Asistăm la o exacerbare în rândul credincioşilor a unei
"psihoze a dezlegărilor". Pentru orice problemă familială, socială, ocupaţională
sau psihologică se crede că cineva a făcut farmece sau magie. Însă molitfele
Sfântului Vasile cel Mare nu se pot citi oricând, mai ales în ziua de 1 ianuarie
- zi de bucurie, fiind praznicul Tăierii-împrejur a Domnului -, ci se rostesc în
cazuri concrete şi verificabile de îndrăcire, în zile de post, cu pregătire şi
spovedanie, eventual în legătură cu săvârşirea Sfântului Maslu.
Grija Bisericii faţă de cei care au ajuns, din diverse pricini,
în stăpânirea duhurilor necurate s-a manifestat prin rugăciuni de exorcizare,
despre care avem mărturii încă din perioada nou-testamentară. Astfel,
Mântuitorul a izgonit demoni şi i-a trimis pe Apostoli ca şi ei să facă
asemenea, dându-le puterea harului pentru aceasta. Cu toate acestea, atât
Mântuitorul, pe Muntele Carantaniei, cât şi Apostolii s-au folosit de post şi
rugăciune pentru înfrângerea vrăjmaşului nevăzut. Mântuitorul a spus, de altfel,
ucenicilor Săi că "acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune şi cu
post" (Matei 17, 21; Marcu 9, 29). În Faptele Apostolilor ni se prezintă cazul
fiilor lui Scheva, iudei care, folosind numele lui Iisus, izgoneau demoni, dar
care, nefiind pregătiţi pentru lupta cu diavolul, au fost atacaţi de demoni prin
cei îndrăciţi (Fapte 19, 14-16).
Exorcismele prebaptismale
Biserica a folosit exorcismele mai întâi faţă de cei care
doreau să devină catehumeni, adică să se întoarcă "de la stăpânirea satanei la
Dumnezeu" (Fapte 26, 18). Exorcismele rostite asupra candidaţilor la catehumenat
îi curăţau pe aceştia de influenţele demonice primite mai ales prin participarea
la cultul păgân (numită "masa şi paharul demonilor" - I Cor. 10, 21).
Exorcismele pentru energumeni
Pentru cei ce se demonizau după Botez, Biserica a rânduit ca ei
să fie aşezaţi într-o stare aparte, a energumenilor, pentru care se făceau
rugăciuni publice şi care apoi erau concediaţi de la Sfânta Liturghie îndată
după catehumeni. Astfel de ectenii şi rugăciuni pentru energumeni se găsesc în
"Constituţiile Apostolice" (puse în scris în jurul anului 370). De aici se vede
că demonizaţii nu stăteau la Liturghia euharistică şi nu erau împărtăşiţi, până
nu se izbăveau (aşa cum arată şi Canonul 79 Apostolic, dar şi molitfele 1, 2 şi
4 atribuite Sfântului Ioan Gură de Aur). De asemenea, Biserica condamna pe aceia
care, fără a fi posedaţi de cel-viclean, solicitau rugăciuni de exorcizare
(cf. Canonul 60 Trulan).
Când şi cui se citesc exorcisme
Evident, Sfinţii Părinţi nu au alcătuit exorcisme pentru a fi
citite în ziua lor de prăznuire, ci în cazuri concrete de demonizare a unor
creştini botezaţi, din dragoste pentru aceştia şi în vederea vindecării lor.
Aceste rugăciuni au fost numite în spaţiul românesc "molitfe". Ele sunt formate
din rugăciuni (cele adresate lui Dumnezeu) şi exorcisme (cele adresate
diavolului). Exorcismele îşi trag numele de la cuvântul cu care ele încep în
limba greacă: "exorkizo", care înseamnă "te jur (pe numele lui Dumnezeu), te
alung, te cert" (şi nu "te blestem", cum greşit a fost tradus în unele
ediţii).
Pregătirea necesară
Tradiţia Bisericii a asociat exorcismele cu necesitatea unei
pregătiri corespunzătoare, atât din partea sfinţitului slujitor care le citeşte,
cât şi din partea celui demonizat sau a rudelor lui. Sunt cunoscute relatările
marelui nostru duhovnic, arhim. Cleopa Ilie (†1998), despre ispitele şi
necazurile aduse de diavol asupra celor care citeau aceste molitfe. De asemenea,
cunoscuţii părinţi duhovniceşti greci contemporani Porfirie Kavsocalivitul şi
Paisie Aghioritul arată că citirea exorcizărilor asupra persoanelor care nu sunt
posedate determină înteţirea ispitelor diavoleşti şi stârneşte fără motiv
răutatea vrăjmaşului (părintele Porfirie, "Antologie de sfaturi şi îndrumări").
De cele mai multe ori, citirea molitfelor fără pregătirea necesară este dovada
mândriei şi a ignoranţei, păcate care atrag lucrările demonice, în loc să le
îndepărteze.
Trebuie citite exorcisme la 1 ianuarie?
Obiceiul citirii molitfelor Sfântului Vasile la 1 ianuarie este
"o tradiţie" apărută în zonele urbane din sudul ţării noastre în secolul al
XX-lea (prima menţiune în 1937), cu răspândire mai ales după 1990. Acest obicei
nu există în Bisericile Ortodoxe surori, constituind astfel o inovaţie
liturgică. În molitfelnicele celorlalte Biserici Ortodoxe nu apare menţiunea că
s-ar citi la 1 ianuarie, aşa cum ea nu apare nici în molitfelnicele româneşti
mai vechi. Pe de altă parte, ziua de 1 ianuarie se află între cele două mari
praznice: Crăciunul şi Boboteaza, într-o perioadă de bucurie pentru arătarea lui
Hristos prin Naştere şi Botez. Acest răstimp este considerat de tradiţia
Bisericii asemenea Săptămânii Luminate şi de aceea nu se posteşte şi nu se
îngenunchează (a se vedea însemnările din "Mineiul pe decembrie" şi din "Tipicul
Mare", de la 25 decembrie). De aceea nu este un timp potrivit pentru
exorcisme.
Totodată, rostirea unor exorcisme asupra celor care au
participat la Dumnezeiasca Liturghie şi (cel puţin unii) s-au împărtăşit cu
Trupul şi Sângele lui Hristos denotă o neînţelegere a valorii Sfintei Liturghii
şi a darurilor duhovniceşti pe care le primim în cadrul ei. Credincioşii
sănătoşi şi practicanţi nu sunt "sub stăpânirea diavolului", ci sunt "robii lui
Dumnezeu"; pentru ei, primirea Sfintelor Taine este singurul şi cel mai mare
"leac al nemuririi" (cf. Sf. Ignatie al Antiohiei, "Epistola către
Efeseni", XX, 2), căci "mai mare este Cel ce e în cei credincioşi, decât cel ce
este în lume" (I Ioan 4, 4).
Soluţii duhovniceşti
Din păcate asistăm în Biserica noastră la o exacerbare în
rândul credincioşilor a unei "psihoze a dezlegărilor". Pentru orice problemă
familială, socială, ocupaţională sau psihologică se crede că cineva a făcut
farmece sau magie. Fără să negăm existenţa demonicei îndeletniciri vrăjitoreşti,
nu putem totuşi să nu observăm că de multe ori păcatele nespovedite sau patimile
hrănite în ascuns sunt cauza multor eşecuri, boli sau neînţelegeri. Spovedania,
părăsirea păcatelor şi viciilor, îndreptarea vieţii, dobândirea unor deprinderi
ortodoxe şi preocuparea de a spori în viaţa duhovnicească vor rezolva cele mai
multe din problemele creştinului, întrucât menirea Bisericii este aceea de a
aduce vindecare.
Pentru alungarea demonilor, Apostolii şi Sfinţii Părinţi au
folosit şi untdelemnul sfinţit (a se vedea Marcu 6, 3, dar şi Vieţile Sfinţilor
Macarie Egipteanul şi Sava cel Sfinţit ş.a); de aceea, duhovnicii iscusiţi leagă
citirea "molitfelor" de săvârşirea Sfântului Maslu. Aceste învăţături credem că
vor fi reluate şi precizate în anul 2012, închinat acestei Sfinte Taine.
Rânduiala corectă a slujbelor pe 1 ianuarie
Ne bucurăm pentru decizia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe
Române de a îndruma pe preoţi, în mod exact şi conform cu Tradiţia panortodoxă,
cu privire la slujbele ce trebuie oficiate la 1 ianuarie: în ajun se va săvârşi
Vecernia cu Litie (sau Privegherea), la miezul nopţii, Acatistul Mântuitorului
şi rugăciunea de mulţumire, iar dimineaţa, Utrenia, Liturghia Sfântului Vasile
cel Mare şi Te Deumul de Anul Nou. Aceasta este rânduiala firească a sfintelor
slujbe la un praznic împărătesc (Tăierea-împrejur a Domnului). Molitfele
Sfântului Vasile nu se vor citi, deci, în această zi, ci se vor rosti în cazuri
concrete şi verificabile de îndrăcire, în zile de post, cu pregătire şi
spovedanie, eventual în legătură cu săvârşirea Sfântului Maslu.
Protos. Chiril Lovin
Sursa: www.ziarullumina.ro