Sfânta Tradiţie este, alături de Sfânta Scriptură, împreună cu
care formează un tot unitar, coerent şi complementar, un mijloc prin care
Revelaţia dumnezeiască se face cunoscută lumii întregi. Sfânta Scriptură este
Tradiţia orală care s-a păstrat în scris, iar Sfânta Tradiţie este învăţătura de
credinţă, recunoscută de Biserică, dacă este în conformitate cu ceea ce s-a
păstrat în scris, dar care s-a transmis pe cale orală. Sfânta Scriptură şi
Sfânta Tradiţie reprezintă împreună autoritatea cuvântului lui Dumnezeu,
împărtăşit lumii de Duhul Sfânt. Astfel, dogmele Bisericii Ortodoxe au temei
atât în Sfânta Scriptură, cât şi în Sfânta Tradiţie, fără ca vreuna dintre cele
două căi de predanie a învăţăturilor dumnezeieşti să aibă exclusivitate sau
suficienţă, însă ele reprezintă criterii de referinţă pentru judecarea
raportării noastre la Adevăr, la Hristos, la Dumnezeul cel adevărat. Tradiţiile
populare sunt elemente ale istoriei unui neam, ale unui popor, sunt însemnări în
grinda istoriei vieţuitorilor de pe aceste meleaguri, care arată creşterea,
evoluţia în timp a neamului. Totodată, tradiţiile populare dau mărturie, într-o
oarecare măsură, şi de specificul sau identitatea neamului respectiv. Tezaurul
de tradiţii al neamului românesc este o împletire între elemente precreştine şi
elemente creştine, unele dintre cele precreştine fiind convertite la o
identitate creştină, iar altele dintre cele precreştine supravieţuind, într-o
formă sau alta, şi astăzi, păstrându-şi chiar vigoarea de altădată. Aşa se face
că mai pasionant, mai atrăgător pentru anumite medii este să fie reînviată
credinţa vechilor daci în zeul Zalmoxe şi a "religiei misterelor" acestora decât
adâncirea învăţăturii creştine despre Hristos, despre Împărăţia cerurilor,
despre mântuire, despre veşnicie - din perspectiva creştină -, sau perpetuarea
aproape cu "sfinţenie" a unor tradiţii şi obiceiuri mai mult păgâne decât
creştine, de către "cunoscătorii" ritualurilor de la naştere, de la cununie sau
de la înmormântare. Să nu mai spun de asocierea care se face în mod nedrept şi
abuziv "în popor" a unor Sfinţi ai Bisericii Ortodoxe cu lupii, cu usturoiul, cu
strigoii, cu norocul şi cu alte nenumărate şi năstruşnice superstiţii,
dezvoltându-se în felul acesta un ritualism fără fond, formalist, paralel cu
rânduielile şi învăţăturile Bisericii. Dar cel mai curios şi neaşteptat este că
toate aceste tradiţii-superstiţii au căpătat o autoritate aşa de mare, astfel
încât mulţi oameni, de frică "să nu păţească ceva rău", le împlinesc orbeşte,
până într-acolo încât îşi anulează raţiunea, judecata. Pentru a nu se pricopsi
omul cu o "credinţă după ureche", să cerceteze preoţii Bisericii, pe preotul
duhovnic în mod special, şi să întrebe ce cale să urmeze pentru a nu rătăci.
Desigur, tradiţiile populare nu trebuie eliminate, ci făcută doar distincţia
cuvenită dintre ce este tradiţie populară şi ce este învăţătură autentică a
Bisericii. Tradiţiile populare nu au un caracter obligatoriu, ci unul
facultativ. Nu este greşit dacă le împlinim, cum nu este greşit dacă nu le
împlinim, important este să cunoaştem şi să împlinim cuvântul lui Dumnezeu şi
poruncile Sale, pentru că doar ele sunt mântuitoare de suflete.
Autor: D. Vraciu
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial