cu vin de struguri este validă, adică la 
consacrare are loc transformarea acestuia în Sângele lui Isus; în timp ce 
celebrarea cu suc de mure este invalidă - adică nu are loc transformarea. 
Licit versus ilicit în cazul aceluiaşi Sacrament nu se referă 
la prezenţa lui Isus în speciile consacrate, ci la faptul dacă această 
consacrare se face sau nu după normele date de Biserică. Astfel, în cazul unei 
celebrări ilicite cu must - adică preotul nu are aprobare de la Episcop să 
celebreze cu must - transformarea acestuia în Sângele lui Cristos la consacrare 
are loc. Celebrarea este aşadar validă, Isus este prezent în specia consacrată, 
dar preotul comite un act ilicit, ilegal conform normelor Bisericii.
Autor: David P. Lang
Traducător: Cristina Violeta Bulmaga

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial