Cu câteva mii de ani în urmă au existat în apropierea ţinutului
Iordaniei două cetăţi, Sodoma şi Gomora, care au devenit renumite prin însăşi
istoria lor. Lot, nepotul lui Avraam, s-a aşezat aici pentru a vieţui în pace,
dar aceste locuri aveau a fi pustiite de urgia lui Dumnezeu. Treptat, această
aşezare a devenit fieful nenumăratelor şi diversificatelor modalităţi de
desfrânare trupească, de nepăsare, ură, sălaş al tuturor nelegiuirilor. Nimeni
nu se mai închina lui Dumnezeu decât Lot, femeia şi cele două fiice ale lui.
Avraam a încercat să salveze cele două cetăţi prin cuvântul său de mijlocire
către Însăşi Sfânta Treime, Care S-a arătat la stejarul Mamvri în chipul celor
Trei Oameni, dar decăderea morală a acelor locuitori era de neimaginat.
În timpul dialogului, Doi dintre Cei Trei Oameni coboară să
vadă cele ce auziseră, dar sunt înconjuraţi în casa lui Lot de către tot poporul
Sodomei, de la tânăr până la bătrân. Atunci Lot a zis: "Am eu două fete, care
n-au cunoscut încă bărbat; mai degrabă vi le scot pe acelea, să faceţi cu ele ce
veţi vrea, numai Oamenilor acelora să nu le faceţi nimic, de vreme ce au intrat
Ei sub acoperişul casei mele" (Facerea 19, 8).
Lot este învrednicit de o preafrumoasă cinste dumnezeiască,
căci în casa lui S-a pogorât Însuşi Dumnezeu în chipul celor Doi Oameni, numiţi
şi Îngeri, despre care Sfinţii Părinţi spun că sunt Fiul şi Sfântul Duh, iar
Avraam a vorbit cu Tatăl. Lot dovedeşte înţelepciune atât prin statornicia
credinţei şi menţinerea familiei în curăţie, fapt care s-a datorat unei educaţii
lucrătoare şi ziditoare de suflet, cât şi prin salvarea unei cetăţi mai mici din
apropiere, care se va chema Ţoar: "Şi i-a zis îngerul: "Iată îţi cinstesc faţa
şi-ţi împlinesc acest cuvânt, să nu pierd cetatea despre care grăieşti""
(Facerea 19, 21).
La toate acestea se adaugă chipul jertfelniciei adevărate când
este gata să-şi piardă cinstea, chiar viaţa celor două fiice, pentru a proteja
pe cei Doi Oameni, precedând încercarea credinţei lui Avraam, prin jertfa fiului
său Isaac, prefigurând Jertfa mântuitoare a lui Hristos Domnul. Lot se bucură de
prezenţa celor Doi pentru că în cetate nu mai locuiau oameni, căci chipul lui
Dumnezeu din ei se alterase, nu mai erau nici 50, nici 40, nici măcar 10 oameni,
ci doar Lot cu familia lui.
În Sodoma şi Gomora se ating cote alarmante ale lipsei iubirii
umane către Creator şi către semen, omul devenind mai josnic decât dobitoacele
cele necuvântătoare. Păcatul aduce robie, atrage după sine deşertăciune,
amăgire, urgie, pieire, pustiire.
Astăzi ne confruntăm cu nenumărate forme de ispitire, prin
lipsa pazei uşilor voinţei, raţiunii şi sentimentului nostru, iar cele mai
periculoase sunt cele care intră sub acoperişul caselor noastre, ferestre spre
Sodoma şi Gomora. Priveliştile urâciunii prin prezenţa sub diferite tehnici
moderne, dar mai ales pe internet, a milioanelor de înfăţişări pornografice nu
reprezintă altceva decât coborârea omului în cele mai de jos ale vieţuirii, la
starea de vierme, căutând un blid de mâncare. Este mai uşor astăzi a desfrâna
sau a imita desfrânare, pentru a fi promovat în industria desfrâului şi a arăta
întregii lumi păcatele cu care te lauzi, de care trebuie să te ruşinezi şi
pentru care, de nu te vei lepăda, te vor osândi. Pe promotorii spurcăciunilor
trupeşti nepocăiţi şi neîndreptaţi îi aşteaptă orbirea, întunericul ce poate fi
pipăit, negura cea deasă a singurătăţii, iadul veşniciei chinuitoare.
Cauzele acestor păcate sunt multiple, amintind aici doar pe
cele mai mari: mândria şi iubirea de arginţi, dar ce ne uimeşte pe noi este cum
a reuşit Lot să aibă o femeie credincioasă şi două fete neprihănite în cel mai
proeminent context al degradării firii umane prin apogeul păcatului desfrânării.
Dacă a fost posibil atunci, este cu putinţă şi astăzi, dacă înţelepciunea
omenească se alătură în chip smerit înţelepciunii dumnezeieşti, în ascultare şi
în împlinirea poruncilor duhovniceşti, fără de care nu există mântuire.
Autor: H. N. Prioteasa
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial