Persecuţiile îndreptate împotriva creştinilor au fost
întâmpinate în mai multe moduri de comunităţile păgâne. Unii erau bucuroşi că
Imperiul Roman se dispensează de această nouă "sectă", în timp ce alţii erau
relativ indiferenţi cu privire la soarta creştinilor. Însă martiriul creştinilor
a condus la o nouă categorie de persoane: cei care au simpatizat direct cu ei şi
au acceptat să moară pentru noua lor convingere religioasă.
Aşa s-a născut conceptul de Botez al sângelui, care afirma că şi persoanele păgâne care nu fuseseră botezate, dar care acceptaseră să moară ca martiri pentru credinţa creştină, primiseră de fapt Taina prin vărsarea propriului sânge.
Botezul sângelui în primele trei secole
Un exponent de seamă al dezvoltării conceptului de Botez al
sângelui a fost Origen. El a fost unul dintre primii teologi care au simţit
nevoia să explice dacă păgânii care suferiseră martiriul împreună cu creştinii
puteau să se mântuiască. În primele secole, teologia baptismală a avut parte de
o serie de dezvoltări şi extinderi uimitoare. S-a vorbit nu doar despre un Botez
din apă şi din Duh, ci şi de un Botez al focului, ca şi despre un Botez al
lacrimilor (ultimul concept a fost dezvoltat în special de literatura
filocalică, ajungând la maturitate în scrierile unui Ioan Scărarul sau Simeon
Noul Teolog). Botezul sângelui a căzut în desuetudine pentru o lungă perioadă de
timp, în special între secolele al IV-lea şi al XV-lea, datorită evenimentului
crucial al creştinizării Imperiului Roman care a condus, pe de o parte, la
încetarea persecuţiilor şi, pe de altă parte, la botezări masive ale populaţiei
păgâne. Aşadar, Botezul sângelui putea să apară extrem de rar, doar în situaţia
în care existau misiuni de propovăduire a creştinismului în ţinuturi neprielnice
(Imperiul persan, triburile slave, germanice etc.). Însă, în primele trei secole
şi în special în secolul al III-lea, când persecuţiile au cunoscut o dezvoltare
profundă atât ca intensificare a metodelor, cât şi ca extindere locală (vezi
studiul lui Richard M. Price, "Martyrdom and the Cult of the Saints", în: Susan
Ashbrook Harvey şi David G. Hunter, The Oxford Handbook of Early Christian
Studies, Oxford University Press, Oxford, 2010, pp. 808-825), teologia
legată de Botezul sângelui era necesară pentru Biserică în general şi pentru
conştiinţa creştinilor care puteau astfel să convertească indirect păgânii care
asistau la execuţia lor prin propriul exemplu plin de tărie.
Iertarea păcatelor şi Botezul sângelui
"De vreme ce persoana care suferă martiriul primeşte totodată
iertarea păcatelor, se poate spune că ea primeşte un Botez. Dacă Botezul promite
iertarea păcatelor, atunci, aşa cum o primim pe aceasta prin Botezul din apă şi
din Duh, tot astfel, o persoană care a îndurat Botezul sângelui şi a primit
iertarea păcatelor poate fi considerată ca fiind botezată" (Origen,
Comentariu la Evanghelia după Matei, 16, 6, apud Everett Ferguson,
"Baptism in the Early Church: History, theology and Liturgy in the First Five
Centuries", William B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids, 2009, p. 418).
Origen ne explică aici faptul că Botezul sângelui şi Taina Botezului aşa cum
este administrată aceasta de obicei au un scop comun: iertarea păcatelor. În
momentul în care o persoană se jertfeşte pentru Hristos, propriul sânge devine
materia prin care păcatele îi sunt iertate. "Să fim atenţi cu privire la
păcatele noastre, pentru că nu există o iertare a lor dacă nu primim Botezul, şi
totodată, la faptul că după legea evanghelică este imposibil să fim botezaţi din
nou cu apă şi Duh şi că ne-a fost oferit un botez al martiriului. Martiriul este
numit Botez, aşa cum este evident [aici sunt citate cele două pasaje importante
din Evanghelii, adică Marcu 10, 38 şi Luca 12, 50]. Luaţi în considerare Botezul
sângelui pentru că aşa cum [martiriul] Domnului a adus curăţie lumii întregi,
tot astfel martiriul devine o vindecare pentru mulţi dintre cei care se
purifică" (Exortaţie la martiriu, 30 apud Everett Ferguson, Baptism in
the Early Church..., p. 418). Observăm că Origen se mişcă în cadrul unui
tablou mai degrabă controversat la prima vedere. Iertarea păcatelor de după
Botez a reprezentat o temă preponderent dificilă pentru Biserica din primele
trei secole. Astfel, au existat o serie de mişcări rigoriste care afirmau (pe
baza interpretării în literă total dăunătoare a unor pasaje din Epistola
către Evrei) că, după primirea Botezului, nu mai este îngăduită iertarea
nici unui păcat de moarte (cum erau considerate în Biserica primară adulterul,
crima şi apostazia), aşa cum au fost spre exemplu novaţienii la începutul
secolului al III-lea, atât la Roma, cât şi în nordul Africii. Cu toate acestea,
scrierile unor creştini mai mult sau mai puţin anonimi, cum ar fi autorul
Păstorului lui Herma (unii cercetători afirmă că Herma ar fi fost numele
autorului, alţii că numele său adevărat nu este cunoscut), au stipulat că
pocăinţa poate fi permisă chiar şi creştinilor care au greşit grav, dar numai o
singură dată. Relaxarea ceva mai mare din acest punct de vedere a apărut de-abia
la începutul secolului al IV-lea când sistemul penitenţial public a căpătat o
răspândire extinsă şi, de asemenea, la finalul aceluiaşi secol, când acest
sistem a fost desfiinţat în favoarea spovedirii tainice şi individuale a
păcatelor.
Superioritatea Botezului sângelui faţă de Taina
Botezului?
Tocmai această dispută atât de aprinsă în privinţa iertării
păcatelor după primirea Tainei Botezului îl face pe Origen să fie atât de atent
atunci când vorbeşte despre existenţa unei pocăinţe post-baptismale. Într-un
fragment din Omiliile la Cartea Judecătorilor, Origen vorbeşte despre
superioritatea Botezului sângelui, chiar şi în faţa Tainei Botezului tocmai
datorită faptului că persoana care îl primeşte... nu mai poate păcătui. "Numai
Botezul sângelui ne poate curăţi mai bine decât Botezul din apă. (...) Acest
Botez poate fi considerat superior celui care ne este oferit prin apă. Cei care
l-au primit pe cel din urmă şi s-au păstrat curaţi până la sfârşitul vieţii sunt
extrem de puţini. Cel care a primit însă Botezul sângelui nu mai poate păcătui.
(...) Prin Botezul în apă păcatele trecute sunt spălate, dar, prin Botezul
sângelui, dispar şi cele viitoare. În primul caz se iartă păcatele, dar în cel
de-al doilea sunt excluse definitiv" (Omilii la Cartea Judecătorilor 7, 2
apud Everett Ferguson, op. cit., pp. 418-419). Aşadar, Origen consideră
că superioritatea Botezului prin sânge faţă de Taina Botezului în general constă
în faptul că nu mai există absolut nici o posibilitate ulterioară de a păcătui
şi a ajunge astfel în situaţia delicată de a fi exclus pe termen lung din
Biserică. Am explicat mai sus motivele pentru care pocăinţa de după Botez în
cazul păcatelor grave (adulter, crimă, apostazie) era pusă sub semnul
întrebării. Cu toate acestea, diferenţa dintre Taina Botezului şi Botezul
sângelui nu este una de eficacitate, ci una mai degrabă de natură practică.
Martiriul primit ne absolvă de orice păcat săvârşit, dar, totodată, ne dă şi
posibilitatea de a nu mai păcătui vreodată, având în vedere că trecem la cele
veşnice, pe când Taina Botezului ne întăreşte în faţa păcatelor, dar nici un
creştin nu are siguranţa că nu va mai săvârşi absolut nici un păcat după
primirea ei. Ceea ce trebuie să avem în vedere însă este că un martiriu durează
o perioadă relativ scurtă de timp, în schimb, o viaţă de suferinţe poate dura
zeci de ani. Origen nu spune nimic despre acest lucru, dar creştinii care
trăiesc în lume ştiu bine cât de multe au de îndurat, mai ales în vremea
actuală, când nu mai suntem martirizaţi fizic, ci psihic...
Autor: A. Agachi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial