Omul care se roagă se adresează lui
Dumnezeu „care nu se vede” (cf. 1In
4, 20. Cu toate acestea, în rugăciune este implicată în mod necesar și o
anumită imagine de Dumnezeu din partea omului. Astfel, este evident cât de
facil este riscul minciunii și al idolatriei: riscul este cel de a-și croi un
Dumnezeu după propria imagine și asemănare, și să se facă din rugăciune un act
auto-justificator, autist, liniștitor. Exemplul rugăciunii fariseului și al
publicanului la Templu din parabola lucană (Lc
18, 9-14) este semnificativ. Cele două atitudini diferite de rugăciune exprimă
două diferite imagini de Dumnezeu relative la două diferite imagini pe care cei
doi oameni le au despre sine. În particular, rugăciunea fariseului manifestă
atitudinea celui care „se simte împăcat cu Dumnezeu”; în ochii lui Dumnezeul
său nu poate decât să confirme acțiunile lui, deși fraza finală a parabolei
anulează, tăgăduiește imaginea de Dumnezeu pe care acest om o avea: el nu se
întoarce la casa lui justificat! În vreme ce publicanul se expune în mod
radical alterității lui Dumnezeu,
intrând astfel în raportul corect cu Dumnezeu, fariseul suprapune „ego-ul” său
imaginii de Dumnezeu: în rugăciunea lui este prezentă (con) fuziune între „eul”
său și „Dumnezeu”. Un risc, acesta, foarte frecvent în rândul oamenilor
religioși! Acum, primatul ascultării în rugăciunea creștină indică că ea este
spațiul în care imaginile lui Dumnezeu pe care noi le croim sunt distruse,
purificate, convertite.
De fapt, rugăciunea este căutarea unei întâlniri
între două libertăți, cea a omului și cea a lui Dumnezeu. în această căutare,
distanța dintre imaginea de Dumnezeu croită de om și alteritatea revelată de
Dumnezeu devine distanța dintre întrebare și împlinire, dintre așteptare și
realizare. Iată pentru ce în inima rugăciunii creștine se află invocația: „facă-se
voia Ta” (Mt 6, 10). În distanța
dintre voința omului și voința lui Dumnezeu, rugăciunea acționează ca spațiu de
convertire și acceptare a voinței lui Dumnezeu. Este spațiul, și este rugăciunea
pe care a trăit-o Isus însuși în grădina din Ghetsemani: „Abba, Tată! Totul
este posibil la tine, îndepărtează de la mine acest potir! Însă nu ceea ce
vreau eu, dar ceea ce vrei tu să se întâmple” (Mc 14, 36). Este spațiul, și este rugăciunea, pe care Paul a trăit-o
cu un special dramatism: „Şi, ca să
nu fiu umplut de îngâmfare din cauza măreţiei revelaţiilor, mi-a fost dat un
ghimpe în trup, un înger al Satanei ca să mă pălmuiască, aşa
încât să nu mă umplu de îngâmfare. De
trei ori l-am rugat pentru aceasta pe Domnul să-l îndepărteze de la mine, dar
el mi-a zis: "Îţi este suficient harul meu, căci puterea mea se arată în
slăbiciune". Aşadar, mă voi lăuda cu bucurie în slăbiciunile mele ca să
locuiască în mine puterea lui Cristos” (2Cor 12, 7-9).
Paul acceptă contradicția adusă cererii lui
care nu este ascultată și, astfel, rugăciunea lui îl conduce să reflecteze din
punct de vedere existențial asupra imaginii de Dumnezeu care nu-l ascultă, dar
îi rămâne alături în slăbiciunea lui. Paul trebuie să accepte modificarea, deși
corectă și respectuoasă, a imaginii pe care el o are despre Dumnezeu. astfel,
viața lui se conformează tot mai mult imaginii revelate de Dumnezeu: cea a lui
Cristos Răstignit. Rugăciunea creștină conformează pe cel care se roagă
imaginii lui Cristos cel Răstignit. Iar Răstignitul, în strigătul lui de pe cruce
a acceptat absența absolută a imaginilor de Dumnezeu. Strigătul: „Dumnezeul
meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?” (Mc 15, 34) denunță distanța dintre imaginea cunoscută a chipului lui
Dumnezeu și realitatea prezentă. Iar după strigătul de abandon, după Marcu,
există numai un strigăt nearticulat: „Isus, scoțând un strigăt puternic, a
murit” (Mc 15, 37). Nu mai există
cuvânt, nu mai există imagine; nu mai există teo-logie, nu mai există cuvânt
despre Dumnezeu; nu mai există imagine, reprezentare de Dumnezeu. Deci, nu mai
există reducere a lui Dumnezeu la un idol! Tăcerea
și întunericul celor trei ore, de
la ora a șasea la ora a noua sunt sigiliul acestui nespus și invizibil al
lui Dumnezeu care salvgardează misterul și alteritatea Lui. Dar tocmai acea radicală
anihilare a imaginilor de Dumnezeu (l-a reprezentat vreodată cineva pe Dumnezeu
într-un condamnat la moarte?), și a cuvintelor despre Dumnezeu (Dumnezeul
Răstignit nu distruge oare orice lógos?),
este abolirea radicală a idolatriei, a reducerii lui Dumnezeu după imaginea
omului. Prezența lui Dumnezeu, imaginea lui Dumnezeu trebuie văzută acolo, în
Cristos cel Răstignit: „El este imaginea Dumnezeului invizibil” (Col 1, 15).
Da, Cristos cel Răstignit
anihilează pe Dumnezeu ca imagine a omului și ne prezintă un om ca imagine, eikòn, al lui
Dumnezeu. Cristos cel Răstignit este imaginea lui Dumnezeu care distruge imaginile
noastre de Dumnezeu. Răstignitul este și imaginea în fața căreia noi ne rugăm,
dar care trebuie să distrugă imaginile care, volens nolens, le proiectăm asupra lui Dumnezeu. Imaginea lui
Dumnezeu manifestată de Cristos cel Răstignit neagă imaginea de Dumnezeu „profesată”
de fariseu la Templu, imagine legată de anumită considerație de sine suportată
de o imagine – disprețuitoare – față de aproapele, de celălalt. Deci, rugăciunea
este o compoziție în jurul lui Cristos cel Răstignit a imaginilor de sine, de
alții și de Dumnezeu. Imaginea lui Dumnezeu care este Cristos cel Răstignit îl ferește
pe Paul de tentația orgoliului, al „super-eului” („ca să nu fiu umplut de
îngâmfare”, yper-airomai, 2Cor
12, 7, convertit în a pune propria mândrie în suferințele îndurate „pentru
Cristos”, ypèr Christoû, 2Cor 12, 10) și îl conduce, grație rugăciunii,
să părtășească această suferință în viața lui: „Eu port stigmatele lui Cristos
în trupul meu” (Gal 6, 17; cf. Col 1, 24).
Astfel, rugăciunea, conformând la Cristos cel Răstignit, devine și
promisiune de înviere, spațiu de transfigurare în imaginea glorioasă a Domnului
(cf. 2Cor 3, 18).
Autor: ENZO BIANCHI,
Le parole della spiritualità, Rizzoli, 1999 pp.113-116.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial