Un punct important al învățăturii
Sf. Isaac Sirul ((Beit'
Katraja,
~640; Rabban Sabor, ~700), cunoscut uneori şi sub numele de Isaac din Ninive privitor la Sf. Scriptură este
raportul acesteia cu rugăciunea, de înțeles într-un dublu sens. Înainte de
toate, rugăciunea este alveola necesară în care lectura spirituală a Bibliei
trebuie să se înscrie: „Nu te apropia de cuvintele misterioase ale Scripturii
fără a te fi rugat mai întâi și fără a fi implorat ajutorul lui Dumnezeu, spunând:
Doamne, fă ca eu să experimentez puterea care se află în ele. Consideră că
rugăciunea este cheia pentru a discerne adevărul în Scripturi”.
Dar, în mod reciproc, Scriptura este pentru Isaac și ceea ce alimentează
rugăciunea sihastrului; este materie pentru rugăciune care, de aceea, este
fundamental o exercitare în ascultare: „Lectura Scripturilor întărește
intelectul și, mai ales, irigă rugăciunea; este ajutor în priveghere și este
însoțitoare; este lumină pentru inteligență, ghid pentru drum, semănătoare de
abundente contemplări în rugăciune; împiedică vagabondarea și umblarea spre
pășuni de lucruri inutile; seamănă în suflet amintirea continuă a lui Dumnezeu
și al vieții sfinților care i-au plăcut Lui, și obține intelectului
înțelepciune și finețe.
În alt loc, Isaac afirmă că lectura
Scripturii este cea care pregătește și predispune sufletul la rugăciune; o
iluminează, pentru ca aceasta să nu devină o experiență numai fizică și
exterioară: „Ceea ce puterea rugăciunii este pentru conduitele ascetice,
același lucru este lectura pentru rugăciune. Într-adevăr, orice rugăciune care
nu este hrănită cu lumina Scripturii, este făcută numai după o cunoaștere
corporală. Și, chiar dacă ar implora lucruri bune, și din ea ar izvora
sentimente nobile, rămâne adevărat că o astfel de rugăciune este mai slabă
decât cunoașterea care ne vine din lectura Scripturii. Acest lucru pentru că,
în vreme ce meditează realități mărețe și pare a se întreține în realități
minunate, un astfel de rugător se află în realitate departe de Dumnezeu. Și
astfel nici măcar nu reușește să obțină acele realități frumoase în care speră,
dar umblă în fața propriului chip și reflectează asupra propriei voințe:
într-adevăr, atenționarea care vine din dreapta cunoaștere a Scripturilor nici
măcar nu o atinge”.
Atunci când rugăciunea este hrănită din
Scriptură, atunci ea devine și experiență de maturizare în cunoaștere și, de
aceea, ceea ce cere nu mai ascultă de o înțelegere corporală, așa cum este cea
a celui care, contorsionat asupra propriei persoane, nu-și urmează decât
propria voință. Rugăciunea creștină, fiind înainte de toate ascultare a
Cuvântului conținut în Scripturi, este exercitare spre convertire, în măsura în
care, cunoscând tot mai în profunzime care este voința lui Dumnezeu, caută să o
facă proprie.
Traducere:
Pr. Pătrașcu Damian
Autor: Sabino
Chialà, La perla dai molti riflessi
Sursa: www.monasterodibose.it
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentariile trebuie să fie pertinente, la subiect si fără limbaj trivial