Din nou despre „metoda patristică”
di monsignor Enrico Dal Covolo
Magnifico Rettore della Pontificia Università Lateranense
Magnifico Rettore della Pontificia Università Lateranense
ROMA, joi 19 iulie 2012 (zenit.org). Rămânând încă la „metoda patristică” a omiliei, și mai precis la dubla ei mișcare,
convine să explicităm cel puțin două sugestii.
Prima sugestie recomandă o specie de
echilibru între călătoria dus și cea întors. Ne lovim deseori de omilii
„dezechilibrate”: ori prea fixate pe exegeza textului, unde poate se face exces
de erudită informare biblică și liturgică; ori, contrar, omilii prea îndreptate
spre actualizare, unde riscul extrem este cel de a transforma omilia în
reuniune politică unde se prezintă platforma politică a candidatului. În primul
caz, credinciosul nu este însoțit spre interpretarea Cuvântului pro nobis,
hic et nunc; în al doilea caz, Cuvântul riscă să devină un simplu
pretext, pentru ca predicatorul să spună ceea ce în acel moment i se pare lui
mai important. Este bine să amintim că acea călătorie de întoarcere, adică
actualizarea, va fi cu atât mai fecundă, cu cât mai mare grijă va fi fost
pregătită călătoria dus.
Intervine aici a doua sugestie, și ea
legată de magisteriul Părinților noștri. În exercitarea omiliei trebuie valorificată
inima, tocmai pentru că ea este centrul celor două mișcări ale lectio divina: acolo coboară Cuvântul,
citit și meditat, și de acolo pleacă în confruntarea cu rugăciunea și cu
viața.
Unul din defectele multor omilii este cel
al unui anumit intelectualism. Omilia, în schimb, trebuie să vorbească inimii
credincioșilor, în sensul biblic și patristic al acestui cuvânt. Pentru Biblie
și Sfinții Părinți, inima reprezintă intimitatea omului. Acolo ținem în mână
destinul nostru, unde se joacă marile decizii, acolo unde, în vreun fel, sunt
adunate toate facultățile noastre. Tocmai în acest sens predicatorul trebuie să
vorbească „de la inimă la inimă”: cor ad cor loquitur. Tradiția creștină
recunoaște în inimă calea pentru a stabili întâlniri autentice și adevărate.
„Nu ne ardea oare inima în piept, atunci când conversa cu noi pe drum, atunci
când ne explica Scripturile?”, se întrebau mirați discipolii din Emaus.
În acest sens, icoana predicatorului este
Sf. Fecioară Maria. În Evanghelia
copilăriei, Luca repetă de două ori că Maria „păstra/medita toate acestea
în inima ei” (2, 19.51). evanghelistul vrea să spună că în cutiuța prețioasă a
inimii ei, Fecioara mamă „păstra împreună cu mare grijă” (sunetérei) fiecare
relicvă a misterului lui Isus. Dar într-una din cele două episoade, Luca
adaugă: „și la confrunta…” (2, 19). Aici este folosit un verb foarte
semnificativ, și acesta este termenul symbállein, înrudit, printre alții cu substantivul italienesc [și românesc]
simbol. În acest fel, se vrea a se spune că Maria nu numai că păstra cu gelozie
în inima ei Cuvântul lui Dumnezeu. Mai mult încă, ea căuta să confrunte
cuvintele revelației cu propria viață, evident, pentru a le „pune în practică”.
Trecem acum de la Biblie la Sf. Părinți,
tot cu privire la centralitatea inimii în metoda omiliei.
Amicului Teodor, medic al împăratului,
Grigore cel Mare recomanda: „Învață să cunoști inima lui Dumnezeu în cuvintele
lui Dumnezeu”.
Dar pentru ca acest lucru să se întâmple
cu adevărat, este necesar ca Cuvântul lui Dumnezeu să fie „digerat” în inima
omului. Poate că această imagine a digestiei nu este foarte atrăgătoare
(Bernard îi sfătuia chiar pe călugării săi să fie animalia munda et
ruminantia), dar are avantajul să
amintească în mod icastic că Cuvântul lui Dumnezeu este adevărata hrană a
inimii noastre.
În această privință, tradiția Sf. Părinți
este foarte bogată. Mă limitez numai la un exemplu. Despre Fericitul Aelredus
din Rievaulx, discipol și biograf al Sf. Bernard, se citește că vorbea ex
biblioteca sui cordis. Inima lui Aelredus
(și pe bună dreptate și cea a lui Bernard, maestrul lui) devenise o cutie,
adică un raft prețios în care erau așezate cu grijă tà biblía, adică Sfânta Scriptură, cărțile prin
excelență.
Acesta este
complimentul cel mai potrivit ce s-ar putea face unui omilet: atunci când
vorbește, vorbește din biblioteca inimii lui. Adică se simte cu adevărat că
sarcina lui de a „actualiza” Cuvântul vine dintr-o inimă plăsmuită de El, în
profundă sintonie cu acesta.
Omileții care au influențat profund viața
credincioșilor sunt martorii acestei intime, cordiale uniuni cu misterul lui
Cristos.
Să ne gândim – pentru a face numai un
exemplu – la Sf. Francisc de Assisi. S-a spus că de „parfumul evangheliei” sunt
atât de pline scrierile lui (așa cum erau, din câte putem știi, omiliile lui)
că, dacă s-ar scoate textele evanghelice, nu ar mai rămâne nimic din ele. Sau,
să ne gândim la Sf. Carol Boromeu și la celebra lui Omilie nr. 45, în care sfântul episcop se adresează direct
Răstignitului: „De ce ai voit să te naști într-o condiție atât de joasă, să
trăiești totdeauna astfel și să mori printre ticăloșii? Pentru ce ai îndurat
atâtea suferințe, atâtea ofense, atâtea jigniri, atâtea dureri și atâtea răni,
și la sfârșit moartea crudă, vărsându-ți sângele până la ultima picătură?...”.
Și Sf. Carol conclude omilia lui, proclamând: „cu adevărat fericiți sunt cei
care au imprimat în inima lor pe Cristos cel răstignit, și nu dispare niciodată”.
Să ne mai gândim la Parohul de Ars, care în momentul cel mai neprevăzut întrerupea
omilia, pentru a se îndrepta cu intensitate inefabilă spre Tabernacol, spunând:
„Dar ce contează toate acestea? El este acolo!...”. Dar, probabil, exemplul cel
mai impresionant vine de la o predică a Sf. Alois Grignon de Monfort. Urcat pa
pupitru la ceasul stabilit, predicatorul scotea crucea și, fără a spune nici un
cuvânt, se oprea să-l contemple îndelung, dând curs liber lacrimilor. La rândul
lui, poporul, nu reușește să-și oprească lacrimile, când predicatorul coboară
și dă fiecăruia să sărute Răstignitul. „Predica a fost scurtă”, comentează
biograful, „dar nu ajunge toată viața unui sfânt pentru a o pregăti”.
sfârșit
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial