Definiția și metoda omiliei, după Biblie
și Părinții Bisericii
de Msg. Enrico Dal Covolo
Magnifico Rettore della Pontificia Università Lateranense
Magnifico Rettore della Pontificia Università Lateranense
ROMA, miercuri 18 iulie 2012 (zenit.org). Dar, oare pentru ce atâta preocupare față
de omilie? Răspunsul este foarte cunoscut. Pentru o
mare parte a poporului lui Dumnezeu, ea a rămas practic unica ocazie de
„cateheză” (în sensul pe care Părinții ne-au învățat-o), și mai în general de
„formare religioasă”, dincolo de rugăciune și de celebrarea sacramentelor.
De fapt. Omilia reprezintă locul în care
se pune în aplicare o comunicare specială la nivel spiritual și la nivel uman;
o comunicare ce permite să se ajungă în fiecare duminică la un așa de mare
număr de persoane, pe care nici o altă „agenție” nu reușește să o egalizeze.
De aici provocarea și responsabilitatea pe
care o comportă omilia.
Considerăm înainte de toate termenul
folosit, adică cel de omilie. Dintre diferitele substantive folosite de
Părinții Bisericii pentru a defini această particulară formă de comunicare
religioasă – ca de exemplu omilia și sermones
– reforma liturgică promovată de Conciliul al II-lea din Vatican a preferat
tocmai termenul omilie, care implică o referință directă la episodul narat de
Luca, la sfârșitul celei de-a treia evanghelii, acolo unde se vorbește despre
întâlnirea lui Isus cu discipolii din Emaus. În timp ce aceștia conversau (en to homiléin) și discutau împreună,
Isus în persoană li s-a apropiat pentru a le explica toate Scripturile care se
refereau la El (cf. Lc 24, 13ss; în
vv. 14 și 15 este folosit de două ori verbul omiléo).
Isus se revelează astfel a fi primul
omilet, așa cum se manifestase deja în sinagoga din Nazaret (cf. Lc 4, 14-21).
Dar în cele două episoade narate de Luca,
Isus Cristos învață și metoda fundamentală a omiliei, cea pe care Părinții
noștri au utilizată-o mult și au elaborat-o în mod variat. Substanțial, este metoda
ce prezidează lectio divina
tradițională.
Teoretizată și sistematizată în secolul al
XII-lea în ambient monastic (să fie valabil pentru toți numele lui Guigo al
II-lea, prior al Marii Certoze), lectio
divina, în realitate, este mult mai veche, și nu este posterioară Bibliei,
tocmai pentru că lectio se găsește în
înseși interiorul Scripturii. În mod substanțial, lectio prevede o dublă mișcare. Prima este ca o călătorie „dus”,
unde Cuvântul lui Dumnezeu este citit și meditat, pentru ca să coboară până în
inimă; și din inimă pleacă a doua mișcare, care este ca o călătorie de „întoarcere”,
unde Cuvântul lui Dumnezeu vine să convertească viața credincioșilor.
Mai trebuie să precizăm că în cazul
omiliei cele două mișcări – de dus și de întors – angajează un Cuvânt
contextualizat în anul liturgic. De fapt, omilia se găsește în mod vital
înserată în liturgia euharistică. De aceea, cele două mișcări nu se referă la
un Cuvânt izolat, ci la unul ce este propus de Biserică, în intimă relație cu
evenimentul liturgic celebrat.
În cadrul Bisericii de rit roman,
proiectul vestirii este conținut în diferitele Lecționare, în vreme ce descrierea teologică este prezentată în Introducerea generală la Lecționar (cartea liturgică din care se
citesc lecturile biblice la Sfânta Liturghie).
De aici o consecință practică foarte
importantă. Este necesar ca omiletul să aibă mare atenție față de temele
oferite de către Lecționare pentru
fiecare celebrare în parte. Omilia nu este locul unde se poate vorbi de totul
și de nimic, dar este momentul pentru a pune în acțiune o formare religioasă,
plecând de la sugestiile intrinsece Lecționarului.
Dacă metodologia Lecționarului, cu
titlurile propuse pentru fiecare lectură în parte, nu este patrimoniu conatural
omiletului, credincioșii nu vor putea surprinde proiectul vestirii subînțeles
celebrării liturgice.
Va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial