Una dintre problemele majore cu care se confruntă creştinismul
în general este determinată de presiunea din ce în ce mai evidentă a
secularizării şi de nevoia de a structura atitudinea Bisericii în dialogul ei cu
lumea pe conştiinţa ei dogmatică (biblică şi patristică).
Secularizarea este curentul conform căruia valorile sociale şi
individuale există prin ele însele, declarându-se autonome în faţa spaţiului
metafizic al gândirii religioase. Civilizaţia secularizată urmăreşte realităţile
umane sub aspectul concret al funcţionalităţii lor, nu urmăreşte ontologia
lucrurilor, ci numai aspectul lor funcţional, abordează tema lumii şi a omului
din perspectiva unei gândiri strict tehnicizate, afirmă autonomia structurală a
ştiinţei în raport cu Dumnezeu, creându-se premisele unui ateism metodologic.
Sistemul secularizat nu are o teologie unitară şi sistematică, ci are un
caracter compozit, încercând să se adapteze culturii moderne. Secularizarea
încearcă să disloce factorii religioşi de determinanta lor divină,
concretizându-se în modalităţi şi gradualităţi diferite, deosebit de agresive la
adresa creştinismului.
Secularizarea, ca expresie a descreştinării, a provocat
umanitatea la conceperea unui alt fel de sacru, o recompunere a conţinuturilor,
cu o istorie zbuciumată şi îndelungată. Întâlnirea dintre raţiunea instrumentală
a iluminismului şi relativismul scientist va disloca simbologia religioasă
într-o serie de microgrupuri cu o spiritualitate aparte. Cultura modernă, deşi
fascinează prin diversitatea temelor, riscă să se mişte într-un orizont
tautologic, finalizat în procesul de politeizare a valorilor. Din acest motiv,
recuperarea actului revelaţional, ca modalitate de comunicare a profunzimilor
sacrului, poate fi o şansă pentru conştiinţa umană de a depăşi criza
existenţială. Secularizarea puterii politice a fost una dintre ideile recurente
în profetismul vechi-testamentar, până la instaurarea regalităţii. Într-un alt
plan, iluminismul a operat aceeaşi modificare, cu precizarea că a renunţat la
orice raportare cu ideea de divinitate. Mai târziu, secolul al XX-lea va sublima
această pseudosacralitate în totalitarisme de tipul fascismului şi
comunismului.
În faţa acestui proces de secularizare apare necesitatea
unui sistem metodologico-teologic. Ca primă urgenţă se cere cunoaşterea
realităţilor seculare şi intuirea valorilor sau a nonvalorilor;
individualizarea, analiza şi raportarea lor la mesajul biblic. Un mare rol îi
revine în această situaţie tradiţiei patristice. Raportarea situaţiei la
patrimoniul spiritual al Bisericii (Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie) va
orienta teologul spre o soluţie viabilă. "Există însă o altă modalitate a
prezenţei, a relaţiei cu societatea secularizată, aceea a unui parteneriat
profetic, care se situează mult mai în linia Evangheliei."
Teologia politică, raportare a societăţii la
credinţă
Am făcut această scurtă incursiune pentru a identifica
necesitatea unui sistem metodologico-teologic în măsură să ofere o soluţie
viabilă determinată de secularizarea puterii politice. Consider că un element de
bază în această direcţie este teologia politică.
Prin sintagma de teologie politică se înţelege
raportarea conştiinţei creştine la manifestul politico-imperial al autorităţii
şi la realităţile conexe, care decurg sau care depind în mare măsură de
referinţa la această autoritate imperială sau statală în sens modern. Temele
puse în discuţie se grupează în jurul fundamentelor teologice ale concepţiei
creştine în ceea ce priveşte persoana imperatorului, exerciţiul său
politico-religios, dar şi în ceea ce priveşte filosofia politică a imperiului cu
referire la creştinism în general şi Biserică în special (împăratul văzut ca
mimisis, atributele unui împărat creştin, raportul personal cu Dumnezeu;
împăratul şi Biserica; raporturile cu ereticii, iudaismul şi păgânismul;
Imperiul şi Creştinismul). Alte lucrări definesc teologia politică prin
metoda specifică şi principiul său formal ca politică în sens extins, sau
ca viziunea teologico-religioasă a politicii şi viziunea politică a religiei.
Altă grupare de cercetători defineşte teologia politică având în vedere
scopul său, evaluând-o ca fiind justificarea teologică a unui sistem politic.
Altă ramură a cercetării, grupată în jurul lui Andreas Marxen, consideră că
creştinismul nu are nici un fel de teologie politică, deoarece termenul care
defineşte cel mai bine atitudinea în faţa problemelor polisului este
termenul de metapolitică. Această ultimă atitudine a ridicat o seamă de
probleme de natură sociologică în cadrul creştinismului, deoarece se riscă
transferul componentelor care definesc apartenenţa şi implicarea creştinului în
societate într-un plan metafizic, irelevant în faţa responsabilităţilor
concrete.
În sens larg, prin teologie politică se înţelege
raportul critic dintre societate şi credinţă, văzut ca dimensiune socială a
actului religios, sau aplicaţia mesajului creştin la toate compartimentele
vieţii umane. În sens restrâns, prin teologie politică creştină se
înţelege raportarea conştiinţei creştine la manifestul politic al autorităţii,
teologie determinată de filosofia politică a unui sistem de conducere.
O altă diferenţiere absolut necesară pentru înţelegerea
sensurilor teologiei politice stă în a delimita între ceea ce se înţelege
prin vechea teologie politică şi noua teologie politică. Într-o
accepţiune cronologică, termenul de vechea teologie politică este cu
referire la linia de cercetare dezvoltată până la jumătatea secolului al XX-lea,
în contextul temelor specifice. Calificativul de veche nu înseamnă o
devalorizare sau o intrare într-un con de umbră echivalentă cu irelevanţa
socială sau religioasă a teologiei politice, ci numai departajarea de noua
accepţiune a sintagmei după 1960. După jumătatea secolului al XX-lea, când s-au
dezvoltat curentele teologiei eliberării, şcoala lui Karl Rahner, prin ucenicul
său Johann Baptist Metz, a pus în circulaţie un concept numit noua teologie
politică. Atributul de politic a atins o coardă deosebit de sensibilă
a conştiinţei contemporaneităţii, motiv pentru care a făcut obiectul a numeroase
dezbateri. Această direcţie se diferenţiază în acelaşi timp de teologia
politică clasică, nu se consideră a fi o ştiinţă din domeniul teologiei care
să aibă ca obiect de studiu politica, nici o modalitate de terapie profesională
pentru acele categorii de cercetători care doresc crearea unor noi conştiinţe
revoltate de corupţia actului politic în sine. Ca reacţie la iluminism, noua
teologie politică va avea un program grupat în jurul ideii de manifest
public al actului religios. Este de fapt o ieşire din spaţiul individualist al
unor experienţe religioase, în favoarea laturii sale publice, sociale. Teologia
politică se prezintă sub forma unui raport critic între societate şi credinţă,
admiţând Biserica în dimensiunea ei de mărturie publică a libertăţii oferite de
credinţă.
În spaţiul românesc, problema a început să fie tratată din
variate direcţii. Teologi, filosofi, istorici şi sociologi şi-au unit eforturile
în a înţelege, a clasifica şi a aplica posibilităţile reale ce decurg dintr-o
astfel de analiză. Urgenţa unor astfel de dezbateri a fost identificată în
realitatea că Europa nu mai poate miza pe factorul economic ca unic element
transnaţional sau ca factor de unitate. Din acest punct de vedere, preocupările
pe această temă sunt foarte justificate. Preocupările cercetătorilor români am
putea spune că se constituie sub forma originală a unei sinteze între cele două
tipuri de teologii politice.
Europa, în căutarea propriului suflet
Originalitatea românească constă atât în abordarea
problematicilor din punctul de vedere al teologiei politice clasice, cât
şi în elaborarea unui proiect critic privind raportul dintre conştiinţa civilă a
umanităţii şi conştiinţa creştină. Preocupările urmăresc cel puţin două mari
direcţii. Prima constă în inventarierea şi expunerea critică a principalelor
probleme de natură economică, fiscală şi de politica muncii în Europa, cu impact
direct asupra responsabilităţilor ce revin religiilor şi confesiunilor europene,
iar cea de-a doua, identificarea unor modele spirituale pentru un portret
religios european. În condiţiile căderii blocului comunist, preocupările
cercetătorilor români au integrat într-o manieră responsabilă noile realităţi şi
urgenţe la nivel de Biserică, astfel încât să se recupereze diferenţele Est-Vest
atât la nivel de politici locale, cât şi euroregionale. Lista provocărilor la
care trebuie să facă faţă Uniunea Europeană este lungă: criza economică profundă
cu care se confruntă majoritatea statelor europene, greu de echilibrat cu
aparenta stabilitate a monedei unice europene, fiscalitatea excesivă ce
încurajează frauda financiară, costurile de producţie foarte ridicate, fuga
capitalului privat de pe continent spre Asia şi reducerea prin aceasta a
locurilor de muncă în Europa, incapacitatea financiară a statului de a onora
obligaţiile ce îi revin, reformele dureroase ale sistemelor de asigurări şi ale
mecanismelor sociale de solidaritate, creşterea numărului perdanţilor în cursa
globalizării, lipsa motivaţiei politice şi slăbirea conştiinţei civice…
accentuarea lipsei de legitimitate democratică a organismelor europene
supranaţionale, conflictele provocate de neintegrarea grupurilor etnice şi
religioase alogene, lipsa unităţii europene în chestiunile centrale ale
politicii externe. În ceea ce priveşte sufletul Europei, ea este încă în
căutarea lui. Pragmatismul politic european a înţeles lucrul acesta, luându-se
decizia din partea Comisiei Europene de a se stabili contacte cu mediul
universitar-academic, deci implicit cu mediile teologice. Astfel, din aceste
două perspective rezultă preocupările cercetătorilor români spre cele două
direcţii ale teologiei politice. Că este nevoie de o astfel de atitudine reiese
din nevoia unui profil religios european şi, cu atât mai mult, în contextul în
care Ortodoxia începe să-şi facă vocea auzită din ce în ce mai mult în UE.
Autor: O. Panaite
Sursa: www.ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial