Îngrijirea bolnavilor a constituit întotdeauna o îndatorire
constantă a pastoraţiei comunităţii creştine. Ceea ce trebuie remarcat încă de
la început este că îngrijirea bolnavilor nu a fost niciodată lăsată doar pe
seama slujitorilor Sfântului Altar. Creştinii laici se simţeau ei înşişi datori
să slujească semenilor lor bolnavi.
Prezentăm în cele ce urmează un exemplu minunat de slujire a
bolnavilor în timpul unei epidemii puternice petrecute la Alexandria în secolul
al III-lea şi descrisă de unul dintre cei mai cunoscuţi episcopi ai acestei
cetăţi: Sfântul Dionisie.
"Plângeţi cu cei ce plâng..."
Cuvintele Sfântului Apostol Pavel au fost, fără îndoială,
mottoul comunităţii creştine din Alexandria în timpul unei epidemii mari care
s-a abătut asupra oraşului în cursul secolului al III-lea. Sfântul Dionisie era
episcopul acestei cetăţi însemnate. Alexandria nu prezenta o importanţă doar la
nivelul Egiptului, ci şi la nivel mondial. Descrierea sa, pe care o redăm în
continuare, nu s-a păstrat în original. Ea poate fi consultată însă în lucrarea
episcopului Eusebiu de Cezareea, "Istoria bisericească". Este un fragment plin
de tristeţe, dar şi plin de mult respect la adresa celor care au ales inclusiv
să moară pentru ca fraţii lor să poată trăi în continuare. "Majoritatea fraţilor
noştri au fost mai presus de cuvinte prin iubirea lor prisositoare şi blândeţea
faţă de ceilalţi. Ei au rămas uniţi şi au vizitat bolnavii fără teamă şi i-au
slujit mereu, ca şi cum ar fi făcut acest lucru lui Hristos Însuşi. Unii au
murit cu bucurie alături de cei bolnavi, după ce s-au molipsit, purtând boala
fraţilor lor şi suferinţele lor. Mulţi dintre cei care i-au îngrijit pe cei
bolnavi le-au oferit tărie celorlalţi, cu toate că au murit făcând aceasta".
Iubirea celor care au ales să îi îngrijească pe cei bolnavi este descrisă de
episcopul Alexandriei ca fiind "mai presus de cuvinte". Creştinii nu s-au
rezumat la vorbe goale, la discursuri pompoase în faţa pericolului iminent care
ameninţa cetatea în care trăiau. Ei au ieşit în întâmpinarea acestuia cu multă
dragoste şi blândeţe, împlinind astfel misiunea lor de a-şi iubi aproapele.
Boala nu i-a dezbinat, aşa cum se întâmplă adesea. Comunitatea creştină a rămas
unită şi a încercat să contracareze prin iubire un adversar necruţător: o
epidemie care a lăsat nenumărate victime. Sfântul Dionisie al Alexandriei îi
descrie pe creştini ca fiind "fără teamă" în vizita lor la casele celor bolnavi.
Ei nu s-au temut, aşa cum se tem mulţi oameni în zilele noastre, să atingă până
şi un om răcit, ca să nu mai vorbim de o persoană lovită de o boală teribilă.
Erau convinşi că tot ceea ce fac se adresează de fapt lui "Hristos Însuşi", iar
această credinţă i-a însoţit până la capăt, chiar şi atunci când s-au îmbolnăvit
şi au murit din cauza infectării cu boala teribilă răspândită în Alexandria. Ne
închipuim adesea că finalul fericit înseamnă să rămâi sănătos şi viu până la
capăt. Este adevărat că eroii nu mor niciodată, la fel cum nu au murit de fapt
nici aceşti creştini. Ei doar s-au mutat la o viaţă mai bună, după ce îşi
încheiaseră misiunea iubirii pe acest pământ. Sfântul Dionisie ne spune că "au
murit cu bucurie". Putem spune, oare, că un om neîmpăcat cu sine şi cu Dumnezeu
poate să înfrunte astfel moartea? Însă cea mai de preţ frază din acest fragment,
atât de plin de simţire duhovnicească, este ultima. Creştinii "i-au întărit" pe cei bolnavi, chiar dacă ei înşişi urmau să
moară. Abnegaţia lor deosebită şi exemplul lor de jertfire de sine le-au dat
bolnavilor puterea de a lupta pentru a rămâne în viaţă şi a vesti jertfa
creştinilor şi generaţiilor viitoare.
Îngrijirea bolnavilor şi martiriul
Sfântul Dionisie al Alexandriei ne spune în continuare: "Cu
adevărat cei mai buni dintre fraţii noştri au părăsit această viaţă astfel,
inclusiv câţiva preoţi şi diaconi, precum şi oameni cu o mare reputaţie. Aşadar,
această moarte, prin pietatea şi credinţa puternică pe care a demonstrat-o, nu
s-a deosebit cu nimic de martiriu". Creştinii care i-au îngrijit pe cei bolnavi
nu au fost doar oameni simpli, despre care avem atâtea istorisiri minunate
privind jertfa şi abnegaţia lor. Printre ei s-au numărat şi clerici, dar şi
oameni de seamă ai cetăţii. Primul gând al unui om în faţa unui pericol mare
este acela de a-şi salva viaţa, aşa numitul instinct de conservare. Vom vedea
mai jos care a fost soluţia aleasă de păgâni în faţa epidemiei. Însă, chiar şi
pentru creştinii care ocupau funcţii importante în stat, precum şi pentru cei
care făceau parte din cler, slujirea aproapelui s-a dovedit mai presus de orice
instinct de conservare, de orice gând fricos că viaţa lor valorează mai mult şi
trebuie preţuită şi prelungită atât cât este cu putinţă. De aceea, Sfântul
Dionisie al Alexandriei nu se teme să îi asemene pe aceştia cu martirii.
Îngrijirea bolnavilor este asemănată cu martiriul, iar această comparaţie stă în
picioare până astăzi. Cei care au îngrijit un bolnav ştiu cât de greu este, de
fapt, să rabzi toate acele momente de suferinţă maximă alături de el. Unii cred
că este mai uşor să stai alături de un bolnav care nu suferă de ceva foarte
serios o perioadă lungă de timp decât să stai cu un om care va muri curând, însă
adevărul este că nici una dintre cele două situaţii nu se deosebeşte prea mult
de martiriu. A plânge cu cei ce plâng tot timpul este un martiriu în mod sigur,
pentru că, pe lângă suferinţele proprii, ne încărcăm şi cu suferinţele
aproapelui. Însă aceste suferinţe, aceste poveri sunt dulci şi uşoare. Sunt
uşoare pentru că Hristos Însuşi le poartă împreună cu noi. Cu toate acestea, tot
timpul putem alege şi cealaltă cale...
...calea păgânilor
Iată ce ne spune în această privinţă episcopul Alexandriei:
"Păgânii, însă, au procedat cu totul altfel. I-au părăsit pe cei care erau
bolnavi şi şi-au respins cei mai apropiaţi prieteni, alungându-i în stradă când
se apropiau de moarte şi neapropiindu-se deloc de cei morţi". Tatăl şi-a aruncat
fiul în stradă, fiica şi-a renegat mama, prietenii au rupt orice legătură între
ei. Acesta a fost rezultatul bolii printre cei păgâni.
Într-adevăr, s-au situat departe de slujirea creştină. Cu toate
acestea, nu ne grăbim să-i condamnăm pentru că ştim că această situaţie se poate
translata cu uşurinţă şi în zilele noastre. Vom găsi şi astăzi creştini dispuşi
să se jertfească pentru cei din jur, însă vom găsi şi creştini şi necredincioşi
care vor ţine cu tărie la propria viaţă condamnându-i la moarte cu bună-ştiinţă
pe cei bolnavi. Calea cea dreaptă nu este niciodată una uşoară, ea cere o
jertfire continuă, o dorinţă de a pune mereu viaţa celuilalt deasupra propriei
vieţi. Pentru a fi însă siguri că nu suntem departe de calea cea dreaptă,
trebuie să învăţăm să rodim înainte să ajungem în situaţia în care suntem
forţaţi fie să alegem un drum, fie celălalt. Sunt nenumăraţi bolnavi care au
nevoie de ajutor... Ce vom alege: instinctul de supravieţuire şi comoditate sau
"bucuria" suferinţei alături de ei? De această alegere depinde însăşi viaţa
noastră...
Autor: A. Agachi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial