6. Un itinerar care necesită solitudine, tăcere, libertate
Pentru a ne cunoaște pe noi
înșine, pentru a ne înțelege și a ne interpreta sunt necesare unele condiții
care să favorizeze această muncă interioară, care să permită concentrarea
privirilor și să rezistăm risipirilor: este necesar să ne adunăm puterile
pentru a „merge în profunzime”, pentru a coborî în propriile profunzimi și să
experimentăm viața spirituală ca proces de gravidanță,
unde se capătă formă, suntem zămisliți, renațtem – Isus vorbește în această
privință de „renaștere din înălțimi”, grație Duhului Sfânt (cf. In 3, 3-8) –
facem să iasă la suprafață ceea ce se află în noi și ceea ce noi încă nu
suntem.
Solitudinea apare în acest sens ca o primă necesitate. Dar trebuie să
fim atenți: aici nu este vorba de o solitudine-izolare care este negativă în
orice om, ci de solitudinea ca dimensiune de a fi numai cu noi înșine și a lua
distanță de tot ceea ce în cotidian este o prezență deranjantă. știm bine cât
efort comportă introducerea în viața noastră a unor spații și momente de
solitudine: aprehensiune, anxietate, și dezgustul ne pot invada atunci când
începem să stăm în solitudine, separați; a trece de la agitația preocupărilor
de fiecare zi la solitudine nu este spontan, dar reclamă decizie și un mare
efort al voinței. Într-adevăr, distacțiile ne plac, gălăgia interioară ne ține
companie, prezența altor voci și a diferite imagini ne învăluie și ne
protejează de noi înșine, de ceea ce într-adevăr suntem. „Devin-o ceea ce
ești”, îndemna Pindaro, dar noi rezistăm acestei chemări profunde care
sălășluiește în noi.
Dacă există adevărată
solitudine există și tăcere, de
înțeles nu ca mutism, ci ca distanțare de voci, ca posibilitate de un altfel de
ascultare, ascultare a ceea ce nu este gălăgie, urlete, ton ridicat al vocii, a
ceea ce nu se impune și care totuși vorbește: da, pentru că și tăcerea este
elocventă, vorbește și poate di ascultată (cf. 1Re 19, 12). Viața interioară
are nevoie de un timp de tăcere, care să consimtă simțurilor noastre să
funcționeze în mod natural și simplu, fără a fi solicitați artificial; are
nevoie de un spațiu în „disparte”, de o voință nu de fugă ci mai degrabă de
reculegere: în limbajul curent se spune că este necesar să ne regăsim pe noi
înșine, semn că putem fi și pierduți, rătăciți...
Tăcerea și solitudinea ne
permit să înflorească în noi libertatea
personală, cu ajutorul unei munci de umanizare progresivă, a unei
maturizări a capacității capabile să judece și să discearnă toate ofertele, a
asumării subiectivității. Este necesar să spunem „eu” în viața interioară, ba
chiar trebuie să învățăm acest lucru, pentru a știi să spunem și „noi” în mod
autentic. Trebuie spus clar: pentru a putea trăi un drum libertatea este
absolut necesară, o libertate supusă încercării, dar totdeauna de apucat și de
confirmat pentru a putea avansa. A fi
liberi produce frică, mai ales în spațiul interior unde forța inerției,
tentațiile bunăstării, somnolențele care revin sunt totdeauna eficace și
active. Fiecare om este chemat să scrie el însuși propria istorie; nu există
soartă, nici necesitate și nimic nu este predeterminat. Creația, a face din
propria viață o operă de artă au absolută nevoie de libertate: și nu există libertate, nici eliberare posibilă
fără libertatea interioară.
va urma
Autor: Enzo Bianchi
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial