Comunicarea interumană nu se rezumă doar la un transfer de
informaţii reci, exterioare, de la o persoană la alta, ci implică relaţia
personală puternică de încredere, de iubire prin care se ajunge la comuniune
intensă, la o conlocuire spirituală şi la o purtare în minte şi în inimă a celui
iubit, o reală perihoreză ce plineşte integral pe om.
Se poate spune că primul atribut al omului este acela de a fi o fiinţă care vorbeşte aproapelui, semenului său de aceeaşi fiinţă, de la care aşteaptă cuvânt de răspuns. Astfel, în convorbirea dintre ei se construieşte un cadru, un câmp de comunicare.
Din perspectivă teologică, temeiul acestei realităţi profunde
este taina persoanei ascunse în taina persoanei divine absolute ce conferă, în
planul experienţei religioase, plinirea omului în ordinea spirituală, ţelul
suprem al existenţei acestuia, după cum este revelat de Dumnezeu Însuşi. Toată
creaţia cosmică şi viaţa sunt în logica spirituală creştină un act de
superdonaţie, de superdăruire pentru om, un surplus, în limbajul lui J. L.
Marrion. Tot ce există, infinitatea spaţiului şi adâncul de taină al omului,
există pentru a fi în comuniunea jertfelnică - în sensul ieşirii din sinea
egoistă - şi fericită cu Dumnezeu. Cu alte cuvinte, darul de Sine al lui
Dumnezeu în Hristos face ca nu Eul transcendental să constituie ceva - ceea ce
deja este dat şi este în lucrare, funcţionează în dinamica atribuită -, ci omul
să fie constituit de El ca martor al Său, ca unul care vede şi aude pe Dumnezeu
în iconomia sa în actul ascultării şi al credinţei, modelul cognitiv biblic ce
implică viaţa şi comuniunea1. Acest lucru este evident dacă se compară de
exemplu "infinitatea cosmică" cu Pământul pe care există viaţa şi conştiinţa,
ambele realităţi imposibil de cuantificat şi conceptualizat în esenţa lor
ireductibilă, care e deschisă spre un nivel superior, divin - aceasta pentru că
ceea ce este inferior cantitativ, calitativ, substanţial nu poate fi explicat
decât prin ceea ce este superior.
Cunoaşterea - adevăr şi credinţă
Adevărul implică dorinţa şi căutarea acestuia, o fidelitate
faţă de acesta şi, în acest sens, el este definit drept "fidelitate faţă de
dorinţa de a cunoaşte"2. Cunoaşterea implică astfel adevăr şi credinţă, adevărul
cunoscut fiind acceptat, devenind temei pentru a adopta un anumit comportament
sau a crea ceva util, fiind, în cele din urmă, exprimat în propoziţii cu valoare
de adevăr. O definiţie a cunoaşterii este aceea de credinţă adevărată,
justificată3 raţional şi experimental sau prin experienţa relaţiei personale.
Şi, prin acestea, împlinirea unei viziuni coerente şi perfectibile despre lume,
a unei relaţii ce include şi autoimplicarea în sensul că, de exemplu, ceea ce se
oferă gândirii de alteritatea obiectivă este inteligibil, poate fi exprimat
propoziţional sau, începând cu epoca modernă de la G. Galilei, în limbaj
matematic.
De asemenea, faptul că Dumnezeu se revelează omului poate fi
înţeles şi reflectat raţional, plecând de la modelul interpelării divine
descrise în Sfânta Scriptură şi actualizate acolo unde Dumnezeu biruieşte
rânduiala firii, până astăzi, prin minunile relatate în viaţa sfinţilor şi a
persoanelor la care Dumnezeu intervine pentru a le confirma adevărul despre Sine
ca Atotţiitor, precum şi planul de mântuire a lumii.
Ceea ce putem observa ne este deja dăruit
În domeniul ştiinţelor, în general, viziunea ştiinţifică
apelează la limbajul uman şi prin acesta ea îşi spune şi propune adevărul
descoperit, acestea chiar dacă ştiinţele au ca punct de plecare observaţia şi
experimentul. Deşi cu G. Galilei şi I. Newton ştiinţa a preferat să exprime
cartea naturii, a creaţiei în limbaj matematic, într-un fel asemănător modului
cum limbajul natural descrie realitatea obiectivă, încât ştiinţa apelează şi
este tributară întru câtva cuvântului uman. Însă "limbajul matematic" poate fi
văzut şi ca o abstracţie intelectuală. Şi, mai departe, inteligenţa îndepărtează
materia sensibilă, subiect al schimbării, nu pentru a exclude toată materia, ci
pentru a nu reţine decât "materia inteligibilă şi formală care pare identică cu
cantitatea", încât s-ar putea spune că "entităţile matematice nu au existenţă în
act decât în intelect"4.
Acest adevăr este exprimat astfel de către fizicianul A.
Einstein, iar gândirea sa reflectă tocmai această relaţie de autoimplicare, în
sensul că ceea ce observi şi analizezi vine spre observator, se oferă ca dar ce
se vrea descoperit şi redat în limbaj inteligibil. Aceasta înseamnă că tocmai
inteligibilitatea este trăsătura esenţială a tot ceea ce ne înconjoară, a
orizontului nostru de viaţă şi existenţă, care este compatibil cu
inteligibilitatea umană, reflectând raţionalitatea fiinţei ce poate fi atrasă în
discurs, păstrând totodată şi taina, şi identitatea ei deschise.
Ştiinţa şi cuvintele omeneşti
În această perspectivă, "conceptele fizice sunt creaţii libere
ale spiritului uman, şi nu sunt, cum s-ar putea crede, în mod unic determinate
de lumea exterioară. În efortul pe care îl facem pentru a înţelege lumea, noi ne
asemănăm oarecum omului care încearcă să înţeleagă mecanismul unui ceas închis.
El vede cadranul şi acele în mişcare, aude tic-tacul, dar nu are nici un mijloc
pentru a deschide cutia. Dacă este ingenios, şi-ar putea forma o oarecare
imagine asupra mecanismului pe care îl consideră responsabil de tot ceea ce el
observă, pe care îl va considera şi responsabil de tot ceea ce el observă, dar
nu ar fi niciodată sigur că imaginea sa e singura capabilă să explice aceste
observaţii. El nu va fi niciodată în stare să compare imaginea sa cu mecanismul
real şi nici nu poate să-şi reprezinte posibilitatea sau semnificaţia unei
astfel de comparaţii. Dar cercetătorul crede cu siguranţă că pe măsură ce
cunoştinţele sale vor creşte imaginea sa despre realitate va deveni din ce în ce
mai simplă şi va explica domenii din ce în ce mai întinse ale impresiilor sale
sensibile. El va putea astfel crede în existenţa unei limite ideale a
cunoaşterii pe care spiritul uman o poate atinge. El va putea numi această
limită ideală adevărul obiectiv5.
Aşadar, ceea ce ne oferă savantul este exprimat în cuvinte
într-o tradiţie ştiinţifică uneori cu sinuozităţile ei, dar şi cu performanţele
aplicabile tehnic, care sunt fundamentate pe gândire şi exprimate prin cuvinte
ce dovedesc adevărul ştiinţific în cuprinsul relaţiei pe care omul gânditor o
are cu lumea fizică exprimabilă în categoriile limbajului său. De la numele pe
care Adam le conferă celor din ambianţa sa, acest proces se extinde şi devine
mai complex pe măsura acumulării de tot mai multe observaţii şi informaţii şi pe
măsura perfecţionării neîntrerupte a mijloacelor tehnice de observare şi a
metodelor experimentale din lumea fizică şi microfizică, din cea a biologiei şi
microbiologiei.
Biserica - locul întâlnirii dintre Dumnezeu şi om
Religiei îi este specific lăcaşul de rugăciune, locul prin
excelenţă al prezenţei intense şi luminoase a lui Dumnezeu în lume pentru om,
spaţiu sacru ce are temei tot în porunca divină ce are ca scop de a limita
distanţa dintre divin şi uman, de a face posibilă apropierea, intimitatea,
familiaritatea unei relaţii iubitoare după model nupţial, al iubirii conjugale,
ce analogic duce spre iubirea spirituală. În perspectiva fenomenologiei
religioase, lăcaşul de cult este un adevărat axis mundi, un centru liturgic al
creaţiei sau "cerul pe pământ"6, aşa cum defineşte acest spaţiu sacru părintele
Dumitru Stăniloae.
În biserică este locul de întâlnire dintre Dumnezeu şi om,
locul în care distanţa incomensurabilă dintre divin şi uman este anulată prin
perihoreză eclesial-sacramentală, în sens de comuniune mistică, euharistică. De
aceea, dacă, în sens kantian, spaţiul şi timpul reprezintă esenţa condiţiei
umane, în sensul că ele conferă substanţă sensibilităţii omului şi prin ele
intuieşte realitatea obiectivă ce "apare" subiectului cunoscător7, pentru
părintele Stăniloae, ele reprezintă "durata şi distanţa"8 specifice lumii
create, în care este inserat omul - condiţii pe care omul le poate transcende
prin spiritul său orientat spre cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu.
Universul - orizont al comuniunii
Spaţiul şi timpul exprimă condiţia creaturii cu
intenţionalitate spre divin prin faptul că tot ceea ce există îşi caută cauza şi
scopul existenţei, dar şi conştiinţa vocaţiei pentru divin, spre a fi în adevăr
prin corelarea spiritual-existenţială cu acesta. În ultimă instanţă, aceasta
este posibil pentru că spaţiul şi timpul există în supraspaţialitatea şi
eternitatea divină. Pentru că tot ce există prin El există, toate îi aparţin şi
sunt mediul, orizontul comuniunii creaturii raţionale, a omului cu El. "Dumnezeu
ţine timpul legat de eternitatea Sa. Eternitatea acceptă timpul în ea, adică
Dumnezeu acceptă făptura, care trăieşte în timp, în eternitatea Sa, deşi timpul
reprezintă şi o distanţă spirituală între persoanele create şi Dumnezeu. Rămâne
o distanţă între noi şi Dumnezeu, dar în acelaşi timp această distanţă are loc
în cadrul iubirii, deci a eternităţii lui Dumnezeu. Distanţa e deci timpul, ca
aşteptare a eternităţii îndreptate spre creaturi şi o speranţă a creaturii
îndreptate spre eternitate"9. Este semnificativ, de asemenea, de menţionat aici
faptul că spaţiul în gândirea părintelui Stăniloae este "forma relaţiei între
Dumnezeu cel supraspaţial şi infinit şi între persoanele finite, forma care face
posibilă mişcarea lor între ele, dar prin acesta şi spre Dumnezeu, întrucât
Dumnezeu nu poate fi găsit în afara comuniunii cu alte persoane"10. Astfel,
sensul spaţiului şi al timpului în perspectivă teologică nu poate fi separat,
gândit autonom, în afară de Dumnezeu, ele exprimând mediul prin care iubirea
divină supraesenţială şi personală se oferă pentru comuniune celor aduşi întru
existenţă, oamenilor creaţi şi mântuiţi. Universul în perspectivă teologică este
orizont al comuniunii, cu paradoxul păstrării identităţii divinului întemeietor
şi al umanului creat şi transfigurat sacramental culminând cu Euharistia
Bisericii.
Lumina cunoaşterii
În dialog este necesară astăzi, aşa cum sugerează R. Kuipers,
mai degrabă adoptarea unei hermeneutici a competenţei decât supremaţia şi
orgoliul propriei viziuni, a unui discurs care să elimine sau să le pună în plan
secund pe celelalte, deoarece "o hermeneutică a competenţei nu ignoră caracterul
deschis, dinamic şi metaforic al conceptualităţii teologice"11. Teologia este
indisolubil legată de Dumnezeu Persoana sau Treimea de Persoane Care ne iubeşte
pe toţi oamenii şi Care, aşa cum arată Sf. Simeon Noul Teolog, "nu cere nimic
altceva de la oameni decât să nu mai păcătuiască, iar acest lucru nu ţine de o
lege, ci e o păzire necălcată a chipului (lui Dumnezeu; Fc. 1, 26) şi a
demnităţii noastre de sus, în care stând potrivit firii noastre şi purtând haina
strălucită a Duhului, rămânem în Dumnezeu şi El în noi (I In. 4, 13), făcându-ne
dumnezei prin înfiere şi fii ai lui Dumnezeu, însemnaţi fiind de lumina
cunoaşterii de Dumnezeu (Ps. 4, 7)"12.
În acest sens, Biserica îşi afirmă unitatea şi prin convergenţa
spre adevăr a celor care în propriul domeniu de lucrare văd prezenţa şi lucrarea
Unicului Dumnezeu (Ioan 17, 3), şi prin propunerea căii lui Dumnezeu pentru
umanitatea chemată la catolicitatea comprehensiunii pe temelia profeţilor, a
apostolilor şi a sfinţilor13.
___________________
Note
1) Jean-Luc Marion, Fiind dat. O fenomenologie a donaţiei,
traducere Maria Cornelia şi Ioan I. Ică jr, Editura Deisis, Sibiu, 2003, p.
377.
2) John F. Haught, Christianity and Science. Toward a Theology
of Nature, Orbis Books, Maryknoll, New York, 2007, pp. 181, 191.
3) J. P. Moreland, William Lane Craig, Philosophical Foundations
for a Christian Worldview, InterVarsity Press, Downers Grove, 2003, p. 73; Alvin
Plantinga, Warranted Christian Belief, New York, Oxford University Press, 2000,
p. 153.
4) Bertrand Souchard, Dieu et la science en questions. Ni
créationisme, ni matérialisme, Presses de la Renaissance, Paris, 2010, p.
319.
5) Albert Einstein et Leopold Infeld, L'evolution des idées en
physique, Payot, Paris, 1981, pp. 34-35, la Bertrand Souchard, op. cit., p.
241.
6) Pr. prof. Dumitru Stăniloae, Spiritualitate şi comuniune în
Liturghia Ortodoxă, Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1986, p. 27.
7) Roger Scruton, Kant, traducere din engleză de Laurenţiu
Staicu, Editura Humanitas, Bucureşti, 1998, p. 50.
8) Pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă,
volumul I, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române, Bucureşti, 1978, pp. 202-203.
9) Ibidem, p. 184.
10) Ibidem, p. 199.
11) Ronald A. Kuipers, Critical Faith. Toward a Renewd
Understanding of religious Life and its Public Accountability, Rodopi,
Amsterdam, New York, 2002, pp. 144-145.
12) Simeon Noul Teolog, Imne, Epistole şi Capitole, Scrieri III,
Introducere şi traducere diac. Ioan I. Ică. jr, Editura Deisis, Sibiu, 2001, p.
379.
13) Robin Greenwood, Transforming Priesthood. A New Theology of
Mission and Ministry, SPcK, London, 1994, pp. 127-136.
Autor: Ghe. Petraru
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial