Care sunt
caracteristicile Bisericii metodiste?
Fondatorii și principali
ghizi ai renașterii metodiste au fost doi religioși anglicani: John Wesley
(1703-1791) și fratele său, Charles (1707-1788). În anul 1729 au fondat la
Oxford un cerc biblic ai cărui membri, datorită stilului lor de viață riguros, metodic
și disciplinat au fost numiți, cu dispreț, metodiști.
Frații Wesley au recunoscut că numele care trebuia să-i pună în ridicol în
realitate era pentru ei un motiv de mândrie, și ei înșiși au început să se
numească astfel.
Intenția fraților Wesley nu
era acela de a introduce modificări doctrinale în anglicanism, nici, cu atât
mai puțin, să creeze o nouă comunitate eclezială, ci să aprofundeze
religiozitatea.
În anul 1735 John Wesley a
plecat spre America de Nord cu intenția de a deschide o activitate misionară printre
triburile indiene. Aici a întâlnit pe frații moravi, o comunitate creștină
pietistă. După insuccesul misiunii sale, s-a reîntors în Anglia unde a mai
rămas legat de mișcarea pietistă. În data de 24 mai 1738m participând la Londra
la o întâlnire a fraților moravi, în timpul lecturii introducerii lui Martin
Luther la Scrisoarea către Romani, Wesley a trăit o transformare interioară
profundă, aproape o convertire, pe care mai târziu a numit-o „o ciudată
încălzire a inimii”. Această expresie a intrat pentru totdeauna în vcabularul
metodist. Puțin mai târziu, Wesley a rostit o predică programatică în care a
făcut referință la convertirea lui interioară. De aici a început predicarea lui
itinerantă, al cărei scop era reînnoirea spiritului anglicanismului. Deoarece
Biserica Anglicană nu vedea necesitatea unei asemenea reînnoiri, succesorii lui
Wesley, după moartea lui, s-au simțit obligați să organizeze o nouă Biserică.
Prima astfel de biserică a fost cea episcopală metodistă, fondată în secolul al
XVIII-lea în America de Nord.
Învățătura biblică a
Bisericii metodiste este sintetizată în următoarele texte: 44 predici ale lui John Wesley; Note pentru înțelegerea Noului
Testament; 24 articole de Credință (care este versiunea redusă a celor 39 de Articole ale Bisericii Anglicane.
Profilul doctrinar
Metodiștii cred în
Dumnezeul trinitar, căruia singur trebuie să i se dea mărire. Din acest motiv,
toate celelalte culte – al naturii, al omului, al operelor mâinilor sale – nu
trebuie, după metodiști, să găsească loc în Biserica lui Isus Cristos. Ei
profesează că iubirea lui Dumnezeu s-a revelat în persoana lui Isus Cristos, în
viața lui, în învățătura lui, în moartea lui răscumpărătoare și în învierea
lui. Cred și în noua lui revenire la sfârșitul timpurilor. Recunosc acțiunea
Duhului Sfânt în viața fiecărui om și în viața comunității credincioșilor.
Caracteristică particulară
a doctrinei lor este credința în grația prevenientă
a lui Dumnezeu „care fiecare impuls conștient al omului, îi permite să cunoască
cu o adecvată anticipare voința lui Dumnezeu și să-și de-a seama de păcatul
comis împotriva Lui. Cu ajutorul harului se naște în om dorința de a se elibera
de păcat și de moarte, și aceasta conduce, ca și consecință la pocăință și la
credință”[1]. Același Wesley afirma că
pocăința, credința și hirotonirea preoțească sunt elementele cele mai
importante ale Bisericii metodiste. Respingând doctrina calvinistă, învăța că
certitudinea mântuirii nu este ceva obținut odată pentru totdeauna, pentru că
este posibil să se piardă din cauza lipsei credinței. Metodiștii afirmă că
„Biserica vizibilă a lui Isus Cristos este adunarea credincioșilor cărora le
este vestită Cuvântul lui Dumnezeu pur și cărora le sunt administrate
sacramentele în mod corect, cu respectarea riturilor conform poruncii lui
Cristos” (24 Articole de Credință,
art. XIII).
Metodiștii învață că Isus
Cristos a instituit două sacramente: botezul și Cina Domnului. Botezul este
administrat în numele Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt, atât copiilor cât
și adulților care nu au fost botezați în precedență într-o altă Biserică.
Sacramentul Cinei Domnului (euharistia) este administrat după porunca lui Isus
Cristos sub ambele specii ale pâinii și ale vinului. Mărturisirea comunitară și
vestirea harului lui Dumnezeu tuturor penitenților sunt recunoscute ca fiind
expresie a voinței lui Dumnezeu. În conformitate cu doctrina lor, mântuirea
este posibilă numai prin credință și depinde de neîncetata operă a harului
divin: prevenientă, justificantă și sfințitoare. Instrumentele de har
practicate de Biserică sunt studiul Sf. Scripturi, rugăciunea, postul,
sacramentele și conversațiile spirituale.
Organizarea Bisericii
Unitatea administrativă de
bază este consiliul parohial. Un anumit număr de parohii alcătuiește consiliul
de district, iar câteva districte dau viață unei conferințe anuale (la nivel
național și regional). La conferința anuală participă toți religioșii și
delegații parohiali (unul din fiecare parohie). Aceasta are sarcina de a evalua
și a aproba relațiile responsabililor în diferitele sectoare ale vieții
Bisericii. Conferința mai aprobă bilanțul și statutul Bisericii. Conferințele
anuale formează la rândul lor conferința centrală, prezidată de un episcop.
Organul cel mai important al Bisericii este conferința generală, care se
reunește odată la patru ani în SUA.
În anul 1951 a fost fondat
Consiliul metodist mondial, care deliberează în materie de chestiuni
structurale, programatice și organizative. În vederea întăririi unității dintre
credincioși lucrează conferințele metodiste mondiale.
Biserica metodistă
participă activ la mișcarea ecumenică. Doi reprezentanți ai acestei Biserici au
fost secretari generali ai Consiliului Ecumenic al Bisericilor: Philip Potter
(născut în anul 1921) și Emilio Castro (născut în anul 1927), ambii provenind
din America Latină.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial