Ne putem întreba în multe cazuri, citind Vechiul Testament, ce
relevanţă au pentru noi acele naraţiuni. Ce îmi spun mie, cititorului din
secolul XXI, istorisirile patriarhilor sau ale poporului lui Israel?
Răspunsuri interesante aflăm chiar din paginile Scripturii. În
Ioan 5:39, Însuşi Mântuitorul ne îndeamnă: "cercetaţi Scripturile căci în ele
socotiţi că aveţi viaţa veşnică; ele mărturisesc despre Mine". Înţelegem aşadar
că citind Biblia ne pregătim pentru viaţa veşnică, pentru că Sfintele Scripturi
ne călăuzesc spre Hristos. Dar cum anume o fac, în special prin naraţiuni?
În 2 Timotei 3:16 ni se atrage atenţia că "toată Scriptura este
inspirată de Dumnezeu şi de folos pentru învăţătură, pentru mustrare, pentru
îndreptare şi pentru deprinderea în dreptate, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie
desăvârşit, pregătit pentru orice faptă bună". Aici ni se detaliază mai bine
modul de întrebuinţare a Scripturilor: pentru învăţătură, dar şi pentru morală
(mustrare, îndreptare şi deprinderea dreptăţii). Acelaşi lucru este afirmat şi
de Sfântul Apostol Pavel în Romani 15:3: "ceea ce s-a scris în zilele de demult
a fost scris pentru învăţătura noastră, pentru ca prin răbdarea şi încurajarea
din Scripturi să avem nădejde".
Învăţătura aceasta a Scripturilor, care aduce desăvârşirea
morală, prin întărirea virtuţilor (răbdarea, curajul), transpare în naraţiuni
prin modelele pe care ni le oferă personajele biblice.
În Iezechiel 33:23-24 aflăm cum era perceput de exemplu
patriarhul Avraam de către contemporanii lui Iezechiel. "Şi a fost cuvântul
Domnului către mine şi mi-a zis: Fiul omului, cei ce trăiesc în locurile
pustiite din ţara lui Israel zic: "Avraam a fost unul şi a primit în stăpânire
ţara aceasta, iar noi suntem mulţi; deci nouă ne este dată în stăpânire ţara
aceasta"". Deşi în continuare cei care gândeau aşa sunt apostrofaţi de Dumnezeu
din cauza păcatelor, totuşi modalitatea de gândire este una corectă. Să
explicăm.
Siguranţa lor în ceea ce priveşte moştenirea ţării nu este
aprobată de Dumnezeu. Ei nu se pot bucura de darul moştenirii ţării, atât timp
cât sunt pătaţi de păcate grave: "Voi mâncaţi mâncare cu sânge; vă ridicaţi
ochii spre idolii voştri şi vărsaţi sânge şi apoi voiţi să stăpâniţi ţara?" (v.
25). Pe de altă parte, raportarea lor la Avraam, adică folosirea figurii
patriarhului ca un model pentru propria viaţă, constituie o viziune corectă.
Aceasta ne arată că şi noi, citind istoria lui Avraam, ne putem
pune în pielea personajului. Patriarhului i s-a cerut un act de curaj când
Dumnezeu i-a poruncit să iasă din familia lui şi să călătorească spre o ţară
străină: "Ieşi din pământul tău, din neamul tău şi din casa tatălui tău şi vino
în pământul pe care ţi-l voi arăta Eu" (Facerea 12:1). Ruperea de ai lui a
însemnat implicit şi o rupere de tradiţia religioasă a părinţilor săi, care erau
politeişti: "Şi a zis Iosua către tot poporul: "Aşa zice Domnul Dumnezeul lui
Israel: În vechime părinţii voştri, Terah, tatăl lui Avraam şi tatăl lui Nahor,
au trăit dincolo de râu (Eufrat) şi slujeau la alţi dumnezei. Dar Eu am luat pe
părintele vostru Avraam de mână, de dincolo de Eufrat, şi l-am povăţuit către
această ţară a Canaanului şi am înmulţit sămânţa lui şi i-am dat pe Isaac""
(Iosua 24:2-3).
În acest proces de identificare a noastră cu Avraam, şi noi
suntem chemaţi să părăsim omul cel vechi, păcatele şi slăbiciunile care au
pervertit natura noastră bună. De fapt, chemarea adresată de Dumnezeu lui Avraam
este aceeaşi cu chemarea Mântuitorului adresată tuturor: "S-a împlinit vremea şi
s-a apropiat Împărăţia lui Dumnezeu. Pocăiţi-vă şi credeţi în Evanghelie" (Marcu
1:15). Canaanul spre care era chemat Avraam este Împărăţia cerurilor, iar
schimbarea interioară a aceluia echivalează cu pocăinţa, schimbarea minţii.
Ieşirea din familia lui înseamnă ieşirea noastră din păcat, fuga de lume şi
retragerea spre cele ale lui Dumnezeu.
Aşa cum Avraam a primit stăpânirea ţării, şi noi putem să
nădăjduim în stăpânirea Împărăţiei cerului, aşa cum făceau contemporanii
proorocului Iezechiel. Mărturia lui Iezechiel în privinţa identificării cu
Avraam nu este singulară. În Isaia 29:22 se spune: "Pentru aceasta, Domnul, Care
a răscumpărat pe Avraam, aşa zice către casa lui Iacov: "De aici încolo, nu se
va mai ruşina Iacov şi faţa lui nu se va mai îngălbeni"". Aşadar, la fel cum
Dumnezeu l-a răscumpărat pe Avraam, tot aşa îi va răscumpăra şi pe urmaşii
aceluia. Acesta este şi sensul din Isaia 51:2: "Priviţi pe Avraam, tatăl vostru,
şi la Sarra, cea care în dureri v-a născut".
Intuim aici şi o relaţie mai profundă decât cea simplă cu un
model de urmat: Avraam este şi părintele poporului lui Israel. El nu este doar
un model, ci şi părinte, stabilindu-se o legătură biologică. Dar şi noi,
creştinii, suntem fiii lui Avraam prin credinţă, deci aceleaşi făgăduinţe divine
ni se aplică şi nouă: "Să ştiţi, deci, că cei ce sunt din credinţă, aceştia sunt
fii ai lui Avraam" (Galateni 3:7), "Avraam este părintele nostru, al tuturor"
(Romani 4:16).
Citind naraţiunile Sfintelor Scripturi avem în faţă modele, dar
şi persoane înrudite cu noi duhovniceşte, sfinţi care mijlocesc pentru noi
înaintea lui Dumnezeu.
Autor: A. Mihăilă
Sursa: ww.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial