Arta de a vindeca relatată de Paolo Gulisano
De Antonio Gaspari
Istoria Medicinii nu este numai istoria de invenţii, de
descoperiri, de progrese ştiinţifice. Este şi istoria de oameni care şi-au
dedicat viaţa pentru a se îngriji de cel care suferă. Medici, dar şi infirmieri,
sau alte figuri care încă din antichitate au practicat în mod eroic, până la
sfinţenie, arta vindecării.
Este ceea ce susţine Paolo Gulisano în volumul "Arta de a
vindeca. Istoria medicinii prin intermediul sfinţilor" (Ancora Editrice).
Paolo Gulisano este medic şi publicist, studios de Istoria
Medicinii, colaborator la diferite reviste şi situri web despre teme şi probleme
biomedicale, autor de volume istorice şi literare.
Agenţia Zenit l-a intervievat:
Ce legătură au sfinţii cu istoria medicinii?
Gulisano: Istoria Medicinii au scris-o şi sfinţii. Din
antichitate până astăzi firul roşu al artei de a vindeca, o artă ale cărei
fundamente sunt în însăşi figura lui Isus Cristos, se află într-o angajare la
care cei care întreprind această cale profesională nu pot să renunţe: să
trăiască până la capăt iubirea faţă de aproapele, actualizând în istorie
victoria iubirii asupra urii şi a libertăţii asupra sclaviei.
Un gest este gratuit şi liber, neoportunist sau instrumental:
este gestul unei inimi care iubeşte şi al unei minţi care ştie că există
realmente Cineva pentru care merită să dedici şi să dăruieşti viaţa. O iubire
convinsă că orice persoană poartă în inimă o întrebare care se referă la
propriul bine, propria sănătate dar şi propria mântuire. Cel care are harul de
a-l fi întâlnit pe Dumnezeu, de la Cozma şi Damian până la Riccardo Pampuri şi
Gianna Beretta Molla, cel care îl cunoaşte şi îl iubeşte pe Dumnezeu nu poate să
nu-i ajute pe fraţi să-l întâlnească pe Isus Cristos, cel care într-adevăr ne
eliberează de rău, de orice rău.
Ce a caracterizat în decursul secolelor pe cei care s-au
ocupat de asistare şi de îngrijire într-o perspectivă creştină?
Gulisano: Sfinţii îngrijirii au fost cu toţii conştienţi că
angajarea lor, dacă ar fi fost numai lucrarea lor, ar fi fost ineficace. Mai
mult, ar fi putut să determine în ei prezumţia autosuficienţei. În schimb
mărturia lor este aceea a celui care a ştiut să invoce puterea care vine de la
Dumnezeu pentru ca lucrarea bună a vindecării să fie consecinţă a acelei noi
realităţi în care au intrat prin har, mărturisind cu bucurie credinţa în
Dumnezeul cel viu, în Dumnezeul vieţii. De la Cozma şi Damian la Hildegard din
Bingen, de la Nicola Stenone la Camil de Lellis, de la Giuseppe Moscati la
Gianna Beretta Molla, ceea ce uimeşte, în evenimentele personale şi profesionale
ale acestor sfinţi "sanitari" - medici, infirmieri, farmacişti - canonizaţi sau
nu, este faptul că şi-au dedicat vieţilor lor pentru a alina relele trupului
fără a uita exigenţele sufletului. Mulţi dintre ei au trăit virtuţile lor cu
umilinţă, în ascundere, aşa cum timp de secole mulţi medici şi infirmieri
necunoscuţi şi-au dedicat în tăcere şi în umilinţă viaţa lor pentru binele
aproapelui, peste tot, în orice colţ al lumii.
Este o caracteristică a creştinilor aceea de a învinge răul
prin bine şi caritate.
Gulisano: Creştinilor nu le-a fost frică să dedice pentru acest
scop viaţa lor, înfruntând atât răul care există în lume, valorizând binele mult
care există încă. Martiri, episcopi, eremiţi, călugări, mistici, predicatori,
misionari, taumaturgi, parohi, lucrători sanitari... De două mii de ani
creştinii au fraţi şi surori de excepţie, care în roluri şi pe drumuri
diversificate au dat exemplul unui răspuns fără rezerve la chemarea Evangheliei.
Biserica, proclamând fericiţi şi sfinţi, i-a propus omenirii ca modele. Însă
credincioşii obişnuiţi s-au apropiat de ei mai ales pentru a primi ocrotirea şi
întărirea lor în truda zilnică a vieţii şi în mizeriile din această "vale de
lacrimi", încrezându-se în mijlocirea lor la Domnul.
În carte dumneavoastră susţineţi că între ştiinţă şi
credinţă nu există opoziţie ci colaborare.
Gulisano: Exact. Din păcate este încă opinie răspândită că
creştinismul a fost un obstacol pentru progresul ştiinţelor, inclusiv cea
medicală. Cei două mii de ani de istorie pe care i-am reparcurs demonstrează în
schimb că creştinii au simţit din totdeauna ca obligaţia lor primară îngrijirea
bolnavilor, până acolo încât, după cotitura lui Constantin care, cu edictul din
anul 313, a pus capăt persecuţiilor, printre primele opere realizate de
discipolii lui Isus au fost primele spitale, expresie de asistenţă conform
învăţăturilor lui Cristos. Ulterior medicina a fost cultivată şi practicată în
mănăstiri, mai ales benedictine. Abia mai târziu, cu Renaşterea, şi apoi iar în
Modernitatea scientistă, îngrijirea bolnavilor este desfăcută de sensul religios
al vieţii şi al morţii, al suferinţei şi al îngrijirii şi devine o meserie, o
activitate care de atunci în continuare asumă conotaţii tot mai tehnice, aşa cum
o cunoaştem astăzi. Biserica de-a lungul secolelor a dat un mare impuls
Medicinii şi printre rândurile sale se pot număra apostoli ai carităţii, ca Ioan
al lui Dumnezeu, dar şi oameni de ştiinţă, de la Pietro Ispano (un medic pionier
al oculisticii care în secolul al XIII-lea a devenit preot şi apoi chiar Papă,
până la Giuseppe Moscati.
A deveni medic este o vocaţie spre sfinţenie?
Gulisano: Profesiile medicale, arta de a se îngriji de
aproapele, pot să fie un mod de a realiza mai mult faptul că suntem după
imaginea lui Dumnezeu, în beneficiul omenirii. A exercita profesia medicală
poate să devină deci o reflexie a iubirii lui Dumnezeu faţă de om şi este ceea
ce găsim mărturisit în secole de istorie de medicină sfântă. În sfârşit medicii
sfinţi ne oferă un alt mare dar: cel al speranţei, pentru a reînsufleţi
resursele de inimă şi de inteligenţă, în aşa fel încât să poată înfrunta marile
provocări care sunt în faţa noastră şi înlăuntrul nostru.
(După Zenit, 23 noiembrie 2011)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial