Avem în Pateric două apoftegme (e vorba de povestirile 28 şi 30
despre avva Antonie) care dau mărturie privind măsura la care ajunsese marele
pustnic. Iată prima dintre povestiri: "Un bătrân a cerut lui Dumnezeu să-i vadă
pe părinţi. Şi i-a văzut pe toţi, în afară de Antonie. Atunci întreabă pe Cel
care i-i arătase: "Unde este avva Antonie?". I-a răspuns: "Unde este Dumnezeu,
acolo este şi el".
Revelaţiile, descoperirile dumnezeieşti, deşi extraordinare
pentru majoritatea lumii, au ajuns fapte cotidiene pentru părinţii îmbunătăţiţi
ai pustiei. Pentru cei mai mulţi dintre noi, obişnuiţi mai degrabă cu tăcerea
lui Dumnezeu decât cu glasul lui, însuşi faptul că Domnul răspunde prompt
întrebărilor asceţilor pare o minune. Neobişnuitul povestirii citate mai sus nu
stă aici. Neaşteptată este situarea Sfântului Antonie mult deasupra celorlalţi
bătrâni nevoitori. Pentru smerenia sa, avva Antonie ajunsese să se asemene cu
Dumnezeu mai mult decât toţi cei din vremea lui. Tocmai de aceea, când un
părinte întreabă de ce Antonie nu este în rând cu ceilalţi călugări, i se
răspunde că pustnicul este acolo unde este şi Dumnezeu. A încerca o explicare
detaliată a acestor cuvinte implică riscul alunecării pe panta periculoasă a
presupunerilor. Un lucru este însă cert. Apoftegma 28 ne arată cât de preţuit a
fost Antonie de Dumnezeu şi de cât de mult respect s-a bucurat acesta din partea
a generaţii întregi de monahi. Din această aşezare a avvei Antonie decurge şi
greutatea cuvintelor sale.
Dacă apoftegma 28 ni-l arată pe Antonie înaintea lui Dumnezeu,
ceva mai jos, apoftegma 30 ni-l prezintă pe acelaşi sfânt în conştiinţa
contemporanilor săi, o descriere ce s-a păstrat până astăzi: "Spuneau unii
despre avva Antonie că era purtător de Duh, dar nu voia să vorbească din cauza
oamenilor. Putea descoperi cele întâmplate în lume, în prezent şi în viitor"
(apoftegma 30). La măsura înaltă la care ajunsese avva Antonie, Duhul lui
Dumnezeu sălăşluia în permanenţă în el. Înduhovnicirea se descoperă prin
darurile sau harismele pe care le dobândeşte cel care poartă Duhul Sfânt.
Cunoaşterea harismatică a Sfântului Antonie nu doar că depăşeşte limitele
temporale, dar capătă independenţă faţă de timp. Unindu-se cu Dumnezeu în
veşnicia Sa, Antonie "putea descoperi cele întâmplate în lume, în prezent şi în
viitor".
Şi totuşi, deşi ajunge la o asemenea măsură a cunoaşterii,
adesea îl vedem pe Antonie frământat de întrebări pe care le pune înaintea
Domnului. Foarte adesea primeşte răspunsuri, chiar dacă nu de fiecare dată cele
scontate (vezi Antonie 2). Darul cunoaşterii izvorâte din prezenţa Duhului nu
este nici motiv de mândrie şi nici pricină de sminteală (pentru sine sau pentru
alţii). Tocmai de aceea îl vedem folosindu-se cu deosebită precauţie de acest
dar, pentru că "nu voia să vorbească din cauza oamenilor". Pe de o parte, nu
voia să se ia prea în serios, riscând să considere darul mai mult decât e şi să
se mândrească. Pe de altă parte însă nu voia ca oamenii să-l cinstească peste
măsură pe el, pe omul Antonie, în locul lui Dumnezeu, izvorul darului. O
echilibristică discretă pe care o găsim la mulţi părinţi duhovniceşti, din
vechime şi până azi.
Autor: P. Siladi
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial