Sfântul Osie, episcopul Cordobei, este unul dintre cei mai
renumiţi ierarhi ai Spaniei. A păstorit Cordoba 60 de ani. Contribuţia sa cea
mai importantă a fost la Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325, când a
susţinut învăţătura ortodoxă. A fost consilier personal al împăratului
Constantin cel Mare şi se pare că multe din măsurile luate de împărat pentru
sprijinirea Bisericii se datorează influenţei lui Osie.
Sfântul Osie, denumit şi Hosie sau Ossie, a trăit între anii
256 şi 358. A fost episcopul spaniol al Cordobei. El este denumit "părinte între
părinţi" şi "mărturisitor", iar memoria sa este păstrată vie în Occidentul
creştin. Sfântul Osie este un părinte al Bisericii nedespărţite şi un luptător
împotriva ereziilor. A rămas statornic mărturisirii de credinţă de la Niceea în
vremuri deosebit de grele, când împăratul roman din Răsărit şi majoritatea
scaunelor episcopale susţineau arianismul. Când Sfântul Athanasie, artizanul
luptei antiariene, era alungat, Osie a fost printre puţinii episcopi ortodocşi
rămaşi în scaun. Sfântul Osie era din Spania şi a moştenit calităţile care în
trecut îl înnobilase şi pe împăratul Traian (98-117). Era drept, capabil, educat
şi un spirit foarte tare. A reuşit să strângă în jurul său foarte mulţi episcopi
ai Bisericii din Apus. A luptat la început împotriva ereziei donatiste care s-a
răspândit din nordul Africii în Spania şi ameninţa cu schisma. A condamnat
învăţătura acestora care lega valabilitatea tainelor de starea morală a
preotului şi slujitorilor. Donatismul era o erezie de factură pietistă care
propovăduia separarea celor "drepţi" şi "puri" de corpul Bisericii.
A scăpat de martiriu în timpul prigoanei lui
Maximian
Următoarea ameninţare cu care s-a confruntat episcopul a fost
arianismul, învăţătura care spunea că Hristos este fiul lui Dumnezeu, creat în
timp înainte de facerea lumii. Arie se inspirase din filozofia greacă şi-l
considera pe Hristos prima creatură perfectă a lui Dumnezeu prin intermediul
căreia a fost creată lumea. Sfântul Osie a luptat energic împotriva ereziei. A
reuşit să stopeze promovarea ei în rândul poporului şi a clerului. A strâns
episcopii şi a condamnat rătăcirea. Această atitudine tranşantă a lui Osie se
datorează unei întâmplări de la începutul păstoririi sale. În 295, când a fost
ales episcopul Cordobei, a fost cât pe ce să moară în timpul persecuţiei din
Apus a împăratului Maximian (303-305). Această experienţă l-a încredinţat pe
Osie că a fost lăsat de Dumnezeu în viaţă să susţină Biserica în vremuri grele.
În 303 sau 306 a participat la un Sinod local de la Elvira (Granada) unde a
susţinut mai multe canoane privind disciplina bisericească. A militat pentru ca
cei care au cedat în timpul persecuţiilor ameninţărilor şi au jertfit idolilor
să fie primiţi în Biserică după o perioadă de penitenţă. La acest sinod s-a luat
hotărârea ca preoţii să nu se căsătorească, practică care s-a generalizat în
Apus după mai multe secole.
Artizanul convocării Sinodului I Ecumenic de la Niceea
(325)
Din 312 până în 326, Sfântul Osie a fost consilierul personal
al împăratului Constantin cel Mare (272-337). A spulberat orice îndoieli pe care
acesta le avea despre Biserică şi l-a învăţat credinţa ortodoxă. În anul 324,
împăratul Constantin l-a trimis ca emisar imperial în Răsărit pentru a rezolva
disputa ariană. Osie a convocat un Sinod în Alexandria Egiptului împreună cu
Sfântul Alexandru, episcopul oraşului, cu episcopii din nordul Africii, şi a
condamnat arianismul. Acelaşi lucru l-a făcut în Antiohia cu episcopii sirieni.
În felul acesta Arie era condamnat înainte de Sinodul I Ecumenic de cele mai
importante scaune episcopale ale Răsăritului. Cu inteligenţă şi abilitate Osie a
reuşit să-l izoleze pe Arie. Mai avea de făcut ultima mişcare. Ierarhul Cordobei
l-a sfătuit pe împărat să convoace un sinod ecumenic pentru a tranşa definitiv
problema. Împăratul şi-a dat acordul şi în anul 325 a avut loc primul Sinod
Ecumenic sau general al Bisericii. În timpul disputelor, Osie l-a sprijinit pe
Sfântul Athanasie. El a scris cu mâna lui termenul "homoousios" în Crezul de la
Niceea, termen care înseamnă "deofiinţă" şi care spulbera speranţele arienilor.
Osie, în acord cu părinţii ortodocşi, învăţa că Fiul este deofiinţă cu Tatăl,
adică egal în dumnezeire, Dumnezeu adevărat, şi nu o creatură. Sfântul Osie a
fost primul care a semnat hotărârile Sinodului Ecumenic şi a făgăduit să nu le
încalce niciodată.
Revenirea arienilor şi lupta pentru Ortodoxie
După o perioadă de relativă linişte, partida arienilor, prin
calomnii şi detractări instrumentate de unii episcopi în frunte cu Eusebiu de
Nicomidia, ameninţa din nou Biserica. Arienii urmăreau eliminarea persoanelor
care făcuseră posibilă rezoluţia de la Niceea şi constituirea Crezului niceean.
Erau atacaţi Sfântul Athanasie şi termenul său ortodox "homoousios", despre care
spuneau că este o inovaţie. Arienii au pregătit o capcană pentru a atrage pe
unii episcopi ortodocşi. Ei au înlocuit termenul "homoousios", care însemna că
Fiul este consubstanţial sau deofiinţă cu Tatăl, cu termenul inventat de
"homiousios" care însemna "de o fiinţă asemănătoare", în sensul că Hristos a
primit o fiinţă asemănătoare cu cea a Tatălui, şi nicidecum aceeaşi fiinţă. În
anul 343 Osie a condus un sinod local ţinut la Sardica care a reafirmat
învăţăturile şi hotărârile de la Niceea. De asemenea, el l-a susţinut şi pe
Sfântul Athanasie împotriva atacurilor arienilor. Prestigiul de care se bucura
tabăra ortodoxă susţinută de bătrânul episcop al Cordobei a făcut ca arienii să
preseze pe împăratul Constanţiu (337-361), un susţinător al ereticilor, să-l
elimine pe Osiu. Constanţiu l-a convocat pe Osiu la Milano şi i-a propus să
intre în comuniune cu arienii şi să-l condamne pe Athanasie. Osie a respins
propunerile împăratului care, deşi sfătuit de arieni să-l închidă, nu a putut
face nimic decât să-i permită întoarcerea în scaunul episcopal. Constanţiu i-a
scris apoi o epistolă în care îi cere să adopte o poziţie în acord cu cea a
puterii imperiale şi să nu rămână singur în nesupunere, lucru care îi va afecta
prestigiul de părinte al Bisericii. În răspuns, Osie îi scrie în 353 o epistolă
plină de afirmaţii curajoase în care protestează faţă de intervenţia puterii
imperiale în treburile Bisericii şi susţinerea unei grupări eretice care a fost
condamnată de un sinod ecumenic. În faţa acestei sfidări, împăratul a hotărât
depunerea şi arestarea episcopului de Cordoba. Osie a fost exilat în 355 la
Sirmium, unde a fost supus unor numeroase abuzuri din partea soldaţilor şi a
agenţilor împăratului. Într-o stare deplorabilă, ţinut în temniţă, supus la
torturi fizice şi psihice, la vârsta de 100 de ani, lui Osie i-a fost smulsă o
semnătură pe o aşa-zisă mărturisire de credinţă ariană în anul 357. Pentru a nu
muri în detenţie şi a-şi păta numele cu uciderea unui venerabil episcop al
Bisericii, împăratul l-a trimis pe Osie în grabă la Cordoba. Pe patul de moarte,
Osie a retractat semnătura sa de pe mărturisirea ariană şi a condamnat din nou
această erezie. Prin pilda lui, el a fost un sprijin chiar şi după moarte pentru
ortodocşi, care au ieşit învingători împotriva arienilor. Sfântul Osie este
cunoscut ca unul dintre cei mai influenţi episcopi din secolul IV şi o dovadă că
adevărul Bisericii a fost edificat prin episcopi şi părinţi din Răsărit şi din
Apus când Biserica era nedespărţită.
Autor: M. Nedelcu
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial