Diavolul, între
rațiune și credință
3. APROFUNDAREA RAȚIONALĂ
În secolele XI-XII se naște teologia numită scolastică, chiar dacă maxima ei înflorire va avea loc în secolul
al XIII-lea. Caracteristica și noutatea se află în exigența de a aprofunda din
punct de vedere rațional datul credinței (fides
quaerens intellectum). Și în cadrul demonologiei se asistă la o trecere, de
acum tot mai definită, de o explicare simplu repetitivă și expozitivă spre o
impostare speculativă și organic structurată, mai ales odată cu dispariția unor
minți foarte speculative ca cea a lui Anselm. Cu acest autor demonologia a avut
o dezvoltare decisivă care semnează începutul marii reflecții medievale. În
economia salvifică, rolul lui Satana, deși este ținut totdeauna prezent, a fost
foarte mult redus grație concepției anselmiene a „satisfacerii” operate de
Cristos pentru mântuirea oamenilor; din punct de vedere antropologic, prezența
Satanei a avut o relevanță minoră, pentru că păcatul a fost atribuit
responsabilității umane mai degrabă decât condiționărilor sau insinuărilor
diabolice. De aceea, Satanei i-a fost acordat un rol proeminent. Această
considerație este importantă pentru o judecată dreaptă asupra demonologiei
acestei perioade, pentru ca să nu fie victimă a echivocurilor și a comunelor
înțelegeri greșite, după care Evul Mediu ar înregistra maximul de producție
demonologică și a următoarei exagerări ideologice.
3.1. Chestiunea răului la Anselm din
Aosta
Anselm, din 1093 în 1109 arhiepiscop de Canterbury, a scris un tratat
filosofic sub formă de dialog: De casu
diaboli, Căderea diavolului.
Raționamentul lui pleacă de la întrebarea în jurul realității răului și al
originii lui; își fixează atenția asupra căderii diavolului, mai degrabă decât
a celei a lui Adam, pentru că ea o precedă, atât din punct de vedere temporal
cât și din punct de vedere rațional. Păcatul lui Adam începe cu ispita din
partea șarpelui, acest lucru indicând că răul deja există în lume și nu are
origine de la început de la om. Deci, punând chestiunea în cel fel Lucifer a
păcătuit, vrea să spună a căuta motivul pentru care răul a intrat la început în
lume și să se cunoască astfel natura proprie a răului. Într-adevăr, ființei
absolut divine nu i se poate atribui cauza răului, pentru că El este binele
suprem. Anselm reia conceptul augustinian că răul este nimic, adică non ființă
sau lipsă a binelui. Noi considerăm răul în sens relativ, ca fiind ceva real,
pentru că ne dăm seama că este lipsa unei realități mai bune. Carența de
dreptate comportă neliniște, agitație, pe care le reținem lucruri rele ca și
cum ar fi entități pozitive; la fel, absența vederii o numim orbire, ca și cum
ar fi un lucru real. Din acest motiv răul implică vreo anume semnificație, dar
el nu este o ființă reală; este numai o modalitate expresivă a limbajului uman.
Iarăși, răul, deși este un nimic în sine, produce consecințe și efecte reale,
care se observă în experiența concretă și care ne produc teroare. Pentru Anselm
răul este rezultatul unei alegeri făcute de diavol, fără a trebui să atribuim
responsabilitatea lui Dumnezeu. De aici studiul său asupra păcatului Satanei.
Păcatul lui constă în a vrea să fie asemenea lui Dumnezeu, dar și având
pretenția de a fi superior lui Dumnezeu, pentru a putea dispune de propria
voință în mod absolut, împotriva voinței înseși a lui Dumnezeu. cu alte
cuvinte, Lucifer și-a pus propria voință deasupra oricărui lucru, chiar și
deasupra lui Dumnezeu, nevrând să fie supus nimănui în afară de sine. De aceea,
el a ieșit în afara dreptății și a păcătuit. De aici rezultă că el, în mod
spontan, a renunțat să vrea ceea ce trebuia și, pe bună dreptate, a pierdut
ceea ce avea. De fapt, Dumnezeu a creat o adevărată facultate liberă în oameni
și în îngeri, care sunt în mod real responsabili și conștienți pentru ceea ce
fac. Aceasta constituie demnitatea lor, dar și posibilitatea de a nu corespunde
binelui și, deci, să producă păcatul și răul în univers. Demonologia lui Anselm
își are rădăcinile în aspectele fundamentale, filosofice și teologice, care pot
face lumină asupra chestiunii răului în univers. Intenția lui, și aici intră
originalitatea și ascuțimea gândirii lui, este cea de a reconduce demonologia
pre chestiunile esențiale pe care le conține și le manifestă; el oferă astfel o
contribuție notabilă, pentru ca să nu alunece în concepții banale și
superficiale, ci să fie motiv de serioasă reflecție asupra problemelor mai
arzătoare și reale ale existenței umane, ca cel al răului și al
libertății.
3.2. Poziția lui Petru Abelard
Om ager și raționalist e raționalist,
Abelard (1079-1142) vorbește puțin despre diavol. Îi subliniază numai unele
aspecte care se îndepărtează de felul de gândire comun și care oferă puncte de
reflecție interesantă asupra determinării răului și a chestiunilor de aceasta
legate. Abelard constată că viciile sau păcatele noastre, de considerat lucruri
rele, trebuie să fie așezate în suflet și nu în creaturile bune, deoarece
corupția nu poate proveni decât numai din bine. În acest sens, suprema bunătate
a lui Dumnezeu, care nu permite să se facă ceva fără o cauză, a preordinat
pentru bine și lucrurile rele, astfel că se poate folosi de ele cu scopul de a
obține binele maxim. De aceea, răul poate deveni bine, dar el nu poate fi
niciodată un bine. Diavolul, cu maxima răutate folosește în mod rău lucrurile
bune, cu scopul de a obține lucruri rele cu ajutorul celor bune. Contrar,
Dumnezeu se folosește în mod bun de acele lucruri pe care diavolul le provoacă
în sens rău. Păcatul diavolului, ca și cel al omului, reintră în această
viziune optimistă și a fost produs de liberul arbitriu, cu care este dotat
fiecare creatură rațională. Diavolul acționează în limitele permisiunii divine,
dar se mișcă stimulat de propria răutate. Se poate spune că puterea lui de a
acționa este bună și dreaptă, în vreme ce voința lui este totdeauna nedreaptă,
pentru că aceasta derivă de la sine însuși, dar cealaltă i-a fost dată de
Dumnezeu. Pentru Abelard acest lucru înseamnă că păcatul stă în folosirea rea a
facultăților în sine bune, așa cum repetă insistent: „Lucifer, care răsărea de
dimineață, a fost cu atât mai mult dispus să devină mândru, cu cât mai sus
decât celelalte spirite era luminozitatea lui datorită înțelepciunii și
științei. Însă nu se poate spune că înțelepciunea și știința sunt rele prin
natura lor, care i-au fost dăruite de Dumnezeu, deși el, s-a mândrit
folosindu-se rău de ele” (Theol. christ.
3,5). După Abelard, esența păcatului nu stă atât în acțiunea rea care se face,
ci în intenția de a face răul, adică în mișcarea determinată de voința spre violarea
dreptății divine, independent de acțiunea care va rezulta. De aceea, nu este
important să se considere ceea ce diavolul a făcut, cât mai ales mișcarea
voinței lui spre rău. În acest sens, Abelard, în reflecția asupra acțiunii
răscumpărătoare a lui Cristos, nu acceptă doctrina care vede în cruce prețul
plătit de Dumnezeu pentru a răscumpăra omul din „drepturile” diavolului, pentru
că nu este Dumnezeu cel care are nevoie să fie reconciliat cu oamenii, ci
contrariul. Iubirea lui Dumnezeu, manifestată în mod eminent în moartea pe
cruce a Fiului întrupat, constituie izvorul regenerator al omului, care în acea
iubire își găsește propria mântuire și forța pentru a refuza răul și să-i iubească
pe frați și pe Dumnezeu. Această teorie a lui Abelard găsește confirmare în
personala experiență de iubire și de durere care a caracterizat viața lui. Oricum,
ea semnează o evoluție determinantă pentru interpretarea dogmei păcatului și al
răscumpărării în teologia creștină.
va urma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial