Michael Legaspi, în lucrarea sa "The Death of Scripture and the
Rise of Biblical Studies", aduce în discuţie două tipuri diferite de abordare a
Scripturii: primul tip are în vedere situarea Sfintei Scripturi în cultul
liturgic al Bisericii, în momentul vohodului şi citirii Evangheliei din Sfânta
Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur, în atmosfera duhovnicească în care şi
pentru care a fost scrisă. Legaspi aminteşte de cădire, de luminile purtate în
timpul vohodului, de purtarea Evangheliei de către preot ridicată deasupra
capului, de binecuvântarea cu Evanghelia, de plecarea capetelor credincioşilor
la vederea şi ascultarea Evangheliei, de îndemnul către credincioşi de a asculta
Cuvântul lui Dumnezeu. "În Liturghie, credincioşii văd Scriptura în procesiune,
o aud în cântările liturgice şi cinstesc sfinţenia şi autoritatea ei prin
supunere faţă de ea. Singurul lucru pe care credincioşii nu-l fac pe parcursul
Liturghiei este citirea Scripturii. Este întotdeauna citită de către altcineva."
Cea de-a doua scenă pusă în discuţie invită într-o sală de curs a unui seminar
biblic dintr-o universitate: clasa este plină cu oameni care stau jos; în centru
este o masă lungă pe care sunt aşezate mai multe ediţii ale Scripturii şi alte
variante ale acesteia în diferite limbi, alături de cursurile profesorului şi
alte dicţionare, gramatici, comentarii biblice. Întreaga atmosferă este una
cerebrală, capetele sunt acum aplecate, dar asupra Scripturii rugăciunea şi
cântarea liturgică sunt înlocuite de "speech" şi dezbatere.
Întrebarea centrală ivită în faţa acestor imagini poate fi:
adevărul Scripturii se împărtăşeşte omului în funcţie de adâncirea acestuia în
Trupul lui Hristos şi de intensitatea vieţii sale duhovniceşti, sau garanţia
succesului abordării corecte a textului scripturistic ţine de metodologiile şi
instrumentarele lumii ştiinţifice? A întreprinde un act de înţelegere a
Scripturii în afara mediului eclesial şi în afara unui parcurs ascetic al
interpretului este străin teologiei ortodoxe. Orice abordare a Sfintei Scripturi
trebuie să ţină cont de cadrul mai larg care o generează. Orice dezrădăcinare a
acesteia de mediul în care a apărut şi orice autonomizare a ei devin păguboase
şi cu consecinţe nefaste. Naşterea studiilor biblice, din acest punct de vedere,
ca urmare a scolasticismului ce a favorizat ulterior raţionalismul iluminist sau
varianta lui creştină, protestantismul, a dus adeseori la conceperea Scripturii
ca un obiect de sine stătător ce poate fi cercetat, studiat, cuantificat, fără
a-l raporta la întregul vieţii Bisericii. În venele Scripturii curge experienţa
vieţii dumnezeieşti şi numai intrarea în acest şuvoi de viaţă permite
înţelegerea ei. Ruptă de viaţa duhovnicească ce i-a dat viaţă, Scriptura devine
un schelet pe care studiile academice biblice pot articula, la nevoie, orice fel
de viaţă, dar numai cea autentică nu. Înţelegerea Scripturii nu ţine în primul
rând de metodologii academice sau alte formule de cercetare, ci ea este darul
lui Dumnezeu pentru om. Sfânta Scriptură conţine mărturia unei experienţe
duhovniceşti, consemnează întâlnirea dintre om şi Dumnezeu în istorie.
Aghiografii aştern pe pergament mărturia propriei lor întâlniri cu Dumnezeu.
Evangheliile se nasc din atmosfera împărtăşirii Apostolilor de Mântuitorul Iisus
Hristos. Astfel, înţelegerea Sfintei Scripturi nu este garantată de
instrumentarul folosit conform unei metodologii mai mult sau mai puţin
ştiinţifice. Pătrunderea înţelegătoare a Scripturii se face prin părtăşia la
experienţa duhovnicească a Bisericii, prin cuminecarea de Hristos, prin
identitatea experienţei noastre cu experienţa autorilor cărţilor sfinte.
Identitatea experienţei duhovniceşti cu cea a aghiografilor nu se realizează
prin eforturi de laborator, prin cercetări de birou, ci este darul şi harul lui
Dumnezeu pentru omul duhovnicesc, pentru cel care se "aşază în voia lui
Dumnezeu" în preocupările lui ascetice. Studiile biblice la nivel academic nu
trebuie nicidecum abandonate, ci ele trebuie dublate de o viaţă duhovnicească
autentică a celui ce se apleacă peste textul revelat.
Autor: V. Coman
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial