Avva Arsenie era un singuratic. Se retrăsese din lumea slavei
şi a prestigiului în adâncul pustiei. Trăia în renunţare. Prăpastia dintre viaţa
pe care a dus-o la Roma şi cea pe care o ducea în pustie era uriaşă. De la
pământ, la cer. Cu toate acestea, în momentele în care era puternic ispitit îl
auzim dispreţuind tot ce a făcut până atunci: Nimic bun nu am făcut înaintea
Ta, Doamne!. E legitimă în acest context întrebarea: Oare chiar nimic bun să
nu fi făcut avva Arsenie înaintea lui Dumnezeu?
Privind lucrurile strict obiectiv şi exterior, nu putem
nicidecum să-i dăm dreptate. Seria de renunţări care au urmat cuvântului primit
de la Dumnezeu (fugi, taci, linişteşte-te!) îl contrazice. La fel cum,
strict obiectiv, nici Sfântul Pavel nu are dreptate când spune despre sine că
este cel dintâi dintre păcătoşi (I Tim. 1, 15). Şi totuşi… Viaţa în general şi
viaţa duhovnicească în special nu pot fi judecate după criterii obiective. Duhul
nu poate fi încadrat în limitele strâmte ale unor reglementări.
Contextul în care spune avva Agathon cuvintele pe care le-am
citat mai devreme este foarte important. Pustnicul era atunci chinuit de draci
în chilia lui. O situaţie similară vom găsi, multe secole mai târziu, la Sfântul
Siluan Athonitul, care la fel era cumplit chinuit de demoni. Într-un astfel de
moment, Siluan primeşte de la Dumnezeu cuvântul: Cei mândri pururea sunt
chinuiţi de draci! În 1500 de ani câţi s-au scurs de la avva Arsenie şi până
la Sfântul Siluan nu s-a schimbat nimic fundamental la nivelul duhului, iar cea
mai de seamă virtute pe care o caută creştinii este smerenia. Cuvântul pe care
îl primeşte ascetul athonit este un îndemn la smerenie. Avva Arsenie pune în
practică în mod natural acest cuvânt, desconsiderând tot ce până în acel moment
poate că supraevaluase: faptele dreptăţii sale. Pentru ca să poată sta înaintea
lui Dumnezeu, fiecare om trebuie să lase la o parte tot ce l-ar putea împiedica
să fie el însuşi. Trebuie să se golească de tot. O astfel de golire, radicală,
face şi Sfântul Arsenie, atunci când înaintea lui Dumnezeu se leapădă de toate
ale sale.
Kenoza aceasta, smerenia sa nu se găsesc la capătul drumului. E
de-abia începutul. Şi nu orice fel de început, ci am putea spune un început
continuu. Ca întreaga viaţă duhovnicească. Asta face Sfântul Arsenie. Se leapădă
de tot şi o ia de la capăt, cerând ajutorul lui Dumnezeu. Gestul acesta al avvei
Arsenie nu este singular. Îl vom găsi mai apoi şi la Sfântul Sisoe cel Mare,
care cere lui Dumnezeu, pe patul de moarte fiind, timp pentru pocăinţă şi
început bun.
În mod paradoxal, seria continuă a începuturilor nu este
echivalentul stagnării. De altfel, stagnarea se află în proximitatea căderii,
avertizează Apostolul Pavel: "Cel ce stă, să ia aminte să nu cadă" (I Cor 10,
12). Fiecare început reprezintă înnoirea efortului foarte personal de unire cu
Dumnezeu. Iar viaţa în Duh nu este altceva decât reluarea continuă, pe baza
experienţei anterioare, a traseului lăuntric către Dumnezeu. Un drum pe care
fiecare dintre sfinţi l-a parcurs într-un mod unic, personal şi irepetabil.
Reînnoirea despre care vorbim are în centru rugăciunea.
Strădania, adică, de a sta neîncetat alipiţi de Dumnezeu. Acesta este sensul
cuvintelor avvei Arsenie: Dumnezeule, nu mă părăsi! Nimic bun nu am făcut
înaintea Ta, dar dă-mi după bunătatea Ta, să pun început bun.
Autor: P. Siladi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial