Existența umană ca răspuns la un „apel” în
gândirea lui Viktor E. Frankl
de Eugenio Fizzotti
ROMA, duminică, 25 decembrie 2011 (ZENIT.org).- Așa cum este cunoscut, Viktor E.
Frankl, fondatorul Logoterapiei și a Analizei existențiale, cunoscută ca A Treia Școală Vieneză de Psihoterapie,
a cochetat tot timpul cu conceptul de „sens al vieții”, și a operat, la nivel
clinic, dar cu o puternică accentuare educativî, conștient că fiecare persoană
în găsește continuu confruntată cu situații de urgență și cu întrebări
exigente, cărora trebuie să le de-a un răspuns, nu artificial, nici
confecționat dinainte, dar original și irepetabil, așa cum original și
irepetabil este cursul uman al fiecărei persoane.
Tocmai
în contextul reflecției frankliene, care în anul 1980 a fost bine împărtășită
de către Card. Joseph Ratzinger, în cursul unui interviu publicat în volumul
Es liegt an uns. Gespräche auf der Suche nach Sinn (Editrice Herder, pp.
122-126), găsește un loc central perspectiva credinței. Așa cum știu bine cititorii
cărților lui, Frankl face deseori referință la Albert Einstein, după care „a ne
întreba ce semnificație are viața înseamnă a spune a fi religios”, și, la Paul
Tilich, atunci când afirmă că „a fi religios înseamnă a pune în mod pasional
întrebarea asupra sensului existenței noastre”.
Iar
aceasta în contrapoziție cu afirmația lui Freud, după care „în momentul în care
ne interogăm asupra sensului și valorii vieții, omul este bolnav…”, în vreme ce
„am putea risca să considerăm nevroza obsesivă ca fiind echivalentul patologic
al formației religioase, și să descriem nevroza ca o religie individuală, iar
religia ca o nevroză obsesivă universală”. Și, totuși, „dacă Freud a afirmat că
omul, deseori, nu numai că este mai imoral decât crede, dar și mai moral decât
gândește, atunci am putea adăuga: uneori el poate să fie mai religios decât este
dispus să recunoască”.
Nu
ne surprinde, atunci, dacă Frankl vorbește de „Dumnezeul inconștient”, în
sensul că „există o spiritualitate inconștientă, o moralitate inconștientă și o
credință inconștientă”. Iar religiozitatea inconștientă „nu aparține […] sferei
inconștientului impulsiv, dar inconștientului spiritual. Eu nu sunt împins spre
Dumnezeu, dar este necesar ca de fiecare dată să mă deci pro sau contra lui”. Nu există
instinct religios, cel puțin în sensul în care s-ar putea vorbi „ca de un
instinct de agresiune”, și nici nu există – în interiorul sferei
spiritualității inconștiente – un instinct moral, în sensul în care există un
instinct sexual, pentru a nu vorbi de o credință inconștientă. Eu nu sunt
împins de conștiința mea: mai degrabă se întâmplă că în fața conștiinței mele
eu trebuie de fiacre dată să decid.
Iar
în orizontul vieții umane se conturează realitatea unei semnificații multiple
care stimulează omul să acționeze, să se aventureze. „În spatele Super Eului
omului nu există Eul unui Super Om, ci Tu-ul lui Dumnezeu. Niciodată, și
niciodată, conștiința ar putea să fie un cuvânt de forță în imanență, dacă nu
ar exista cuvântul-Tu al transcendenței”.
Aici
se clarifică, pentru Frankl, diferența dintre omul religios și omul care nu
este religios: primul se pune la nivelul transcendenței, vede existența lui ca
un apel și un dar, și simte responsabilitatea de a răspunde unei instanțe care
nu este el însușii. În schimb, „omul care nu este religios este cel […], care
ia conștiință în fapticitatea lui psihologică: în fața unui asemenea fenomen
pur imanent el aproape că se oprește, se oprește înaintea timpului. Am putea
spune că el consideră conștiința ca ultima instanță în fața căreia este
responsabil. […]. El a ajuns, pentru a spune astfel, la un pisc imediat
inferioară adevăratului vârf. De ce nu trece dincolo? Simplu, pentru că nu vrea
să piardă terenul sigur de sub picioare. Ultimul pisc, cel mai înalt, se
sustrage privirii lui, învăluit în ceață, și în această ceață, în această
incertitudine, el nu îndrăznește să se aventureze. Numai omul religios este
capabil să se aventureze într-un asemenea risc”. Risc care constituie un act de
încredere radical în semnificație și în supra-semnificație, dincolo de meschinăriile
confesionale și de miopiile religioase care ar vrea să-l vadă pe Dumnezeu
într-un ademenitor și acaparator de suflete.
Un
corespondent al revistei americane Time
l-a întrebat într-o zi pe Frankl, dacă tendința actuală nu conduce departe de
religie. El a răspuns, spunând că, după părerea lui, „tendința de astăzi nu
îndepărtează de religie, ci de acele confesiuni care, se pare că nu au altceva
de făcut decât să contrasteze continuu, sustrăgându-și reciproc credincioșii”.
Jurnalistul
a insistat, întrebând dacă, după părerea lui, aceasta ar vrea să profetizeze,
mai degrabă sau mai târziu, apariția unei religii universale. El a răspuns
negativ: „mai degrabă decât spre o religie universală, ne îndreptăm spre o
religie personală – spre o religiozitate profund personalizată, plecând de la
care, fiecare va descoperi cuvintele cele mai intime, cele mai personale, cele
mai originale pentru a i se adresa lui Dumnezeu. Aceasta nu vrea să spună că
trebuie să dispară ritualele și simbolurile comune. În fond, există o
infinitate de limbi, și toate au ca bază comună același alfabet. Într-un fel
sau altul, religiile specifice, în diversitatea lor, recheamă tocmai diferitele
limbi: nimeni nu va îndrăzni să proclame că propria limbă este superioară
altora. În fiecare limbă, omul poate ajunge la adevăr – la unicul adevăr – așa
cum în orice limbă omul poate să greșească, ba chiar să mintă. La fel, cu ajutorul
intermedierii fiecărei religii, omul, omul poate să ajungă până la Dumnezeu,
până la unicul Dumnezeu”. Și, astfel, Dumnezeu se pune ca izvorul în care omul
se constituie în propria-i existență cu referință la Dumnezeu, înțeles ca
rădăcina originară și absolută a autenticității fiecărei ființe personale.
Existența
umană se prospectează, atunci, ca răspunsul la un „apel” pe care viața o
solicită continuu, iar realitatea se configurează ca un ansamblu de indicații
de redescoperit, ca un complex de valori care reclamă să devină „vocație”. Iar viața
se manifestă, în semnificația ei cea mai profundă, ca disponibilitate să
primească și să realizeze sarcinile ce apar în fiecare situație în parte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial