Odată, Emil Cioran l-a apostrofat pe Mircea Vulcănescu, în
spiritul "Schimbării la faţă a României", "cu pasiune şi orgoliu", că românii nu
au sfinţi. E drept, în calendare nu erau trecuţi şi, recunoscând, autorul
"Dimensiunii româneşti a existenţei" a adăugat pe dată că ştie într-un sat uitat
de lume o bătrână care a făcut gropi în lutul cămăruţei sale bătând mătănii şi
făcând cu osârdie rugăciuni, plugărindu-şi sufletul spre rodire duhovnicească.
Această atât de simplă afirmaţie învăluie o concepţie despre sfinţenie într-un
orizont de nespusă discreţie şi delicateţe sufletească, în care îşi află rostul
toţi cei care tânjesc a fi "contemporani cu Dumnezeu".
Semnificativ este cum s-au sfârşit cei doi gânditori: plecat în
Franţa, Emil Cioran a ajuns celebru, a trăit până spre amurgul secolului şi s-a
stins ca român, fără să-şi ceară cetăţenie franceză. Mircea Vulcănescu a rămas
în ţară, a slujit-o cu întreaga-i pricepere şi putere de dăruire, a fost arestat
de comunişti şi a plecat spre Domnul de la închisoarea din Aiud, împăcat şi
îndemnând la împăcare: "Să nu ne răzbunaţi". Primul a cucerit, în modul său de a
fi, lumea şi a rămas singur, al doilea abia a apucat să ajungă la mijlocul
vieţii şi a îmbogăţit numărul martirilor noştri. Acest adevărat martir şi-a
trăit viaţa în ritmul credinţei creştin-ortodoxe, considerând că în lumea
modernă, care şi-a înmulţit ispitele, singura reacţie potrivită credinciosului
este să se lepede de ea. Privind în urmă, aflăm că aşa făcut-au şi străbunii
noştri, fără zarvă, fără gesturi grandilocvente, spre laudă de sine, mărindu-se
în ochii lumii celei grabnic trecătoare, însă cu frica de Dumnezeu în suflet.
Acea frică sfântă şi sfinţitoare, "început al înţelepciunii" pentru că Domnul
este Judecătorul şi, înaintea Lui, învaţă o rugăciune, "nu va fi împăratul mai
sus decât sluga, că fiecare din faptele lui ori se va coborî, ori se va înălţa".
Acel ţăran, uitat de noi, dar mărturisindu-ne în faţa lui Dumnezeu, ştia ceea ce
mulţi am uitat, sau o spunem doar să ne fălim că ştim - anume că toate câte le
facem, în faţa lui Dumnezeu le facem şi că ceea ce omul acoperă, Dumnezeu
descoperă, iar ceea ce omul descoperă, Dumnezeu acoperă.
Menirea omului este a sfinţi locul
Ne întoarcem la Mircea Vulcănescu şi aflăm că anume ceea ce-l
face pe român să făptuiască "nu este că rezultatul atârnă de faptă, ci nevoia de
a se pune în regulă cu rânduiala lucrurilor, de a-şi împlini rostul". Cam în
acelaşi timp, Nichifor Crainic, încredinţând că sfinţenia este "împlinirea
umanului", scria: "Destinul omului în creştinism este acela de a ajunge un
Hristos prin asemănare, adică un fiu adoptiv al lui Dumnezeu, sau de a ajunge
Dumnezeu nu prin identitate, ci prin participarea lui la natura dumnezeiască".
Aşa îşi împlineşte omul rostul prin iubire de Dumnezeu şi semeni, pentru că ne
amintesc străbunii că menirea omului este a sfinţi locul. Cum? Urmând o
"măsură": "a fi mare nu-i mirare, a fi om e lucru mare", acea "omenie" ce se
poate pierde din nebăgare de seamă şi care îl face vrednic, după cuvântul lui
Mircea Eliade, de acel "cosmos sanctificat liturgic". Şi mai aflăm o limită - a
omului fără Dumnezeu deoarece rostul cel mai adânc al omului este în Dumnezeu,
fără de care totul e "vânare de vânt", rătăcire şi zădărnicie.
După cuviinţă, rânduiala se deprinde din pruncie, când se
învaţă ce se cade să faci şi ce nu, să iei seama la ce se întâmplă cu tine ca să
te faci pământ bun pentru cuvântul Domnului, căci omul după fapte se cunoaşte,
cum pomul după roade. Mai scrie Mircea Vulcănescu că nu fapta în sine are
importanţă, ci semnificaţia de "atitudine în veşnicie". Însuşită, această
atitudine face omul părtaş la veşnicie, după un ritual ce duce de la vremelnicie
la dăinuire spre înveşnicire; de la vieţuirea pieritoare la cea dăinuitoare. În
troparul celor mai mulţi sfinţi cuvioşi spunem că în fiecare, după firea sa, "cu
osârdie s-a mântuit cel după chip. Că luând crucea ai urmat lui Hristos şi
lucrând ai învăţat să nu se uite la trup că este trecător, ci să poarte grijă de
suflet, de lucrul cel nemuritor…" Evlavia cu totul specială pe care poporul o
are pentru Cuvioasa Parascheva sau Sfântul Dimitrie cel Nou, sărbătoriţi în
această lună, pentru alţi sfinţi cuvioşi, arată deopotrivă o mare credinţă şi o
la fel de mare năzuinţă. Ne rugăm pentru cele de folos zilelor, care "rele
sunt", dar îndeosebi pentru a ne fi sprijinitori ca să fim vrednici de sfinţia
lor, împreună cu ei lucrători. Doar aşa făcând, toate celelalte "se vor adăuga".
Poate părea uimitor faptul că despre petrecerea pământească a multora dintre
sfinţii noştri ştim puţin, dar păstrăm ca o comoară tainică tot ceea ce este de
folos spre o bună rânduială în rostul sfinţitor. Discreţia lor, şi ea, o
mărturie a iubirii, este izbitor contrastantă cu egoismul şi individualismul
contemporan ce înscrie omul pe o traiectorie fiinţială entropică. Cu toţii,
ştiuţi şi neştiuţi, au urmat îndemnului lui Hristos: "Cel ce vrea să fie între
voi întâiul, să fie tuturor slugă, căci şi Fiul Omului nu a venit să-i slujească
alţii Lui, ci să slujească El…" Ei ştiu şi ne învaţă că lauda se cuvine doar lui
Dumnezeu şi rostul ei e "spre îndreptarea inimii" pe calea poruncilor Sale. În
"Patericul românesc" şi, mai de curând, în cartea "Chipuri de călugări
îmbunătăţiţi", arhimandritul Ioanichie Bălan ne arată cât de diferite sunt
drumurile către Domnul, că abia "lepădându-ne de noi", asumându-ne crucea şi
urmând lui Hristos ne împlinim ca oameni, fiecare cu o personalitate unică în
unitatea structurii sale de personalitate. Unicitatea ne vine din pământul din
care am fost făcuţi, iar unitatea, din Duhul Sfânt pe care Dumnezeu l-a suflat
peste noi, cum tot prin El comunitatea se face comuniune sfântă şi
sfinţitoare.
"Fără ispite, nici raiul nu ar fi"
Năzuinţa spre o asemenea fiinţare a făcut ca străbunii noştri
să tindă a urma voia Domnului, dăruindu-se Lui, zicând "facă-se voia Ta". O
rugăciune veche din cele ce măsurau trecerea ceasurilor spune: "Doamne precum
porunceşti, Doamne precum ştii, Doamne precum voieşti facă-se în mine voia Ta".
Ţăranul începea ziua însemnându-se cu semnul crucii şi o rugăciune cât de
scurtă, tot aşa cu tot lucrul pentru ca la sfârşit să aducă mulţumire şi slavă
Celui de la care vin "toată darea cea bună şi tot darul cel desăvârşit". E un
fel de a încerca să fii "în lume", fără a fi "din lume", căutând Împărăţia lui
Dumnezeu care se află în fiecare; cale spre împăcarea cu oamenii şi cu Dumnezeu,
în taină şi cu îngăduinţă, până acolo renunţa la răzbunare pentru a-l "lăsa în
plata Domnului". Între atâtea, e un fel de a fi în lume, ce dă seama de neam şi
om, în care întrezărim înţelegere pentru mult discutata "retragere din istorie"
a poporului nostru despre care vorbea Blaga. La hotarul dintre realitate şi
metaforă, expresia desfăşoară un spaţiu unde transfigurarea poate însemna
binecuvântare sau blestem şi ruga, împlinire sau ocară. Măsura, concept
calitativ, nu cantitativ, este "ispita" în sensul dat de Mircea Vulcănescu, fără
de care, spunea un bătrân duhovnic, nici raiul nu ar fi. Şi, cum nimic nu e
perfect în lumea amestecată a binelui şi răului, acest fel de a fi în lume are
multe virtuţi şi nu mai puţine vicii, primele întărindu-ne, celelalte vlăguind
duhul şi îmbolnăvind trupul.
La început de eon, trăitorii acestor meleaguri au răspuns
chemării Sfântului Apostol Andrei, încreştinarea făcându-se de jos în sus, fără
să fie impusă, ci asimilată aproape firesc în spiritualitatea trăitorilor de
atunci. Vestea cea bună a ajuns în pământ primitor şi a rodit "în răbdare", ce
vindecă durerea, întăreşte credinţa, face roditoare iubirea şi de neclintit
speranţa. Nu răbdarea care "aşteaptă la cotitură" spre răzbunare, nici aceea
care-şi alina suferinţa "învoindu-se la păcat", ci aceea a lui Lazăr sau a lui
Iov. I. D. Sârbu scria că această răbdare se aseamănă cu aceea a lui Iov,
poporul aflându-se într-o "stare iovită"; o stare în care inima, în vremuri de
restrişte, de întuneric, şopteşte cu Sfântul Grigorie Teologul: "Doamne, aprinde
lumina Ta cea stinsă în mine". Drumul e greu şi aproape imposibil de descris,
însă avem la îndemână rugăciunea, postul şi faptele bune, citirea Sfintei
Scripturi, a Sfinţilor Părinţi. Aşa, încet şi în tăcere, refuzând vuietul lumii,
avem mereu în faţă comuniunea cu Dumnezeu, tinzând "să murim lumii pentru a via
lui Hristos". Iar când ne pare de nesuportat, să strigăm cu Sfântul Apostol
Petru: "Doamne, scapă-mă". O va face neîntârziat, pentru că, prin timp,
străbunii ne asigură că Hristos anume s-a înomenit, "să scape lumea asta de rău
şi de păcat". În rest, de-a lungul anilor să spunem cu Blaga: "Când între lipsă
şi prisos/ Ne bucurăm de câte sunt/ Şi cântă pe sub glii un os/ Mai e nevoie de
cuvânt".
Autor: E. Solunca Moise
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial