Care sunt
caracteristicile Bisericii Anglicane?
Biserica Anglicană este o
sinteză a tradițiilor catolică și protestantă[1], așa cum rezultă din
înseși cauzele diviziunii. Atunci când regele Henric al VIII-lea, în anul 1553,
a rupt unitatea cu papa Clement al VII-lea, el a făcut acest lucru mai ales din
motive personale și politice, nicidecum teologice (vezi răspunsul la întrebarea
nr. 36). Deci, el a rămas fidel tradiției catolice, cu toate că întrerupsese
legătura cu episcopul Romei. În consecință, credincioșii tradiției catolice,
trebuiau să-i rămână subalterni lui, chiar dacă erau liberi de controlul Romei.
Numai într-un moment succesiv, deja în timpul împărăției fiului minor al lui
Henric, Eduard al VI-lea (1547-1553), Biserica Anglicană a luat un caracter mai
reformat, mai ales datorită operei arhiepiscopului de Canterbury, Thomas
Cranmer (1489-1556). În anul 1549 a fost publicat Book of Common Prayer, care a început să țină loc de breviar și de
liturghier. Această carte de rugăciuni, exemplu evident de compromis teologic
între orientarea catolică și cea calvinistă, a produs o mare influență asupra
liturgiei, teologiei și spiritualității anglicane.
Reforma a fost completată
de Elisabeta I (1558-1603). În timpul reginei Maria (1553-1558) și a celor doi
consecutivi Stuart, Carol al II-lea (160-1685) și Iacob al II-lea (1685-1688),
s-au verificat tentative de restaurare a catolicismului care, lipsite de
efecte, nu au dat rezultate. În mod analog, inițiativele lui Oliver Cromwell
(1599-1658) îndreptate să elimine episcopii și tradițiile catolice nu au dus la
rezultatele sperate. În sfârșit, a fost adoptată calea de mijloc, cu care erau
respectate în egală măsură tradițiile ecleziastice catolice și cele
protestante.
Biserica Anglicană are ca
bază a confesiunii ei unele izvoare: Biblia, profesiunile de credință ale
creștinismului originilor; Book of Common
Prayer; cele 39 de Articole.
Dintre acestea, se bucură de mare prestigiu Sf. Scriptură, care conține toate
adevărurile revelate necesare în vederea mântuirii.
Book of Common Prayer, scrisă în 1547, a fost publicată pentru
prima dată în 1549, ca înlocuitor al Liturghierului latin în uz până atunci.
Cartea a fost de mai multe ori revăzută și adăugită sub influența doctrinei
calviniste. Versiunea cea mai recentă a fost publicată în anul 1980 ca Alternative Service Book. Aici se
găsesc: introducerea, calendarul liturgic, sentințele, celebrările de dimineață
și de seară, rugăciunile pentru diferite ocazii, liturghia euharistică în
versiunea A sau B, riturile de inițiere (botezul și mirul), ritul căsătoriei,
al înmormântării, ai hirotonirii întru preoție, lecturile și cartea psalmilor.
Cele 39 de Articole sunt o încercare de a uni doctrina catolică cu cea protestantă.
Au obținut aprobare juridică în anul
1571, dar nu au primit niciodată rangul de scrieri confesionale oficiale
anglicane.
Organizarea Bisericii
Biserica Anglicană este o
Biserică de Stat. Statul, în persoana regelui sau a reginei, numește arhiepiscopii,
episcopii, decanii și pe ceilalți demnitari ai Bisericii, chiar dacă în
practică suveranii țin cont de propunerile prezentate de primul ministru.
Biserica din Anglia se împarte în două provincii: Canterbury și York.
Arhiepiscopul de Canterbury are titlul de „primat al întregii Anglii”, în vreme
ce arhiepiscopul de York este „primat al Angliei”. Biserica din Anglia este
membră a comuniunii anglicane, care este alcătuită din 26 provincii autonome,
cu peste 400 de dieceze, și numără circ 50 milioane de credincioși. Catehismul
Bisericii din Anglia din anul 1867 definește comuniunea anglicană după cum
urmează:
„Comuniunea anglicană este familia Bisericilor în sânul
universal al Bisericii lui Cristos; ea face pe deplin referință la doctrina și
structura apostolică, membrii ei se găsesc în plină comuniune sacramentală
între ei și cu scaunele episcopale de Canterbury și de York”.
Elementele care constituie
și întăresc comuniunea sunt Book of
Common Prayer, structura omogenă a Bisericii, libera recunoaștere a
episcopului de Canterbury ca primat onorar și ca centru de unitate și, în
sfârșit, moștenirea comună.
O contribuție notabilă este
dată și de Conferința episcopilor de la
Lambeth, apărută în anul 1867, și de atunci convocată de obicei odată la
fiecare zece ani de către arhiepiscopul de Canterbury. Deciziile acesteia nu au
putere juridică, dar folosesc numai ca exortații pentru celelalte Biserici,
care le pot accepta sau nu.
Profilul doctrinar
Biserica Anglicană este
condusă de principiul comprehensiveness,
care admite contemporan prezența paralelă a tradiției catolice și protestante.
Acest principiu îi permite să aleagă via
media. Este dotată de o structură ierarhică care prevede slujirile de
episcop, preot și diacon. Anunțul din partea papei Leon al XIII-lea (1878-1903)
a invalidității hirotonirilor prețești anglicane (enciclica Apostolicae curae din anul 1896),
nu a avut nici un reflex asupra
practicii hirotonirilor de episcopi, preoți și diaconi.
În materie de sacramente,
cele 39 de Articole se exprimă
astfel:
„Sacramentele înființate de Cristos nu sunt numai
distinctive sau simboluri ale profesiunii creștinilor, ci mai degrabă mărturii
certe și sigure, și semne eficace ale harului și ale bunei voințe a lui
Dumnezeu față de noi, cu ajutorul cărora El acționează în mod invizibil în noi,
și numai că ne stimulează, dar ne și întărește și ne confirmă în credința
noastră în El.
Două sunt sacramentele înființate de Cristos Domnul
nostru în evanghelie: botezul și Cina Domnului.
Acele cinci care sunt numite în mod comun sacramente,
adică mirul, pocăința, preoția, căsătoria și maslul, nu trebuie numărate
printre sacramentele evangheliei, pentru că în parte sunt derivate dintr-o
coruptă imitare a apostolilor și, în parte sunt stări de viață permise în Scripturi.
Totuși, acestea nu au aceeași natură sacramentală a botezului și a Cinei
Domnului, deoarece nu posedă nici un semn sau ceremonie vizibilă poruncită de
Dumnezeu.
Sacramentele nu au fost poruncite de Cristos pentru a fi
privite sau pentru a fi duse pe drumuri, ci pentru ca să ne folosim de ele așa
cum trebuie. Și numai dacă sunt primite după reguli, ele au un efect benefic sau
acțiune; dar cei care le primesc în mod nedemn îți procură condamnare, așa cum
afirmă Sf. Paul” (art. 25)[2].
În privința tradiției
Bisericii, articolul 34 afirmă că:
„Nu este deloc necesar ca tradițiile
și ceremoniile să fie aceleași în orice loc sau să fie în totalitate
asemănătoare; de fapt, ele au fost diferite în fiecare timp și pot fi schimbate
în funcție de diversitatea țărilor, a epocilor și a obiceiurilor oamenilor,
astfel ca nimic să nu fie făcut împotriva Cuvântului lui Dumnezeu. Oricine
încalcă în public, în mod voluntar și explicit, prin judecata lui privată,
tradițiile și ceremoniile Bisericii care nu sunt contrare Cuvântului lui
Dumnezeu și care au fost stabilite de comuna autoritate, trebuie să fie certat
în public (pentru ca alții să nu fie ispitiți să facă la fel), ca unul care
încalcă regulile comune ale Bisericii, ofensează autoritatea magistratului și
rănește conștiința fraților mai slabi.
Fiecare Biserică
particulară sau națională are autoritatea de a prescrie, de a schimba și aboli
ceremonie sau rituri ale Bisericii stabilite numai de autoritatea umană, astfel
ca toate lucrurile să fie făcute pentru edificarea comună”[3].
Doctrina Bisericii
anglicane afirmă că semn extern și vizibil al Euharistiei sunt pâinea și vinul,
care trebuie primite în conformitate cu porunca lui Cristos. Sunt, în schimb,
dar spiritual trupul și sângele lui Cristos pe care credincioșii le primesc de
la El. Rezultatul Sf. Împărtășanii sunt întărirea unității cu Cristos și cu
Biserica Sa, iertarea păcatelor și intrarea în viața veșnică. Miniștrii
Euharistiei sunt episcopii și preoții care au rămas în succesiunea apostolică.
Celui care primește Sf. Împărtășanie îi sunt cerute o credință vie și
încrederea în milostivirea divină. Mai sunt necesare o mîrturisire îngrijită și
sinceră a păcatelor și o dorință intensă de a începe o nouă viață.
Biserica Anglicană este
angajată în dialogul ecumenic cu toate Bisericile creștine. Se află în
comuniune sacramentală cu veterocatolicii și cu Bisericile luterane din Suedia,
Finlanda, Danemarca, Islanda, Norvegia, Estonia, Letonia și SUA.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial