„Eu
identific patru motive pentru care bătrânețea pare tristă: primul, pentru că
îndepărtează de activități; al doilea, pentru că slăbește trupul; al treilea,
pentru că neagă aproape toate plăcerile; al patrulea, pentru că nu este departe
de moarte”. La această judecată a lui Cicero (De senectute), astăzi, noi am putea adăuga un alt motiv care face
tristă bătrânețea. Și este acesta: era tehnicii a măturat și eliminat dictonul
care lega bătrânețea și înțelepciunea și care vedea în cel bătrân depozitarul
unei memorii, al unei experiențe care îl făcea să fie un element fundamental în
grupul social. „Înțelepciunea bătrânului” pare relicva unui trecut de acum
îndepărtat sau încă prezentă în civilizații încă neatinse de progresul tehnologic
și informatic care ne par și mai distante. Bătrânul, în contextul unei
societăți care exaltă productivitatea, eficiența și funcționalitatea, se
găsește emarginat, făcut superfluu, inutil, și deseori se simte el însuși ca o
„greutate” familiarilor și societății. Într-un asemenea context, bătrânețea
apare ca o trecere obositoare de la o condiție în care omul este definit din
prisma muncii și a rolului social, la o specie de zonă moartă de pură
negativitate, la „pensie”, un limb în care omul este definit de ceea ce nu mai
este și de ceea ce nu mai face.
Oricât
discursul asupra bătrâneții este în realitate un discurs plural care trebuie să
se diversifice în fiecare bătrân în parte, acordând atenție particularelor
situații de sănătate fizică și mentală în care fiecare se găsește, este tot la
fel de adevărat că bătrânețea este viață cu titlu deplin, este o fază
particulară a unui drum existențial, și nu o simplă anticameră a morții.
„Bătrânețea se oferă omului ca posibilitate extraordinară de a trăi nu din necesitate,
ci datorită harului” (Karl Barth). Deja în sine înseși, ea este un stadiu pe
care nu cu toții ajung să o experimenteze: același Isus nu a cunoscut
bătrânețea. De aceea, ea este înainte de toate un dar ce poate fi trăit cu
gratitudine și în gratuitate: bătrânul este mai sensibil față de alții, față de
dimensiunea relațională, față de gesturile de atenție și de prietenie; încă,
este marea ocazie pentru a face o sinteză a proprii vieți.
A
ajunge să spui „mulțumesc” și „da” viitorului înseamnă a îndeplini o acțiune
spirituală cu adevărat esențială, mai ales în vederea întâlnirii cu moartea:
integrarea propriei vieți, pacificarea cu propriul trecut. Bătrânețea, astfel,
este timpul anámnesei,
a memoriei, a povestirii: bătrânul are nevoie să povestească, să spună despre
viața proprie, pentru a o putea asuma, văzând-o primită de un altul care-l
ascultă și o respectă.
Iar
această povestire poate deveni transmiterea unei experiențe de credință.
psalmul 71, „rugăciunea unui bătrân”, este un foarte frumos exemplu. În
inevitabila decadență fizică și mentală, în scăderea puterilor, în reducerea
posibilităților pe care bătrânețea le comportă mai există și posibilitatea de a
înfrunta în mod mai direct întrebările pe care viața le pune, fără evadările și
iluziile pe care multiplele activități puteau să le permită atunci când eram
mai tineri. Cât valorez? Ce sens are viața? de ce trebuie să mor? Ce anume
semnifică suferințele și pierderile de care existența este plină? Și întrebarea
religioasă, și credința poate să obțină conștiință și profunzime: „Până când
era mai tânăr, omul putea să-și imagineze că el însuși mergea în întâmpinarea
Domnului. Însă, vârsta trebuie să devină pentru el prilej pentru a descoperi
că, de fapt, este Domnul cel care-i merge în întâmpinare pentru a asuma
destinul lui” (Karl Barth). Deci, există un proprium
pentru fiecare fază a vieții: și în fața bătrâneții este vorba, înainte de
toate, de a o accepta pe deplin, și aceasta va face ca ea să nu fie trăită ca
un timp de regret și de nostalgie, dar să o vadă ca timp de esențializare și de interiorizare tocmai în interiorul acelei mișcări de „asumare a
pierderii”, care asimilează bătrânețea cu o mișcare de kenosă. „Ceea ce tinerețea
va găsi în afară, omul la apusul său trebuie să o găsească în interioritate”
(C. G. Jung).
Aici
se dezvăluie posibila fecunditate a bătrâneții (cf. Ps 92, 15: Și la bătrânețe vor aduce roade, vor fi verzi și în
putere), o fecunditate manifestată în delicatețe și în duioșie, în echilibru și
în seninătate… Este timpul în care o persoană poate să afirme că valorează
pentru ceea ce este și un pentru ceea ce face. Este evident că aceasta nu
depinde numai de el, de cel în vârstă, dar mai ales și de cei care-i stau în
jur, și de societatea care poate să-l însoțească în sarcina de a trăi
bătrânețea ca împlinire și nu ca întrerupere sau ca sfârșit. Mai mult,
bătrânețea este un moment de adevăr care dezvăluie cum viața este constitutiv
făcută din pierderi, din asumări ale limitelor și ale sărăciilor, din slăbiciuni
și negativități. Bătrânețea, punând omul într-o mare sărăcie, îl pune și în
situația de a se descoperi în adevărul său, cea care i se dezvăluie dincolo de
orice ornament și de orice exterioritate. Probabil nu este un caz că, pentru
Luca, evanghelia se deschide cu două figuri de bătrâni: Simeon și Ana, care
recunosc și-l arată pe Isus ca Mesia. Bătrânul face semn, indică, transmite o
știință. Și este, cu bătrânețea lui pacific asumată în fața lui Dumnezeu și în
fața oamenilor, un semn de speranță și un exemplu de responsabilitate.
Traducere: Pr. Pătrașcu Damian
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial