Evenimentul
pe care creștinii îl celebrează la Crăciun nu este o apariție a lui Dumnezeu în
mijlocul oamenilor, ci nașterea unui copil, pe care numai Dumnezeu putea să-l
de-a omenirii, un „născut din femeie”, care, însă, venea de la Dumnezeu și
trebuia să fie povestea și explicarea lui Dumnezeu. Nașterea Celui care este
Domnul și Dumnezeu nu trebuie luat în sens metaforic, dar în întregul ei sens
real, istoric, pe care evanghelia o pune în evidență ca „semn”. De fapt, de
trei ori, în nararea nașterii lui Isus, evanghelistul Luca repetă cu aceleași
cuvinte imaginea de privit fără distrageri: „un copil înfășat în scutece zace
într-o iesle” (Lc 2, 7.12.16)! Da,
mai este și lumina care strălucește și învăluie păstorii, este prezentă gloria
divină care provoacă teamă, este prezent corul îngerilor care cântă pace pentru
oamenii iubiți de Dumnezeu, dar toate acestea nu sunt altceva decât atmosfera
care pune în lumină cadrul, și încearcă să ne dezvăluie sensul pe care îl
ascunde.
Semnul
pe care păstorii îl primesc odată cu vestea îngerilor este de o simplitate
extremă, un semn sărac, un semn aparținând umanității sărace: se naște un
copil, dar în mizeria unui grajd, se naște un copil, fiul unui cuplu sărac, se
naște un copil căruia îi este negată ospitalitatea. Semnul Crăciunului se află
totul în acest semn! Și totuși, copilul este proclamat Mesia: Mântuitorul și Domnul
este un copil sărac, fiu de oameni săraci, născut în sărăcie!
Dacă
creștinii, în credința lor, nu ar menține vie legătura dintre copil și Domnul,
dintre sărăcie și glorie, nu ar înțelege adevărul Crăciunului. Din păcate,
creștinii sunt întotdeauna ispitiți să ascundă sărăcia nudă a copilului și ar
vrea să vadă gloria lui în putere și în succes, dar icoana autentică Crăciunului neagă, tăgăduiește aceste dorințe
ale lor.
Întărit
de această înțelegere a misterului înnomenirii, astfel cânta solemnitatea
Crăciunului un imn creștin din secolul al IV-lea:
„În
vreme ce noaptea târzie/neagră și liniștită/învăluia cu tăcerea ei văile și
codrii/, Fiul lui Dumnezeu se năștea dintr-o Fecioară/și ascultătoare față de
voința Tatălui/și-a început viața lui de om pe acest pământ”.
Începutul
unei vieți de om pe pământ: se pare că tocmai datorită acestei extreme
simplități că solemnitatea Crăciunului este atât de universală. Într-adevăr,
este un mesaj simplu, la dispoziția tuturor, începând de la săracii păstori din
Betlehem, și totuși, este o veste mare al unui mare mister, pentru că acel fiu
de om ce se va naște va petrece într-un fel atât de ordinar cea mai mare parte
a vieții lui: va umbla în mijlocul altor oameni făcând binele, va face
miracolul mare al regăsirii comuniunii cu Dumnezeu și cu alții, folosindu-se de
semne și minuni, legate de necesitățile esențiale ale omului: pâinea și vinul
înmulțite, sănătatea redăruită, natura din nou reconciliată cu omul,
fraternitatea restabilită, viața reafirmată ca fiind mai puternică decât
moartea. Din acest motiv Apostolul spune că venirea lui Cristos în lume este
finalizată să „ne învețe cum să trăim în această lume” (cf. Tit 2, 11-12).
La
Crăciun, creștinii celebrează acest mister care a avut loc deja – venirea lui
Dumnezeu în trupul lui Isus – ca promisiune și garanție a ceea ce încă mai
așteaptă: ca Dumnezeu să fie prezent în întreaga umanitate și ca umanitatea să
fie făcută Dumnezeu. Dar dacă acesta este fundamentul sărbătorii, atunci
bucuria care sălășluiește în ea nu poate fi supusă nici unei exclusivități:
este bucurie „pentru tot poporul”, pentru întreaga umanitate, destinatara
iubirii lui Dumnezeu. Creștinii nu pot confisca Crăciunul, sustrăgând-o de la
alții, nu pot să încătușeze speranța, care este dorința inimii tuturor
oamenilor. Dacă în Isus Cristos, Creatorul s-a făcut creatură, Veșnicul s-a
făcut muritor, Atotputernicul s-a făcut neputincios, acest lucru s-a întâmplat
pentru ca omul să poată deveni el însuși Fiul lui Dumnezeu. Ne aflăm în fața
acelui „admirabile commercium, minunat schimb”, cu care Sf. Părinți ai
Bisericii din primele veacuri încercau să le explice contemporanilor lor
evenimentul care redase istoriei sensul ei, mai degrabă decât să schimbe sensul
acesteia. Aceasta este luminoasa speranță pe care creștinii ar trebui și astăzi
să o vestească bărbaților și femeilor în mijlocul cărora trăiesc, atât de
însetate de sens, atât de doritoare de speranță, atât de locuite de o așteptare
mai mare decât însăși inima lor. Pentru creștini este vorba de a merge, de a
sta în mijlocul oamenilor, cu aceeași bucurie cu care Dumnezeu a venit în
mijlocul nostru în Fiul, Emanuel, Dumnezeul-cu noi, care nu poate și nu trebuie
să mai devină Dumnezeuul-împotriva altora. Atunci Crăciunul – nu numai cel
creștin, dar și cel al „tuturor”, și acea climă de bucurie contagioasă de
bunătate care învinge ipocrizia unui buonism opac – nu va sfârși ars în
consumarea lui în câteva ore și a multor bunuri, nu se va stinge cu sosirea
răsăritului, nu va cunoaște degradarea „ofertei” de sfârșit de stagiune, dar se
va dilata, multiplicându-se în viața de zi cu zi: va fi garanția unei vieți mai
umane, locuită de relații autentice și de respect față de aproapele, o viață
bogată în sens, capabilă să exprime în gesturi și cuvinte frumusețea și lumina,
ecouri ale acelei lumini care a strălucit în miezul nopții la Betlehem, și care
ar trebui să strălucească și astăzi în orice loc învăluit de întunericul
durerii și al lipsei de sens. Creștinii știu prin credință că Dumnezeu a voit
să se compromită în mod radical cu umanitatea făcându-se om, știu că a intrat în
istorie pentru a o orienta definitiv spre ținta mântuirii, știu că a luat
fragilitatea omului expus la ofensele răului, tocmai pentru a învinge răul și
moartea. Iar această „cunoaștere” a lor sunt chemați să o mărturisească
printr-o asumare cotidiană a sărăciei, a înjosirii, pentru a-l întâlni pe
aproapele, fiind conștienți că ceea ce unește oamenii este mai mult decât ceea
ce îi deosebește și îi pune unul împotriva celuilalt.
Da,
dacă la Crăciun creștinii sunt în bucurie, aceasta nu este o bucurie rezervată
lor, un dar pe care împărțirea l-ar face inutil: contrar, nu le este permis lor
să pună stăpânire pe Crăciun, pentru că nu pot să-l sustragă pe Cristos
umanității la care a fost trimis de către Tatăl: Crăciunul este o invitație la
speranță, iar această speranță ne este oferită nouă tuturor
Enzo Bianchi
Dare senso al tempo
Dare senso al tempo
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial