Diavolul,
între rațiune și credință
4. SPIRITUALITATEA MONASTICĂ
4.1. Diavolul agățat între cer și
pământ
Bernard din Clairveax, decedat în anul 1153, este
reprezentantul cel mai de seamă al spiritualității secolului al XII-lea. El nu
se oprește asupra chestiunilor de tip speculativ, dar evidențiază foarte clar
atacurile malefice ale Satanei în viața ascetică a călugărului, și sugerează
armele pentru a învinge dușmanul. Tratează pe scurt despre căderea Satanei:
reafirmă că greșeala lui a fost un păcat de nemăsurată prezumție și de ambiție,
voind să se facă asemenea Celui PreaÎnalt și să urce până la ceruri, dar a fost
izgonit în abisul care se găsește între cer și nori, deasupra pământului. Ca pedeapsă
pentru păcatul său, diavolul a primit în soartă să cadă din cer și să se
oprească la jumătatea distanței dintre cer și pământ, astfel ca să nu mai poată
fi la înălțimea îngerilor buni, nici să împărtășească josnicia oamenilor care,
cu umilința lor fac pocăință pentru păcate. Dezorientați între unul și celălalt
ca niște înnebuniți și nervoși fără a se putea liniști vreodată într-un sens
sau altul, pentru veșnicie fugind de la ei înșiși și neputincioși să se
regăsească în sine ca subiecte stabile, demonii apar ca fiind expresia maximă a
dispersiunii ființei care produce imposibilitatea de a se reculege și de a se
autodefini. Din acest loc nefericit, ei mor de invidie văzând nenumăratele cete
de spirite cerești „strălucitoare de o divină splendoare, care fac să răsune
laudele divine, sublime în glorie și preaplini de har” (Sermoni 54,3 sul Cant.
dei cantici). În același timp, sunt mișcați de invidie privind pământul, unde
se află oameni încercați în virtute și în credință, salvați de dragostea
îndurătoare a Domnului. Mare este puterea celui rău, dat fiind faptul că o bună
parte a umanității zace sub stăpânirea lui, iar duhurile rele aleargă pe pământ
în căutarea unora pe care să-i distrugă. Bernard identifică în special două
direcții în care se mișcă acțiunea rea a demonilor: pe de o parte ei încearcă
să se urce din nou în cer, înfuriindu-se împotriva lui Dumnezeu în virtutea
orgoliului lor nemăsurat; pe de altă parte, respinși din cer, se aruncă
constant pe pământ pentru a înșela oamenii. Această mișcare continuă și fără
oprire conduce spiritele răului să se miște zi și noapte între cer și pământ.
4.2. Diavolul în istoria umană
Școala Sf. Victor din Paris reprezintă una din expresiile cele mai
semnificative ale reflecției teologice și spirituale din secolul al XII-lea. Deși
urmează metoda scolastică de studiu al științei sacre, ea se opune schematismului
lui Petru Lombardul și raționalismului lui Abelard, vrând să restituie teologie
dimensiunea vitală și sapiențială proprie Părinților Bisericii. Unul din
reprezentanții ei mai de seamă este Hugo din Sf. Victor (m. 1141), mai ales în
ceea ce privește demonologia. Acesta consideră misterul răului și al diavolului
în interiorul istoriei salvifice, pentru a descoperi apoi valorile teologice,
antropologice și ascetice. Cu agerime psihologică și spirituală i-a în
considerație acțiunea diabolică la
începutul istoriei umane, atunci când diavolul i-a ispitit pe protopărinții
noștri. Omul fusese pus de divina providență într-un loc plin de delicii,
aproape în gradul cel mai înalt, prevăzut cu rațiune pentru a păstra bunurile
pe care le primise de la aceeași Providență dumnezeiască. Mai fusese instruit
să caute și să obțină acele bunuri cu ajutorul ascultării. Diavolul a văzut
toate acestea și l-a cuprins invidia văzând că omul, prin ascultare se urca
acolo de unde el căzuse din cauza orgoliului. De aici provine cauza ispitirii. Hugo
descrie foarte clar felul de ispitire,
ce cuprinde două elemente: a mânca din rodul copacului și a cunoaște știința
binelui și a răului; cu alte cuvinte, concupiscența gâtului cu hrana și mândria
deșartă și avariția cu promisiunea cunoașterii divine și a posedării acesteia.
Într-adevăr, ispitele sunt de două feluri: una exterioară, atunci când sugestia
provine din externul vizibil sau invizibil; una interioară, atunci când se
naște în suflet de reaua solicitare de a păcătui. Această din urmă ispită este
mai greu de învins, pentru că este vorba de a combate împotriva noastră înșine.
Din acest motiv, diavolul nu obține îndurare, pentru că a păcătuit fără nici o
ispită, nici exterioară, nici interioară. În vreme ce omul, căzut di cauza
ispitei exterioare, este supus iertării din partea harului lui Dumnezeu.
va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial