Tema apoftegmelor 5 şi 6 despre avva Arsenie din Patericul
egiptean este opoziţia dintre ştiinţa omenească, pe de o parte, şi pe de altă
parte cunoaşterea prin Duhul Sfânt. Iată-le:
Cineva l-a întrebat pe fericitul Arsenie: "Cum se face că
noi, din atâta învăţătură şi înţelepciune, nu avem nimic, în vreme ce aceşti
ţărani egipteni au dobândit sumedenie de virtuţi?" Răspunde avva Arsenie: "Noi,
din învăţătura lumii nu avem nimic, în vreme ce aceşti ţărani egipteni şi-au
dobândit virtuţile din propriile lor osteneli" (apoftegma 5).
Avva Arsenie l-a întrebat, odată, pe un bătrân egiptean în
legătură cu gândurile sale. Altcineva, văzându-l, i-a zis: "Cum se poate, avva
Arsenie, un om ca tine, cu atâta învăţătură latinească şi grecească, să întrebi
pe acest ţăran despre gândurile tale?" El a răspuns: "Învăţătura latinească şi
grecească o cunosc, dar alfabetul acestui ţăran simplu încă nu-l cunosc"
(apoftegma 6).
Avva Arsenie făcea o figură aparte între monahii din pustia
egipteană. Acolo majoritatea era alcătuită din ţărani simpli, lipsiţi de
educaţie, de origine egipteană. Au fost însă şi câteva excepţii notabile. Acesta
este cazul avvei Arsenie şi al avvei Evagrie Ponticul, protagoniştii
povestirilor de mai sus. Cei doi călugări erau oameni cu multă educaţie,
rafinaţi, obişnuiţi cu luxul, care la un moment dat îşi schimbă radical modul de
viaţă. Despre Arsenie ni se spune că "precum în palat nimeni nu purta haine
mai bune decât dânsul, tot aşa nici în Biserică nimeni nu purta haine mai
dispreţuite decât dânsul". Schimbarea a fost totală, vocaţia ascetică a fost
asumată cu maximă hotărâre.
Oarecum din aceeaşi stirpe este şi avva Evagrie. Amândoi
constată că educaţia lor bună, primită în lume, nu îi ajută în pustie, în
războiul nevăzut. Avem de-a face cu două planuri, care nu se intersectează în
mod obligatoriu: planul cunoaşterii duhului şi planul ştiinţei omeneşti. De
aceea îi auzim pe cei doi mari intelectuali ai deşertului zicând că încă nu au
învăţat nici măcar alfabetul acelor ţărani egipteni care şi-au dobândit
virtuţile din propriile osteneli.
Nu trebuie să detectăm în astfel de afirmaţii dispreţul
obligatoriu faţă de cunoaşterea ştiinţifică al pustnicilor. În contrapondere pot
fi citite adevăratele apologii ale Sfântului Grigorie Teologul din cadrul
poemelor sale autobiografice pentru cultură şi cunoaştere. Arsenie prin
cuvintele sale nu face altceva decât să marcheze cât se poate de limpede că
între cele două tipuri de cunoaştere există o diferenţă netă. Conţinutul
cunoaşterii intelectuale nu poate fi transferat, transformat în cunoaştere
duhovnicească, deşi exerciţiul intelectual poate fi util pentru primirea,
înţelegerea şi apoi predarea către generaţiile următoare a experienţelor
duhovniceşti. E cât se poate de important să fie conştientizată deosebirea de
fond dintre cele două tipuri de cunoaştere, pentru ca nu cumva să ajungă unii să
se hrănească cu iluzia cunoaşterii, care rezultă din încercarea de a explora
mental, obiectiv, exterior adâncimile duhului. Sfântul Siluan Athonitul, mergând
pe o linie similară, spunea că înţelegerea Cuvântului lui Dumnezeu îşi găseşte
cheia în împlinirea poruncilor lui Hristos, iar nu în cercetarea ştiinţifică.
Arhim. Sofronie Saharov dezvoltă tema celor două moduri de cunoaştere: "Calea
obişnuită şi cunoscută de toţi de a ajunge la cunoaştere constă în a orienta
facultatea cognitivă a minţii omeneşti spre lumea exterioară. Acolo ea
întâlneşte o diversitate nenumărată de fenomene, de aspecte, de forme şi
fragmentarea infinită a tot ceea ce există. Astfel această cunoaştere nu este
niciodată integrală şi nu poate ajunge niciodată la o unitate adevărată. În
acest mod de cunoaştere mintea recurge la o sinteză care va fi mereu şi
inevitabil artificială. Unitatea la care ajunge mintea pe această cale nu este
ceva real, nici obiectiv, nu e decât o entitate intelectuală provenită dintr-un
raţionament abstract.
Cealaltă cale ce duce la cunoaşterea existenţei constă din a
îndrepta mintea omenească spre interiorul ei înseşi şi apoi spre Dumnezeu. Aici
are loc inversul a ceea ce se petrece în primul mod de cunoaştere: mintea se
retrage din multiplicitatea infinită şi din fragmentarea fenomenelor lumii
exterioare şi se întoarce din toate puterile spre Dumnezeu; rămânând în
rugăciune, ea se integrează în actul creator al lui Dumnezeu şi atunci se vede
pe ea însăşi şi întreg universul" (Arhim. Sofronie, Viaţa şi învăţătura
stareţului Siluan Athonitul, trad. pr. prof. dr. Ioan I. Ică, Ed. Deisis,
Sibiu 1999, pp. 91-92).
În încheiere, dacă ar fi să citez un alt părinte din Pateric,
aş spune că atunci când cele două tipuri de cunoaştere se întâlnesc în sufletul
unui om, aceasta este imaginea întregii înţelepciuni.
Autor: P. Siladi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial