Prin comunicatul de presă nr. 29 din 8 martie 2012, Biserica 
Catolică din România dezaprobă "Proiectul de lege privind reproducerea umană 
asistată medical cu terţ donator" şi solicită retragerea acestei iniţiative 
legislative pe care o consideră un atac la demnitatea persoanei şi la 
integritatea familiei
Biserica Catolică din România a luat act de Proiectul de 
lege privind reproducerea umană asistată medical cu terţ donator iniţiat de 
Guvern şi care se află acum la Senat spre adoptare tacită la data de 13 
martie 2012 cu procedură de urgenţă. 
Într-o Scrisoare deschisă adresată domnului Mihai-Răzvan 
Ungureanu, Prim-Ministru al României, domnului Vasile Blaga, Preşedintele 
Senatului, doamnei Claudia Boghicevici, Ministrul Muncii, Familiei şi 
Solidarităţii Sociale şi domnului Ladislau Ritli, Ministrul Sănătăţii, 
Conferinţa Episcopilor Catolici din România îşi exprimă dezaprobarea faţă de 
Proiectul de lege privind reproducerea umană cu terţ donator şi solicită 
retragerea acestuia. Această iniţiativă legislativă este "un atac la demnitatea 
persoanei, la integritatea familiei şi implicit la echilibrul vieţii sociale", 
se citeşte în Scrisoarea deschisă, semnată de Preasfinţitul Cornel 
Damian, Episcop auxiliar de Bucureşti şi Preşedinte al Comisiei pentru familii 
în cadrul Conferinţei Episcopilor Catolici din România. 
"Biserica a fost şi este întotdeauna aproape de acei părinţi 
care îşi doresc, dar nu pot avea copii din pricina infertilităţii, şi înţelege 
suferinţa lor. Totodată Biserica doreşte să amintească faptul că darul nepreţuit 
al maternităţii şi paternităţii nu se obţine cu orice preţ. Copilul rămâne mereu 
o persoană umană şi nu poate fi socotit un produs de laborator", afirmă PS 
Cornel Damian în Scrisoarea deschisă. "Respectarea unităţii căsătoriei 
şi a fidelităţii conjugale cere zămislirea copilului în familie; legătura 
existentă între cei căsătoriţi atribuie soţilor, în mod obiectiv şi inalienabil, 
dreptul exclusiv de a deveni tată şi mamă numai unul prin celălalt", afirmă 
în continuare Episcopul Damian Cornel, citând Instrucţiunea Donum vitae 
(nr. II. 2), despre viaţa umană care se naşte şi despre demnitatea 
procreaţiei, promulgată de Congregaţia Pontificală pentru Doctrina Credinţei. 
Comunicatul a fost semnat de pr. Eduard Mihai Coşa, secretar 
general al Conferinţei Episcopilor din România, persoana de contact în această 
problemă fiind pr. Francisc Doboş (tel. 0755/065069, e-mail: 
francisc.dobos@gmail.com) 
* * * 
CONFERINŢA EPISCOPILOR DIN ROMÂNIA 
Str. Diligenţei nr. 24, sector 3, 031555 - Bucureşti
Tel. / Fax +40 31 4361250 e-mail: secretariat@episcopat.ro
Bucureşti, nr. 28 /08.03.2012
Str. Diligenţei nr. 24, sector 3, 031555 - Bucureşti
Tel. / Fax +40 31 4361250 e-mail: secretariat@episcopat.ro
Bucureşti, nr. 28 /08.03.2012
SCRISOARE DESCHISĂ 
Obiect: Biserica Catolică din România dezaprobă 
"Proiectul de lege privind reproducerea umană asistată medical cu terţ 
donator" şi solicită retragerea acestei iniţiative legislative pe care o 
consideră un atac la demnitatea persoanei şi la integritatea familiei 
Biserica Catolică din România a luat act de Proiectul de 
lege privind reproducerea umană asistată medical cu terţ donator iniţiat de 
Guvern şi care se află acum la Senat spre adoptare tacită la data de 13 
martie 2012 cu procedură de urgenţă, în completarea prevederilor art. 441-447 
din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată. 
Biserica a fost şi este întotdeauna aproape de acei părinţi 
care îşi doresc, dar nu pot avea copii din pricina infertilităţii, şi înţelege 
suferinţa lor. Totodată Biserica doreşte să amintească faptul că darul nepreţuit 
al maternităţii şi paternităţii nu se obţine cu orice preţ. Copilul rămâne mereu 
o persoană umană şi nu poate fi socotit un produs de laborator. 
Dat fiind proiectul de lege mai sus amintit, episcopii catolici 
din România doresc să aducă la cunoştinţa forurilor abilitate şi societăţii 
civile poziţia Bisericii Catolice faţă de viaţa care se naşte şi faţă de 
demnitatea procreaţiei: 
"Respectarea unităţii căsătoriei şi a fidelităţii conjugale 
cere zămislirea copilului în familie; legătura existentă între cei căsătoriţi 
atribuie soţilor, în mod obiectiv şi inalienabil, dreptul exclusiv de a deveni 
tată şi mamă numai unul prin celălalt. Recurgerea la gameţii unei terţe 
persoane, pentru a avea la dispoziţie sperma sau ovulul, constituie o violare a 
îndatoririi reciproce a soţilor şi o lipsă gravă faţă de acea proprietate 
esenţială a căsătoriei, care este unitatea sa. Fecundarea artificială heterologă 
lezează drepturile copilului, îl lipsesc de relaţia filială cu originile sale 
părinteşti şi poate stăvili maturizarea identităţii sale personale. În plus, 
constituie o ofensă adusă vocaţiei comune a soţilor, care sunt chemaţi la 
paternitate şi maternitate: privează în mod obiectiv fecunditatea conjugală de 
unitatea şi integritatea sa; creează şi manifestă o ruptură între legătura de 
sânge din zămislire, legătura de sânge din sarcină şi datoria educaţiei. Astfel 
de alterare a relaţiilor personale în interiorul familiei are repercusiuni şi 
asupra societăţii civile: ceea ce ameninţă unitatea şi stabilitatea familiei 
este izvor de disensiuni, de dezordine şi de nedreptăţi în întreaga viaţă 
socială" (Donum vitae, II.2). 
Prin urmare, Biserica Catolică din România consideră că 
"Proiectul de lege privind reproducerea umană asistată medical cu terţ 
donator" este un atac la demnitatea persoanei, la integritatea familiei şi 
implicit la echilibrul vieţii sociale. 
"Originea unei persoane umane este, în realitate, rezultatul 
unei dăruiri. Copilul zămislit trebuie să fie rodul iubirii părinţilor săi. Nu 
poate fi voit, nici conceput ca produs al unei intervenţii de tehnici medicale 
şi biologice: acest lucru ar echivala cu reducerea lui la a deveni obiect al 
unei tehnologii ştiinţifice. Nimeni nu poate să supună venirea pe lume a unui 
copil condiţiilor de eficienţă tehnică evaluabile conform parametrilor de 
control şi de dominare" (Donum vitae, II. B. 4. c). 
În consecinţă, pentru binele comun al societăţii şi al 
familiei, cât şi pentru demnitatea fiecărei persoane, Biserica Catolică solicită 
retragerea Proiectul de lege privind reproducerea umană asistată medical cu 
terţ donator, trimis spre adoptare Senatului României prin Hotărârea de 
Guvern nr. E 203 din 05.10.2011. 
Mons. Cornel Damian 
episcop auxiliar de Bucureşti
preşedintele Comisiei pentru Familii
a Conferinţei Episcopilor din România
episcop auxiliar de Bucureşti
preşedintele Comisiei pentru Familii
a Conferinţei Episcopilor din România
* 
Consideraţii pe marginea Proiectului de lege privind 
reproducerea umană asistată medical cu terţ donator trimis spre adoptare 
Senatului României prin Hotărârea de Guvern nr. E 203 din 05.10.2011 
La 10 decembrie 1948 era promulgată Declaraţia 
universală a drepturilor omului, ca reacţie a întregii familii umane faţă de 
ororile comise în cel de-al II-lea Război Mondial. Principalul său scop era 
tocmai recunoaşterea inviolabilităţii demnităţii fiecărei persoane umane şi 
implicit egalitatea dintre oameni. La 7 decembrie 1965, Biserica Catolică, prin 
vocea Conciliului Vatican al II-lea, promulga Constituţia pastorală privind 
Biserica în lumea contemporană Gaudim et Spes ("Bucurie şi speranţă"), în 
care aflăm principiul care stă la baza respectului faţă de orice persoană umană: 
"aproapele este, fără nici o excepţie, un alt eu" (nr. 27). La 22 
februarie 1987, Congregaţia Pontificală pentru Doctrina Credinţei răspunde la 
nenumăratele întrebări care aveau ca obiect raportul dintre biomedicină şi 
morala catolică în documentul Donum Vitae ("Instrucţiunea despre viaţa 
umană care se naşte şi despre demnitatea procreaţiei"). 
Menirea Statului de drept al unei naţiuni este promulgarea de 
legi drepte. Ar putea fi oare dreaptă o lege care atentează la inviolabilitatea 
vieţii şi la bunul mers al instituţiei familiare care este celula de bază a 
societăţii? 
În art. 3 al Proiectului de lege privind reproducerea umană 
asistată medical cu terţ donator sunt prezentate semnificaţiile unor 
expresii cheie. Dorim să facem unele precizări referitoare la terminologia 
adoptată: 
a) Reproducerea umană asistată medical cu terţ 
donator 
De fapt expresia reproducere umană asistată medical e 
total ambiguă, deoarece nu se referă la asistenţa medicală propriu-zisă - cu 
care Biserica este întru totul de acord -, ci la un şir de substituţii: a 
patului conjugal cu procesul tehnic din laborator, a bărbatului cu medicul care 
manipulează sămânţa, a unirii conjugale cu un act pur tehnic. Reproducerea 
asistată duce de asemenea la o gravă ruptură în câmpul intim, confidenţial, 
al unirii conjugale, şi la ruptura dintre unirea conjugală şi procreare, din 
moment ce aceasta se poate realiza în eprubetă. 
Apoi, folosirea expresiei reproducere umană este semnul 
evident al degradării umane. A vorbi despre generarea umană în termeni de 
reproducere în loc de procreare, duce la reducerea acesteia la un fapt pur 
biologic, cu implicita presupunere că omul nu este cu nimic mai mult decât un 
animal. Astfel se deschide calea excluderii lui Dumnezeu din evenimentul 
apariţiei persoanei umane pe lume. Persoana umană devine rodul calculului şi al 
manipulării. I se neagă calitatea sa de dar, devenind pur şi simplu un produs 
tehnic. 
b) Dreptul la reproducere 
Ne-am putea întreba dacă există un drept la a avea drepturi? 
Dacă da, atunci unul dintre ele ar fi şi dreptul la reproducere. În mod generic 
prin dreptul la reproducere poate fi înţeles şi dreptul la folosirea liberă a 
sexualităţii: independenţă sexuală, sexualitate recreativă, fără constrângeri şi 
fără responsabilităţi etc, dar se înţelege şi dreptul fundamental al cuplului de 
a decide numărul de copii, intervalul şi momentul venirii lor pe lume. 
Din punct de vedere juridic, se vorbeşte de un drept la 
reproducere, cu referire la însămânţarea artificială, fecundarea în vitro, 
transferul de embrioni, posibilitatea clonării. Toate aceste tehnici ar sta la 
baza dreptului la reproducere asistată. Care este însă baza autentică a 
drepturilor omului? Libertatea umană. Dezvoltarea liberă a personalităţii. 
Demnitatea persoanei. Dreptul la intimitate familiară şi personală. Dreptul la 
căsătorie. Dreptul de a proteja familia şi de a o întemeia. 
Este inacceptabil dreptul la reproducere, care nu are 
fundament antropologic, în natura omului, ci unul tehnologic. Dorinţa de 
a avea copii nu poate genera dreptul de a avea copii. Ceea ce este 
posibil din punct de vedere tehnic, nu înseamnă că este acceptabil din punct de 
vedere etic. 
c) Sănătatea reproducerii umane 
La prima vedere este un concept generos, cu referire la buna 
funcţionare a aparatului reproductiv ceea ce sugerează, în parte, şi 
semnificaţia din legea specială. În realitate, în background-ul conceptului se 
ascunde liberul acces la mijloacele de contracepţie, de care ţine şi dezvoltarea 
producţiei şi a comerţului cu astfel de mijloace, şi practica nelimitată a 
avortului prezentat ca sigur, mai ales a celui din motive de eugenetică. 
În ciuda acestei ambiguităţi, Biserica nu respinge 
apriori conceptul de sănătate reproductivă - cu tot caracterul limitat al 
termenului "reproducere" - în măsura în care sănătatea se referă la integritatea 
persoanei umane în calitatea de trup, suflet şi spirit. 
d) Terţ donator 
Chestiunea "terţului donator" ridică serioase obiecţii de 
natură morală. Le prezentăm plecând de la următorul citat: "Atunci când este 
vorba de a pune de acord dragostea conjugală cu transmiterea responsabilă a 
vieţii, moralitatea comportamentului nu depinde aşadar numai de sinceritatea 
intenţiei şi de aprecierea motivelor, ci ea trebuie determinată după criterii 
obiective ce decurg din natura persoanei umane şi a actelor ei, criterii ce 
respectă semnificaţia totală a dăruirii reciproce şi a procreării umane în 
contextul adevăratei iubiri; acest lucru nu este posibil decât dacă este 
cultivată cu sinceritate virtutea castităţii conjugale" (Gaudium et spes, 
21). 
Tocmai această trimitere la "criterii obiective" arată că un 
terţ donator se situează absolut în afara unirii conjugale, care presupune 
unitatea de trup, suflet şi spirit a cuplului conjugal. Acesta se situează şi în 
afara "contextului adevăratei iubiri". "Respectarea unităţii căsătoriei şi a 
fidelităţii conjugale cere zămislirea copilului în familie; legătura existentă 
între cei căsătoriţi atribuie soţilor, în mod obiectiv şi inalienabil, dreptul 
exclusiv de a deveni tată şi mamă numai unul prin celălalt" (Donum 
vitae, II,2). 
"Recurgerea la gameţii unei terţe persoane, pentru a avea la 
dispoziţie sperma sau ovulul, constituie o violare a îndatoririi reciproce a 
soţilor şi o lipsă gravă faţă de acea proprietate esenţială a căsătoriei, care 
este unitatea sa. Fecundarea artificială heterologă lezează drepturile 
copilului, îl lipsesc de relaţia filială cu originile sale părinteşti şi poate 
stăvili maturizarea identităţii sale personale. În plus, constituie o ofensă 
adusă vocaţiei comune a soţilor, care sunt chemaţi la paternitate şi 
maternitate: privează în mod obiectiv fecunditatea conjugală de unitatea şi 
integritatea sa; creează şi manifestă o ruptură între legătura de sânge din 
zămislire, legătura de sânge din sarcină şi datoria educaţiei. Astfel de 
alterare a relaţiilor personale în interiorul familiei are repercusiuni şi 
asupra societăţii civile: ceea ce ameninţă unitatea şi stabilitatea familiei 
este izvor de disensiuni, de dezordine şi de nedreptăţi în întreaga viaţă 
socială. Aceste motive conduc la o judecată morală negativă asupra fecundării 
artificiale heterologe: de aceea, din punct de vedere moral, este ilicită 
fecundarea unei femei cu sperma unui donator altul decât soţul său şi fecundarea 
cu sperma soţului a unui ovul care nu provine de la soţia sa. În plus, 
fecundarea artificială a unei femei necăsătorite, nubilă sau văduvă, oricare ar 
fi donatorul, nu poate fi justificată din punct de vedere moral" (Donum 
vitae, II, 2). 
O altă obiecţie serioasă provine din desfiinţarea eficacităţii 
sociale a numelui de familie şi a rolului filiaţiuni. Confidenţialitatea - care 
este atât de răspicat invocată de mai multe ori în legea specială - ar putea 
duce ca situaţia în care din donatori anonimi să se nască fraţi şi surori 
vitregi, care ar putea încheia o căsătorie, lipsind astfel de conţinut tot ceea 
ce ţine de gravitatea incestului. 
e) Informarea 
Din formularea proiectului de lege rezultă că informarea 
priveşte aspectele de natură juridică, pentru a obţine un consimţământ licit 
între un terţ donator şi părinţi. Dar textul legislativ este ambiguu în ce 
priveşte identitatea părinţilor şi a stabilităţii legăturii conjugale. În plus, 
aşa cum reiese din Legea nr. 287/2009 art 441, paragraf 3, obiectul donaţiei 
poate fi şi femeia singură. (În felul acesta nu se dă oare legitimitate "cazului 
Iliescu"? De asemenea, legea nu precizează limitele de vârstă nici ale 
părinţilor şi nici ale donatorului). 
Din textul proiectului de lege nu se înţelege cui i se face 
înseninarea artificială, ori după fertilizarea în vitro în uterul cui se 
implantează embrionul astfel rezultat, deschizând astfel o poartă deschisă 
pentru mama purtătoare, care nu este obiectul explicit al acestei legi 
speciale, dar ar putea fi obiectul său implicit? 
f) Consilierea 
După cum informarea priveşte aspectele de natură juridică, 
consilierea priveşte aspectele de natură medicală. Din legea specială reiese că 
scopul consilierii este facilitarea serviciului de sănătate. Aşadar încă o dată 
tehnica are prioritate asupra binelui persoanei. Nu se face nicio referire la 
consilierea de natură psihologică, religioasă. 
În concluzie, inviolabilitatea vieţii umane, stabilitatea şi 
unitatea cuplului conjugal, unitatea familiei sunt criteriile fundamentale care 
ar trebui să stea la baza unei legi drepte. Dorinţa părinţilor de a avea copii, 
oricât ar fi de puternică, nu legitimează recurgerea la tehnici contrare 
autenticei naşteri umane şi demnităţii noii fiinţe umane. Dorinţa de a avea 
copii nu constituie originea vreunui drept de a avea copii. Copilul este o 
persoană cu demnitate de subiect, prin urmare nu poate fi tratat ca obiect. 
Comisia pentru Familie 
a Conferinţei Episcopilor din România
a Conferinţei Episcopilor din România
Sursa: www.ercis.ro  
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial